Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

USA rijbewijs omzetten naar NL rijbewijs?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
Bonnie
Amerika-ontdekker

USA rijbewijs omzetten naar NL rijbewijs?

Bericht door Bonnie »

Sorry allemaal ik weet even niet of ik nu wel in het goede topic zit. Zo niet, mijn excuses hiervoor :oops:

Mijn vraag is, hoe zit het tegenwoordig met een USA rijbewijs omzetten naar een NL rijbewijs?
Ik kan serieus nergens info vinden. :(
Kun je het 'gewoon' om laten zetten? Of moet je een praktijk examen doen? En ook theorie? (ik heb begrepen dat die ook in het engels is)

Wie kan me helpen? Thankx! :thumbup:
Bandido
Amerika-expert

Re: USA rijbewijs omzetten naar NL rijbewijs?

Bericht door Bandido »

Nee, helaas zul je in NL opnieuw examen moeten doen, zowel theorie als praktijk. Wel kan je -bij mijn weten- een zgn. staatsexamen doen. Je zou hiervoor even contact moeten opnemen met het CBR (www.cbr.nl).
"Keep Georgia On Your Mind"
astoria
Amerika-ontdekker

Bericht door astoria »

"Staatsexamen", oftewel praktijkexamen bij het Bureau Nader Onderzoek Rijvaardigheden (BNOR) kan helaas niet meer... Je zal zowel theorie- als praktijkexamen moeten doen.
boeffie
Amerikakenner

Bericht door boeffie »

Kijk eens hier: http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/h ... sselen.htm

Kan ik mijn rijbewijs omwisselen?

In bepaalde gevallen kunt u het rijbewijs dat u buiten Nederland heeft behaald, omwisselen voor een Nederlands rijbewijs. U moet hiervoor ingeschreven staan in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA). Ook moet u over een geldige verblijfstitel beschikken.

Verblijfstitel
Iedereen die in Nederland woont of zich in Nederland vestigt, heeft een verblijfstitel. Hierin staat bijvoorbeeld dat u de Nederlandse nationaliteit heeft of wat uw verblijfsstatus is. Dit kunt u aantonen met een geldig identiteits- of verblijfsdocument. Voor meer informatie over uw verblijfstitel kunt u contact opnemen met de gemeente waar u staat ingeschreven.

Omwisselen mogelijk uit onderstaande landen
Als uw rijbewijs is afgegeven in een EU- of EVA-land kunt u het rijbewijs omwisselen voor een Nederlands rijbewijs. Als het rijbewijs is afgegeven in één van de onderstaande landen, kunt u alleen omwisselen als het rijbewijs geldig is voor deze categorieën:

Taiwan - B - personenauto - Nederlands rijbewijscategorie B
Israël - B - personenauto - Nederlands rijbewijscategorie B
Japan IB - personenauto en motorfiets met meer dan 400 cm3 - Nederlands rijbewijscategorieën A en B
Singapore - Class 2 - motorfiets met meer dan 400 cm³ en Class 3 - personenauto - Nederlands rijbewijscategorieën A en B
Andorra - personenauto - Nederlands rijbewijscategorie B
Zuid-Korea - second class ordinary licence-Nederlands rijbewijscategorie B
Canadese provincie Québec – Class 5 – Nederlands rijbewijscategorie B
Aruba- alle categorieën
Nederlandse Antillen- Alle categorieën
Jersey- Alle categorieën
Man- alle categorieën
Monaco- Alle categorieën

Voorwaarden rijbewijs afgegeven buiten de EU
Een voorwaarde voor het omwisselen van een buiten Nederland afgegeven rijbewijs is dat het rijbewijs geldig moet zijn op het moment van de aanvraag. Een Europees rijbewijs mag verlopen zijn. U moet dan wel een verklaring meesturen van de afgevende instantie dat zij geen bezwaar hebben tegen de afgifte van een Nederlands rijbewijs.

Ook moet u in het jaar van afgifte van het buitenlandse rijbewijs minimaal 185 dagen woonachtig zijn geweest in het land van afgifte. Als bewijsstukken kunt u bijvoorbeeld kopieën van uw paspoort (inclusief blanco pagina's), vliegtickets, of een werkgeversverklaring, samen met salaris- of belastingdocumenten, opsturen.

Is uw buitenlandse rijbewijs een verlenging van een eerder rijbewijs uit hetzelfde land? Stuur dan een bewijsstuk waaruit dit blijkt.

Al eerder een Nederlands rijbewijs gehad?
Heeft u eerder een Nederlands rijbewijs gehad (nog geldig na 30 juni 1985), dan hoeft u bovenstaande alleen aan te tonen voor de categorieën die u niet op uw eerdere Nederlandse rijbewijs had.

Omwisselen niet mogelijk? Dan examen doen
Als u uw rijbewijs niet kunt omwisselen, moet u een regulier theorie- en praktijkexamen afleggen bij het CBR.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer