Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Naar Nederland met dubbel paspoort
- dutch_in_seattle
- Amerika-expert
- Contacteer:
Naar Nederland met dubbel paspoort
Ik ga begin oktober voor een bliksembezoek naar Nederland. Aangezien ik nu zowel een Amerikaans als Nederland paspoort heb, vroeg ik me af of ik met mijn Nederlandse paspoort Nederland kan binnenkomen en met mijn Amerikaanse paspoort het land weer uitga. Op die manier hoef ik op Schiphol niet in de rij voor niet-EU-ingezetenen te gaan staan en sta ik gewoon sneller buiten. Heeft iemand daar ervaring mee? Kan dit een probleem opleveren wanneer ik weer vertrek, bijvoorbeeld omdat ik dan geen aankomststempel of iets dergelijks in mijn Amerikaanse paspoort heb staan?
Ron (in Seattle, WA)
=======
Don't believe everything you think.
=======
-
Bennogr
- Amerika-expert
Re: Naar Nederland met dubbel paspoort
Ik reis altijd de VS in en uit met mijn Amerikaanse paspoort. Ik ga Nederland/Europa binnen en buiten met m'n Nederlandse paspoort.
Ik krijg daardoor geen Nederlands stempeltje in mijn Amerikaanse paspoort. Bij terugkomst laat ik mijn Amerikaanse paspoort zien bij het inchecken (als dat nodig is, de laatste keer hadden mijn zoon en ik alleen handbagage), laat dan m'n Nederlandse paspoort zien aan de grenscontrole (heb immers geen stempeltje gekregen bij binnenkomst) en doe verder dan alles met m'n Amerikaanse paspoort.
Werkte zowel voor mij als m'n dubbelpaspoortige zoon (de grensbewarens grinniken alleen altijd wat als hij zegt maar een "klain baitje" Nederlands te spreken.
Ik geef aan de luchtvaartmaatschappij altijd (bij boeken, inchecken aan beide kanten) m'n Amerikaanse paspoort, zodat zij zeker weten dat ik wettig in de VS ben en dat ik op de terugweg de VS zeker binnenkom en niet bij de Amerikaanse immigratie wordt tegengehouden.
Ik verwacht altijd vragen bij binnenkomst in de VS omdat ik natuurlijk geen Nederlands/Europees stempeltje heb. Maar dat is nooit gebeurd behalve 1 keer door een IJslander die bij de voorinklaring in Reykjavik voor de VS werkt. Maar toen ik zei dat ik twee paspoorten had, was dat genoeg, hoefde dat niet eens te bewijzen. Omdat de VS geen echt probleem heeft met dubbele nationaliteiten, neem ik aan dat mijn uitleg geen probleem zal opleveren als ze ooit zouden vallen over dat gebrek aan een stempeltje.
Je kunt dus in beide landen bij de kortste en (hopelijk) snelste rij aansluiten.
Goede reis.
Ik krijg daardoor geen Nederlands stempeltje in mijn Amerikaanse paspoort. Bij terugkomst laat ik mijn Amerikaanse paspoort zien bij het inchecken (als dat nodig is, de laatste keer hadden mijn zoon en ik alleen handbagage), laat dan m'n Nederlandse paspoort zien aan de grenscontrole (heb immers geen stempeltje gekregen bij binnenkomst) en doe verder dan alles met m'n Amerikaanse paspoort.
Werkte zowel voor mij als m'n dubbelpaspoortige zoon (de grensbewarens grinniken alleen altijd wat als hij zegt maar een "klain baitje" Nederlands te spreken.
Ik geef aan de luchtvaartmaatschappij altijd (bij boeken, inchecken aan beide kanten) m'n Amerikaanse paspoort, zodat zij zeker weten dat ik wettig in de VS ben en dat ik op de terugweg de VS zeker binnenkom en niet bij de Amerikaanse immigratie wordt tegengehouden.
Ik verwacht altijd vragen bij binnenkomst in de VS omdat ik natuurlijk geen Nederlands/Europees stempeltje heb. Maar dat is nooit gebeurd behalve 1 keer door een IJslander die bij de voorinklaring in Reykjavik voor de VS werkt. Maar toen ik zei dat ik twee paspoorten had, was dat genoeg, hoefde dat niet eens te bewijzen. Omdat de VS geen echt probleem heeft met dubbele nationaliteiten, neem ik aan dat mijn uitleg geen probleem zal opleveren als ze ooit zouden vallen over dat gebrek aan een stempeltje.
Je kunt dus in beide landen bij de kortste en (hopelijk) snelste rij aansluiten.
Goede reis.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
- dutch_in_seattle
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik ben ook van plan alleen handbagage mee te nemen. Als ik van tevoren al online incheck en een instapkaart print, kan ik dus rechtstreeks naar de gate gaan, toch?Bennogr schreef:...bij het inchecken (als dat nodig is, de laatste keer hadden mijn zoon en ik alleen handbagage)...
Bedoel je de paspoortcontrole waar je doorheen gaat onderweg naar de gate? Vaak heb je bij de gate xzelf ook nog een paspoortcontrole. Aangezien dit je terugreis is en je laat je Nederlandse paspoort zien, moet je dan niet bewijzen dat je gerechtigd bent in de V.S. te blijven (bijvoorbeeld door een groene kaart te laten zien)? Kun je dan niet beter je Amerikaanse paspoort laten zien om dat te vermijden?Bennogr schreef:... laat dan m'n Nederlandse paspoort zien aan de grenscontrole (heb immers geen stempeltje gekregen bij binnenkomst)
Heb ik bij het boeken van de vlucht ook gedaan en zal dat ook zeker bij het inchecken doen.Bennogr schreef:Ik geef aan de luchtvaartmaatschappij altijd (bij boeken, inchecken aan beide kanten) m'n Amerikaanse paspoort, zodat zij zeker weten dat ik wettig in de VS ben en dat ik op de terugweg de VS zeker binnenkom en niet bij de Amerikaanse immigratie wordt tegengehouden.
Ron (in Seattle, WA)
=======
=======
-
Bennogr
- Amerika-expert
Het zal de Nederlandse grenswachten worst zijn waar je heen gaat, ze controleren iedereen die vertrekt, ver voor de gate, maar alleen op paspoort.
Bij vluchten naar de VS is er vaak een controle ter plekke, bij de gate zelf (de pijp uit en de kist in, zoals ze zeggen), ver na de grenscontrole dus. Daar laat ik wel m'n Amerikaanse paspoort zien, want daar willen ze echt weten of je de VS in mag. Hoewel, met de visa waiver is theoretisch dat al toegestaan (hoewel wij natuurlijk geen ESTA formulier hoeven in te vullen).
Controle in de VS, als die er is, doe ik ook met m'n Amerikaanse paspoort.
Komt er dus op neer, dat je altijd je Amerikaanse paspoort gebruikt, behalve bij het besnuffelen door de grenswacht als je Nederland/EU in- of uit gaat.
Bij vluchten naar de VS is er vaak een controle ter plekke, bij de gate zelf (de pijp uit en de kist in, zoals ze zeggen), ver na de grenscontrole dus. Daar laat ik wel m'n Amerikaanse paspoort zien, want daar willen ze echt weten of je de VS in mag. Hoewel, met de visa waiver is theoretisch dat al toegestaan (hoewel wij natuurlijk geen ESTA formulier hoeven in te vullen).
Controle in de VS, als die er is, doe ik ook met m'n Amerikaanse paspoort.
Komt er dus op neer, dat je altijd je Amerikaanse paspoort gebruikt, behalve bij het besnuffelen door de grenswacht als je Nederland/EU in- of uit gaat.
- Loek
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik heb nog nooit in een rij gestaan bij binnenkomst in NL, ik mag meestal zo doorlopen. Volgens mij is ook de rij EU-ingezetenen langer dan de rij niet-EU-ingezetenen; daar zijn er minder van.dutch_in_seattle schreef:Ik ga begin oktober voor een bliksembezoek naar Nederland. Aangezien ik nu zowel een Amerikaans als Nederland paspoort heb, vroeg ik me af of ik met mijn Nederlandse paspoort Nederland kan binnenkomen en met mijn Amerikaanse paspoort het land weer uitga. Op die manier hoef ik op Schiphol niet in de rij voor niet-EU-ingezetenen te gaan staan en sta ik gewoon sneller buiten. Heeft iemand daar ervaring mee? Kan dit een probleem opleveren wanneer ik weer vertrek, bijvoorbeeld omdat ik dan geen aankomststempel of iets dergelijks in mijn Amerikaanse paspoort heb staan?
- DixieChick
- Amerika-expert
Ik heb van de zomer alleen mijn Amerikaanse paspoort gebruikt. Ik had de verklaring van behoud Nederlanderschap nog niet, en wist niet zeker of ik dus nog wel officieel Nederlands was of niet. Ik had mijn Nederlands paspoort wel bij me, maar verder dus niks mee gedaan. Eerlijk gezegd waren de rijen voor niet-EU burgers het kortst, dus qua tijd kwam het nog goed uit ook 
Nu ik wel een verklaring heb weet ik eerlijk gezegd niet of ik het anders zou doen. Nu vlieg ik bijna altijd op Dusseldorf, dus misschien dat het daarom minder "raar" is om op een Amerikaans paspoort binnen te komen. Volgens mij maakt het allemaal helemaal niks uit, zolang je maar zorgt dat de vliegtuigmaatschappij alleen maar je Amerikaanse paspoort ziet...
Nu ik wel een verklaring heb weet ik eerlijk gezegd niet of ik het anders zou doen. Nu vlieg ik bijna altijd op Dusseldorf, dus misschien dat het daarom minder "raar" is om op een Amerikaans paspoort binnen te komen. Volgens mij maakt het allemaal helemaal niks uit, zolang je maar zorgt dat de vliegtuigmaatschappij alleen maar je Amerikaanse paspoort ziet...
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik weet het niet meer 100% zeker, maar ik meen dat als je twee paspoorten hebt je (officieel) het paspoort moet gebruiken van het land waar je heen gaat, dus als je Nederland binnen gaat je Nederlands paspoort, en kom je weer terug naar de VS dan gebruik je je Amerikaans paspoort om de VS binnen te komen. Als je naar andere landen gaat dan de VS of Nederland maakt het niet zo veel uit welk paspoort je gebruikt.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
Hoe reageert de Nederlandse immigratie/douane als je als Nederlander met een Amerikaans paspoort aankomt?
Zo van:
"Hello Sir"
"Hallo meneer van de Douane"
"huh?"

Zo van:
"Hello Sir"
"Hallo meneer van de Douane"
"huh?"
De Nederlandse overheid maakt het ook niet echt duidelijk.
Aan de ene kant als je vraagt Met welke identiteitsbewijzen kan ik mij identificeren?, dan wordt ons verteld:

De Amerikaanse overheid zegt in ieder geval dit:
Ik doe het zoals Benno: de Nederlandse marechaussee/grenswacht krijgt mijn NL paspoort te zien (zowel bij binnenkomst als vertrek op Schiphol), alle anderen (vliegtuigmaatschappij, U.S. immigrations) alleen mijn US paspoort.
Aan de ene kant als je vraagt Met welke identiteitsbewijzen kan ik mij identificeren?, dan wordt ons verteld:
Maar aan de andere kant, als je vraagt Welk paspoort moet ik tonen als ik een dubbele nationaliteit heb?, is het antwoord:Heeft u naast de Nederlandse nationaliteit een andere nationaliteit, dan moet u zich identificeren met uw Nederlandse identiteitsbewijs.
Als u een dubbele nationaliteit heeft en dus 2 paspoorten, mag u kiezen welk paspoort u gebruikt.
De Amerikaanse overheid zegt in ieder geval dit:
BronMost U.S. citizens, including dual nationals, must use a U.S. passport to enter and leave the United States.
Ik doe het zoals Benno: de Nederlandse marechaussee/grenswacht krijgt mijn NL paspoort te zien (zowel bij binnenkomst als vertrek op Schiphol), alle anderen (vliegtuigmaatschappij, U.S. immigrations) alleen mijn US paspoort.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
@DejaVu - Toen ik nog alleen een Amerikaans paspoort had, dacht ik de eerste keer terug naar Nederland ook een leuk praatje met de marechaussee te maken. De man zei echter geen woord en dat is wel zo'n beetje mijn ervaring iedere keer. Van vriendelijk in Nederland verwelkomd worden heb ik nog nooit iets gemerkt. Kan aan het vroege uur, dat we altijd aankomen liggen, natuurlijk.
Wat betreft de paspoorten, ik laat de luchtvaartmij mijn US paspoort zien en gebruik dat ook bij binnenkomst van de VS (moet, zoals Dutchess al liet zien) en mijn NL paspoort gebruik ik bij binnenkomst in Aruba (waar de rij voor NL en Arubaanse paspoorten meestal wel korter is) of Europa.
Wat betreft de paspoorten, ik laat de luchtvaartmij mijn US paspoort zien en gebruik dat ook bij binnenkomst van de VS (moet, zoals Dutchess al liet zien) en mijn NL paspoort gebruik ik bij binnenkomst in Aruba (waar de rij voor NL en Arubaanse paspoorten meestal wel korter is) of Europa.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Mag ik nog een aanvullende vraag stellen? Wij gaan volgend jaar met onze 2 kids (geboren in USA en 2 paspoorten) en opa een camperreis maken.
Als we Amerika binnen komen, gaan we dan met de kids en Opa (zijn engels is niet best) bij de US-balie staan met hun USA-paspoorten en onze (3) NL paspoorten? Ze zijn dan 3 en 6 jaar dus zelf kunnen ze het nog niet
Of met ons vijfjes naar de non-US balie?
Bedankt voor het meedenken.
Als we Amerika binnen komen, gaan we dan met de kids en Opa (zijn engels is niet best) bij de US-balie staan met hun USA-paspoorten en onze (3) NL paspoorten? Ze zijn dan 3 en 6 jaar dus zelf kunnen ze het nog niet
2012 Zuid-Westen
2015 Rondje Denver
http://vlietjesgo2usa.blogspot.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
2015 Rondje Denver
http://vlietjesgo2usa.blogspot.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Er staat vaak zo een politiemannetje bij het bordje "links us en rechts non-us". Daar kan je het wellicht aan vragen.
Wat ik zou doen, is met ze alle naar non-us. Want ze zijn moeilijker wanneer je met een non-us paspoort naar een us balie gaat dan andersom. Beide balies kunnen hetzelfde, sterker nog als ze niks te doen hebben mogen non-us wachtende naar de us balies.(binnen 5 minuten door immigrations op Chicago O'Hare
)
Wat ik zou doen, is met ze alle naar non-us. Want ze zijn moeilijker wanneer je met een non-us paspoort naar een us balie gaat dan andersom. Beide balies kunnen hetzelfde, sterker nog als ze niks te doen hebben mogen non-us wachtende naar de us balies.(binnen 5 minuten door immigrations op Chicago O'Hare
- Loek
- Amerika-expert
- Contacteer:
Gepke reist van US naar NL altijd uitsluitend op haar US paspoort. Het NL paspoort heeft ze wel bij haar voor het geval men ernaar zou vragen.
Edit: Nog eens even gevraagd waarom ze dat doet. Ze zegt dat ze anders op haar meisjesnaam moet reizen omdat het paspoort en ticket in overeenstemming moet zijn wat de naam betreft.
Edit: Nog eens even gevraagd waarom ze dat doet. Ze zegt dat ze anders op haar meisjesnaam moet reizen omdat het paspoort en ticket in overeenstemming moet zijn wat de naam betreft.
Wat ik me afvraag hè. Er zijn hier op het forum wel een aantal Nederlandse Amerikanen. Hebben jullie allemaal jullie Nederlandse paspoort nog? Zoja, dan gaat het jullie niet per se aan, maar voor de mensen die hun Nederlandse nationaliteit hebben moeten opgeven. Hoe vonden jullie dat? Ik zou er toch veel moeite mee hebben denk ik om mijn Nederlandse paspoort op te geven, voor een Amerikaans paspoort. Ook al zou ik graag een Amerikaans paspoort hebben. Het lijkt mij nog een best emotionele beslissing? Hoe zien jullie dat? Wat dat betreft vind ik de regel van onze regering (de Nederlandse) om meerdere nationaliteiten zoveel mogelijk te beperken, niet erg prettig.
Niet dat het voor mij im Frage is op dit moment of ik Amerikaans burger zou worden, maar in het geval dát, zou ik er moeite mee hebben denk ik om mijn Nederlanderschap op te geven. Niet alleen vanwege de praktische voordelen, als burger van Amerika, en burger van Europa. Maar ook vooral emotioneel gezien, het is toch wie je bent e.d...
Hoe kijken jullie hier tegen aan? Ik ben erg benieuwd.
Niet dat het voor mij im Frage is op dit moment of ik Amerikaans burger zou worden, maar in het geval dát, zou ik er moeite mee hebben denk ik om mijn Nederlanderschap op te geven. Niet alleen vanwege de praktische voordelen, als burger van Amerika, en burger van Europa. Maar ook vooral emotioneel gezien, het is toch wie je bent e.d...
Hoe kijken jullie hier tegen aan? Ik ben erg benieuwd.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Ik ben 7 jaar lang mijn Nederlanderschap kwijt geweest (van 1999 tot 2006). Het was inderdaad een emotionele beslissing, die ik eigenlijk niet wilde nemen, want ik wist, dat Nederland bezig was met een wet, die de dubbele nationaliteit zou toestaan. Maar mijn vader zou destijds het land uitgezet zijn, als een van zijn kinderen niet Amerikaans staatsburger zou worden en hem voor een groene kaart zou sponsoren. Ik was daarvoor de meest logische, want al (lang) getrouwd met een Amerikaan en ook met drie Amerikaanse kinderen. Toch was ik ook wel heel blij om eindelijk ook bij mijn familie te "horen" qua nationaliteit en te mogen stemmen hier, dus het was ook emotioneel om dat Amerikaanse paspoort in ontvangst te nemen. Daarna ben ik niet eens in 2003 naar de ambassade gerend om mijn Nederlanderschap terug te vragen. Gewoon laksheid, want ik wilde het wel, maar dacht nog ruim de tijd te hebben. Toen ik echter hoorde, dat ik het voor onze oudste 18 werd moest doen, anders zou zij haar Nederlanderschap nooit weer kunnen terugkrijgen, heb ik het gauw teruggevraagd, want onze kinderen voelen zich ook echt gedeeltelijk Nederlands en haar vooral zie ik nog weleens naar Europa gaan om te wonen. Gemengde gevoelens dus om het Nederlanderschap destijds op te geven, in andere omstandigheden had ik daar mee gewacht.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Je mag dan met je kinderen bij de US-Citizens rij gaan staan, dat heb ik altijd gedaan toen mijn dochter nog jonger was en geen problemen mee gehad.Inkie schreef:Mag ik nog een aanvullende vraag stellen? Wij gaan volgend jaar met onze 2 kids (geboren in USA en 2 paspoorten) en opa een camperreis maken.
Als we Amerika binnen komen, gaan we dan met de kids en Opa (zijn engels is niet best) bij de US-balie staan met hun USA-paspoorten en onze (3) NL paspoorten? Ze zijn dan 3 en 6 jaar dus zelf kunnen ze het nog nietOf met ons vijfjes naar de non-US balie?
Laatste keer hadden we alleen een probleem, dat dochterlief haar US-paspoort net een maand verlopen was, omdat haar Nederlandse paspoort maar een jaar oud was heeft ze daarmee gereisd. Tijdens de terugkeer naar de US veel gezeur mee gehad, dus let goed op dat beide paspoorten geldig zijn!
Een heel ander ding, maar het heeft wel met paspoorten te maken.
Heeft men bij de customs problemen met paspoorten met een hoesje eromheen? Ik heb laatst een leren hoesje voor om mijn paspoort gekocht, om het te beschermen, en het geeft een mooie, luxe uitstraling. Daarbij staat op de voorkant het insigne van een Amerikaans paspoort, dus dan 'lijkt' het een Amerikaans paspoort. Gewoon gekocht omdat ik dat leuk vind natuurlijk. Maar heeft men daar ervaring mee bij customs? De machine-readable page van het paspoort is gewoon los natuurlijk, alleen de voor- en achterkant van het paspoort zitten in de 'cover'.
Heeft men bij de customs problemen met paspoorten met een hoesje eromheen? Ik heb laatst een leren hoesje voor om mijn paspoort gekocht, om het te beschermen, en het geeft een mooie, luxe uitstraling. Daarbij staat op de voorkant het insigne van een Amerikaans paspoort, dus dan 'lijkt' het een Amerikaans paspoort. Gewoon gekocht omdat ik dat leuk vind natuurlijk. Maar heeft men daar ervaring mee bij customs? De machine-readable page van het paspoort is gewoon los natuurlijk, alleen de voor- en achterkant van het paspoort zitten in de 'cover'.
-
Bennogr
- Amerika-expert
Bij de immigratie heeft men geen problemen met een hoesje, boek, brandkast of waarin je je Amerikaanse (of een ander) paspoort ook maar vervoert. Als de pagina's met informatie maar te lezen zijn, als je pasfoto zichtbaar is en als je dat paspoort maar 'bloot' kunt laten zien, dan mag je er alles mee doen. De douane kan het helemaal niet schelen, want die gaan daar niet over.
Dat wil ik zien!!!Bennogr schreef:Bij de immigratie heeft men geen problemen met een hoesje, boek, brandkast of waarin je je Amerikaanse (of een ander) paspoort ook maar vervoert.
Maar het hoesje zit om de kaft. Dan moet je je paspoort dus weer helemaal eruit halen?Bennogr schreef:Bij de immigratie heeft men geen problemen met een hoesje, boek, brandkast of waarin je je Amerikaanse (of een ander) paspoort ook maar vervoert. Als de pagina's met informatie maar te lezen zijn, als je pasfoto zichtbaar is en als je dat paspoort maar 'bloot' kunt laten zien, dan mag je er alles mee doen. De douane kan het helemaal niet schelen, want die gaan daar niet over.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 3474 Weergaves
-
Laatste bericht door Chris_0611
-
- 9 Reacties