Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
public vs private school
-
donut
public vs private school
Ik las in Time magazine een artikel over het schoolsysteem hier. Er schijnen verschillende standards op na gehouden te worden per staat. Dus als ik het goed begrijp kan de ene staat een lagere standard hebben, waardoor de ene school een hogere succes rate kan hebben i.v.m. een andere staat die de lat hoger legt. Dus die 'lagere' staat zou dan eigenlijk niet meer hoog scoren als je dat af zou zetten tegen de 'hogere' staat. Er wordt in dit artikel gepleit voor een nationale standaard, kennelijk gaat het niveau i.v.m. het onderwijs in andere ontwikkelde landen achteruit (volgens dit artikel, er is zelfs een top 25 met reading en math resultaten, waar NL hoog staat overigens).
Ik heb het hele school gebeuren met mijn man al vaker besproken en ik snap het nog steeds niet helemaal. Hij is echter van plan om op een dag ons dochtertje naar een (non religious) private school te sturen. Is dit echt de betere optie? Is het onderwijs beter op een prive school? Meer aandacht etc? Ik vind het nogal een klap geld, maar volgens mijn man is dit het waard. Support je eigenlijk niet de public school meer door hier voor te kiezen?
Ik heb het hele school gebeuren met mijn man al vaker besproken en ik snap het nog steeds niet helemaal. Hij is echter van plan om op een dag ons dochtertje naar een (non religious) private school te sturen. Is dit echt de betere optie? Is het onderwijs beter op een prive school? Meer aandacht etc? Ik vind het nogal een klap geld, maar volgens mijn man is dit het waard. Support je eigenlijk niet de public school meer door hier voor te kiezen?
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: public vs private school
Het scheelt niet alleen per staat, maar ook nog eens per county! Zelfs heb ik de situatie bestudeerd in een deel van New Jersey (midden NJ). En daar waren er scholen waar ik echt mijn kind niet zou willen hebben. Want zoonlief is eentje die zich zo'n beetje aanpast aan 'het gemiddelde'. Ligt dat hoog, dan gaat hij daar in mee, maar ligt dat laag, dan volgt hij ook. Beetje het type 'liever lui dan moe' (wat schoolgaan betreft).
Je zal het dus gewoon moeten bekijken hoe het zit in de streek waar jullie wonen. Soms is een private school echt wel te verantwoorden, soms is het overbodig.
Ik vermoed dat het artikel sprak over de PISA resultaten? Dat is onderzoek naar Geletterdheid en Wiskunde bij 15-jarigen in ontwikkelde landen. Belgie en Nederland doen het daar beter dan Amerika. Maar dat wil niks zeggen over individuele scholen. Je kan een Nederlandse school hebben die individueel slechter scoort dan een andere Amerikaanse school. Heel de cijfers van 1 land worden op een grote hoop gegooid.
Je zal het dus gewoon moeten bekijken hoe het zit in de streek waar jullie wonen. Soms is een private school echt wel te verantwoorden, soms is het overbodig.
Ik vermoed dat het artikel sprak over de PISA resultaten? Dat is onderzoek naar Geletterdheid en Wiskunde bij 15-jarigen in ontwikkelde landen. Belgie en Nederland doen het daar beter dan Amerika. Maar dat wil niks zeggen over individuele scholen. Je kan een Nederlandse school hebben die individueel slechter scoort dan een andere Amerikaanse school. Heel de cijfers van 1 land worden op een grote hoop gegooid.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
-
FlipjeBTiel
- Amerika-expert
Prive-scholen lopen ook heel erg uiteen, vooral omdat diverse scholen voor een bepaalde "stijl" kiezen (b.v. Waldorf of Montessori, of een bepaalde religie), en dat moet jou en je kind aanstaan. Je zult individuele scholen moeten bezoeken om een goed beeld te kunnen vormen, en als de keuze tussen prive/publiek niet geleid wordt door religie of financien, let dan niet op die labels. Private schools zijn ook niet altijd fors duurder: sommige hebben veel na-schoolse extra's inbegrepen in het schoolgeld, terwijl bij publieke scholen verwacht wordt dat de ouders extra bijdragen in tijd (vrijwilligers) of geld voor zulke activiteiten.
Gr., Flipje
Gr., Flipje
-
Bennogr
- Amerika-expert
Wij hebben onze zoon naar een privé school, gestuurd in Minnesota, gelukkig kon mijn vrouw dat betalen.
Voornaamste reden: hij was een duidelijke middelmaat, die in een klas met 30 tot 40 kinderen volledig verdronken zou zijn. Immers, de echt goeden krijgen aandacht en de echt slechte. De middenmaat valt er vaak buiten.
De prive school was wel even iets verderop en wat duurder, maar het is de moeite waard geweest, hij heeft er zijn passie gevonden (decorbouw) en heeft dat later gestudeerd (waardoor hij vrij snel na zijn afstuderen een baan had.
Overigens: in New Jersey (Teaneck) is hij gewoon naar de openbare school geweest om de hoek. Als we daar gebleven waren, zou hij ook naar de openbare middelbare school gegaan zijn. Het verschil tussen staten en/of steden dus, wat in NJ had gekund, ging in St. Paul niet op.
En overigens 2: ik kijk nog wel eens terug op mijn ouderwetse gymnasium B opleiding, een waanzinnige opleiding met EN oude talen EN moderne talen EN wiskunde plus natuurwetenschappen (13 vakken op eindexamenniveau). Kunnen de tere kinderzieltjes van tegenwoordig blijkbaar niet tegen, want het aantal vakken is al jaren gehalveerd.
Voornaamste reden: hij was een duidelijke middelmaat, die in een klas met 30 tot 40 kinderen volledig verdronken zou zijn. Immers, de echt goeden krijgen aandacht en de echt slechte. De middenmaat valt er vaak buiten.
De prive school was wel even iets verderop en wat duurder, maar het is de moeite waard geweest, hij heeft er zijn passie gevonden (decorbouw) en heeft dat later gestudeerd (waardoor hij vrij snel na zijn afstuderen een baan had.
Overigens: in New Jersey (Teaneck) is hij gewoon naar de openbare school geweest om de hoek. Als we daar gebleven waren, zou hij ook naar de openbare middelbare school gegaan zijn. Het verschil tussen staten en/of steden dus, wat in NJ had gekund, ging in St. Paul niet op.
En overigens 2: ik kijk nog wel eens terug op mijn ouderwetse gymnasium B opleiding, een waanzinnige opleiding met EN oude talen EN moderne talen EN wiskunde plus natuurwetenschappen (13 vakken op eindexamenniveau). Kunnen de tere kinderzieltjes van tegenwoordig blijkbaar niet tegen, want het aantal vakken is al jaren gehalveerd.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
-
FlipjeBTiel
- Amerika-expert
Niet iedereen heeft een teer zieltje en met zelfstudie en staatsexamens is het aantal aardig op te schroeven.
Gr., Flipje
Gr., Flipje
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Moet je naar Belgie komen, daar bestaat dat nog iets vergelijkbaars. Bijvoorbeeld Grieks-Nederlands-Frans-Engels-Duits-Scheikunde-Fysica-Wiskunde-Biologie-Aardrijkskunde. (en dan nog wat kleine vakjes zoals godsdienst, turnen, esthetica,...)Bennogr schreef:En overigens 2: ik kijk nog wel eens terug op mijn ouderwetse gymnasium B opleiding, een waanzinnige opleiding met EN oude talen EN moderne talen EN wiskunde plus natuurwetenschappen (13 vakken op eindexamenniveau). Kunnen de tere kinderzieltjes van tegenwoordig blijkbaar niet tegen, want het aantal vakken is al jaren gehalveerd.
Er bestaat ook een variant met Latijn, geloof ik.
Elke
- vana
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
- Contacteer:
Bennogr schreef:
Ik heb zelf in 1979 eindexamen VWO gedaan in zeven vakken.
Tegenwoordig hebben deze leerlingen het veel zwaarder op school .
Mijn dochter Joyce zit in de 5e klas van het Gymnasium en werkt héél erg hard, net als haar medeleerlingen.
Ik heb het al eerder gedaan maar ik zal je nog één keer vertellen hoe het Gymnasium B Examen er tegenwoordig uitziet want volgens mij ben je nog steeds niet echt op de hoogte van de Tweede Fase in het HAVO/VWO onderwijs.
Gymnasium B leerlingen (N&T) doen op de school van Joyce examen in
1.Wiskunde B
2.Natuurkunde
3.Scheikunde
4.plus verplicht een keuzevak (Biologie, wiskunde D, Natuurwetenschappen, of een ander keuzevak zoals nog een moderne taal of Economie)
Daarnaast de algemene verplichte vakken voor elk profiel;
5.Eén oude taal (Grieks of Latijn),
6.Nederlands
7.Engels (geen gewoon Engels maar Cambridge Advanced Englisch, waar ze een Internationaal staatsexamen in kunnen doen)
8.Frans of Duits
9.ANW (Algemene natuurwetenschappen)
10.Maatschappijleer
11.KCV (Klassieke Culturele Vorming)
12.Lichamelijke opvoeding
Daarnaast hebben ze nog
13.-Verplichte lesuren per week Romereis, waarin de cultuur en geschiedenis van Rome geleerd wordt. Dit sluiten ze af met een werkstuk dat ze moeten presenteren tijdens de reis naar Rome en een heel zwaar proefwerk over dit onderwerp, dat meetelt voor hun eindexamen.
14- Het maken van een profielwerkstuk. Dit moet een onderwerp betreffen uit hun profiel (wiskunde, Scheikunde, Natuurkunde) Hier moet minimaal 80 uur (per persoon) werk in zitten (studielasturen). Dit werkstuk telt vol mee voor het eindexamen en moet bij Joyce op school gepresenteerd worden voor de ouders en leerlingen.
Ook doen veel leerlingen er vrijwillig nog een extra vak bij om meer mogelijkheden te hebben voor hun studie in de toekomst.
Naast deze 14 !! examenvakken moeten ze (afhankelijk van het profiel) voor Maatschappijleer, KCV, Aardijkskunde, Geschiedenis, Biologie, Natuurkunde en Scheikunde een behoorlijk aantal PO's (praktische opdrachten) maken, die ook volledig meetellen voor hun eindexamen. Dat zijn vaak werkstukken, onderzoeken, enz.
Joyce moet nu bijvoorbeeld een werkstuk maken voor Aardrijkskunde over stadsontwikkeling. Ze nemen daarvoor een bouwproject en gaan onderzoeken hoe de situatie voor en na de bouw is, welke invloed dit op de omgeving heeft, ze gaan mensen interviewen, bouwplannen opvragen enz. Daar gaat best veel tijd in zitten buiten de lesuren om. Ze moeten dit verplicht met een groepje doen dus komt het meestal neer op de vrije weekenden, of zoals nu de voorjaarsvakantie.
Ook hebben ze een aantal verplichte bezoeken aan musea, opera, theatervoorstellingen, films, of steden om de architectuur te bekijken. Dit is soms wel leuk en heel goed voor hun culturele ontwikkeling, maar niet altijd de smaak van de leerlingen. Ook daar moeten ze weer verslagen van maken. Daar gaat dus ook veel (vrije) tijd inzitten.
Mijn dochter doet het profiel C&M en doet dus in een aantal andere vakken examen.
Ze heeft geen Wiskunde B, Natuurkunde en Scheikunde maar : Wiskunde C, Geschiedenis, Aardrijkskunde, Tekenen en een extra moderne taal.
Zij heeft dus nog 1 examenvak extra.
Daarnaast heeft ze voor haar talen veel boekbesprekingen. Daarvoor moeten ze boeken lezen maar die boeken mogen ze niet gebruiken voor hun eindexamenlijst. Ze moet dus voor volgend jaar nog alle boeken voor haar Nederlandse, Franse en Engelse lijst lezen.
Het vak Tekenen klinkt makkelijk maar ze moet naast veel tekenopdrachten ook hele dikke boeken over Kunstgeschiedenis leren, Beeldanalyses maken van schilderijen en tentoonstellingen bezoeken. Leuk en interessant maar ook heel tijdrovend.
Voor Cambridge Advanced English moeten ze veel schriftelijke en luisterttoetsen doen. Daarnaast doet ze in de 6e klas Internationaal Examen. Dit gaat buiten school om. Ze moet hiervoor naar Den Haag en krijgt schriftelijk en mondeling testen.
Bovendien is Joyce dit jaar blijven zitten en aangezien de Tweede Fase net veranderd is moet ze ook nog twee vakken inhalen waarin ze een achterstand van een jaar heeft.
Naar mijn idee hadden examen leerlingen het in jouw tijd (en mijn tijd) makkelijker. Jullie hadden ook 13 vakken waarin je examen deed (net als tegenwoordig) maar hadden daarnaast weinig afleiding zoals de computer, de tv e.d. Het was dus veel makkelijker om al je aandacht op school te richten.
Ook hadden wij veel en veel minder werkstukken en weinig verplichte activiteiten buiten de lesuren.
Daar komt nog bij dat wij alleen in de 6e examen deden terwijl de tweede fase leerlingen tegenwoordig al in de 4 beginnen met schoolexamens en alle stress die daarbij hoort.
samengevat: Leerlingen hebben tegenwoordig geen tere zieltjes maar moeten juist heel sterk in hun schoenen staan om hun Gymnasiumdiploma te halen.
(ik heb het niet over andere onderwijsvormen omdat jij het specifiek over Gymnasium B hebt, maar ben er van overtuigd dat er tegenwoordig op VMBO en HAVO net zo hard (zo niet harder) gewerkt moet als vroeger).
Dus Benno, ik ben het totaal oneens met je. Als je ouder wordt lijkt het net of alles vroeger beter of zwaarder was, maar dat is echt niet altijd zo. Ik raad je aan om je eerst eens uitgebreid in het nieuwe onderwijssysteem te verdiepen zoals een goede journalist zou doen. Pas dan kun je oordelen over de "jeugd van tegenwoordig" en het onderwijs van nu.
Marjon
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Partner van: Albert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Door de omstreden "No Child Left Behind Act" wordt er al gewerkt aan het op een lijn trekken van het onderwijssysteem in dit land. Moeilijk is en blijft het feit, dat je voor goed onderwijs ook goede onderwijskrachten moet hebben en in minder bevolkte en armere gebieden is dat niet eenvoudig. In ons gebied doen de openbare scholen niet onder voor de prive scholen en inderdaad prive is een enorme hap geld. Onze kinderen gaan dan ook naar de openbare school en ik heb daar na dertien jaar ervaring ermee absoluut geen klachten over. Onze oudste gaat inmiddels naar college en heeft een diploma gehaald, dat haar ook toegang zou kunnen geven tot de universiteiten in Europa. Het systeem is zo heel anders hier, dat is niet even in een paragraaf uitgelegd.donut schreef: Ik heb het hele school gebeuren met mijn man al vaker besproken en ik snap het nog steeds niet helemaal. Hij is echter van plan om op een dag ons dochtertje naar een (non religious) private school te sturen. Is dit echt de betere optie? Is het onderwijs beter op een prive school? Meer aandacht etc? Ik vind het nogal een klap geld, maar volgens mijn man is dit het waard. Support je eigenlijk niet de public school meer door hier voor te kiezen?
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
-
Bennogr
- Amerika-expert
Ik begin duidelijk oud te worden. Vroeger was immers alles beter, is dat niet wat wij stokoudelingen horen te zeggen?
Mijn excuses aan de kinderzieltjes, vooral de tere.
Mijn excuses aan de kinderzieltjes, vooral de tere.
Laatst gewijzigd door Bennogr op 24 apr 2009, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
- Bandido
- Amerika-expert
Het is inderdaad heel erg moeilijk om scholen, openbaar of prive met elkaar te vergelijken. Er zijn enorme verschillen en vergeet ook niet dat veel staten de omvang van een middelgroot Europees land hebben. Georgia heeft ongeveer 10 miljoen inwoners en daarmee net zoveel als Belgie of Portugal. En Georgia komt landelijk normaliter niet bepaald geweldig voor de dag in landelijke vergelijkingen en heeft inderdaad erg matige scholen. Maar tegelijkertijd zijn er ook counties in bv metro-Atlanta zoals Cobb en Gwinnett die juist heel erg goed scoren. Het is dus maar net waar je gaat wonen, maar het is een hele speurtocht als je waar dan ook in de VS wilt gaan wonen. Je wilt natuurlijk wonen waar het beste onderwijs is. Maw: Georgia kan het gemiddeld landelijk afleggen tegen een Californie of Connecticut, maar afhankelijk van waar je woont in Georgia kun je juist hele goede scholen tegenkomen.donut schreef:Dus als ik het goed begrijp kan de ene staat een lagere standard hebben, waardoor de ene school een hogere succes rate kan hebben i.v.m. een andere staat die de lat hoger legt.
Voor prive scholen is het lastig, want er is geen organisatie die alle resultaten verzameld. En dus is het vergelijken van deze scholen veel moeilijker en hangt het vooral af van je eigen voorkeuren voor wat betreft type onderwijs. Het is dus een kwestie van opzoeken welke prive scholen er in je omgeving zijn, de websites bezoeken en vervolgens kijken welke er het best bij jullie kind passen. Maar daar is het nog niet mee afgelopen, want je moet er nog worden aangenomen ook. Sommige scholen hebben zelfs behoorlijke wachtlijsten. Kortom, het is al met al dus best even een klus.
"Keep Georgia On Your Mind"
- DixieChick
- Amerika-expert
Bandido neemt me de woorden uit de mond.
Het hang heel erg af van het county waarin je woont. De scholen wordt (volgens mij) voor een groot deel betaald uit de property taxes van een county. Woon jij dus in een rijke county, dan heb je groot kans dat er meer geld is voor onderwijs dan in een wat minder gebied.
Je kan (in ieder geval hier in GA) scholen vergelijken op CRCT scores (de tests die leerlingen elk jaar moeten doen voor die No Child Left Behind Act), maar mijns inziens heb je daar niet zo heel veel aan. Je kan namelijk best een school hebben met superleraren, maar met veel leerlingen met een taalachterstand bijvoorbeeld, of die slechte test-takers zijn. De beste oplossing is zelf bij de scholen gaan kijken, en dingen te vragen als, hoeveel kinderen zitten er gemiddeld in een klas, wat voor vakken en programmas worden er aangeboden? In welke vakken kunnen kinderen IB / AP doen?
Wij hebben overwogen onze kinderen op een prive-school te doen, omdat, zoals Bandido al zei, Georgia echt slecht scoort op landelijk niveau. Maar het probleem waar wij tegenaan liepen was dat -alle- prive scholen op redelijke afstand religieus waren (en dan van het soort dat er geen evolutie leer wordt gegeven, maar les uit Genesis), en dat vonden wij te ver gaan. Gelukkig bleek achteraf dat onze county een van de meer gezegende is in Georgia, en dus een wel aardig public school system heeft.
Het hang heel erg af van het county waarin je woont. De scholen wordt (volgens mij) voor een groot deel betaald uit de property taxes van een county. Woon jij dus in een rijke county, dan heb je groot kans dat er meer geld is voor onderwijs dan in een wat minder gebied.
Je kan (in ieder geval hier in GA) scholen vergelijken op CRCT scores (de tests die leerlingen elk jaar moeten doen voor die No Child Left Behind Act), maar mijns inziens heb je daar niet zo heel veel aan. Je kan namelijk best een school hebben met superleraren, maar met veel leerlingen met een taalachterstand bijvoorbeeld, of die slechte test-takers zijn. De beste oplossing is zelf bij de scholen gaan kijken, en dingen te vragen als, hoeveel kinderen zitten er gemiddeld in een klas, wat voor vakken en programmas worden er aangeboden? In welke vakken kunnen kinderen IB / AP doen?
Wij hebben overwogen onze kinderen op een prive-school te doen, omdat, zoals Bandido al zei, Georgia echt slecht scoort op landelijk niveau. Maar het probleem waar wij tegenaan liepen was dat -alle- prive scholen op redelijke afstand religieus waren (en dan van het soort dat er geen evolutie leer wordt gegeven, maar les uit Genesis), en dat vonden wij te ver gaan. Gelukkig bleek achteraf dat onze county een van de meer gezegende is in Georgia, en dus een wel aardig public school system heeft.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
- houstonwehaveaproblem
- Amerika-expert
Ik denk niet dat je keuze zou moeten zijn tussen public en private school. Je zou moeten kijken naar de public school die aangewezen is voor de plaats waar jullie wonen en dan eens kijken hoe je die school vindt. Scoort die laag, dan zou je kunnen informeren bij een private school, maar ook daar moet je niet klakkeloos er vanuit gaan dat de prestaties beter zouden zijn. Het is dus een erg persoonlijk proces en ik denk niet dat iemand hier op het forum je hierover kan informeren.
Waar wij wonen zijn de public schools erg hoog aangeschreven. Op de High School is er een IB program, waarbij je als je dat doet in principe naar elke hogeschool/universiteit wereldwijd kunt omdat het nivo gecontroleerd wordt vanuit Zwitserland (dacht ik). Daarbij hebben mijn kinderen op Elementary School klassen van rond de 20 kinderen en geen 30-40 zoals bij Benno's zoon het geval zou zijn als hij naar een public school zou gaan. Mijn jongste zit zelfs maar met 14 kinderen in een klas, alhoewel er over de 1000 leerlingen op school zijn.
Dus; eerst je eigen public school checken voor je een oordeel velt over public of private zou mijn advies zijn.
Waar wij wonen zijn de public schools erg hoog aangeschreven. Op de High School is er een IB program, waarbij je als je dat doet in principe naar elke hogeschool/universiteit wereldwijd kunt omdat het nivo gecontroleerd wordt vanuit Zwitserland (dacht ik). Daarbij hebben mijn kinderen op Elementary School klassen van rond de 20 kinderen en geen 30-40 zoals bij Benno's zoon het geval zou zijn als hij naar een public school zou gaan. Mijn jongste zit zelfs maar met 14 kinderen in een klas, alhoewel er over de 1000 leerlingen op school zijn.
Dus; eerst je eigen public school checken voor je een oordeel velt over public of private zou mijn advies zijn.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
-
Katja
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 12
- Contacteer:
Mijn ouders hebben mij destijds op een private school gezet ook omdat ik nog wat moeite had met de overgang van Nederland naar Amerika en ze niet wilden dat ik een te grote achterstand zou krijgen.
Ik was natuurlijk veel te jong om daar iets zinnigs over te zeggen maar kan me nog wel heel goed herinneren dat het een enorme cultuurshock was toen we weer in Nederland kwamen en ik hier naar school moest.
Maar dit is allemaal 25 jaar geleden dus enorm gedateerd.
Ik was natuurlijk veel te jong om daar iets zinnigs over te zeggen maar kan me nog wel heel goed herinneren dat het een enorme cultuurshock was toen we weer in Nederland kwamen en ik hier naar school moest.
Maar dit is allemaal 25 jaar geleden dus enorm gedateerd.
Live vanaf 10-11 Hawaii http://2014hawaii.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Rondreis van Washington DC naar Orlando **Weekje Florida, omgeving Inverness. oa Discovery Cove **Low budget NY en DC tijdens hurricane Sandy
Rondreis van Washington DC naar Orlando **Weekje Florida, omgeving Inverness. oa Discovery Cove **Low budget NY en DC tijdens hurricane Sandy
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 19 Reacties
- 11466 Weergaves
-
Laatste bericht door Dutchess