Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Waarom smaakverschil, Amerikaanse t.o.v. Belgische melk

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
christa&john
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Waarom smaakverschil, Amerikaanse t.o.v. Belgische melk

Bericht door christa&john »

Kan iemand me uitleggen waarom de melk in Amerika zoveel beter is (naar mijn smaak) dan hier bij ons in Europa ? Na 2 reizen in de USA en 1 in Canada heb ik gemerkt dat de melk daar helemaal anders smaakt.
Veel lekkerder ! Hier in Belgie al wat verschillende merken geprobeerd maar geen enkele smaakt hetzelfde :x
Corfou,Egypte,Tenerife,Portugal,Turkije,Thailand,N-India,Nepal,Z-India,Malediven,NY+LA-LV-SF,Tunesië,Cuba,Isla Margarita,Laos,Vietnam,Cambodja,Canada (BC+Stewart/Hyder),Bali,Midwest,Z. Afrika,ZW USA,Schotland,Fr.Alpen, Namibië,New Mexico/Arizona,Z. Afrika
Ziva
Amerika-expert

Re: melk

Bericht door Ziva »

Ik vind juist de Nederlandse melk lekkerder smaken haha. Maar ja smaken verschillen inderdaad zo zie je ;)
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Ik drink geen melk (vind het vreselijk!) maar doe even een gooi: Suiker? :wink:
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Suiker zit alleen in melk die de Milka-koeien geven, samen met cacaopoeder... :mrgreen:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Maar even serieus: misschien heeft het te maken met de verschillen in voeding die de koeien krijgen? (Wat misschien weer invloed heeft op de hoeveelheid lactose in de melk, hetgeen weer de smaak kan beïnvloeden?)
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Net op onze gallon skim milk (magere melk) gekeken: Contains: Milk ;).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
PatrickB
Amerika-ontdekker

Bericht door PatrickB »

Als expert (werk bij FrieslandCampina) kan ik zeggen dat halfvolle melk en semi skimmed hetzelfde is. Het enige verschil kan zijn dat de pasteurisatiegraad in de USA wat langer is waardoor o.a. eiwitbeschadiging optreedt en dat is in het algemeen minder lekker (maar smaken verschillen). Je gaat dan steeds meer opschuiven richting langhoudbare smaak. Het zoete van melk is het gevolg van lactose. Daar zullen geen verschillen in zitten.
Ik heb ook wel eens gezien dat er additieven zoals bijvoorbeeld vitamines toegevoegd worden in de USA.
Dat mag in Nederland niet.
Laatst gewijzigd door PatrickB op 29 jul 2011, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
USA experience:
NC: often visited and married one
Visited: VA|Washington DC|IA|NJ|SC|GA|MD|TN|PA
02/10: FL
04: UT|AZ|NV
08/09: worked in Delhi (upstate NY)
08: TX|NM
09: CO|NB|SD|WY|MT|ID|UT
11: AB|MT|WY|ID|OR|WA|BC|FL
13: AZ|NM|UT|CA (sep oct)
Marenko
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door Marenko »

Ik vind de melk in Amerika ook lekkerder. Volgens mij is de melk daar ook juist minder zoet.
Ik eet op vakantie 's ochtends wel eens een bakje cornflakes, en probeerde dat thuis daarna ook weer, maar ik vond het toen helemaal niet lekker.
Maar goed, het kan natuurlijk ook allemaal verbeelding zijn, en is gewoon het feit dat ik de melk in een wonderschone omgeving drink de reden dat ik hem lekkerder vind :mrgreen:
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

PatrickB schreef:Als expert (werk bij FrieslandCampina) kan ik zeggen dat halfvolle melk en semi skimmed hetzelfde is.
Bedoel je dan 2%?
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Ko-Mar schreef:Ik vind de melk in Amerika ook lekkerder. Volgens mij is de melk daar ook juist minder zoet.
Ik eet op vakantie 's ochtends wel eens een bakje cornflakes, en probeerde dat thuis daarna ook weer, maar ik vond het toen helemaal niet lekker.
Misschien zijn de cornflakes wel zoeter... :wink:

Onze website | Mijn blog
PatrickB
Amerika-ontdekker

Bericht door PatrickB »

Het vetgehalte van halfvolle melk is 1.7%. Melk uit de koe heeft 3.5% al zit er variatie in gedurende het jaar.
USA experience:
NC: often visited and married one
Visited: VA|Washington DC|IA|NJ|SC|GA|MD|TN|PA
02/10: FL
04: UT|AZ|NV
08/09: worked in Delhi (upstate NY)
08: TX|NM
09: CO|NB|SD|WY|MT|ID|UT
11: AB|MT|WY|ID|OR|WA|BC|FL
13: AZ|NM|UT|CA (sep oct)
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Waarom smaakverschil, Amerikaanse t.o.v. Belgische melk

Bericht door ned in MO »

Ander soort koeien. Nederlandse koeien zie ik nog niet buiten in de wei staan met + 40C of met -25C. Koeien zijn hier veel robuuster denk ik maar geven ook minder melk. Ook vreten ze hier een ander soort gras.
Kaas is wel weer lekkerder van nederlandse koeien.

Rundvlees vind ik in amerika ook lekkerder
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Voeding van de koe zal inderdaad wel een invloed kunnen hebben, vermoed ik. Net zoals het soort koe mogelijk een smaakverschil geeft?

Tip voor Belgische lekker melk: halfvolle (of volle) melk van Joyvalle, dat vond ik de lekkerste.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
yarrah
Amerika-expert

Bericht door yarrah »

In amerika wordt de melk anders gepasteuriseerd. Dat veklaard dat het anders smaak.
De verhitting zorgt ervoor dat het natuurlijke suiker in de melk wordt gekarameliseerd.
Gecondenseerde melk wordt verhit tot 142 graden en is daarom mierzoet daar wordt echt geen suiker toegevoegd.
Komt mijn theorie van de koksopleiding toch eens van pas.

Wie weleens echte verse melk heeft geproefd, dus rechtstreeks van de koe (ik ben er mee opgegroeid) is het verschil met melk uit de supermarkt vreselijk groot.
Go T@bbing!!!!

Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
yarrah
Amerika-expert

Bericht door yarrah »

Dento schreef:
Ko-Mar schreef:Ik vind de melk in Amerika ook lekkerder. Volgens mij is de melk daar ook juist minder zoet.
Misschien zijn de cornflakes wel zoeter... :wink:
Dat weet ik wel 100% zeker :lol: :lol:
Alles in amerika en ook canada is veel zoeter dan in nederland. Ik hou zelf niet zo van zoet en schrik steeds weer hoe zoet alles in noord-amerika is en moet vreselijk zoeken om brood te vinden die niet gezoet is.
Go T@bbing!!!!

Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Marenko
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door Marenko »

Ik vond juist het bakje cornflakes met melk in Amerika minder zoet dan hier in Nederland. Voor mijn gevoel was juist de melk minder zoet dan in Nederland.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

yarrah schreef: Dat weet ik wel 100% zeker :lol: :lol:
Toch niet, hoor. Net even opgezocht, in Kellogg's Corn Flakes zit 2 gram suiker, dat is heel weinig. Dat "alles" hier meer suiker zou hebben is natuurlijk ook niet waar. Brood is vaak zoeter, omdat er honing in zit, dat wel. Melk heeft ook geen extra suiker om on topic te blijven.
Gast

Bericht door Gast »

Wie weleens echte verse melk heeft geproefd, dus rechtstreeks van de koe (ik ben er mee opgegroeid) is het verschil met melk uit de supermarkt vreselijk groot
Klopt helemaal. Als boerendochter ben ik er ook mee opgegroeid. Heeft een poos geduurd voordat ik melk uit de super lekker vond.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

In Belgie zit er 8 gram suiker in 100 gram Corn Flakes

Dit is de Belgische voedingswaardetabel voor 100 gram cornflakes:
Energie 1604 kJ / 378 kcal
Eiwit 7 g
Koolhydraten 84 g
-Suikers 8 g
-Zetmeel 76 g
Vet 0,9 g
-Verzadigd vet 0,2 g
Vezels 3 g
Sodium/Natrium 0,50 g
Zout 1,30 g
bron: http://www.kelloggs.be/be/producten/ont ... rn-flakes/

ROFL!!! Blijkbaar zitten er in Amerika minder suikers in de cornflakes. :lol:
Er zitten 2 gram in een portie van 28 gram. Omgerekend naar 100 gram zit er dus 7,1428 gram suiker in. Dat is dus minder dan de 8 gram in Belgie.
bron: http://www2.kelloggs.com/ServeImage.asp ... 7f4f&w=600
Maar wat die 'dietary fibers' zijn, dat weet ik niet.
En verder is het ook moeilijk een vergelijking te maken met de vetten, aangezien die in de US in % uitgedrukt mogen worden (en men vanaf een bepaald percentage mag besluiten dat het gelijk is aan nul), terwijl men dat in Belgie in absolute cijfers moet uitdrukken.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
christa&john
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door christa&john »

Welke merk leunt qua smaak dan uiteindelijk best bij de Amerikaanse ? Hier drink ik Joyvalle, vind ze wel lekker maar qua smaak niet dezelfde als in Amerika. Volgende reis een vracht vol melk meebrengen :lol:
Corfou,Egypte,Tenerife,Portugal,Turkije,Thailand,N-India,Nepal,Z-India,Malediven,NY+LA-LV-SF,Tunesië,Cuba,Isla Margarita,Laos,Vietnam,Cambodja,Canada (BC+Stewart/Hyder),Bali,Midwest,Z. Afrika,ZW USA,Schotland,Fr.Alpen, Namibië,New Mexico/Arizona,Z. Afrika
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer