Mack schreef:Via
http://www.nationmaster.com heb ik gezien dat het aantal misdaden per 1000 inwoners ongeveer gelijk is in de VS en Nederland (al zijn de soorten misdaden anders verdeeld).
Als je dan in de VS meer mensen in de gevangenis hebt, kan dit door twee dingen komen: 1. in Amerika straft men harder / langer, 2. de politie pakt meer mensen op.
Nu is 1. zeker waar, maar ik durf te wedden ook zeker 2.!
Zo maak ik mijn stelling eruit op...
Wat je overigens zegt over mankracht en bevoegdheden enzo is zeker waar, maar maakt dat geen deel uit van de effectiviteit van de politie?
Mack
Volgens mij snijdt dit geen hout, Mack. Je geeft geen enkel inhoudelijk argument voor de relatie tussen effectiviteit van de politie en de gevangenispopulatie. Dat de politie meer mensen oppakt, wil nog niet zeggen dat ze meer effectief is. Ik heb al aangegeven waar je naar zou moeten kijken om het verschil in effectiviteit te bekijken.
Er zijn denk ik twee belangrijke factoren die verklaren dat er naar verhouding veel meer mensen in de bak zitten in de US dan in NL en België (en die denk ik niet ter discussie staan):
1) Zoals je zelf al aangeeft: de straffen zijn veel zwaarder in de US. Niet alleen zijn er veel meer misdrijven waarop gevangenisstraf staat (en die bij ons niet of nauwelijks worden bestraft, zoals beperkt drugsbezit), maar ook is de gevangenisstraf voor vergelijkbare misdrijven veel langer dan bij ons.
2) De naar verhouding zwaardere criminaliteit in de US. Je merkte zelf al op dat de crime rate ongeveer vergelijkbaar is, maar dat de verdeling over de soorten misdrijven anders is. Dat is ie inderdaad; er zijn naar verhouding meer zwaardere misdrijven in de US (dus naar verhouding meer misdrijven waarop een gevangenisstraf staat).
Deze beide factoren (en mogelijk nog andere) leiden ertoe dat er relatief veel meer criminelen tot gevangenisstraf worden veroordeeld, terwijl ze ook nog eens beduidend langer moeten zitten dan bij ons. Voor de goede orde: ik zeg niet dat de effectiviteit van de politie geen invloed heeft (of kan hebben) op de (relatieve) gevangenispopulatie. Ik zeg alleen dat je op basis van het (relatieve) aantal gevangenen niets over die effectiviteit kunt zeggen.
Terug nu naar de effectiviteit van de politie. Stel dat de politie bij ons van elke 100 plegers van een misdrijf er 60 weet op te pakken en dat er van die 60 slechts 20 een gevangenisstraf krijgen; de rest krijgt een boete. Stel nu dat de politie in de US per 100 daders er 40 weet op te pakken, waarvan er 5 wegkomen met een boete en de andere 35 de bak in draaien. Welke politiemacht is er dan (los van andere factoren) effectiever geweest? En waar is de (relatieve) gevangenispopulatie (bij vergelijkbare criminaliteitscijfers) groter?
Laat ik nog een andere mogelijke factor inbrengen, die een rol zou kunnen spelen (maar waarvan ik de praktische situatie niet ken): veelplegers. Stel dat we in NL veel meer last hebben van veelplegers dan in de US. Dan is er dus sprake van een relatief kleinere hoeveelheid daders die verantwoordelijk is voor een vergelijkbare hoeveelheid strafbare feiten. Ook zulk soort zaken spelen dus een rol in dit verhaal.
Wat jouw laatste opmerking/vraag betreft: mankracht en bevoegdheden maken geen deel uit van de effectiviteit, maar zijn factoren die mede bepalend zijn voor de effectiviteit. Effectiviteit heeft te maken met hoe goed de politie haar werk doet. Een gegeven wat je (waar het criminaliteit betreft) kunt aflezen aan het percentage opgeloste zaken (met gepakte daders). De bevoegdheden van de politie worden extern geregeld door wetgeving. Stel nu dat je de politiemacht qua mensen e.d. onveranderd laat, maar je vermindert de bevoegdheden (bijv. een verbod op telefoontaps). Dan zal het percentage opgeloste zaken afnemen. Een lagere effectiviteit dus.
Marcel
Life is good in the Tarheel State.