Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Atlas

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
Hinkelbein
Amerika-ontdekker

Atlas

Bericht door Hinkelbein »

Zijn er van de VS atlassen, die zeer gedetailleerd zijn?
Ik doel echt op een atlas die alleen op de VS betrekking heeft. En kom niet met de McNelly aan, want die bedoel ik niet, al heb ik hem uiteraard wel. Ik heb nog een andere atlas (MacMillan), maar die heeft niet echt gedetailleerde topografische kaarten maar meer wegenkaarten met veel demografische en klimaologische statistieken.

Als iemand wellicht een titel weet, kan ik er in de Amerikaanse boekhandels eens op letten, want ik ben dol op kaartjes kijken :oops:
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Atlas

Bericht door kastelke »

Ik denk dat ik je niet helemaal begrijp. Dus: Je bent op zoek naar topografische kaarten van diverse delen van Amerika? En moet dat in boekvorm zijn, of mogen het ook losse kaarten zijn?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Hinkelbein
Amerika-ontdekker

Nee, echt in boekvorm. Zoals je ook atlassen van alleen Europa hebt, moet er toch ook zoiets voor de VS bestaan?
6foot6
Amerika-expert

Bericht door 6foot6 »

Hinkelbein schreef:En kom niet met de McNelly aan, want die bedoel ik niet, al heb ik hem uiteraard wel.
Rand MC Nally ?
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
buur
Amerikakenner

Bericht door buur »

Zoek jij een road atlas? In dit categorie houd ik van de "National Geographic Road Atlas".
Groetjes, Thomas.
Hinkelbein
Amerika-ontdekker

Nee, juist geen road atlas, die heb ik al.
Een 'gewone' gedetailleerde atlas, zoals je ook een atlas van Nederland hebt.
thebes
Amerika-expert

Bericht door thebes »

je bedoelt een echte "schoolatlas" van de VS, met gegevens over klimaat, landbouw, industrie, bevolkingsopbouw etc.
Je zou het eens bij De Slegte kunnen vragen. Lukt dat niet, dan bij de American Bookstore in Den Haag of Amsterdam. En er is natuurlijk de mogelijkheid een Am. atlas te bestellen bij een internetboekhandel als amazon.com, evt. tweedehands.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

thebes schreef:je bedoelt een echte "schoolatlas" van de VS,
Zelf vind ik die ook altijd leuk. Maar ik twijfel of de topicstarter zo'n dingen wil hebben, want hij zegt
Hinkelbein schreef:maar die heeft niet echt gedetailleerde topografische kaarten maar
. En topografische kaarten staan toch maar zeer mondjesmaat in zo'n schoolatlas?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
buur
Amerikakenner

Bericht door buur »

Ik heb een oude uitgave van de "National Atlas of the United States" eens in een bibliothek gelezen. Heel mooie tematische kaartjes. Mischien is dit atlas interessant voor jij?
Groetjes, Thomas.
markro
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door markro »

Misschien zoek jij zoiets.

Ik ben in het bezit van de "Grote Lekturama Wereldatlas - Amerika", uit 1986.
Het is een gebonden boek in harde omslag met stofomslag.
Afgewerkt formaat 26,7 x 37 cm, opengeslagen 53,4 x 37 cm.
De atlas bevat totaal 196 pagina's, waarvan veel met (Nederlandse) tekst en foto's.
Het aantal cartografische landkaarten is echter beperkt. Ze beslaan elk twee naast elkaar liggende pagins's, te weten:
- dubbele pagina van Noord Amerika,
- dubbele pagina van Canada,
- 3 dubbele pagina's van deelgebieden Canada
- dubbele pagina VS
- 10 dubbel pagina's deelgebieden VS

Zover ik weet bestaat Uitgeverij Lekturama niet meer in de vorm, zoals ze vroeger hele boekenseries uitgaven.
Ik heb mijn atlas ooit eens in een kringloopwinkel gekocht voor een paar euro.
Ik heb hem ook wel eens zien staan bij de 2de-hands afdeling van De Slegte.

En ik zie hem op het internet, op de foto staat de atlas zonder stofomslag (los omslag om het boek), zie
http://boeken.tweedehands.net/atlassen/ ... ika-1.html
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
Hinkelbein
Amerika-ontdekker

buur schreef:Ik heb een oude uitgave van de "National Atlas of the United States" eens in een bibliothek gelezen. Heel mooie tematische kaartjes. Mischien is dit atlas interessant voor jij?
Volgens mij zoek ik inderdaad zoiets ja. Ik ben een beetje verbaasd (maar vat het niet als verwijt op!) dat men niet goed begrijpt wat ik bedoel. Ik bedoel gewoon iets als de Bosatlas maar dan alleen betrokken op de VS.
De atlassen die ik van de VS tegenkom zijn slechts road atlassen of iets van die strakking.
Ik wil gewoon een atlas waarin ik zelfs de kleinste Amerikaanse gehuchtjes kan zien liggen (zoals de prachtige Nederlandse plaatsnamen in Mitchigan), en ik hoef helemaal niet te kunnen zien langs welke snelweg of andere weg ik er kan komen.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik geraakte in verwarring omdat je sprak over topografische kaarten.
En daarbij stel ik me dan dit voor:
Afbeelding
Dergelijke dingen kan je best op aparte kaarten kopen, maar dan heb je er natuurlijk ontzettend veel van nodig om de ganse US te bestrijken!
Elke
thebes
Amerika-expert

Bericht door thebes »

Ach ja, we hebben op dit forum nogal eens last van "tunnel view" :wink: :wink: :wink:
(er is geen ander vakantieland dan de VS, er is geen lekkerder eten dan spareribs en steaks, er zijn geen andere kaarten dan wegenkaarten)

PS: sommigen begrepen wel wat je bedoelde hoor (zie posting van 09.43). Overigens staan in de Bosatlas echt niet de allerkleinste gehuchten, maar zeer diverse informatie over klimaat, landbouw, bevolkingsopbouw, industrie, bruto nationaal produkt, etc.)
thebes
Amerika-expert

Bericht door thebes »

Overigens: zo'n kaart met de allerkleinste gehuchten, ieder riviertje en beekje heet geloof ik een "stafkaart".
paula58
Amerika-expert

Bericht door paula58 »

Die Atlas waar Marco het over heeft zie je altijd liggen op rommelmarkten en vindt je wel bij hergebruikswinkels.
Zeker die van Lekturama, heel veel mensen hebben zich volgens mij opgegeven voor zo'n serie ooit maar doen er niets mee dus na jaren verdwijnen ze toch naar een rommelmarkt.
Probeer het daar ook eens.
buur
Amerikakenner

Bericht door buur »

De "National Atlas of the United States" had geen topographische kaarten, maar thematische!

Een atlas met topographische kaarten van de heele VS - hoe dik zou dit zijn? Als er geen foutje in mijn berekening is, hoeft men voor een 30cm*40cm groote atlas van de VS in een schaal 1:50.000 meer dan 32.000 paginas! :shock: Mischien zijn er topo-atlassen van slechts een staat of regio?

Een online-topo-atlas van de VS kun jij hier vinden:
http://terraserver-usa.com/

Bij voorbeeld Grand Canyon Village:
http://terraserver-usa.com/image.aspx?T ... Y=4988&W=3
Groetjes, Thomas.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

buur schreef:Een atlas met topographische kaarten van de heele VS - hoe dik zou dit zijn?
Inderdaad, daar liep ik ook op vast. Maar ondertussen blijkt dat de topicstarter een foute woordkeuze gemaakt had met 'topografisch' te zeggen.
Elke
bluemoon
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door bluemoon »

paula58 schreef:Die Atlas waar Marco het over heeft zie je altijd liggen op rommelmarkten en vindt je wel bij hergebruikswinkels.
Zeker die van Lekturama, heel veel mensen hebben zich volgens mij opgegeven voor zo'n serie ooit maar doen er niets mee dus na jaren verdwijnen ze toch naar een rommelmarkt.
Probeer het daar ook eens.
Ja, dat komt omdat je altijd eerst 1 boek uit een serie kon kopen voor fl 4,95 om te proberen.
De rest van de serie was dan fl 39,95 per stuk of zoiets, dan moest je na het eerste boek snel een kaartje er achter aansturen anders was je verplicht de rest er bij te "nemen". :banghead:
Bij ons thuis staat de boekenkast ook vol met telkens 1 boek uit een serie van Lekturama.

Een behoorlijk gedetailleerde atlasserie is de Atlas&Gazetteer van Delorme, hier heb je een atlas per staat.http://shop.delorme.com/OA_HTML/DELibeC ... tion=10096
De atlas van California bijvoorbeeld is schaal 1:200,000 ( 1 inch =3,16 mijl ) hier zitten dan ook 140 pagina`s aan kaarten in ! :shock:
Je vind de atlassen op E-bay voor $12 of $13 per stuk.http://search.ebay.com/search/search.dl ... category0=
Crisis ? What Crisis ?
Hinkelbein
Amerika-ontdekker

Bedankt voor alle reacties, ik heb wel een discussie losgemaakt, geloof ik :-)
De links die enkelen van jullie hebben gepost zijn erg handig, die worden meteen bij de favorieten opgeslagen. Die topografische atlassen per staat ben ik al struinend op het internet al eens tegengekomen, al weet ik niet precies hoe ze er van binnen uitzien. Heeft wellicht iemand de mogelijheid om een willekeurige kaartenpagina te fotograferen of in te scannen, zodat ik er een idee van krijg? De prijs valt best wel mee vind ik. Bovendien hoef ik ook niet álle staten te hebben, maar wel de staten die we wat langer aandoen (CA, AZ, UT, NE).
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer