Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Amerikaans rijbewijs
Amerikaans rijbewijs
Ik hoor altijd iedereen over dat het zooo gemakkelijk moet zijn om in Amerika je rijbewijs te halen.
Weet iemand hoe dat zit in Amerika, hoe dat werkt ed.
Of het per staat afhankelijk is??
En niet onbelangrijk of zo'n rijbewijs wel in Nederland geldig is??
Ik heb namelijk ooit een begrepen van niet maar kan daar weinig over vnden....
Thanx alvast.
Weet iemand hoe dat zit in Amerika, hoe dat werkt ed.
Of het per staat afhankelijk is??
En niet onbelangrijk of zo'n rijbewijs wel in Nederland geldig is??
Ik heb namelijk ooit een begrepen van niet maar kan daar weinig over vnden....
Thanx alvast.
Als jij als Nederlander in Amerika een rijbewijs kon halen dat in Nederland geldig is, dan zou toch iedere Nederlander in Ghana zijn rijbewijs gaan halen?
Lijkt me niet...
Lijkt me niet...
Laatst gewijzigd door Mack op 13 jan 2006, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Mack
MW Drawings
2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
MW Drawings
2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
Dat zou kunnen, weet ik veel. Ik ben niet iedere nederlander.....Mack schreef:Als jij als Nederlander in Amerika een rijbewijs kon halen dat in Nederland geldig is, dan zou toch iedere Nederland in Ghana zijn rijbewijs gaan halen?
Lijkt me niet...
Ik weet in ieder geval wel dat 1 van mijn oude teamgenootjes, naar Amerika is gegaan om te Basketballen op een high-school en die daar dus wel haar rijbewijs heeft gehaald en dat tie toendertijd wel gewoon geldig was in Nederland.
Maar o.k. dat is ook al wel weer heel wat jaartjes geleden (zo klink ik wel heel oud), maar toch....
Ik heb ooit eens (een jaar of 14 geleden) een half jaar op de afdeling rijbewijzen van de gemeente Amsterdam gewerkt. Toen kon het dus nog wel, er kwamen de meest exotische dingen voorbij. Het was toen ook 'in' om je rijbewijs op de Antillen te halen, met name een klein eiland waarvan de naam me nu ontschoten is was populair. Dat had nl. maar één weg. Afijn, destijds werd alles gewoon omgewisseld, vaak moest er nog wel een bewijsje bij hoe lang je in zo'n land gewoond had maar dat verschilde per land. (Antillen hoefde bijv. niet omdat dat bij het Koninkrijk hoort). Ook voor Amerika moest zo'n bewijs overlegd worden.
Inmiddels is de wetgeving veranderd en kan dit niet meer. Ook buitenlanders die permanent dan wel semi-permanent (zoals expats bijv.) in ons land zijn moeten hier een rijbewijs halen. Ze mogen wel een tijdje met het rijbewijs uit hun eigen land rijden maar hoe lang die termijn is ben ik even vergeten.
Inmiddels is de wetgeving veranderd en kan dit niet meer. Ook buitenlanders die permanent dan wel semi-permanent (zoals expats bijv.) in ons land zijn moeten hier een rijbewijs halen. Ze mogen wel een tijdje met het rijbewijs uit hun eigen land rijden maar hoe lang die termijn is ben ik even vergeten.
- Coyote
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 33
- Contacteer:
Yvet,
via de site van Postbus 51 vond ik het volgende (vooral het rode gedeelte lijkt mij in jouw geval belangrijk):
via de site van Postbus 51 vond ik het volgende (vooral het rode gedeelte lijkt mij in jouw geval belangrijk):
Kan ik mijn buitenlandse rijbewijs omwisselen voor een Nederlands rijbewijs?
In bepaalde gevallen kunt u het rijbewijs dat u buiten Nederland heeft behaald omwisselen voor een Nederlands rijbewijs. Dit is alleen mogelijk wanneer u in Nederland woonachtig bent en u over een geldige verblijfstitel beschikt. Een voorwaarde voor het omwisselen van een buiten Nederland afgegeven rijbewijs is dat het rijbewijs geldig moet zijn op het moment van de aanvraag. Het rijbewijs moet bovendien zijn afgegeven in een periode van één jaar waarin u (aanvrager) ten minste 185 dagen in het land van afgifte woonachtig was.
Rijbewijs komt niet voor omwisseling in aanmerking
Als uw rijbewijs niet kan worden omgewisseld moet u opnieuw examen afleggen bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR).
Internationaal rijbewijs
Een internationaal rijbewijs is slechts een gelegaliseerde vertaling van een nationaal rijbewijs. Deze kunt u daarom niet omwisselen in een Nederlands rijbewijs.
Verklaring van geschiktheid
In een aantal gevallen is bij het aanvragen van een rijbewijs een 'Verklaring van geschiktheid' van het CBR vereist. Meer informatie hierover vindt u in de brochure 'Met een geldig rijbewijs in Nederland de weg op'.
Een collega van mij heeft in de VS zijn rijbewijs gehaald en verlvolgens kon hij daar in NL maximaal 6 maanden mee rijden. Hij heeft toch nog een examen moeten doen in NL om het begeerde papiertje in bezit te nemen.
Als ik bovenstaande lees, dan had hij echter gewoon dit papiertje kunnen omwisselen. (wij waren een jaar in de VS en hij had zijn rijbewijs in de VS voor meer dan 185 dagen). Maar goed, het was voor hem eenvoudig om via de Luchtmacht wat lessen te nemen etc.. dus hij heeft het nu.
Ik denk dat het grootste probleem is dat je niet zomaar een rijbewijs in de VS kunt halen. Tegenwoordig zijn ze wat "strenger" en moet je b.v. een SSN hebben, of tenminste een bewijs dat je er voor langere tijd gaat wonen, voor ons was dat toen geen probleem. Vergeet niet dat een Rijbewijs in de VS ook een Identiteitskaart is!
Richard
Als ik bovenstaande lees, dan had hij echter gewoon dit papiertje kunnen omwisselen. (wij waren een jaar in de VS en hij had zijn rijbewijs in de VS voor meer dan 185 dagen). Maar goed, het was voor hem eenvoudig om via de Luchtmacht wat lessen te nemen etc.. dus hij heeft het nu.
Ik denk dat het grootste probleem is dat je niet zomaar een rijbewijs in de VS kunt halen. Tegenwoordig zijn ze wat "strenger" en moet je b.v. een SSN hebben, of tenminste een bewijs dat je er voor langere tijd gaat wonen, voor ons was dat toen geen probleem. Vergeet niet dat een Rijbewijs in de VS ook een Identiteitskaart is!
Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
-
Marcel
- Amerikakenner
- Contacteer:
Van zondermeer omwisselen is sowieso geen sprake. Er moet in ieder geval een examen worden afgenomen, inclusief een stukje theorie. Dit is echter niet hetzelfde en ook niet zo uitgebreid als een gewoon rijexamen. Het valt nogal mee. Mijn vrouw heeft dit ook moeten doen toen ze in 1999 naar NL kwam, evenals diverse van onze Amerikaanse vrienden in NL. Inderdaad mag je hier maar maximaal 6 maanden met je Amerikaanse rijbewijs rijden. Binnen die 6 maanden moet je met goed gevolg het genoemd examen hebben afgelegd.rperre schreef:Een collega van mij heeft in de VS zijn rijbewijs gehaald en verlvolgens kon hij daar in NL maximaal 6 maanden mee rijden. Hij heeft toch nog een examen moeten doen in NL om het begeerde papiertje in bezit te nemen.
Life is good in the Tarheel State.
Dat van die 6 maanden je rijbewijs hier in nederland kunnen gebruiken had ik ook al ooit eens ergens horen vallen...
Nu red ik geen 185 dagen in Amerika (hoewel ik wel zou willen hoor).
Dus dat het voor mij een onhaalbaar iets gaat worden is me duidelijk.
Logisch hoor dat ze zowel in Nederland als in Amerika steeds strenger worden met dit soort dingen.
Helaas maar pindakaas.......
Heel erg bedankt voor de info en het meedenken.
Nu red ik geen 185 dagen in Amerika (hoewel ik wel zou willen hoor).
Dus dat het voor mij een onhaalbaar iets gaat worden is me duidelijk.
Logisch hoor dat ze zowel in Nederland als in Amerika steeds strenger worden met dit soort dingen.
Helaas maar pindakaas.......
Heel erg bedankt voor de info en het meedenken.
nederlandsrijbewijs in Amerika
Hoi hoi,
Hoe zit het eigenlijk met een Nederlandsrijbewijs in Amerika? Je kunt een internationaal rijbewijs aanvragen hier in Nederrland, maar dat is maar een jaar geldig. Kun je je rijbewijs "omwisselen"voor een Amerikaans rijbewijs, of moet je na een jaar opnieuw een internationaal rijbewijs aanvragen?
Ik ga voor 2 tot 3 jaar in Amerika wonen.
Duckie
Hoe zit het eigenlijk met een Nederlandsrijbewijs in Amerika? Je kunt een internationaal rijbewijs aanvragen hier in Nederrland, maar dat is maar een jaar geldig. Kun je je rijbewijs "omwisselen"voor een Amerikaans rijbewijs, of moet je na een jaar opnieuw een internationaal rijbewijs aanvragen?
Duckie
Dus tenzij je daar gaat wonen/werken en dan in het bezit bent van een SSN kun je geen rijbewijs halen?!
Correct me if I am wrong.......
-
Marcel
- Amerikakenner
- Contacteer:
Re: nederlandsrijbewijs in Amerika
Over het internationaal rijbewijs zijn op dit forum al de nodige discussies geweest (gebruik de zoekfunctie maar even). Conclusie was duidelijk: dat heb je voor de US niet nodig. Bovendien, een internationaal rijbewijs is helemaal geen rijbewijs; het is slechts een officiële vertaling van je rijbewijs.Duck schreef:Hoi hoi,
Duckie
De regels rond rijbewijzen zijn per staat verschillend. In veel staten moet je binnen 3 of 6 maanden over een Amerikaans rijbewijs beschikken. Daarvoor moet je doorgaans een test afleggen en over een Social Security Number beschikken. Voor meer informatie kun je terecht bij het Department of Motor Vehicles (DMV) van de betreffende staat. Even googelen en je weet alles.
Life is good in the Tarheel State.
rijbewijs
Hallo Allemaal,
Ik ben nieuw op deze site en ik denk: "ik haak even in".
Ik heb een Amerikaans rijbewijs maar mag daar niet mee rond rijden. De eerste 6 maanden wel, inderdaad. Ik heb daarna een Nederlands rijbewijs aan moeten vragen. Die kreeg ik niet zomaar; ik moest op examen. Gelukkig niet de hele weg via het CBR maar een bijzonder examen; BNOR examen. Geen theorie maar wel rijden. Dit alles ben ik te weten gekomen na een routine controle langs de weg. De agent liet mij weten dat ik niet met mijn rijbewijs mocht blijven rijden na 6 maanden, zelfs niet als je Amerikaans bent.
Veel groeten! Leslie
Ik heb een Amerikaans rijbewijs maar mag daar niet mee rond rijden. De eerste 6 maanden wel, inderdaad. Ik heb daarna een Nederlands rijbewijs aan moeten vragen. Die kreeg ik niet zomaar; ik moest op examen. Gelukkig niet de hele weg via het CBR maar een bijzonder examen; BNOR examen. Geen theorie maar wel rijden. Dit alles ben ik te weten gekomen na een routine controle langs de weg. De agent liet mij weten dat ik niet met mijn rijbewijs mocht blijven rijden na 6 maanden, zelfs niet als je Amerikaans bent.
Veel groeten! Leslie
Hallo, Ik ben Amerikaanse woonachtig in Holland. Ik kom uit het zuide van California, Orange County om precies te zijn.
-
doreennicole
- Amerika-expert
Re: rijbewijs
welkom, Leslie. The OC in the house!!! (heb nog nooit gekeken, hoor.)leslie schreef:Hallo Allemaal,
Veel groeten! Leslie
aanvullend op deze draad: de enige Amerikanen die hun rijbewijs zomaar mogen inwisselen zijn zij die vallen onder een speciale expatriate regeling. de details weet ik er ook niet van en het kan zijn dat dat ondertussen ook is veranderd maar toen ik 4 jaar geleden naar NL verhuisde heb ik er veel reserach naar gedaan en dat was de uitkomst.
SEEING IS BELIEVING
-
Dutchinflorida
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 9
- Contacteer:
Amerikaans rijbewijs
4 jaar geleden haalden mijn vrouw en ik in Florida zonder SSN bijzonder makkelijk ons Florida rijbewijs, het examen stelt namelijk echt helemaal niets voor......hier in Florida dan hé
een rondje over een afgesloten testparcours was al voldoende.
Vorig jaar Maart zijn wij definitef geemigreert, dus wij wilden ons rijbewijs verlengen......nou niet dus, we kregen niets mee zolang we onze SSN nog niet hadden, een maand later toen de SSN eenmaal binnen was konden we zonder herexamen (het ding was 3 jaar verlopen) gewoon ons rijbewijs verlengen.
Vorig jaar Maart zijn wij definitef geemigreert, dus wij wilden ons rijbewijs verlengen......nou niet dus, we kregen niets mee zolang we onze SSN nog niet hadden, een maand later toen de SSN eenmaal binnen was konden we zonder herexamen (het ding was 3 jaar verlopen) gewoon ons rijbewijs verlengen.
Florida still feels like home
- Big Al
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 999
- Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia
Duck,
Rijbewijzen zijn in de VS per staat geregeld. De web site voor de Department of Motor Vehicles in New York State is http://www.nydmv.state.ny.us/.
Je zal eerst een vision test moeten afleggen op het kantoor van de DMV. Houdt er rekening mee dat, hoewel de test eenvoudig is, het veel preciezer is dan "lees die kentekenplaat op 25 m.". Daarna moet je een schriftelijk examen afleggen. Dit examen is over het algemeen het papier niet waard waar het op gedrukt is (of het scherm waarop de vragen verschijnen). Vrijwel altijd meerkeuze vragen. Domme vragen bestaan wel degelijk - de DMV heeft ze waarschijnlijk uitgevonden. (Bijv. Wat moet je doen als het licht op geel springt? A) Claxonneren B) Gas intrappen C) …)
De rijtest is vrij eenvoudig, al is er een aantal verschillen met de Nederlandse rijstijl waarop je zou kunnen zakken. Mijn rijtest in Massachusetts nam 1 minuut en 19 seconden (letterlijk een blokje om gereden). Een tiener die voor mij aan de beurt was (er was maar een examinator en alle kandidaten hadden een afspraak voor hetzelfde tijdstip) moest maar liefst 6 minuten rondrijden!
Wat betreft de qualificaties, over het algemeen behoef je slechts te 'bewijzen' dat je een vaste woon- of verblijfplaats hebt. Dit wordt over het algemeen gedaan door je post te laten zien. Ze gaan ervanuit dat het adres op de enveloppe je officiele huisadres is. New York is een beetje strenger; je moet een Social Security Number kaart laten zien. Als je hiervoor niet in aanmerking komt moet je een brief van de Social Security Administration laten zijn waarin verklaard wordt dat je geen SSN kan krijgen.
Rijbewijzen zijn in de VS per staat geregeld. De web site voor de Department of Motor Vehicles in New York State is http://www.nydmv.state.ny.us/.
Je zal eerst een vision test moeten afleggen op het kantoor van de DMV. Houdt er rekening mee dat, hoewel de test eenvoudig is, het veel preciezer is dan "lees die kentekenplaat op 25 m.". Daarna moet je een schriftelijk examen afleggen. Dit examen is over het algemeen het papier niet waard waar het op gedrukt is (of het scherm waarop de vragen verschijnen). Vrijwel altijd meerkeuze vragen. Domme vragen bestaan wel degelijk - de DMV heeft ze waarschijnlijk uitgevonden. (Bijv. Wat moet je doen als het licht op geel springt? A) Claxonneren B) Gas intrappen C) …)
De rijtest is vrij eenvoudig, al is er een aantal verschillen met de Nederlandse rijstijl waarop je zou kunnen zakken. Mijn rijtest in Massachusetts nam 1 minuut en 19 seconden (letterlijk een blokje om gereden). Een tiener die voor mij aan de beurt was (er was maar een examinator en alle kandidaten hadden een afspraak voor hetzelfde tijdstip) moest maar liefst 6 minuten rondrijden!
Wat betreft de qualificaties, over het algemeen behoef je slechts te 'bewijzen' dat je een vaste woon- of verblijfplaats hebt. Dit wordt over het algemeen gedaan door je post te laten zien. Ze gaan ervanuit dat het adres op de enveloppe je officiele huisadres is. New York is een beetje strenger; je moet een Social Security Number kaart laten zien. Als je hiervoor niet in aanmerking komt moet je een brief van de Social Security Administration laten zijn waarin verklaard wordt dat je geen SSN kan krijgen.
Je kan, als je ooit weer in Nederland komt te wonen gewoon weer een rijbewijs aanvragen/verlengen zonder opnieuw examen te moeten doen, pas na je 70e wordt het moeilijker, dan moet je medisch gekeurd worden.Jan Visser schreef:Ik ben handig genoeg geweest om mijn Nederlandse rijbewijs te laten verlopen. Als ik ooit weer in Nederland terecht kom (en, toegegeven, die kans is bijna nihil maar toch) zal ik ook weer aan de bak moeten. Ik begreep inderdaad dat de termijn 6 maanden is.
Ik heb alles pas nagevraagd bij het gemeentehuis, omdat mijn rijbewijs volgend jaar verloopt en ik dan hopenlijk al eenjaar woon in de States.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 3 Reacties
- 1135 Weergaves
-
Laatste bericht door Resetovic