Taalbeheersing

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Gebruikersavatar
daantje1983
Amerika-ontdekker
Berichten: 69
Lid geworden op: 16 sep 2011, 09:56
Locatie: Hoevelaken

Taalbeheersing

Bericht door daantje1983 »

Hallo allemaal

Ik heb geen idee os mijn vraag hier goed staat en of die niet al eerder aan bod is gekomen, kan er niks over vinden...
Als wij naar Amerika emigreren vind ik het heel erg belangrijk de taal goed te kunnen beheersen (zeker voor mijn man die daar ook moet werken). Ten eerste omdat je dan alles veel beter kan uitzoeken, alles sites waar info op te vinden is lees je dan veel makkelijker en word het risico een stuk kleiner dat je dingen verkeerd begrijpt of zelfs helemaal niet begrijpt. Ten 2e omdat het gewoon makkelijker is met het regelen van alle zaken, zoals het zoeken naar een huis e.d. Hoe hebben jullie dit gedaan?
Ik spreek best wel een woordje engels en begrijpen doe ik het ook redelijk maar ik vind dat ik er te veel over na moeten denken voor ik weet hoe ik het zeg en ik betrap mezelf regelmatig dat ik het helemaal niet weet....
Ik heb eens op internet zitten rondsnuffelen en zodoende kwam ik een site tegen die cursussen amerikaans-engels aan bied:

http://www.talendomein.nl/artikel/14520 ... -12345.php

Heeft iemand hier ervaring mee?
I have an American Dream! I hope my dreams may come true!
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10175
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Taalbeheersing

Bericht door Hockey »

Mijn advies, gebaseerd op mijn persoonlijke ervaring, een talencursus is van weinig tot zeer weinig nut. Je doet nu een cursus en dan .... ? Een hele lange tijd de taal niet meer gebruiken? Dan verlies je hetgeen je geleerd hebt.
Beter is het om artikelen en boeken in het Engels te lezen. En tijdschriften. Als je films en tv programma's kijkt, zoveel mogelijk zonder de ondertiteling. Gebruik het Engels dagelijks. Middels lezen, en schrijven en spreken en luisteren.

Met mijn tip ga ik er van uit dat je basisopleiding in de Engelse taal voldoende is. Dus dat je middelbare school kennis van voldoende niveau is geweest. is dit niet het geval, dan heeft een extra talencursus wel nut.
Gebruikersavatar
daantje1983
Amerika-ontdekker
Berichten: 69
Lid geworden op: 16 sep 2011, 09:56
Locatie: Hoevelaken

Re: Taalbeheersing

Bericht door daantje1983 »

Dank je wel voor je reactie!
Ik vermoed dat het klopt wat je zegt mist je er idd na die tijd niks meer aan doet... Maar ik kan nu wel boeken gaan lezen maar als ik er niet al te veel van snap dan is het haast niet te doen (en ook nog eens niet leuk)! Lijkt me dat je juist na zo'n cursus het up to date moet houden door boeken, tijdschriften en films...?! Want als je het begrijpt is het juist super om ze te lezen en horen!?
I have an American Dream! I hope my dreams may come true!
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10175
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Taalbeheersing

Bericht door Hockey »

Voordat je geld gaat uitgeven aan een cursus kan je het wellicht eerst een maand proberen met Engels lezen. Bijvoorbeeld door dagelijks CNN of USAToday te lezen op hun website. Of het nieuws op Yahoo of MSN.com. Dat is gratis en kost je niet en je kan kijken of je beheersing van de taal vooruit gaat. Ben je toch onvoldoende tevreden, dan kan je alsnog zo'n cursus gaan doen.
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8335
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Taalbeheersing

Bericht door Bennogr »

Ik zou een korte taalcursus doen om te kijken hoeveel je je nog herinnert. Niet een echte zware cursus, maar gewoon "Engels voor gevorderden" of zoiets. Je kunt dan zien hoe ver je bent, wat je vergeten bent en hoe het met je algemene kennis zit. Op basis daarvan kun je dan vragen, uitzoeken wat je verder kunt/moet doen. Hoeft niet zoveel te kosten, er moeten goedkope cursussen zijn, Volksuniversiteit (als die nog bestaat) of dergelijke activiteiten, mischien het buurthuis?

Enige alternatief is om te verhuizen en dan je gewoon in/op de taal te storten. Is erg vermoeiend en het zal zeker een aantal maanden duren voordat je vooruitgang merkt.

Ik had Engels gestudeerd en kon al woordspelingen maken in het Engels toen ik in New York arriveerde, maar het was nog steeds erg vermoeiend om dagelijks de taal mee te maken, had een eerste paar dagen zelfs pijn in mijn kaken, omdat de Engelse klanken anders gemaakt worden.

Je door Engelse boeken worstelen met behulp van een Engels - Engels (of een Engels- Nederlands woordenboek) is ook vermoeiend, maar wel nuttig. En proberen de ondertiteling uit te zetten (of juist aan te laten staan, maar meer luisteren en goed op de tekst letten).

Ondanks wat veel mensen zeggen is Engels toch wel best een moeilijke taal.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
wiepster
Amerika-expert
Berichten: 2794
Lid geworden op: 06 apr 2005, 08:00
Locatie: Florida, USA

Re: Taalbeheersing

Bericht door wiepster »

Ik heb mijn engels "ge-updated" ,voor we daadwerkelik emigreerden, door veel naar BBC te kijken en daar de Amerikaanse TV-series te volgen. Als je teletext hebt, kan ondertiteling daarmee helpen, als het allemaal te vlug gaat.
Als engelse boeken nog wat te zwaar zijn, begin met tijdschriften e/o kranten te lezen. Als dat eenmaal goed afgaat, stap over op een engelse vertaling van een boek wat je al gelezen hebt in het nederlands.
Als je eenmaal in Amerika bent, zijn er op veel community colleges lessen te volgen om het accent kwijt te raken en sneller te lezen.

Hoop dat je wat aan mijn ervaringen hebt :thumbup: , succes!
Gebruikersavatar
daantje1983
Amerika-ontdekker
Berichten: 69
Lid geworden op: 16 sep 2011, 09:56
Locatie: Hoevelaken

Re: Taalbeheersing

Bericht door daantje1983 »

Hockey schreef:Voordat je geld gaat uitgeven aan een cursus kan je het wellicht eerst een maand proberen met Engels lezen. Bijvoorbeeld door dagelijks CNN of USAToday te lezen op hun website. Of het nieuws op Yahoo of MSN.com. Dat is gratis en kost je niet en je kan kijken of je beheersing van de taal vooruit gaat. Ben je toch onvoldoende tevreden, dan kan je alsnog zo'n cursus gaan doen.
Dank je wel voor de tip, dat zou best wel eens kunnen werken!!! :thumbup:

Benno, bedankt voor je tip! Ik woon in een klein dorp en helaas in dit gat hebben we niet zulke cursussen, zover ik weet dan he! En aangezien mijn man vrij veel werkt is het ook niet erg handig om buitenshuis iets te moeten doen. Een woordenboek zie ik niet zo zitten, word nu al duizelig... Maar ik wil de taal wel erg graag beheersen, lijkt me zo fijn/handig!

Wiepster, dank je wel, ik zal idd zoiezo voorlopig op die manier aankijken hoe het gaat! Dan kan ik altijd nog een cursus gaan volgen.
I have an American Dream! I hope my dreams may come true!
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10175
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Taalbeheersing

Bericht door Hockey »

Op deze site kunnen Amerikaanse kinderen Engels leren:
http://www.sheppardsoftware.com/web_games_vocab.htm

Ze hebben hier ook topografie spelletjes voor de VS.
dutchie_in_boston
Amerika-expert
Berichten: 1794
Lid geworden op: 14 aug 2007, 21:57
Locatie: Boston, MA

Re: Taalbeheersing

Bericht door dutchie_in_boston »

en niet alleen lezen, en overheen lezen wanneer het te moeilijk wordt, maar opzoeken in een woordenboek/internet wanneer je iets niet begrijpt. Of hier vragen.
Gebruikersavatar
daantje1983
Amerika-ontdekker
Berichten: 69
Lid geworden op: 16 sep 2011, 09:56
Locatie: Hoevelaken

Re: Taalbeheersing

Bericht door daantje1983 »

Haha dat deed ik evengoed al wel!

Hockey, thnx die site kan altijd van pas gaan komen want ook onze 3 kinderen zullen natuurlijk er aan moeten geloven... Ze kijken veel naar boomerang, dora :wink: en dat soort tv waarin engels regelmatig aan bod komt. Vooral boomerang is hier populair!
Laatst gewijzigd door Rob op 17 sep 2011, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van complete, bovenstaande bericht verwijderd. Lees a.u.b. "Het quoten (citeren) van andere berichten"
I have an American Dream! I hope my dreams may come true!
Gebruikersavatar
elninjoo
Amerikakenner
Berichten: 1456
Lid geworden op: 29 mei 2009, 08:49
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Taalbeheersing

Bericht door elninjoo »

Je leert 't best door te doen, dus met 'n goeie basis daar terecht komen waar je je dagelijks in 't engels zult moeten behelpen, is de beste leerschool.
En ik denk (op de echte taalwonders na) dat iemand die het grootste deel van z'n leven in Nederland (of waar dan ook) heeft gewoond, nooit als 'n echte native engels gaat spreken, maar je woordenschat wordt wel steeds groter naarmate je langer/vaker engels spreekt.
Gebruikersavatar
elninjoo
Amerikakenner
Berichten: 1456
Lid geworden op: 29 mei 2009, 08:49
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Taalbeheersing

Bericht door elninjoo »

Over kinderen zou ik me geen zorgen maken, die gaan wél als 'n echte native engels spreken. Was vorige week bij 'n gezin in Canada op bezoek die 8 jaar geleden vanuit Nederland geemigreerd zijn en die kinderen spraken vloeiend engels terwijl ze juist veel meer moeite hadden met 't Nederlands.
Gebruikersavatar
daantje1983
Amerika-ontdekker
Berichten: 69
Lid geworden op: 16 sep 2011, 09:56
Locatie: Hoevelaken

Re: Taalbeheersing

Bericht door daantje1983 »

Hoe oud zijn die kinderen? Onze kinderen zullen naar verwachting als we vertrekken 8, 11 en 16 zijn.... Met 8 jaar maak ik me weinig zorgen maar als je 16 bent dan gok ik dat het ongeveer net zo moeilijk zal zijn als voor ons... Maar goed ik moet zeggen dat ik me om de kinderen het allermist zorgen maak, zij gaan naar school waar ze het vanzelf zullen aanleren en het dus in feite wel moeten leren! Voor ons is het weer anders, wij moeten het ons zelf gaan aanleren tenzij we daar een cursus zouden gaan volgen. Maar ik blijf er bij dat zeker voor mijn man, de boodnodige taalbeheersing echt een pre is!
Laatst gewijzigd door Rob op 17 sep 2011, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van complete, bovenstaande bericht verwijderd. Lees a.u.b. "Het quoten (citeren) van andere berichten"
I have an American Dream! I hope my dreams may come true!
Gebruikersavatar
elninjoo
Amerikakenner
Berichten: 1456
Lid geworden op: 29 mei 2009, 08:49
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Taalbeheersing

Bericht door elninjoo »

De kinderen van dat gezin waren 8, 10, 13 en 15 ten tijde van de emigratie 8 jaar geleden. Je zou ze allemaal voor 'n native Canadees aanzien/horen als je hun achtergrond niet kent. Het voordeel dat de oudste heeft is dat zij nog 't beste Nederlands spreekt. De jongste spreekt 't ook nog wel, maar minder vloeiend en ze spreekt liever engels. De middelste 2 zijn jongens en die hebben duidelijk minder taalgevoel, hun engels is goed, maar het Nederlands hebben ze veel moeite mee.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Taalbeheersing

Bericht door hemmie »

Ik sprak een tijdje terug een man die op zijn 16e van NL naar de VS was verhuisd, hij sprak vloeiend Engels met Amerikaans accent, maar ook nog perfect Nederlands (en ik kon aan zijn accent ook horen uit welk gebied). Vlak daarna ontmoette ik ook zijn moeder, zij sprak dus alleen nog maar Nederlands met zo'n vreselijk Amerikaans accent, en doorspekt met Engelse woorden. Bij haar was het Nederlands dus echt vervangen, terwijl hij gewoon perfect tweetalig was geworden.
Volgens mij kunnen tieners nog steeds wel veel makkelijker een beter en vreemde taal leren dan volwassen van een jaar of 30, 40.
Terug in Texas!
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18758
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Taalbeheersing

Bericht door kastelke »

Ik ben dus zo'n moeder die Engels spreekt met een accent (wat ze hier 'charming' en 'cute' vinden). Maar onze zoon werd 16 een week nadat we hier toe kwamen. Ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat hij al een zeer goede kennis van Engels had. Hij schreef handleidingen voor games in het Engels en zit ook al jaren in een Engelstalig team dat modifications voor games maakt. En hij las al jaren boeken in het Engels. Maar dat is nog altijd niet het schoolse Engels, dus daar waren we benieuwd naar. Hij kwalificeerde zich niet voor ESL (English as a Second Language) wegens te ver gevorderd. Heeft zijn grade 11 English onmiddellijk op University Level gevolgd, en scoorde 92% op zijn eindexamen. Waardoor hij nu naar grade 12 English voor Gifted and Talented learners gaat. Best grappig.
Anderzijds heb ik ook al wel gehoord van andere 16-jarigen die hier toekomen, en die, wanneer ze naar de universiteit gaan 2 of 3 jaar later, ze toch nog verplicht zijn om een extra jaar English for not native speakers te volgen tijdens hun eerste jaar, omdat hun Engels niet voldoende is om echt goed op academisch niveau te kunnen functioneren...
Hier in Ontario stellen de universiteiten als eis dat, indien je niet minstens 3 jaar voltijds in een Engelstalige school gezeten hebt, dat je een TOEFL al moet leggen. En afhankelijk van de universitiet, is een wat lagere score zoals bv. 82 goed genoeg, terwijl anderen eisen dat je minstens bv. 97 scoort of zelfs hoger. Als je naar College wilt gaan ipv naar de universiteit, dan weet ik niet of ze dit ook eisen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gebruikersavatar
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert
Berichten: 1511
Lid geworden op: 07 apr 2005, 15:44
Locatie: Houston/Spring

Re: Taalbeheersing

Bericht door houstonwehaveaproblem »

Ik denk dat het voor jou vooral belangrijk is om na je verhuizing veel in contact te komen met mensen die de taal spreken. De kinderen "oefenen" dagelijks op school, je man zal ook dagelijks op zijn werk geconfronteerd worden met de taal, maar het moeilijkste is het voor de vrouw die na de verhuizing als belangrijkste taak "thuis zitten" heeft. Ik weet niet of dat voor jou gaat gelden natuurlijk. Ik ging op mijn 33e op een studentenvisum naar de US en ik moest dus naar school. Achteraf vond ik dat juist fijn, want zo heb ik veel geleerd. Zowel mijn Engels, als vakken als geschiedenis en aardrijkskunde hebben me meer inzicht gegeven in de US en de taal. Ook omdat ik verplicht was essays te schrijven, speeches te houden en te praten met mijn klasgenoten en docenten. Ik vond het niet altijd leuk, maar ik denk dat ik daardoor wel sneller mijn Engels/Amerikaans opgepikt heb en ook een brede woordenschat heb opgedaan. In spreektaal heb je het nu eenmaal niet snel over dingen die je bij vakken als bijv. biologie of geologie tegenkomt.

Een community college geeft ook Engelse les op verschillende nivo's. Misschien is dat iets voor je tegen de tijd dat je verhuisd bent? Online kun je ook lid worden van een meet-up groep bij jou in de buurt met mensen die dezelfde hobbies of interesses hebben. Ik vond het belangrijk om dingen te gaan doen zonder mijn man. Bij hem schaamde ik me in het begin voor mijn "sullige" manier van Engels praten. Als ik alleen was met een stel Amerikanen dan moest ik wel. Ik weet natuurlijk niet of dat bij jou ook speelt hoor, maar soms kan het helpen om alleen dingen te doen om jezelf te dwingen om Engels te spreken. Dat is uiteindelijk wat je het meeste helpt, gewoon doen. Amerikanen zijn trouwens allemaal erg vriendelijk en zijn altijd al erg onder de indruk als je Engels praat, aangezien zij zelf meestal geen enkele andere vreemde taal spreken.

En ja, het verhaal van Benno is herkenbaar. Ook ik had in het begin dagen dat ik ècht last had van mijn kaken, doordat je mond/kaak anders staat als je Engels praat.
Succes in elk geval! Het gaat je vast lukken!
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205" onclick="window.open(this.href);return false;
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8335
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Taalbeheersing

Bericht door Bennogr »

Computerlessen? Rosetta Stone bijvoorbeeld. Niet echt goedkoop, maar niet al te duur en de hele familie kan die cursus gebruiken.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
daantje1983
Amerika-ontdekker
Berichten: 69
Lid geworden op: 16 sep 2011, 09:56
Locatie: Hoevelaken

Re: Taalbeheersing

Bericht door daantje1983 »

Elninjoo, dat zijn dus ook dezelfde leeftijden als mijn kinderen tegen die tijd dat we gaan! Fijn om te horen dat ze zo goed de taal op pakken, al had ik dat wel verwacht. Kinderen pakken zulke dingen nu eenmaal veel sneller op! Vandaar dat ik dus een curcus zou willen doen. Dan ben ik alvast beter voorbereid en als we er eemnaal wonen is het zaak er echt iets mee te gaan doen!

Kastelke, wat betreft mijn oudste hoef ik er niet echt over na te gaan denken of ze naar de Universiteit zal gaan. Zij heeft een beperking en het niveau van een universiteit zal echt te hoog voor haar zijn. Mijn oudste zoon is ten tijde van de (eventuele) verhuizing een jaar of 11 dus die heeft dan echt nog tijd genoeg om de taal te leren. Voor hem zie ik wel een studie op de universiteit weggelegd, hij is behoorlijk pienter (al zegt dat nog niks natuurlijk) En de jongste heeft al helemaal een lange tijd om de taal te leren! Tevens wil ik ze hier in nederland al kennis laten maken met bv een leuke curcus op de pc, op spelenderwijs zodat ze toch gewend met de taal raken!

Houstonwehaveaproblem, de bedoeling is wel dat ik uiteindelijk ook ga werken, lijkt me zalig! Maar dat zal de eerste periode vast niet zijn....ik weet niet eens of ik wel meteen mag gaan werken, dus dat zal in een later stadium wel duidelijker worden. Verder een community college lijkt me ook een goed idee, daar zal ik ook een hoop van kunnen oppikken en idd evengoed zal ik moeten zorgen veel in contact te komen met de mensen, iets wat ik ook graag wil!

Benno, dat is ook de cursus die wij willen gaan volgen. Idd niet goedkoop, 450 euro voor alle delen van beginners tot vergevorderden maar het is wel iets wat je altijd bij de hand hebt natuurlijk. Als je later iets vergeet of even een opfrissing nodig hebt dan heb je het altijd bij de hand! Het is denk ik iig een goede basis...
I have an American Dream! I hope my dreams may come true!
Amerikanist
Amerikakenner
Berichten: 437
Lid geworden op: 14 mei 2011, 17:40
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Nederland

Re: Taalbeheersing

Bericht door Amerikanist »

Amerikaanse boeken, films, tijdschriften en series werken denk ik beter dan een cursus, zeker als je al een bepaald niveau hebt.

Wat accent betreft: Ik spreek zelf redelijk accentloos General American. Uitspraak was een belangrijk onderdeel van mijn studie Amerikanistiek en er werd veel aandacht gegeven aan het produceren van klanken. Ik denk dat het ook een mythe is dat buitenlandse sprekers na een bepaalde leeftijd altijd hun accent houden, hoe vloeiend ze de taal ook spreken.

Amerikaanse fonetiek gebruikt grotendeels andere klanken dan het Nederlands, maar het zijn er niet heel veel en ze zijn goed te leren. Als je dus weet hoe je ze moet maken en dat ook consequent doet is je Nederlandse accent al snel verdwenen. Dat Nederlandse accent krijgt men immers wanneer sprekers de dichtsbijzijnde Nederlandse klanken produceren ipv de Amerikaanse.

En kinderen zou ik me geen zorgen over maken, die worden op school en in het dagelijks leven zoveel blootgesteld dat ze het vanzelf leren.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer