Autoverzekering voor "non-residents"

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
jvinch
Amerikakenner
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 sep 2003, 03:39
Locatie: Chicago, IL

Autoverzekering voor "non-residents"

Bericht door jvinch »

Deze zomer gaan wij twee weken naar Italie. We hebben een huis met zwembad gehuurd in Toscane en daar zien we nu al naar uit. In die periode komen mijn broer en zijn vrouw twee weekjes in ons huis wonen. Zo hebben wij verzorging voor de kat en zij een goedkope vakantie in Chicago. Goed geregeld, leek ons zo.

Gedurende zijn verblijf hier gaat mij broer mijn auto gebruiken. Dat bracht mij op de vraag hoe je een en ander qua verzekering zou moeten regelen. In de VS is de autoverzekering "persoonlijk" en niet auto-specififiek. Ik kan dus met mijn verzekering zo in een huurauto stappen en heb dan dezelfde dekking. In Nederland, als ik me dat goed herinner, is autoverzekering "auto-specifiek" via de groene kaart. Als je in een huurauto staps moet je dus voor die huurauto apart een verzekering regelen.

Mijn vraag is derhalve:

Voor de reislustige Nederlanders:

Als jullie in de VS tijdens vakanties in een auto rijden, sluiten jullie dan hier lokaal via de rental company een verzekering af of bestaat er een mogelijkheid om een eventuele Nederlandse verzekering ook in de VS dekkend te laten zijn?

Voor de Neder-Amerikanen:

Als niet-Amerikanen op bezoek komen en in jullie auto rijden, hoe regel je dit dan? Kun je een "extra driver" aan je autoverzekering toevoegen of iets dergelijks? Hoe werkt dit in de praktijk?

Ik ben benieuwd.

Jan
Gebruikersavatar
Rob
Amerika-expert
Berichten: 14853
Lid geworden op: 06 feb 2004, 14:53
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Locatie: Biggekerke ZLD
Contacteer:

Bericht door Rob »

Hoi Jan,

Als wij naar de USA op vakantie gaan wordt er via het reisbureau ook een verzekering afgesloten, vaak proberen de verhuurbedrijven je dan nog extra (nodeloze) verzekeringen aan te praten maar die heb je niet nodig mits je gelijk een goede verzekering afsluit.
Rob
yvet
Amerikafan
Berichten: 352
Lid geworden op: 08 mar 2005, 09:10
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door yvet »

Ja idd als wij in Amerika een auto huren worden er extra verzekeringen afgesloten.
# LDW-Verzekering (voor schade of diefstal van de huurauto), zonder eigen risico (dit geldt niet bij roekeloos rijgedrag). In New York geldt een eigen riscico von $100, in Illinois von $200, in Alaska $500).
# Aanvullende W.A- verzekering L.I.S. = Liability Insurance Supplement (voor schade aan derden tot een maximum van $ 1.000.000,-)
#CDW-Verzekering: voor schade aan en diefstal van de huurauto (deze geldt niet als er sprake is van roekeloos rijgedrag). In New York geldt een eigen risico van $ 100. In Illinois is dit $ 200

** LIS wordt ook wel EP od AIL genoemd ze zijn hetzelfde maar bij verhuurmaatschappijen onderling verschillen de namen nogal eens

Vaak proberen ze bij de verhuurmaatschappij je nog meer verzekeringen aan te smeren maar die zijn overbodig.

Suc 6.
http://ucla.web-log.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
hekkie
Amerika-expert
Berichten: 14467
Lid geworden op: 31 mar 2004, 14:40
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: Autoverzekering voor "non-residents"

Bericht door hekkie »

Jan Visser schreef: Voor de Neder-Amerikanen:

Als niet-Amerikanen op bezoek komen en in jullie auto rijden, hoe regel je dit dan? Kun je een "extra driver" aan je autoverzekering toevoegen of iets dergelijks? Hoe werkt dit in de praktijk?
Hoi Jan,

Lijkt mij dat Petra hier goed antwoord op kan geven. Zij hebben onlangs in november nog een auto gehuurd in Nederland.

:offtopic: Leuke vakantieformule hebben jullie trouwens bedacht samen met de familie. Zowel voor jullie als voor je broer gunstig!.
Ik kan je Toscane trouwens van harte aanbevelen. Werkelijk prachtig vriendelijk heuvelachtig landschap en vooral de dorpjes zijn interessant en leuk om te bezoeken. Ze liggen bijna allemaal op de top van een heuvel en zijn ommuurd. Sienna is een stad die je zeker niet over moet slaan.

Alvast veel voorpret gewenst.

Gr. Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Gebruikersavatar
PeeJay
Amerika-expert
Berichten: 2202
Lid geworden op: 29 jan 2004, 01:15
Locatie: USA

Re: Autoverzekering voor "non-residents"

Bericht door PeeJay »

Jan Visser schreef:Als niet-Amerikanen op bezoek komen en in jullie auto rijden, hoe regel je dit dan? Kun je een "extra driver" aan je autoverzekering toevoegen of iets dergelijks? Hoe werkt dit in de praktijk?
Bij mij rijden ze alleen als passagier mee... :wink:

Maar dat is inderdaad interessant om te weten, mijn familie heeft ook wel eens in mijn auto gereden, en voor zover ik weet zijn ze als familie automatisch mee verzekerd.

Ik heb geprobeerd mijn verzekerings agent te bellen, maar ze zijn gesloten vandaag. Vraag het hem later.


/PeeJay
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19661
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Wij hebben heel regelmatig huisgasten in onze auto laten rijden, maar die waren allemaal Amerikaans, dus al verzekerd hier. Hoe het zit met buitenlanders weet ik niet, geen van onze Nederlandse gasten had onze auto nodig, dus de vraag heeft zich nog nooit voor gedaan. Ik zou met je verzekeringsagent bellen, die heeft vast meteen antwoord.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Bericht door USInsider »

Hi - Ik heb een aantal jaar geleden mensen uit Ned. op bezoek gehad en die hebben met mijn auto gereden.
Ik belde mijn verzekering - op dat moment State Farm - en kreeg de verzekering (haha) dat ik verder niets hoefde te regelen, het was gedekt.
De personen die met mijn voiture op pad gingen moesten wel een geldig rijbewijs hebben - een buitenlands rijbewijs was ook prima in dit geval - en ze moesten mijn toestemming hebben om met de auto te rijden.
Natuurlijk passen verzekeraars geregeld hun polissen aan en de ene verzekeringis de andere niet. Dus even je verzekeraar bellen en vragen.
Wel is het zo dat als je gasten schade maken, jij kans hebt meer premie te gaan betalen.
Marcel
Amerikakenner
Berichten: 985
Lid geworden op: 26 okt 2004, 17:02
Locatie: North Wilkesboro, NC
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Wanneer ik in Amerika ben rij ik altijd in de auto's van mijn schoonouders. Zij hebben ooit op mijn verzoek navraag gedaan bij hun verzekering en die gaf toen aan dat zolang ik maar een geldig en in de US erkend rijbewijs (zoals een NL rijbewijs) had, alles normaal gedekt was. Kortom, ik zou dit even precies bij je eigen verzekering navragen als je dit niet al hebt gedaan.
Life is good in the Tarheel State.
jvinch
Amerikakenner
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 sep 2003, 03:39
Locatie: Chicago, IL

Bericht door jvinch »

Marcel schreef:Kortom, ik zou dit even precies bij je eigen verzekering navragen als je dit niet al hebt gedaan.
Ga ik vandaag even doen. Ik laat het hier nog wel even weten ter lering en vermaak.

Het heeft mijn voorkeur om, waar mogelijk, een verzekering door mijn bezoekers in Nederland te laten regelen. Dit vooral vanwege de lange termijn kosten van evenuele schade die, zoals hierboven al aangegeven, hard doortellen als mijn verzekering moet uitbetalen. Wordt vervolgd.
Marcel
Amerikakenner
Berichten: 985
Lid geworden op: 26 okt 2004, 17:02
Locatie: North Wilkesboro, NC
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Jan Visser schreef: Het heeft mijn voorkeur om, waar mogelijk, een verzekering door mijn bezoekers in Nederland te laten regelen.
Volgens mij behoort dat niet tot de mogelijkheden, een NL-verzekering voor een US-auto.
Life is good in the Tarheel State.
Gebruikersavatar
PeeJay
Amerika-expert
Berichten: 2202
Lid geworden op: 29 jan 2004, 01:15
Locatie: USA

Re: Autoverzekering voor "non-residents"

Bericht door PeeJay »

PeeJay schreef:Vraag het hem later.
Heb mijn agent gesproken, en zoals al eerder beschreven hier, hij besvestigde dat zolang je broer een geldig rijbewijs heeft en jij hem toestemming geeft om je auto te besturen, is hij verzekerd onder jouw verzekering.


/PeeJay
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Bericht door USInsider »

PeeJay, waar het nu om gaat is dat als de familie schade rijdt, Jan daar jarenlang de schade van kan hebben in de vorm van hogere premies.

Overigens, ga niet allemaal hiervoor even gezellig met je verzekeringsagent bellen ! Ieder telefoongesprek wordt geboekt en als je vaak belt/kontakt opneemt kom je in een hogere risico-groep en kunnen je premies omhoog gaan. Het maakt niet uit waarover je belt !!! maar statistisch gezien maken mensen die vaker kontakt opnemen meer kosten voor een verzekeraar.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Bericht door USInsider »

Je kunt wel "ongestraft" vragen stellen als je met een tussenpersoon of een zg. broker werkt. Maar die betaal je er dan ook voor, hetzij direkt hetzij indirekt.
Gebruikersavatar
PeeJay
Amerika-expert
Berichten: 2202
Lid geworden op: 29 jan 2004, 01:15
Locatie: USA

Bericht door PeeJay »

oortjes schreef:Overigens, ga niet allemaal hiervoor even gezellig met je verzekeringsagent bellen ! Ieder telefoongesprek wordt geboekt en als je vaak belt/kontakt opneemt kom je in een hogere risico-groep en kunnen je premies omhoog gaan. Het maakt niet uit waarover je belt !!! maar statistisch gezien maken mensen die vaker kontakt opnemen meer kosten voor een verzekeraar.
Haha, die had ik nog niet gehoord...
Maar ik denk niet dat mijn agent mijn premies verhoogt omdat ik hem (vaak) bel. Als ie dat zou willen, dan stap ik zo over naar een ander, kzeg maar zo; geen hand vol maar een land vol :lol:


/PeeJay
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Bericht door USInsider »

PeeJay, ik las het een tijd geleden in de krant en daarna nog een keer. Ik vond het verbijsterend maar het schijnt echt waar te zijn. Maar het zal wel om heel-veel bellers gaan denk ik zo.
Overigens het is een database van alle verzekeraars samen, dus van verzekeraar veranderen heeft weinig zin.
ELex
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jan 2022, 17:57
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Autoverzekering voor "non-residents"

Bericht door ELex »

Dag Jan,

Fijne reis gehad in de VS :wink: .
Ik loop nu in 2022 tegen dit forum aan. Ik zou graag willen weten (ondanks dat dit al even geleden is) of het gelukt is om de auto te verzekeren. Momenteel heb ik namelijk zelf het zelfde plan. Mocht het verzekeren gelukt zijn dan zou ik graag willen weten bij welk bedrijf en op wat voor manier dit is gegaan.

Groet, Alex
jvinch schreef:
16 jan 2006, 14:53
Deze zomer gaan wij twee weken naar Italie. We hebben een huis met zwembad gehuurd in Toscane en daar zien we nu al naar uit. In die periode komen mijn broer en zijn vrouw twee weekjes in ons huis wonen. Zo hebben wij verzorging voor de kat en zij een goedkope vakantie in Chicago. Goed geregeld, leek ons zo.

Gedurende zijn verblijf hier gaat mij broer mijn auto gebruiken. Dat bracht mij op de vraag hoe je een en ander qua verzekering zou moeten regelen. In de VS is de autoverzekering "persoonlijk" en niet auto-specififiek. Ik kan dus met mijn verzekering zo in een huurauto stappen en heb dan dezelfde dekking. In Nederland, als ik me dat goed herinner, is autoverzekering "auto-specifiek" via de groene kaart. Als je in een huurauto staps moet je dus voor die huurauto apart een verzekering regelen.

Mijn vraag is derhalve:

Voor de reislustige Nederlanders:

Als jullie in de VS tijdens vakanties in een auto rijden, sluiten jullie dan hier lokaal via de rental company een verzekering af of bestaat er een mogelijkheid om een eventuele Nederlandse verzekering ook in de VS dekkend te laten zijn?

Voor de Neder-Amerikanen:

Als niet-Amerikanen op bezoek komen en in jullie auto rijden, hoe regel je dit dan? Kun je een "extra driver" aan je autoverzekering toevoegen of iets dergelijks? Hoe werkt dit in de praktijk?

Ik ben benieuwd.

Jan
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Autoverzekering voor "non-residents"

Bericht door mtl »

Een topic na 16 jaar omhoog kicken?
jvinch
Amerikakenner
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 sep 2003, 03:39
Locatie: Chicago, IL

Re: Autoverzekering voor "non-residents"

Bericht door jvinch »

Het triggerde mij in ieder geval om weer eens te komen kijken!
Southerner
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 jun 2017, 05:55
Locatie: Little Rock, Arkansas

Re: Autoverzekering voor "non-residents"

Bericht door Southerner »

Ik weet er het fijne niet van, maar ik persoonlijk zou er nooit aan beginnen, onder het motto Bezint eer ge begint.
Het lijkt mij vragen om problemen om iemand die niet op je adres woont toe te voegen aan je autopolis. Het is ook bepaald niet goedkoop, voor zover ik in de gauwigheid heb kunnen zien. Dan kun je beter je vrienden of familielid een auto met verzekering laten huren. Kost wellicht iets meer, maar dan loop jij in elk geval niet het risico dat jouw premie permanent omhoog gaat als er tijdens jouw afwezigheid een incident is met jouw auto. Dan heb ik het nog niet over reparatie- of vervangingskosten. Ik zou zeggen keep it simple en huur gewoon een auto.

Zie bijvoorbeeld
https://www.valuepenguin.com/add-driver ... -insurance
https://www.allstate.com/tr/car-insuran ... rance.aspx

My 2c
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer