It's Super Bowl time in America

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PeeJay
Amerika-expert
Berichten: 2202
Lid geworden op: 29 jan 2004, 01:15
Locatie: USA

It's Super Bowl time in America

Bericht door PeeJay »

A.S. Zondag 1 februari gaat de jaarlijkse Superbowl weer van start.

Plaats van het Amerikaanse spektakel is het superdeluxe Reliant Stadium in Houston.
In het $402 Miljoen kostende stadion kunnen 72.000 toeschouwers plaats nemen.

De strijdende teams zijn the New England Patriots vs. Carolina Panthers

Dit is een wedstrijd waar massaal op gewed wordt door de Amerikanen.
Wie durft er hier een voorspelling te doen over de uitslag ?


/PeeJay
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19661
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ja, hoor, 21-6 voor de Patriots. Go Patriots! 8)
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19661
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Niemand anders? Tenminste PeeJay zelf toch, zou ik hopen. Morgen Superbowlparty hier!
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Gebruikersavatar
PeeJay
Amerika-expert
Berichten: 2202
Lid geworden op: 29 jan 2004, 01:15
Locatie: USA

Bericht door PeeJay »

Oei, nog net op tijd geloof ik!

uuuuh Tsja, ik ben geneigd om te kiezen voor de Patriots natuurlijk,
huizenhoog favoriet en vorig jaar ook al gewonnen, maar ik ga toch voor een hele krappe overwinning van 3 voor de Panthers..... 20 - 17 :!:

/PeeJay
Redneck
Amerikakenner
Berichten: 721
Lid geworden op: 17 okt 2003, 05:00
Locatie: GA, USA

Bericht door Redneck »

Petra/VS schreef:Niemand anders? Tenminste PeeJay zelf toch, zou ik hopen. Morgen Superbowlparty hier!
Party? Leuk! Geen idee betreffende een eventuele uitslag. Eerlijk gezegd wist ik niet eens wie er spelen want sport hoort niet tot mijn interesses. Hopelijk ben ik nog wel welkom voor een versnapering? :lol:

gr. Redneck
Georgia on My Mind
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19661
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ja, hoor, je hebt nog de tijd om hierheen te rijden :D. Het zal gezellig worden. Beer, chips, dip and a bigscreen tv. Ik vind de commercials het leukst :D.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dennis
AllesAmerika.com Webmaster
Berichten: 6405
Lid geworden op: 05 sep 2003, 10:34
Locatie: Louisville, KY
Contacteer:

Bericht door Dennis »

Die zullen ze in Nederland dan vast wel weer niet uitzenden... die hebben vast hun eigen commercials opstaan daar bij RTL5. :D
Dennis

AllesAmerika.com webmaster
AllesAmerika.com homepage | Lees de forumregels
osc
Amerika-ontdekker
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 feb 2004, 21:52
Locatie: Bree (Belgium)

Bericht door osc »

Zou het graag volgen op tv maar in Belgie komt het nergens op de kabel :cry:
MuseMusic
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 nov 2003, 14:13
Locatie: Bij Eindhoven
Contacteer:

Bericht door MuseMusic »

Ach, ik zou neit weten hoe die sport gaat enzo, maar ik zal mijn tv eens aanzetten :)
Dennis
AllesAmerika.com Webmaster
Berichten: 6405
Lid geworden op: 05 sep 2003, 10:34
Locatie: Louisville, KY
Contacteer:

Bericht door Dennis »

Zoals bij alle sporten is het in feite niet echt ingewikkeld.

De basisregel is, dat een team elke keer een serie van 4 pogingen ("downs") krijgt om de bal 10 yards (ongeveer 10 meter) richting het doel van de tegenstander te verplaatsen. Dit kunnen ze doen door de bal naar voren te gooien of met de bal naar voren te lopen.

Lukt het niet binnen die vier pogingen, dan is het afgelopen en mag het andere team het proberen. Lukt het wel, dan begint het spel opnieuw en krijgt het team weer 4 pogingen om dichterbij het doel te komen. Dit gaat zo door ofwel totdat het team de bal over de doellijn krijgt ofwel totdat ze de bal kwijtraken (bijvoorbeeld doordat een tegenstander de bal steelt).

Als ze de bal over de doellijn krijgen is dat 6 punten waard. Ze kunnen daar nog 1 punt aan toevoegen door de bal vervolgens door de grote palen te schieten. In het geval het team denkt dat het ze niet gaat lukken om de bal over de doellijn te krijgen, mogen ze al van een afstand proberen de bal tussen de palen te schieten. Dat is 3 punten waard.

Hm, dit begint toch alweer ingewikkelder te worden dan ik dacht. :D Note to self: schrijf een artikel over de regels van American football!
Dennis

AllesAmerika.com webmaster
AllesAmerika.com homepage | Lees de forumregels
MuseMusic
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 nov 2003, 14:13
Locatie: Bij Eindhoven
Contacteer:

Bericht door MuseMusic »

Haha, danbkje voor de uitleg :)

Maareh, et lijkt wel een film zo :P Net nadat ik een andere film hierover zag, afgelopen week...

Maar het zijn nu allemaal hoogte punten die voorbij komen? (begin)
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19661
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ow!!! Dat was spannend!! Nu vind ik het toch zielig voor de Panthers, want beide teams speelden fantastisch! Wat een spannende wedstrijd!
En ja, de regels zijn ingewikkelder dan het lijkt. Er zijn veel kleine regeltjes, die zelfs na 20 jaar nog verrassingen zijn.
Maar leuk voor de Patriots.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Gebruikersavatar
PeeJay
Amerika-expert
Berichten: 2202
Lid geworden op: 29 jan 2004, 01:15
Locatie: USA

Bericht door PeeJay »

Ai ai ai, wat was het dichtbij voor de Panthers... de Refs waren niet echt op de hand van de Panthers vanavond.

32-29, een 'field goal' in de laatste 4 seconden voor de Patriots, zodat ze de verlenging ontliepen.

Patriots, gefeliciteerd !!


/PeeJay
Dennis
AllesAmerika.com Webmaster
Berichten: 6405
Lid geworden op: 05 sep 2003, 10:34
Locatie: Louisville, KY
Contacteer:

Bericht door Dennis »

Geweldig, wat een spannende wedstrijd! Hoewel de boel wat langzaam uit de startblokken kwam, vond ik de tweede en vierde kwarten prachtig om te zien.

Ik ben eens benieuwd: hoe reageerden de commentators in de VS toen de Panthers met 29-29 gelijk maakten? In Nederland riep Hubert Bedford meteen dat ze veel te vroeg scoorden, want er stond nog meer dan een minuut op de klok. Dat gaf de New Englanders de kans om via een aantal snelle plays terug te komen... en te winnen.

Overigens, de enige Superbowl die ik nog spannender vond was die van de St. Louis Rams tegen de Tennessee Titans, ik meen dat dat vier jaar geleden was. Dat spel werd pas echt op de laatste seconde beslist en met nog veel meer drama dan deze wedstrijd.
Dennis

AllesAmerika.com webmaster
AllesAmerika.com homepage | Lees de forumregels
Kansas Wizard
Amerikafan
Berichten: 352
Lid geworden op: 18 dec 2003, 12:06
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Bericht door Kansas Wizard »

Dit was de eerste keer in mijn leven dat ik een Super Bowl LIVE heb gekeken. Ondanks dat ik meer van voetbal houdt is me dit zeer goed bevallen, het is al vaker gezegd: ''Wat een Thiller!!!". :shock:

Ik had in het begin wat moeite met de spelregels, maar toen ik het een beetje door kreeg was het een zeer amuserend gebeuren.

Ik zou alleen wel willen vragen aan de Amerikanen om de Superbowl om twee uur 's middags te organiseren of dichter naar de oostkust dan is het voor ons (Nederlanders) ook een beetje een normale tijd om Super Bowl te kijken, ipv. 00.30. Ik zit nu behoorlijk slaperig op school.
"Toto... I have a feeling we're not in Kansas anymore."
MuseMusic
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 nov 2003, 14:13
Locatie: Bij Eindhoven
Contacteer:

Bericht door MuseMusic »

Haha, same here...

Ik vondt het wel mooi, de hele show die ze d'r omheen maken, met beyonce, aerosmith etc :)
eaglelgae
Amerikakenner
Berichten: 508
Lid geworden op: 16 sep 2003, 16:08
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: almere
Contacteer:

Bericht door eaglelgae »

Hey Allemaal,

Ik vond het zeker de moeite waard van een nachtje opblijven. Ik heb nog nooit eerder een American Football wedstrijd gekeken. Alleen flitsen gezien hier en daar. De regels zijn inderdaad nog te volgen als je het eenmaal een beetje doorhebt. Het was echt spannend.

Ik had wel te doen met de Panthers, want eigenlijk verdiende ze het wel om te winnen.
Ik vind het geweldig dat je het hier live op de tv kunt zien. Volgend jaar weer!
Noord-Amerika 2001, 2002, 2003, 2004, 2005/2006, 2009, 2011, 2012, 2013, 2016
Dennis
AllesAmerika.com Webmaster
Berichten: 6405
Lid geworden op: 05 sep 2003, 10:34
Locatie: Louisville, KY
Contacteer:

Bericht door Dennis »

Leuk te horen dat er zoveel mensen hebben gekeken!

Fascinerende non-sport aspecten van de Superbowl:

1) In de halftimeshow rukt Justin Timberlake tijdens een duet met Janet Jackson een deel van haar topje eraf, waardoor haar borst ontbloot op tv gezien is. Per ongeluk of expres? Timberlake en showorganisator MTV wringen zich in allerlei bochten en excuses terwijl de Superbowldirectie woest heeft gereageerd en dreigt om MTV nooit meer als organisator van de halftimeshow te gebruiken.

2) Aan het begin van de tweede helft rent er een als scheidsrechter verklede streaker het veld op. De NFL-camera's draaien snel een andere kant op en brengen niets van het blote incident in beeld. De streaker ontglipt aan de veiligheidsbeambten en wordt uiteindelijk keihard getackled door een Superbowlspeler. Op de borst van de man schijnt de URL van een gokwebsite te hebben gestaan, maar - ach hoe jammer - die is dus nooit in beeld geweest.

3) De tien bestbekeken tv-programma's in de tv-historie van de VS zijn allen (jawel, alle tien) Superbowls. Naar Superbowl XXXVIII keken circa 1 miljard mensen wereldwijd, waarvan zo'n 130 miljoen in de VS.

4) Bij de eerste Superbowl kostte een reclamespot voor, tijdens of na de wedstrijd gemiddeld $42.000. In Superbowl XXXVII was dit gemiddelde omhoog gekrikt tot een niet onaanzienlijke $2,3 miljoen voor maar liefst 30 seconden zendtijd (!). Bijna alle uitgezonden spotjes zijn speciaal voor de Superbowl opgenomen omdat er zoveel mensen in de VS naar kijken.
Dennis

AllesAmerika.com webmaster
AllesAmerika.com homepage | Lees de forumregels
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19661
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Wat ook wel interessant is om te vermelden, is dat de sport "Football" wordt genoemd, omdat de bal 1 voet lang is, het heeft dus in niets met voetbal te maken.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
nojz
Amerika-ontdekker
Berichten: 53
Lid geworden op: 30 sep 2003, 00:12
Locatie: regio Gouda

Bericht door nojz »

Jammer, de Panthers hebben verloren... Na twee jaar North Carolina had ik ze graag zien winnen. Leuk van RTL5 dat ze begonnen zijn met het uitzenden van de NFL, jammer tegelijkertijd dat de wedstrijden altijd 's avonds worden gespeeld in de VS, en het hier dus nacht is. Ik kon het maar tot de helft van de game wakker houden....
"Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbour. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover." ~ Mark Twain
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer