18-05-2005
'Toiletterrorist' hard aangepakt in NY
Door Loek Mulder
De nood was hoog en de rij voor het herentoilet lang. Dus stapte Frits Wolthuis (44) uit Muntendam (Gr) vorige week op een New Yorks treinstation het damestoilet binnen. Bijna belandde hij daardoor achter de tralies.
Samen met drie bekenden had Wolthuis een zevendaags tripje naar de Big Apple geboekt. Op de laatste dag, onderweg van de ene naar de andere kant van de stad, kon Wolthuis de spanning op zijn blaas niet meer verdragen en stapte noodgedwongen de 'verkeerde' wc binnen.
,,Vier dames stonden buiten te wachten, ze scholden me uit'', vertelt de nog altijd verbouwereerde Wolthuis. ,,Ik verstond er niks van, maar dacht: jullie kunnen me wat. Ik had haast.''
Alsof het om een terroristische daad ging, werd Wolthuis bij het verlaten van het toilet door een legertje van zes politieagenten in de kraag gevat. ,,De eerste agent was een boom van een vent. 'What the hell are you doing', zei hij. Ik moest me omdraaien, tegen de muur gaan staan en mijn paspoort tonen.''
De agenten vroegen Wolthuis of hij begreep wat hij zojuist verkeerd had gedaan. Door angst overmand, kwam de Groningse onderwijzer niet meer uit zijn woorden. Ze dreigden hem op te sluiten, als hij geen antwoord gaf. ,,Ik ben bijna twee meter lang, maar voelde me een heel klein ventje. Ik was bang, ze waren enorm bedreigend. Wat ik had gedaan, was volgens hen een zwaar vergrijp. In Amerika kan zoiets echt niet, zeiden ze.'' De agenten lieten Wolthuis uiteindelijk gaan, volgens de argeloze toiletbezoeker vooral omdat hij de indruk wekte het bijna in de broek te doen van angst. Hij kwam er met een waarschuwing vanaf. ,,Ze hadden zich ook wat anders kunnen opstellen en mij gewoon een boete kunnen geven. Dat had ik liever gehad.''
Terug in eigen land heeft Wolthuis burgemeester Michael Bloomberg van New York een e-mail gestuurd. Daarin heeft hij zijn beklag gedaan over de opstelling van de politie en Bloomberg gevraagd wat er met zijn persoonsgegevens wordt gedaan. Hij vreest dat hij als crimineel zal worden geregistreerd. ,,Ik heb voorlopig de buik vol van Amerika'', aldus Wolthuis. ,,Maar misschien dat ik er over een paar jaar weer naar toe wil. Dat moet dan wel kunnen.''
Met de waarschuwende groeten van René