kastelke schreef:Als agm114 hier op in wil gaan, dan wil ik dit heel zeker afsplitsen. Het kan zelfs binnen Emigratie blijven, want tenslotte is het een onderwerp waar toekomstige emigranten ook mee gebaat zijn, en waar de huidige emigranten al heel wat ervaring mee hebben.
Ook als vanuit de andere forumleden hier reactie op komt, splits ik het topic af.
Let wel: Laten we elkaar inderdaad heel erg met respect behandelen!
Is wat mij betreft ok, splits maar af. Zoals ik al schreef, ik wil er best wel even op ingaan waarom Amerika volgens mij niet het beloofde land is. Ik ben van beroep software ontwikkelaar en gepromoveerd in de informatica maar dat doet er niet echt aan toe, de problemen in het huidige USA zijn voor alle immigranten hetzelfde. Ik heb in 3 verschillende staten gewoond en de andere staten die de moeite waard zijn, ook bezocht. In willekeurige volgorde:
het gezondheidssysteem in de USA is bedroevend slecht tenzij je een goed betaalde baan bij een groot bedrijf krijgt die de ziektekostenverzekering voor je betaalt. Heel erg veel Amerikanen zijn niet verzekerd of onderverzekerd vanwege de hoge premies en slechte dekking. Het meest trieste geval dat ik mee gemaakt heb is een kennis die part-time voor 8$ per uur werkt die voor twee dagen ziekenhuisopname zonder operatie of ingrijpende behandeling een rekening van 18000$ toegestuurd kreeg. Europa doet het precies goed met een algemene verplichte ziektekostenverzekering.
De economie in de USA is bedroevend slecht. Het is voor geen enkele immigrant aan te raden om in deze economie naar de VS te verhuizen en te verwachten om een (goed betaalde) baan te vinden. De economie in West Europa staat er veel beter voor. Er is op dit moment een enorme werkloosheid in de USA die niet met West Europa te vergelijken is.
De mentaliteit van Corporate America. Alles offshoren of vervangen door goedkope asiatische werknemers waar ook maar een beetje goed voor betaald moet worden zoals software ontwikkelaars, ingenieurs, apothekers, advocaten, etc. Als Europeaan heb je ook geen enkele kans.
Er lopen ontzettend veel bedelaars, daklozen, verwarde mensen, geestelijk zieke mensen en in zichzelf pratende mensen in de Amerikaanse steden rond. Dit is er op kleine schaal misschien ook wel in Europese steden maar het is absoluut niet te vergelijken met de USA.
De Amerikaanse steden maken in het algemeen een vervallen indruk, vooral in vergelijking met Nederland. Gebouwen worden niet onderhouden, straten zijn kapot, stripmalls staan leeg, veel oude industrie die niet wordt afgebroken, leegstaande bedrijven, leegstaande huizen. In het algemeen vind ik de VS gewoon erg armoedig in vergelijking met Nederland.
Amerikaanse steden hebben geen historie, vaak niet eens een echt centrum, en absoluut geen eigen identiteit.
Levensmiddelen zijn van veel slechtere kwaliteit(conserveringsmiddelen) en vaak erg duur in vergelijking met Nederland.
Amerika lijkt goedkoop, huizen, auto's, benzine, kleding, schoenen, etc. Totdat je studerende kinderen hebt of een keer echt ziek wordt.
Huizen zijn echt van absoluut bedroevende kwaliteit. Het vooroordeel dat Nederlanders altijd al hadden is waar. De huizen in de USA worden nog steeds gebouwd van goedkoop hout, spaanplaat, etc. Huizen zijn slecht gebouwd, slecht geisoleerd en worden slecht onderhouden. Je ziet het ook op beelden van Florida als er weer eens een Tornado is geweest, huizen bestaan gewoon uit stukken goedkoop hout en golfplaat.
Amerika is een politiestaat. Vlak voordat ik weer naar Nederland kwam las ik een stukje over een aantal Amerikanen die in Illinois de politie gefilmd hadden en daarvoor 15(!) jaar cel konden krijgen. Blijkbaar mag het filmen van de politie die een arrestatie uitvoerd niet en mag je daar de komende 15 jaar over na gaan denken. In het algemeen absurde straffen voor kleine vergrijpen.
Credit history. Een absurd en volledig doorgeschoten systeem dat immigranten en Amerikanen overal van uitsluit zoals het vinden van een baan, het huren van een appartement, het afsluiten van een mobiel telefooncontract, etc. Credit history is een catch-22, je kunt het niet opbouwen als je geen lening in wat voor vorm dan ook afsluit, maar je krijgt geen lening als je geen credit history hebt.
Het 'systeem' van banken, verzekeringsmaatschappijen, creditcardmaatschappijen is gewoon fout. Alles draait er om om je zo veel mogelijk geld uit de zak te kloppen. Veel meer dan in Europa. Zo werd mijn bank of america account door bank of america geplunderd bij een tussentijds verblijf in Europa. De uitleg die ik kreeg was 'rekeningkosten' bij inactiviteit van de rekening.
De technische infrastructuur is van bedroevende kwaliteit. Mobiele telefoonnetwerken hebben een slechte dekking, high speed internet in de VS is 20x langzamer dan high speed internet in Nederland. Mobiel internet werkt nauwelijks in de VS. Dat terwijl de abbonementskosten veel hoger zijn dan in Nederland.
Urban sprawl. De amerikaanse steden zijn enorm uitgestrekt en het duurt enorm lang om ergens te komen. Europese steden zijn veel compacter.
Openbaar vervoer is nauwelijks aanwezig in de VS, geen fietspaden en voetpaden, alleen straten voor auto's. Dit betekent dat bijvoorbeeld kinderen gewoon gevangen zitten in de suburbs als de ouders aan het werk zijn. Dit betekent ook dat je meerdere auto's moet hebben.
Fees and taxes. Alles lijkt goedkoop in Amerika, veel goedkoper dan in Europa. Als je dan uiteindelijk de rekening krijgt blijkt dat helemaal niet zo te zijn. Alles wordt duurder door vaak absurde fees en door de sales tax die er nog overheen komt. Zo was de uiteindelijke belasting op mijn mobiel telefoonabbonement bijna 30%. Dan lijkt zelfs Nederland nog goedkoop met 19% btw.
Enorme problemen met minderheidsgroepen zoals latino's en afro-americans zoals werkloosheid en criminaliteit. Minderheidsgroepen die de komende jaren meerderheidsgroepen zullen worden. In het algemeen zijn de VS veel crimineler dan Europa. Ook een aantal incidenten in mijn directe woonomgeving. Ik zou niet willen dat mijn kinderen daar opgroeien.
Ik kan me trouwens wel voorstellen dat Nederlanders die in het buitenland wonen zich absoluut niet meer thuis voelen in Nederland. Nederland is op een aantal punten zoals belastingdruk, multicultureel beleid en woningmarkt volledig doorgeschoten. Maar de VS is het ook niet. De American Dream voor zover die al bestond, bestaat zeker niet meer sinds het uitbreken van de financiële crisis.