Waar is het beter voor kinderen: VS of NL?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12929
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Waar is het beter voor kinderen: VS of NL?

Bericht door vana »

Vandaar dat mijn kinderen zo klaagden altijd, de stakkers :lol:
waitwhat
Amerikafan
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 jan 2011, 18:53

Re: Waar is het beter voor kinderen: VS of NL?

Bericht door waitwhat »

vana schreef:Cheerleaders zijn er ook al in Nederland en proms ook.
Nou ik weet wel waar ik als puber liever zou vertoeven :thumbup:

Afbeelding

Afbeelding
waitwhat
Amerikafan
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 jan 2011, 18:53

Re: Waar is het beter voor kinderen: VS of NL?

Bericht door waitwhat »

Hockey schreef:@waitwhat, punt 2 ben ik absoluut niet met je eens.
Met de andere 5 wel blijkbaar, en dat stemt mij tevree.
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12929
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Waar is het beter voor kinderen: VS of NL?

Bericht door vana »

Volgens mij zijn dat geen schoolkinderen meer Waitwhat 8)
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Waar is het beter voor kinderen: VS of NL?

Bericht door Hockey »

waitwhat schreef:Met de andere 5 wel blijkbaar, en dat stemt mij tevree.
Doe me een plezier en leg me geen woorden in de mond. En besluit niet voor mij waar ik het wel of niet mee eens ben.
waitwhat
Amerikafan
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 jan 2011, 18:53

Re: Waar is het beter voor kinderen: VS of NL?

Bericht door waitwhat »

Hockey schreef:
waitwhat schreef:Met de andere 5 wel blijkbaar, en dat stemt mij tevree.
Doe me een plezier en leg me geen woorden in de mond. En besluit niet voor mij waar ik het wel of niet mee eens ben.
*meow* ;)
Gebruikersavatar
DixieChick
Amerika-expert
Berichten: 3134
Lid geworden op: 24 jul 2007, 19:26
Locatie: Georgia, US

Re: Waar is het beter voor kinderen: VS of NL?

Bericht door DixieChick »

He jongens, ik vond dit een best wel leuke discussie, omdat ik ook in deze situatie zit. Ik zou het jammer vinden als de discussie nou verzandt in een soort meta-discussie, waarbij het eigenlijke onderwerp vergeten wordt.

En om dan maar weer terug on-topic te gaan: ik wist niet dat Nederlandse scholen tegenwoordig ook cheerleaders en proms hadden?
Overigens lijkt me dat geen doorslaggevende reden om het ene land boven het andere te kiezen...maar goed, wel een interessant iets natuurlijk.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12929
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Waar is het beter voor kinderen: VS of NL?

Bericht door vana »

De scholen hebben geen chearleaders. Sommige sportclubs hebben ze, maar er zijn er maar heel weinig hoor.
Steeds meer eindexamenklassen in Nederland houden een galafeest aan het eind van het schooljaar, en soort prom dus.

Marjon
Gebruikersavatar
1250
Amerika-expert
Berichten: 2625
Lid geworden op: 15 jan 2009, 17:13
Locatie: Fort Collins, CO

Re: Waar is het beter voor kinderen: VS of NL?

Bericht door 1250 »

DixieChick schreef:Nou, dat ben ik toch niet helemaal met je eens. Misschien kun je niet -elke- state university vergelijken met een Nederlandse universiteit, maar universiteiten zoals Penn State, University of Pennsylvania, Ohio State University, University of Texas, University of Georgia, Michigan State University, Indiana State University at Bloomington, Virgina Tech, University of Virginia (en nu hou ik op, maar ik kan wel even doorgaan), daar kan een Nederlandse universiteit niet aan tippen.

En ik geef zelf les op een middelgrote state university, die over het algemeen vast niet zo "goed" is als een Nederlandse universiteit (hoe dat we dat zouden meetten, dan weet ik niet, maar goed, dat nemen we maar even aan, het is ten slotte een HBCU (en dus weinig geld) in een staat met weinig geld voor educatie). Maar als ik kijk naar mijn department, waar ik dan lesgeef (en nee, ik heb mijn lesplannen totaal niet aangepast toen ik hier kwam vanaf een Nederlandse uni), en collegas met degrees van top vijf scholen in ons vakgebied (UGA, Northwestern, USC, MSU, etc), dan durf ik te zeggen dat onze studenten echt net zo'n gedegen opleiding krijgen als mijn oude studenten in Nederland.

Natuurlijk zijn niet alle universiteiten hier gelijk, maar ik geloof dat we dat van Nederlandse opleidingen ook niet echt meer kunnen zeggen (Hogeschool van InHolland, anyone?).

Mijn excuses als dit was fel overkomt, maar als universitair docent kan ik heel slecht tegen dit opmerkingen.
Ik ben het volledig met je eens! Ik zit nu bij Colorado State University, en het niveau is echt vele malen hoger dan op welke universiteit ook in Nederland voor mijn vakgebied.
9 maanden per jaar in Fort Collins, CO, 3 maanden per jaar in Nederland.
Gebruikersavatar
inky
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 apr 2005, 20:24
Locatie: groningen

Re: Waar is het beter voor kinderen: VS of NL?

Bericht door inky »

Wij zouden willen vertrekken op een E2 visum met 3 middelbareschool kinderen. Ons grote struikelblok is toch echt het enorme bedrag dat we aan college kwijt zijn in de VS. Onze kinderen zijn nu 15, 13 en 12, en zullen op gegeven moment alle 3 tegelijk studeren (de middelste en de jongste zitten beide in 2 vwo, de oudste in 4 HAVO) Dat betekent voor een "goedkope"college $ 60.000 voor 3 kinderen per jaar! In huis blijven wonen is geen optie, college is ruim een uur reizen met de auto, openbaar vervoer bestaat niet. Geld lenen is een probleem, en geld is een vereiste voor een F1 visum, waar ze op hun 21e gebruik van moeten maken, omdat ze uit de E2 van paps gegooid worden.
Ik zou uit financieel oogpunt liever in NL blijven totdat de kinderen volwassen zijn en op eigen benen staan en niet met een enorme studieschuld de wereld in moeten. Mijn man blijft de optimist en hoopt dat er mensen zijn die ook in deze situatie zijn verzeild geraakt, die een uitweg hebben gevonden en daarover willen vertellen op dit forum.
actief in bedrijf in Nederland en USA. Runnen een boerderij in Groningen en in Arizona.
Januari 2012:SSN and DL!
dimona
Amerika-expert
Berichten: 4904
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:42
Locatie: Maryland

Re: Waar is het beter voor kinderen: VS of NL?

Bericht door dimona »

Ik heb net even gekeken wat de tuition fee voor de University of Maryland is: minder dan 9000 dollar per jaar voor residents. Dat is een heel ander bedrag dan wat jij noemt. Verder is het van belang om te weten dat er vele mogelijkheden zijn om in aanmerking te komen voor een scholarship, maar anders dan in Nederland is dat niet een kwestie van aanvragen en toegekend krijgen, maar gebeurt de toekenning op basis van kwaliteiten, high school prestaties en speciale talenten van de student. Zo hoorde ik laatst een moeder zeggen dat ze hoopte dat haar dochter altviool bleef spelen in het schoolorkest (dat is een schoolvak) omdat altviool goede vooruitzichten biedt op een scholarship. Iedere universiteit wil goede sportteams en goede orkesten; studenten worden al op high schools gescout (en altviolisten zijn relatief schaars).

Mijn oudste is 13 (wij zitten hier ook op E2) dus ik heb er zelf nog niet mee te maken gehad, maar het lijkt me dat er altijd wel mogelijkheden zijn. Ze zijn alleen soms wat beter verstopt dan in Nederland. Waar je mogelijk wel tegenaan gaat lopen, is dat je kinderen niet mogen werken zolang ze hier op een E2 visum wonen. Het is daarom misschien slim om ze al eerder dan op hun 21ste over te laten gaan op een F visum (en misschien opent dat ook weer deuren naar andere financieringsmogelijkheden, geen idee!).
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Waar is het beter voor kinderen: VS of NL?

Bericht door Bennogr »

Kinderen in Nederland achterlaten om te studeren? Als ze niet in Groningen studeren, moeten ze toch op kamers of naar een studentenhuis. En dan vakanties in de VS?
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12929
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Waar is het beter voor kinderen: VS of NL?

Bericht door vana »

Wat ik me dan afvraag Dimona. Wat als je kind heel hard leert maar geen uitzonderlijk hoge cijfers haalt en er ook niet uitspringt met sport of muziek o.i.d.
Dan kom je dus niet in aanmerking voor een sholarship?
Als je dan 9000 tuition fee per jaar moet betalen ( en op sommige scholen nog veel meer) vind ik dat persoonlijk enorm veel geld, zeker als je zoals bijvoorbeeld Inky 3 kinderen hebt.
Hoe doen mensen dat die geen heel hoog inkomen hebben?
dimona
Amerika-expert
Berichten: 4904
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:42
Locatie: Maryland

Re: Waar is het beter voor kinderen: VS of NL?

Bericht door dimona »

@Benno: In Nederland studeren is een optie, maar de timing is gewoon lastig. Deze kinderen hebben nog een aantal jaar high school te gaan, en willen ze daarna toegelaten kunnen worden op een Nederlandse universiteit, dan zou je eigenlijk het beste voor IB onderwijs kiezen. Als ik afga op het bericht, dan lijkt me niet dat ze in een gebied terecht komen waar IB-scholen erg dicht gezaaid zijn.

Daarnaast maak je op die manier ook flinke kosten. Ze zullen toch 1 à 2 keer per jaar over komen, en dan nog zaken als verzekeringen enzo. Volgens de berekening van de University of Maryland moet je bij hun op kosten rekenen van rond 23000 dollar per jaar, inclusief tuition fee, huisvesting, eten, studiemateriaal, reiskosten en "overig". Ik moet nog zien dat je daar onder blijft als je je kind in Nederland laat studeren, maar je hebt dan in ieder geval wel recht op studiefinanciering.
dimona
Amerika-expert
Berichten: 4904
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:42
Locatie: Maryland

Re: Waar is het beter voor kinderen: VS of NL?

Bericht door dimona »

@Vana: ik ken de ins en outs ook niet, maar als de ouders onder een bepaalde inkomensgrens vallen, zijn er ook weer allerlei mogelijkheden. Maar voor de rest is het inderdaad een hard systeem. Ik hoorde laatst over een man die bij een ongeluk was komen te overlijden, waarbij er aan familie, kennissen en vrienden een bijdrage werd gevraagd voor een - in de haast - opgericht studiefonds voor zijn drie kinderen - in plaats van bloemen.

Daarnaast zijn er ook nog zogenaamde community colleges, waar je voor relatief weinig geld een deel- of voltijdsopleiding kunt doen.

Maar hoe hoog is collegegeld in Nederland inmiddels?
Laatst gewijzigd door dimona op 02 okt 2013, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19662
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Re: Waar is het beter voor kinderen: VS of NL?

Bericht door Petra/VS »

vana schreef:Wat ik me dan afvraag Dimona. Wat als je kind heel hard leert maar geen uitzonderlijk hoge cijfers haalt en er ook niet uitspringt met sport of muziek o.i.d.
Dan kom je dus niet in aanmerking voor een sholarship?
Er zijn scholarships voor van alles en nog wat, niet alleen goede cijfers of uitblinken in een sport of muziek. Er zijn mensen, die er geld mee verdienen scholarships en grants op te sporen voor a.s. studenten zo'n aanbod is er. Onze oudste had bijvoorbeeld een gedeeltelijk scholarship bij Michigan State University gekregen, enkel omdat haar vader daar ook heeft gestudeerd. Er zijn duizenden grotere, maar ook kleinere scholarships/grants met allerlei thema's en een persoon kan er ook meerdere krijgen. Ze zijn er zelfs voor mensen, die breien en haken ;). Onze middelste is nu bezig te proberen een aantal scholarships voor zijn voortgezette studie te verkrijgen. En inderdaad is er, zoals Dimona schrijft, studiefinanciering als je onder een bepaald inkomen valt. Neemt niet weg dat collegegeld nog altijd over het algemeen enorm hoog is, tenzij je bij een community college gaat studeren.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Gebruikersavatar
sachasenne
Amerika-expert
Berichten: 6911
Lid geworden op: 03 mei 2007, 15:29
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Saoudi Arabie
Contacteer:

Re: Waar is het beter voor kinderen: VS of NL?

Bericht door sachasenne »

dimona schreef:

Maar hoe hoog is collegegeld in Nederland inmiddels?
Het is wel niet Nederland, maar in Belgie betaal je aan de universiteit/hogeschool een toelatingsgeld van ongeveer 700 euro per jaar.
Studieboeken geschat op 700 euro per jaar.
Op kamers gaan ongeveer 310 euro per maand alles incl. Voor een gemiddelde kamer van 14 vierkante meter. Geen grote luxe kamer met eigen WC/douche en keuken. Maar gedeeld sanitair/keuken.
Openbaar vervoer per jaar ongeveer 300 euro.

Totaal : ongeveer 5.500 euro per jaar. Eten en drinken moeten ze thuis ook.
Groetjes,
Carine
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12929
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Waar is het beter voor kinderen: VS of NL?

Bericht door vana »

In Nederland is het college geld momenteel € 1835 per jaar

De basisbeurs is ongeveer € 100 voor thuiswonende en € 270 per maand voor uitwonende studenten
De aanvullende beurs (als ouders een laag inkomen hebben) is maximaal zo'n € 250 per maand
Deze beurzen worden nu nog kwijtgescholden bij behalen van het diploma maar wordt volgend jaar misschien een leenstelsel.

Een OV kaart krijgen ze gratis (maar deze moet wel terugbetaald worden als de studie niet afgemaakt wordt)
De kosten voor de studieboeken hangen van de studie af maar schat ik ook op zo'n € 700 per jaar.

Een basic kamer kost denk ik ook tussen de € 300 en € 400 per maand. Maar dat weet ik niet zeker want mijn kinderen wonen (woonden ) gewoon thuis gedurende hun studie.

Een heel stuk goedkoper dan in de USA dus.
Gebruikersavatar
sachasenne
Amerika-expert
Berichten: 6911
Lid geworden op: 03 mei 2007, 15:29
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Saoudi Arabie
Contacteer:

Re: Waar is het beter voor kinderen: VS of NL?

Bericht door sachasenne »

Hoe komt het dat er studieleningen zijn in Nederland?
Als ik het goed lees krijg je steeds? een beurs van 270/maand voor uitwonende studenten? Dat is meer dan het inschrijvingsgeld /jaar.
Hier krijg je geen beurs. Enkel als je een laag inkomen hebt. Wat in NL dan de aanvullende beurs is?
Groetjes,
Carine
DejaVu
Amerika-expert
Berichten: 5567
Lid geworden op: 26 dec 2006, 13:29

Re: Waar is het beter voor kinderen: VS of NL?

Bericht door DejaVu »

270 moet ook je huur etc vanaf. Aanvullend moet je altijd terugbetalen, de basisbeurs wordt een gift als je slaagt. Binnenkort wordt het allemaal een lening ivm bezuinigingen
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer