Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Nieuwe realityserie op Net 5: Amish in the City

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
boeffie
Amerikakenner

Nieuwe realityserie op Net 5: Amish in the City

Bericht door boeffie »

Amish in the City

Datum : Wekelijks vanaf woensdag 13 juli 2005 t/m 31 augustus van
20:30 t/m 21:30 uur op Net 5

In deze nieuwe controversiële reality serie beleven 5 joodse mensen de
‘rumspinga’: de periode waarin jongeren de Amish gemeenschap, een
leefgemeenschap die het moderne afzweert en kiest voor een extreem
sober bestaan, verlaten en het leven buiten de strenge communie moeten
ervaren.

Harde popmuziek klinkt door de luidsprekers. Jongeren druppelen binnen
en pakken een biertje. Er heerst een lucht van bier en nicotine, cocaïne
gaat rond en buiten klinkt het geraas van motoren. Een vrij normaal beeld
van een feestje van middelbare scholieren, maar schijn bedriegt. Hier
feesten jongeren uit de Amish-gemeenschap, een leefgemeenschap die
het moderne afzweert en kiest voor een extreem sober bestaan. Rond
1690 trokken de Amish vlevenanuit onder meer Nederland en Duitsland
naar de Verenigde Staten. Sindsdien lijkt de tijd voor de Amish te hebben
stilgestaan. Nog steeds hebben ze geen auto's en geen elektriciteit, doen
ze vrijwel alles handmatig en leiden ze een sober leven zonder
uitspattingen.

Eén periode in het leven van de Amish is anders dan de andere: de
puberteit. Tussen hun 15e en 18e levensjaar krijgen jongeren de
gelegenheid buiten de hermetisch gesloten muren van hun gemeenschap
te kijken. In die periode mogen ze doen wat ze willen, of wel 'rumspringa'
zoals de Amish dat in hun karakteristieke Duits/Nederlandse taal noemen.
Rumspringa betekent zoveel als 'ronddollen'. Na de periode van
'rumspringa' mogen de jongeren zelf bepalen of ze bij de gemeenschap
willen blijven of dat ze hun familie willen verlaten om hun heil in de
buitenwereld te zoeken. Tegenwoordig kiest meer dan tachtig procent van
de jongeren om in de gemeenschap te blijven. Dit percentage is nog nooit
zo hoog geweest.

Samen met 6 jongeren uit de stad wonen ze in een huis in Hollywood.
De serie is in dezelfde sfeer als die van MTV’s Real World: een echte
cultuurclash!
eaglelgae
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door eaglelgae »

Ik heb delen van deze serie gezien. Als je de commercialiteit en het MTV achtige erbij wegdenkt is het heel boeiend. Er bestaan veel vooroordelen over de Amish, die worden voornamelijk bevestigd, maar het is wel interessant. Ik ben bij de mormonen in SLC en Provo geweest en als ik hier zeg mormoon, denken de meeste mensen aan de Amish, terwijl het toch echt heel anders is. Wie weet komt er over de mormonen ook nog eens zoiets :wink:
Als cultureel antropoloog zou ik zeggen dat dit programma niet helemaal wetenschappelijk verantwoord is, maar wel heel boeiend.
Noord-Amerika 2001, 2002, 2003, 2004, 2005/2006, 2009, 2011, 2012, 2013, 2016
michelle1985
Amerikafan

Bericht door michelle1985 »

Ik ben erg benieuwd, ga zeker kijken. Ik heb een tijd in Amish county gewoond, bij een mennonite gezin. Ik had wel eens van het projgramma gehoord, leuk dat ze het hier nu ook uitzenden.
boeffie
Amerikakenner

Bericht door boeffie »

Ik heb een tijd in Amish county gewoond, bij een mennonite gezin.
Ik ook, Michelle, wat grappig! Dan weet jij net als ik dat dit dus niet klopt:
"beleven 5 joodse mensen " .... hmmm deze info komt nota bene van de website van Net 5! Goed hun huiswerk gedaan (not).

Monique
michelle1985
Amerikafan

Ik ook, Michelle, wat grappig! Dan weet jij net als ik dat dit dus niet klopt:
"beleven 5 joodse mensen " .... hmmm deze info komt nota bene van de website van Net 5! Goed hun huiswerk gedaan (not).
nee, inderdaad, dat is wel stom. Ik vraag me af in hoeverre zo'n serie realistisch is. Het zou wel erg jammer zijn als er weer een verkeerd beeld word neergezet, maar ja, daar ga ik wel van uit.
Waar in Amerika heb jij gewoond trouwens?
boeffie
Amerikakenner

Bericht door boeffie »

michelle1985 schreef: Waar in Amerika heb jij gewoond trouwens?
Akron, PA, een klein dorpje vlakbij Ephrata. Ik werkte via een uitwisselingsprogramma in een winkel ( http://www.tenthousandvillages.org/ ); heb een fantastische tijd gehad.

En jij? Wat deed jij precies?

Monique
michelle1985
Amerikafan

Ik heb een jaar als uitwisselingsstudent in Sturgis, MI gewoond. Mijn eerste gastgezin waren conservative mennonite en mijn gastvader was vroeger Amish. Men hun ben ik ook o.a. naar een amish familiereunie geweest waar wij de enige niet-amish waren.
Ik vond (vind) het echt een heel interessante cultuur en ontzettend vriendelijke en gastvrije mensen, ik ben blij dat ik dat heb kunnen meemaken.

Ik keek net op de website van de winkel waar je hebt gewerkt, ziet er leuk uit! Ik heb daar volgens mij nooit zo'n winkel gezien (als de wereldwinkel)
boeffie
Amerikakenner

Bericht door boeffie »

Hoi Michelle, heb je Amish in the City nog gezien vorige week? Ik wel en heb me zwaar geirriteerd, wat een aanfluiting zeg die serie. Wat jammer dat de Amish op zo'n manier neergezet worden. Kun je je voorstellen dat er bij de bishop thuis gefilmd wordt?? Ik durf te wedden dat deze "Amish" al een tijdje uit hun gemeenschap weg waren, anders zet je je eigen mensen toch niet zo te kijk.
Ik ga vanavond toch maar aflevering 2 kijken, ben benieuwd wat we daar in gaan zien.

groetjes Monique
michelle1985
Amerikafan

Ik heb vorige week ook gekeken en heb me er ook wel een beetje aan geirriteerd, ook al had ik het niet echt anders verwacht.
Ik was al verbaasd over hoe de Amish daar aankwamen, maar goed, nou heb ik nooit Amish jongeren in hun Rumspringa meegemaakt. Ik heb er wel eerder een documentaire over gezien, maar in dit programma lopen die meiden meteen in hotpants als ze daar aankomen enzo, daar was ik echt verbaasd over. Volgens mij zijn het wel jongeren die al een tijdje in hun Rumspringa zitten, anders waren ze volgens mij niet zo geweest, wel jammer, dat eerste stuk leek me juist wel interessant, als ze voor het eerst met andere mensen in aanraking komen.
Wat ik wel grappig vindt is dat het de andere jongeren zijn die er slecht uitkomen, ik vond het wel erg hoe ze meteen in het begin al reageerden, erg triest.
Maar goed, vanavond ga ik toch maar weer kijken...
doreennicole
Amerika-expert

Bericht door doreennicole »

vanavond niet gekeken omdat ik druk aan het downloaden en forumlezen ben, maar ik vodnhet ook best interessant vorige week.

grappig inderdaad dat de "normale" jongeren er als de bad guys uitspringen. wat een bekrompen idioten. maar ik vind het jammer dat de Amish jongeren al zo gauw hun Amish cultuur lijken op te geven, behalve die Mo, die zag er wel standvastig uit.

geef je straks een recensie hier? kijken of het de moeite waard is om volgende week weerte gaan kijken?
SEEING IS BELIEVING
boeffie
Amerikakenner

Bericht door boeffie »

Gisteren was aflevering 2 dus. Er werd een kist bezorgd en daarin zat Amish kleding voor de "city kids". Wel grappig om te zien hoe de city kids eruit zagen in hun Amish kleding, mèt zonnebril/oorbellen etc. Het grappigst was dat zwarte meisje, zij had ook Amish kleding aan en liep op espadrilles! Opdracht was in die Amish kleding de stad in te gaan. Ze zijn ookmet z'n allen naar het strand gegaan, voor Ruth en Mose de eerste keer. Zelfs de Amish hadden de meest pikante bikini's aan.
Op een gegeven moment ging Mose met Ariël (dat zweverige veganistische meisje) zwemmen en raakten ze iets te ver van het strand verwijderd. Mo raakte in paniek maar gelukkig wist Ariël hem veilig naar te kant te looden. Hij was echt in paniek, maar wilde later wel weer de zee in om zijn angst te overwinnen. Samen met een strandwacht is hij dus weer de zee in gegaan.
Op de terugweg naar huis in het busje werd hij belachelijk gemaakt door de city kids, hij werd als een aansteller neergezet. De andere Amish vonden dit natuurlijk niet leuk maar niemand zei er wat van...

Later bij het zwembad werd er geroddeld over Randy (Amish) die zijn troep niet opruimde en dat liep uit de hand. Het is nu echt Amish tegenover city kids; we konden erop wachten dat dit gebeurde...

Saillant detail: Miriam blijkt 1,5 jaar lang een relatie gehad te hebben met Randy maar het was alweer een tijdje uit. Vraag ik mij dus af hoe lang zij al in hun rumspringa zitten...

Verder geloof ik nu wel dat Mose echt Amish is, of in ieder geval is geweest, hij ging op een gegeven moment bidden in het Dutch en op zo'n manier als alleen Amish doen.

Aan een kant erger ik me dood aan het programma, maar omdat het toch wel interessant is kijk ik toch weer elke keer.... :?
doreennicole
Amerika-expert

Bericht door doreennicole »

thanks for the review.

ga volgende week denk ik ook wel weer kijken.

vind het wel interessant om wat van Amish cultuur mee te pikken, hoewel dit misschien niet het juiste forum daarvoor is.

doreen
SEEING IS BELIEVING
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer