SAN FRANCISCO - Als de fastfood-keten McDonald’s geen porties groeten en fruit gaat leveren bij de bekende Happy Meals, wil het bestuur van de Amerikaanse stad San Francisco een verbod op de kindermaaltijd.
Een Happy Meal, bestaande uit een hamburger, zakje patat, frisdrank en een speelgoedje, bevat ongeveer 500 calorieën. Eric Mar, de politicus die met het wetsvoorstel is gekomen, wil kinderen tegen overgewicht beschermen.
Beschermen
“Ik doe mijn best om de kinderen tegen te vet eten te beschermen en ervoor te zorgen dat ze gezond opgroeien”, aldus Mar in de Britse krant The Telegraph.
Karen Wells, verantwoordelijk voor voedingswaarde en menustrategie van McDonalds, is het niet eens met het voorstel, aangezien het de voedselkeuze van kinderen drastisch zal beperken.
Andere Happy Meals
“Happy Meals zien er tegenwoordig heel anders uit dan bijvoorbeeld 25 jaar geleden”, aldus Wells. In San Francisco, net als in Nederland, hebben kinderen de keuze uit een zakje fruit of yoghurt bij hun Happy Meal.
Coca Cola en Pepsi
Het verbieden van het Happy Meal zal de volgende stap zijn in serie maatregelen om gezonder leven te promoten in de Amerikaanse stad. De burgemeester heeft onlangs ook de verkoop van Coca Cola en Pepsi uit drankautomaten in de stad verboden.
Bron "De telegraaf"
Straks krijgen we nog een echt patatje gezond, met de mogelijkheid tot extra groenten.
Property Manager voor vakantie woningen in de Kissimmee area
Ben toch van mening dat het uit mensen zelf moet komen. Als je ten noorden van SF komt, in het gebied rond Sonoma, dan zie je daar overal plaatselijke supermarkten en stalletjes langs de weg met bijna alleen maar biologische producten, wijnen, kazen, fruit, groenten enzovoorts uit de streek. Ik denk niet dat men daar een verbod voor nodig had...
Aanbod van goed en gezond eten in Texas is buiten de grote steden erg slecht en wat ze aanbieden in de steden is erg duur. Als ze het aanbod en prijs veranderen zal ook het gedrag veranderen. Michelle Obama wil een of andere Wet invoeren voor gezond eten op scholen, goed natuurlijk maar kostenplaatje iets van 6 Billion, waarom moet gezond altijd zoveel kosten, gewoon de snickers vervangen door appels en diet soda's en de voorlichting hoeft ook niets te kosten, kids zitten al op school met leraren voor de klas, hoe wil je nog meer voorlichting geven? Scholen zijn blijkbaar best wel afhankelijk van de verkoop van frisdranken en snoep.
Inderdaad het begint bij het aanbod, als deze verandert zal de vraag ook zeker veranderen. School lijkt mij de ideale plaats om de verandering in gang te zetten. Scholen kunnen dan wellicht nog meer geld maken door kwalitatief gezonde maaltijden te verkopen.
De overwinnaar wordt nooit gevraagd of hij de waarheid vertelde
maar als ik het goed begrijp biedt McD dus gezonde opties in het Happy Meal. Dat mensen dat niet nemen, kan je ze niet echt kwalijk nemen, toch? Stel dat ze nu in elk happy meal een appel stoppen en die appel wordt door het gros van de mensen niet opgegeten. Dan kan McDonalds dat moeilijk kwalijk worden genomen. McDonalds is ook gewoon een bedrijf dat winst probeert te maken. Het is aan de ouders wat hun kinderen te eten krijgen.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation. Clint's Thoughts
En dan nog, wat heeft die appel nou voor toevoeging op dat menu? Dat is dan meer voor de vorm.
Als je naar McD gaat weet je toch dat je geen gezonde maaltijd gaat nuttigen? De kunst is dan om de volgende dag weer gezond te eten, maar dat lukt veel mensen blijkbaar niet.
States visited: AZ, CA, DC, DE, FL, HI, IL, MD, NV, NJ, NY, PA, UT, VA
Op zich is gezonder eten natuurlijk niet verkeerd, maar dat nou juist in het land van de vrijheid dit soort regeltjes door de overheid opgelegt moeten worden begrijp ik niet.
precies, clint en arizona, wie gaat er nu naar McD's om gezond te eten? Zelfs hun joghurt en fruit zit hartstikke vol chemische troep en suiker. Volgens mij zijn die frietjes gezonder. Straks gaan ze in SanFran mijn koffie ook nog verbieden, of nog erger: verplicht decaf drinken . Zonder suiker. Met alleen nonfat milk. Mag je er nog sigaretten en alcohol kopen?
Harry schreef:maar dat nou juist in het land van de vrijheid dit soort regeltjes door de overheid opgelegt moeten worden begrijp ik niet.
Nou, het is niet "de overheid": we hebben het hier over de stad San Francisco, een van de meest linkse bolwerken van de VS. Daar zijn ze dol op dit soort regeltjes.
Maar gezond eten is natuurlijk belangrijk, alleen is dit meer symptoombestrijding. Het probleem zit niet bij de Happy Meals, maar keuzes die mensen zelf maken. En als een Happy Meal voor een kind een traktatie is die ze eens in de zoveel tijd krijgen is er mijns inziens niet zoveel aan de hand. Maar als het om een vervanging voor regulier avondeten of lunch gaat, is het natuurlijk een ander verhaal.
Denk dat voor veel Amerikanen eten het belangrijkste in hun leven is. Vakanties gaan naar plaatsen waar goede restaurants zijn lijkt het, ach dat er nog een leuke natuur of strand is, dat is meegenomen Vind trouwens de lunch cultuur ook vreemd, tussen de middag even snel warm eten en met een dikke buik weer aan het werk, goed voorbeeld doet volgen.
Ik denk eerder dat de hoeveelheid het grote probleem is. Als ik zie welke formaten hamburgers, pizza's e.d. er verkocht worden. En niet te vergeten de grote hoeveelheden die je vaak op je bord krijgt. Als ik 's morgens een normaal Amerikaans ontbijt zou nemen qua hoeveelheid dan hoef ik pas weer 's avonds te eten en voel me de hele dag een michelin mannetje.
En het zou wat worden dat de regeringen straks precies gaan vertellen wat jij 's avonds op je bord mag hebben.
Property Manager voor vakantie woningen in de Kissimmee area
niet vergeten dat de hoeveelheid die je op je bord in een amerikaans restaurant krijgt niet representatief is voor wat er bij de meeste mensen hier thuis wordt geserveerd voor een normale doordeweekse maaltijd.
De hoeveelheden zijn wel een probleem, daar heb je gelijk in. Maar je moet daar ook creatief mee omgaan; wij bestellen vaak twee voorgerechten, of delen een hoofdgerecht. Al naar gelang het type restaurant en hoeveel honger we hebben. Veel mensen doen dat, maar ook spelen restaurants daar nu meer en beter op door kleinere versies van hetzelfde gerecht op het menu te hebben. Less is more.
En een ontbijt dat je bij een Denny's of een Wafflehouse krijgt is echt geen "normaal" Amerikaans ontbijt. Zou niet best zijn, dan was iedereen hier nog dikker. Ik kom er trouwens nooit, maar als dat een keer voorkomt zit ik inderdaad ook de rest van de dag vol.
Bandido schreef:De hoeveelheden zijn wel een probleem, daar heb je gelijk in. Maar je moet daar ook creatief mee omgaan; wij bestellen vaak twee voorgerechten, of delen een hoofdgerecht. Al naar gelang het type restaurant en hoeveel honger we hebben.
Ik bestel ook altijd alleen een appetizer en dat is meer dan genoeg! In NL wil ik dat ook weleens doen. Een voorgerecht en een soep ofzo, of twee voorgerechten. Niet zo zwaar en lekker vaak
Het zijn ook vaak de ouders hoor. Dat je je kind zo nu en dan eens meeneemt naar een McD kan ik wel begrijpen...ik vond dat als kind ook altijd een feestje. Maar ik zie de laatste tijd steeds vaker jonge ouders met een klein kindje in de kinderwagen rondrijden en dan heeft die baby een zak chips in zijn/haar handjes En niet zo'n klein zakje maar een grote!!
Dan ben je als ouder toch niet goed bij je hoofd? Moet de overheid dan zakken chips gaan verbieden? Kleinere porties in zowel fastfood-restaurants als gewone restaurants vind ik wel een goed idee.
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.