Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Recessie in Amerika (Oprah)
Recessie in Amerika (Oprah)
Wie heeft dinsdag Oprah gekeken. Ik ben er best van geschrokken eigenlijk ... Het ging over de recessie in Amerika, een reportage van Lisa Ling. Zij ging naar de tentkampen in Sacramento (CA), die razendsnel groeien omdat de homeless shelters vol zijn, tentkampen (tent cities) die illegaal zijn, maar vanwege de enorme groei waarschijnlijk gelegaliseerd moeten worden. En de execution sales van huizen in Florida. Lisa Ling liep een dag mee met de 'opruimers' van die huizen. Sommige huizen stonden nog vol met spullen, de bewoners krijgen dan een maand notice en vertrekken met een aantal persoonlijke spullen en laten de rest achter. Er is geen geld voo opslag, dus er wordt meegenomen wat in de auto past. Hetgeen wat achterblijft wordt allemaal naar de stort gebracht, omdat charity het niet kan bijbenen. Zo'n 15 huizen worden per dag leeggehaald, naar de stort gereden en op naar het volgende huis. Ik vond het erg shocking om te zien .... dat mensen hun huis moeten verlaten en in tenten gaan wonen, dat is toch ondenkbaar. (ik had daar in ieder geval geen weet van).
Hier op de site van Oprah.com staat een stuk over deze uitzending over de Recessie door Lisa Ling..
http://www.oprah.com/article/oprahshow/ ... isa-ling/5
Hoe is het voor de Neder Amerikanen die in de buurt wonen van deze meest getroffen gebieden. Wat merken jullie ervan ... Heb je die tent cities gezien?
Hier op de site van Oprah.com staat een stuk over deze uitzending over de Recessie door Lisa Ling..
http://www.oprah.com/article/oprahshow/ ... isa-ling/5
Hoe is het voor de Neder Amerikanen die in de buurt wonen van deze meest getroffen gebieden. Wat merken jullie ervan ... Heb je die tent cities gezien?
Sandy
- jerbia
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 12
Re: Recessie in Amerika (Oprah)
Ik heb de aflevering van Oprah niet gezien maar ik heb laatst wel ergens op tv een stukje gezien over de snelgroeiende tent cities bij Sacramento. Heel triest om te zien...
-
FlipjeBTiel
- Amerika-expert
Over dat snel groeien enzo ... Lisa Ling heeft het over 1200 mensen, terwijl de HuffPo het een maandje of wat terug nog over 1500 had. Sacramento is overigens bezig de tent city te sluiten (vandaar dat Lisa het over "illegaal" heeft) en mensen in shelters onder te brengen. Echter, een redelijk groot aantal mensen ervaren de gedwongen verplaatsing (de politie komt eraan te pas) naar shelters als "gevangenissen" en blijven liever in hun tent.
Gr., Flipje
Gr., Flipje
-
donut
Ik vind het ook erg triest. Hier in de omgeving moet ik bekennen, zie ik niets van dat soort trieste gevallen. Wie weet is er hoop verborgen leed. Ik kaart het vaak aan bij mijn man maar ik krijg van hem weinig steun. Hij is echt van eigen schuld dikke bult. Maar een beetje medeleven kan toch geen kwaad. Ik vind het vooral voor die kinderen zo zielig.
Ik heb zelf de uitzending ook niet gezien, en ook nog niet zoveel meegekregen van het feit dat deze tentenkampen bestaan.
Ook de uitspraak "eigen schuld, dikke bult" deel ik niet helemaal. Natuurlijk zijn er mensen die het hadden kunnen voorkomen, maar er zijn ook een groot aantal mensen die er waarschijnlijk niets aan kunnen doen.
Ik hoop dat het nieuwe plan van meneer Obama aanslaat, en dat we tegen het einde van zijn eerste termijn verbetering kunnen merken. Het zal niet snel gaan, en het zal nog lang duren.
Ook de uitspraak "eigen schuld, dikke bult" deel ik niet helemaal. Natuurlijk zijn er mensen die het hadden kunnen voorkomen, maar er zijn ook een groot aantal mensen die er waarschijnlijk niets aan kunnen doen.
Ik hoop dat het nieuwe plan van meneer Obama aanslaat, en dat we tegen het einde van zijn eerste termijn verbetering kunnen merken. Het zal niet snel gaan, en het zal nog lang duren.
Before "was", "was" was, "was" was "is".
-
FlipjeBTiel
- Amerika-expert
Het is triest dat mensen geboden hulp weigeren; het is triest dat een journalist een verhaal tegen de feiten in sensationaliseert; en het is al helemaal triest dat de regering te druk bezig is met het weggeven van miljarden aan Goldman-Sachs en buitenlandse banken via de achterdeur van AIG, om zelfs ook maar een FEMA-truck met water langs te sturen:
Waar te beginnen met puin ruimen?
Gr., Flipje
In ander nieuws: 78 Irakis opgeblazen terwijl ze in de rij stonden voor voedsel. En niet in het nieuws: tent cities in Darfur.The most prized possession to those in tent cities is water, Jim says, and his tent is stocked. "We have to walk about 3 miles round-trip just to get a bottle of water."
Waar te beginnen met puin ruimen?
Gr., Flipje
Helemaal mee eens, regelmatig blijkt helaas dat de prioriteiten van overheden niet bij de (eigen) bevolking liggen.
-
FlipjeBTiel
- Amerika-expert
Hum. Ben ik nu te subtiel, of is er hier sprake van cognitieve dissonantie?
Gr., Flipje
Gr., Flipje
Volgens Wikipedia:
Cognitieve dissonantie is een psychologische term die de onaangename spanning aanduidt die ontstaat bij het kennis nemen van feiten of opvattingen die strijdig zijn met een eigen overtuiging of mening, of van het deelnemen aan gedrag dat strijdig is met iemands overtuiging. Scherper geformuleerd is het de perceptie van onverenigbaarheid tussen twee "cognities", waarbij een cognitie moet worden gezien als elk element van kennis, inclusief houding, emotie, geloof of gedrag. De theorie van cognitieve dissonantie stelt dat tegenstrijdige feiten als een drijvende kracht fungeren die de geest dwingen om nieuwe ideeën of gedachten te onderzoeken, of om de aanwezige overtuiging aan te passen, dus om de hoeveelheid dissonantie (tegenstrijdigheid) tussen cognities te verminderen.
Laten we dus maar hopen dat er genoeg niet-zinkende (drijvende) krachten zijn die spoken (geesten) gaan gebruiken (laten fungeren) als hulpmiddel om de geldverbrassers bang te maken en hun te dwingen de vinger op de buitenland-knip te houden.

Cognitieve dissonantie is een psychologische term die de onaangename spanning aanduidt die ontstaat bij het kennis nemen van feiten of opvattingen die strijdig zijn met een eigen overtuiging of mening, of van het deelnemen aan gedrag dat strijdig is met iemands overtuiging. Scherper geformuleerd is het de perceptie van onverenigbaarheid tussen twee "cognities", waarbij een cognitie moet worden gezien als elk element van kennis, inclusief houding, emotie, geloof of gedrag. De theorie van cognitieve dissonantie stelt dat tegenstrijdige feiten als een drijvende kracht fungeren die de geest dwingen om nieuwe ideeën of gedachten te onderzoeken, of om de aanwezige overtuiging aan te passen, dus om de hoeveelheid dissonantie (tegenstrijdigheid) tussen cognities te verminderen.
Laten we dus maar hopen dat er genoeg niet-zinkende (drijvende) krachten zijn die spoken (geesten) gaan gebruiken (laten fungeren) als hulpmiddel om de geldverbrassers bang te maken en hun te dwingen de vinger op de buitenland-knip te houden.
Laatst gewijzigd door markro op 24 apr 2009, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: In een aantal berichten de quote van het voorgaande bericht verwijderd. Het is overbodig om het volledige bovenstaande bericht te quoten.
Reden: In een aantal berichten de quote van het voorgaande bericht verwijderd. Het is overbodig om het volledige bovenstaande bericht te quoten.
- Bandido
- Amerika-expert
Volgens mij was dat juist niet wat Flipje bedoelde.Ingmar schreef:Helemaal mee eens, regelmatig blijkt helaas dat de prioriteiten van overheden niet bij de (eigen) bevolking liggen.
"Keep Georgia On Your Mind"
-
FlipjeBTiel
- Amerika-expert
Dank, Bandido.
Gr., Flipje
Gr., Flipje
- vana
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
- Contacteer:
Ik heb zojuist ook de aflevering van Oprah gezien (ik had het opgenomen).
Ook ik ben net als Sandra onder de indruk.
Er worden een aantal gezinnen geínterviewd, die dakloos zijn omdat ze hun huis hebben moeten verkopen. Wat ze bijna allemaal gemeen hebben is het feit dat het middenklasse gezinnen zijn. Ze zijn werkeloos geworden (een aantal werkten in de bouw wereld) en kunnen heel moeilijk of niet aan een nieuwe baan komen. Een vrouw solliciteerde bijvoorbeeld bij een klein bedrijfje en zelfs daar waren 400 sollicitanten op de baan afgekomen. Ze ging elke dag met haar baby op de arm diverse banenbureaus langs. Ze wilde van alles aannemen maar was voor veel banen overgekwalificeerd.
Als deze mensen een baan vonden gingen ze vaak meer dan de helft terug in inkomen en konden hun gezin daar nauwelijks van onderhouden.
Heel triest was een stel vijftigers die al vier maanden in een tentenkamp wonen in Sacramento. Ze zijn beiden werkeloos geworden en hebben helemaal niets meer.
En een stel van achter in de 50. Kort geleden verdienden ze nog veel geld. Hij verkocht hypotheken en kocht huizen op die hij opknapte en doorverkocht.
Nu hebben ze hun huis moeten verkopen en wonen in hun kantoor in Aurora Colorado.
Het meest triest vond ik een stel met drie kinderen. Ze zijn dakloos geworden en slapen elke nacht in de opvang in een kamer zonder deur. Hun enige bezittingen zitten in een vuilniszak die de moeder overal met zich mee sleept. Ik had diep medelijden met die kinderen. Gelukkig heeft de vader inmiddels een baan als concierge gevonden. Het is niet veel maar het is wel een inkomen.
Wat de meeste stellen ervan geleerd hadden: Als ze hier ooit uit komen gaan ze heel anders leven. Niet van paycheck naar paycheck, maar sparen.
Alleen in Sacramento zijn al 7000 kinderen dakloos. Heel triest dat in een zo welvarend land als Amerika sommige mensen in tentenkampen moeten leven.
Marjon
Ook ik ben net als Sandra onder de indruk.
Er worden een aantal gezinnen geínterviewd, die dakloos zijn omdat ze hun huis hebben moeten verkopen. Wat ze bijna allemaal gemeen hebben is het feit dat het middenklasse gezinnen zijn. Ze zijn werkeloos geworden (een aantal werkten in de bouw wereld) en kunnen heel moeilijk of niet aan een nieuwe baan komen. Een vrouw solliciteerde bijvoorbeeld bij een klein bedrijfje en zelfs daar waren 400 sollicitanten op de baan afgekomen. Ze ging elke dag met haar baby op de arm diverse banenbureaus langs. Ze wilde van alles aannemen maar was voor veel banen overgekwalificeerd.
Als deze mensen een baan vonden gingen ze vaak meer dan de helft terug in inkomen en konden hun gezin daar nauwelijks van onderhouden.
Heel triest was een stel vijftigers die al vier maanden in een tentenkamp wonen in Sacramento. Ze zijn beiden werkeloos geworden en hebben helemaal niets meer.
En een stel van achter in de 50. Kort geleden verdienden ze nog veel geld. Hij verkocht hypotheken en kocht huizen op die hij opknapte en doorverkocht.
Nu hebben ze hun huis moeten verkopen en wonen in hun kantoor in Aurora Colorado.
Het meest triest vond ik een stel met drie kinderen. Ze zijn dakloos geworden en slapen elke nacht in de opvang in een kamer zonder deur. Hun enige bezittingen zitten in een vuilniszak die de moeder overal met zich mee sleept. Ik had diep medelijden met die kinderen. Gelukkig heeft de vader inmiddels een baan als concierge gevonden. Het is niet veel maar het is wel een inkomen.
Wat de meeste stellen ervan geleerd hadden: Als ze hier ooit uit komen gaan ze heel anders leven. Niet van paycheck naar paycheck, maar sparen.
Alleen in Sacramento zijn al 7000 kinderen dakloos. Heel triest dat in een zo welvarend land als Amerika sommige mensen in tentenkampen moeten leven.
Marjon
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ze vertellen er echter niet bij dat veel van deze mensenver boven hun stand geleefd hebben met te dure mortgages, te dure auto's op krediet, hoge creditkaart schulden en geen reserves.
Met hun salaris kunnen ze net aan de maandelijkse verplichtingen voldoen.
dan wordt ineens de benzine twee keer zo duur, creditcard limieten worden verminderd, hogere creditscores vereist om te herfinancieren en dan valt de hele zooi als een kaartenhuis in elkaar. Auto gereposessed, huis foreclosed etc. Scheidingen doen het ook leuk als lontje voor fiancial disaster.
Mensen hier in Amerika zullen moet leren om weer binnen hun budget te leven.
Met hun salaris kunnen ze net aan de maandelijkse verplichtingen voldoen.
dan wordt ineens de benzine twee keer zo duur, creditcard limieten worden verminderd, hogere creditscores vereist om te herfinancieren en dan valt de hele zooi als een kaartenhuis in elkaar. Auto gereposessed, huis foreclosed etc. Scheidingen doen het ook leuk als lontje voor fiancial disaster.
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Daar heb je gelijk in, maar het probleem is dat dat haast een cultureel gegeven was in de VS: boven je stand leven, alles op afbetaling en op overwaarde. En sommigen hebben nu pech en anderen hebben geluk dat ze wel hun job blijven behouden.ned in MO schreef:Ze vertellen er echter niet bij dat veel van deze mensenver boven hun stand geleefd hebben (...)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
-
FlipjeBTiel
- Amerika-expert
Ja, het probleem is dat als iedereen het zo doet en het lange tijd bij iedereen zo goed gaat, dat je jezelf dom en tekort gedaan gaat voelen. Je moet soms erg sterk in je schoenen staan, om niet toe te geven: je ziet je kapper in een groter huis wonen en in een dikkere SUV rijden, en je vraagt jezelf af wat je nu "verkeerd" doet. Mijn vrouw mag dus van geluk spreken dat ze mij heeft.
Ik hoop wel dat de les die ze beweren geleerd te hebben, blijft plakken:
Ik hoop wel dat de les die ze beweren geleerd te hebben, blijft plakken:
Gr., Flipjevana schreef:Wat de meeste stellen ervan geleerd hadden: Als ze hier ooit uit komen gaan ze heel anders leven. Niet van paycheck naar paycheck, maar sparen.
- DixieChick
- Amerika-expert
Ja, dat is echt heel herkenbaar. Ik rij in een goedkopere auto dan veel van mijn studenten, mijn buren hebben ook allemaal duurdere auto's, en soms, als ik een leuke auto zie, dan denk ik heel even, oh, die wil ik ook, en hij is maar het dubbele in afbetaling van mijn huidige auto, dus dat kan best. Maar gelukkig grijpt dan heel snel het gezonde verstand weer in. Maar het is wel lastig. Iedereen om je heen woont in grote huizen, heeft grote auto's, en dure kleding. Ik kan me voorstellen dat je dat dan als "normaal" gaat zien.FlipjeBTiel schreef:Ja, het probleem is dat als iedereen het zo doet en het lange tijd bij iedereen zo goed gaat, dat je jezelf dom en tekort gedaan gaat voelen. Je moet soms erg sterk in je schoenen staan, om niet toe te geven: je ziet je kapper in een groter huis wonen en in een dikkere SUV rijden, en je vraagt jezelf af wat je nu "verkeerd" doet.
Niet dat dat een excuus is natuurlijk. Maar het maakt het misschien iets begrijpelijker, dat deze mensen zichzelf echt slachtoffer vinden. Want in hun ogen leefden zij zoals iedereen, alleen zijn zij door omstandigheden, zoals Elke al zei, wel alles kwijt.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
Precies! .. een beetje cru om dan 'eigen schuld' te roepen .. of het ene leed in de wereld met het andere te vergelijken .. althans zo zit ik niet in elkaar. Of die documentaire van de Oprah Winfrey show een eenzijdig beeld geeft, of men het er zelf naar heeft gemaakt om op te grote voet te leven, vind ik eigenlijk helemaal niet relevant.. Ik was er van geschrokken dat het zo ver is gekomen, en gun dit niemand toe .. En in die zin vond ik het triest om te zien. Ik had overigens geen benul van het bestaan van die tentcities ...kastelke schreef:Daar heb je gelijk in, maar het probleem is dat dat haast een cultureel gegeven was in de VS: boven je stand leven, alles op afbetaling en op overwaarde. En sommigen hebben nu pech en anderen hebben geluk dat ze wel hun job blijven behouden.ned in MO schreef:Ze vertellen er echter niet bij dat veel van deze mensenver boven hun stand geleefd hebben (...)
Overigens vond ik degenen in de documentaire zich niet in een slachtofferrol schuilen ... Een echtpaar woonde volgens mij in hun kantoor en ze klaagden niet, gaven openlijk toe dat ze op te grote voet hadden geleefd en daar van geleerd te hebben!
Sandy
-
FlipjeBTiel
- Amerika-expert
Roepen van "eigen schuld" is niet cru; roepen van "dikke bult" wel. En mensen worden wel degelijk geholpen, alleen heeft de Staat ook op te grote voet geleefd en a priori niet genoeg shelters en mensen klaarstaan voor hulp. Dat dat dan niet leuk is, daar zal men toch de eigen trots moeten inslikken (of op kantoor of in een tent moeten leven).
Gr., Flipje
Gr., Flipje