Bennogr schreef:
En overigens 2: ik kijk nog wel eens terug op mijn ouderwetse gymnasium B opleiding, een waanzinnige opleiding met EN oude talen EN moderne talen EN wiskunde plus natuurwetenschappen (13 vakken op eindexamenniveau). Kunnen de tere kinderzieltjes van tegenwoordig blijkbaar niet tegen, want het aantal vakken is al jaren gehalveerd.

Benno, ik word een beetje boos op jouw gemopper elke keer over de tere kinderzieltjes van tegenwoordig
Ik heb zelf in 1979 eindexamen VWO gedaan in
zeven vakken.
Tegenwoordig hebben deze leerlingen het veel zwaarder op school .
Mijn dochter Joyce zit in de 5e klas van het Gymnasium en werkt héél erg hard, net als haar medeleerlingen.
Ik heb het al eerder gedaan maar ik zal je nog één keer vertellen hoe het Gymnasium B Examen er tegenwoordig uitziet want volgens mij ben je nog steeds niet echt op de hoogte van de Tweede Fase in het HAVO/VWO onderwijs.
Gymnasium B leerlingen (N&T) doen op de school van Joyce examen in
1.Wiskunde B
2.Natuurkunde
3.Scheikunde
4.
plus verplicht een keuzevak (Biologie, wiskunde D, Natuurwetenschappen, of een ander keuzevak zoals nog een moderne taal of Economie)
Daarnaast de algemene verplichte vakken voor elk profiel;
5.Eén oude taal (Grieks of Latijn),
6.Nederlands
7.Engels (geen gewoon Engels maar Cambridge Advanced Englisch, waar ze een Internationaal staatsexamen in kunnen doen)
8.Frans of Duits
9.ANW (
Algemene natuurwetenschappen)
10.Maatschappijleer
11.KCV (
Klassieke Culturele Vorming)
12.Lichamelijke opvoeding
Daarnaast hebben ze nog
13.-Verplichte lesuren per week Romereis, waarin de cultuur en geschiedenis van Rome geleerd wordt. Dit sluiten ze af met een werkstuk dat ze moeten presenteren tijdens de reis naar Rome en een heel zwaar proefwerk over dit onderwerp, dat meetelt voor hun eindexamen.
14- Het maken van een profielwerkstuk. Dit moet een onderwerp betreffen uit hun profiel (wiskunde, Scheikunde, Natuurkunde) Hier moet minimaal 80 uur (per persoon) werk in zitten (studielasturen). Dit werkstuk telt vol mee voor het eindexamen en moet bij Joyce op school gepresenteerd worden voor de ouders en leerlingen.
Ook doen veel leerlingen er vrijwillig nog een extra vak bij om meer mogelijkheden te hebben voor hun studie in de toekomst.
Naast deze 14 !! examenvakken moeten ze (afhankelijk van het profiel) voor Maatschappijleer, KCV, Aardijkskunde, Geschiedenis, Biologie, Natuurkunde en Scheikunde een behoorlijk aantal PO's (praktische opdrachten) maken, die ook volledig meetellen voor hun eindexamen. Dat zijn vaak werkstukken, onderzoeken, enz.
Joyce moet nu bijvoorbeeld een werkstuk maken voor Aardrijkskunde over stadsontwikkeling. Ze nemen daarvoor een bouwproject en gaan onderzoeken hoe de situatie voor en na de bouw is, welke invloed dit op de omgeving heeft, ze gaan mensen interviewen, bouwplannen opvragen enz. Daar gaat best veel tijd in zitten buiten de lesuren om. Ze moeten dit verplicht met een groepje doen dus komt het meestal neer op de vrije weekenden, of zoals nu de voorjaarsvakantie.
Ook hebben ze een aantal verplichte bezoeken aan musea, opera, theatervoorstellingen, films, of steden om de architectuur te bekijken. Dit is soms wel leuk en heel goed voor hun culturele ontwikkeling, maar niet altijd de smaak van de leerlingen. Ook daar moeten ze weer verslagen van maken. Daar gaat dus ook veel (vrije) tijd inzitten.
Mijn dochter doet het profiel C&M en doet dus in een aantal andere vakken examen.
Ze heeft geen Wiskunde B, Natuurkunde en Scheikunde maar : Wiskunde C, Geschiedenis, Aardrijkskunde, Tekenen en een extra moderne taal.
Zij heeft dus nog 1 examenvak extra.
Daarnaast heeft ze voor haar talen veel boekbesprekingen. Daarvoor moeten ze boeken lezen maar die boeken mogen ze niet gebruiken voor hun eindexamenlijst. Ze moet dus voor volgend jaar nog alle boeken voor haar Nederlandse, Franse en Engelse lijst lezen.
Het vak Tekenen klinkt makkelijk maar ze moet naast veel tekenopdrachten ook hele dikke boeken over Kunstgeschiedenis leren, Beeldanalyses maken van schilderijen en tentoonstellingen bezoeken. Leuk en interessant maar ook heel tijdrovend.
Voor Cambridge Advanced English moeten ze veel schriftelijke en luisterttoetsen doen. Daarnaast doet ze in de 6e klas Internationaal Examen. Dit gaat buiten school om. Ze moet hiervoor naar Den Haag en krijgt schriftelijk en mondeling testen.
Bovendien is Joyce dit jaar blijven zitten en aangezien de Tweede Fase net veranderd is moet ze ook nog twee vakken inhalen waarin ze een achterstand van een jaar heeft.
Naar mijn idee hadden examen leerlingen het in jouw tijd (en mijn tijd) makkelijker. Jullie hadden ook 13 vakken waarin je examen deed (net als tegenwoordig) maar hadden daarnaast weinig afleiding zoals de computer, de tv e.d. Het was dus veel makkelijker om al je aandacht op school te richten.
Ook hadden wij veel en veel minder werkstukken en weinig verplichte activiteiten buiten de lesuren.
Daar komt nog bij dat wij alleen in de 6e examen deden terwijl de tweede fase leerlingen tegenwoordig al in de 4 beginnen met schoolexamens en alle stress die daarbij hoort.
samengevat: Leerlingen hebben tegenwoordig geen tere zieltjes maar moeten juist heel sterk in hun schoenen staan om hun Gymnasiumdiploma te halen.
(ik heb het niet over andere onderwijsvormen omdat jij het specifiek over Gymnasium B hebt, maar ben er van overtuigd dat er tegenwoordig op VMBO en HAVO net zo hard (zo niet harder) gewerkt moet als vroeger).
Dus Benno, ik ben het totaal oneens met je. Als je ouder wordt lijkt het net of alles vroeger beter of zwaarder was, maar dat is echt niet altijd zo. Ik raad je aan om je eerst eens uitgebreid in het nieuwe onderwijssysteem te verdiepen zoals een goede journalist zou doen. Pas dan kun je oordelen over de "jeugd van tegenwoordig" en het onderwijs van nu.
Marjon