Hoe laag kan de dollar nog vallen?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Airmiles
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 11

Re: Hoe laag kan de dollar nog vallen?

Bericht door Airmiles »

Vroeg of laat moet er toch ook wel een correctie komen op de dollarkoers of zie ik dit verkeerd? Net als met beurskoersen. Eerst gaat het zaakje een paar weken flink omhoog en daarna weer een dipje om vervolgens als een spaceshuttle de lucht in te schieten.
Tijdens dat dipje wil ik toch, als het kan, wat dollars cash inslaan ergens bij een wisselkantoortje in Amsterdam. Maak ik er meteen een dagje uit van. Het is gewoon handig om wat cash te hebben. Daarmee betaal je de eerste portie hamburgers en dan heb je meteen een beetje kleingeld voor een eventuele tolweg of iets dergelijks.
Tegenwoordig neem ik wel vaker cash mee naar het buitenland. Niet iedereen accepteert immers creditcards. Als ik bij een vaag motel ga logeren betaal ik sowieso liever cash, ook al ben je via Visa/Mastercard verzekerd voor fraude.
Om diefstal te voorkomen stop ik altijd een deel cash onder mijn schoenzool. Zo heb ik altijd wat achter de hand mocht mijn portemonnee gestolen worden en zo draag ik het altijd bij me.
pumi1000
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door pumi1000 »

Helaas als je ver van Amsterdam woont zul je gewoon bij je bank moeten wisselen. Wij hebben dat toch gedaan - een gedeelte in december toen hij nog hoog stond en nu weer. Hebben we toch een gemiddelde koers.

De rest wordt gewoon met cc gedaan of daar pinnen. Ik denk niet dat je er dingen door laat of niet gaat doen mocht de koers niet gunstig zijn als je op vakantie bent. Shoppen in de outlets is toch al goedkoper dan hier :wink: De vakantie is over het algemeen toch al duur dus dan maakt die paar euro ook niet veel meer uit.
1998-2010-2011 florida
2012 - west usa
2013 - oost usa
2014 - west en noordwest usa
2015 - rondje NY
2016 - west usa
2017 - Florida
2018 - west usa
2019 - Florida + west usa
2020 - corona
2021 - nog steeds die K.. corona
2022 - noordwest usa
Airmiles
Amerikafan

Bericht door Airmiles »

pumi1000 schreef: De vakantie is over het algemeen toch al duur dus dan maakt die paar euro ook niet veel meer uit.
Er wordt hier soms wel erg luchtig gedacht over geld uitgeven. Ik ben toch wat anders wat dat betreft. Een koers van 65 eurocent per dollar of 80 lijkt maar 15 cent, maar op een hele vakantie is dit een fors bedrag. Is natuurlijk niet te voorkomen, dat weet ik wel. Maar als je het enigzins kunt voorkomen waarom niet?

Voor die 200 euro extra kan ik de rest van het jaar weer een weekendje elders in Europa spenderen.

Er wordt ook vaak gezegd "je bent op vakantie, dus geniet er maar van". Maar ik geniet niet méér als ik een paar honderd euro extra spendeer. Dan zou dus een backpacker minder lol hebben dan een big spender. Ervaring leert dat mijn leukste vakanties altijd die tripjes waren waaraan het er nogal primitief aan toe ging.
Plak er liever een extra vakantie achteraan op een later tijdstip. Dan geniet ik twee keer. Scheelt ook dat ik alleen reis. Met je partner is dat een ander verhaal.
Katja
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Katja »

Ik verbaas met ook altijd hoe mensen roepen dat die paar euro niets uitmaken en vooral hier op het forum lees ik soms echt met verbazing hoe makkelijk er over geld gepraat wordt.
Ik probeer altijd zoveel mogelijk voordeel overal te behalen en niets meer uit te geven dan nodig is. Niet dat we daar obsessief mee bezig zijn maar wel iets wat ik belangrijk vind.
Je kunt geld maar één keer uitgeven en ik geef het liever aan iets leuks uit dan dat ik het onnodig uitgeef.
MattRob
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 60
Contacteer:

Bericht door MattRob »

Maar daar vind ik de dollar/euro koers wel een slecht voorbeeld van .... :roll: ? Dat is namelijk meer gokken dan echt een manier om te besparen. Ik zit me ook al te 'ergeren' aan die gedaalde euro-koers, omdat we over 1,5 week gaan skiën in de US en ik de aankoop van lift-tickets maar uitgesteld had. Eigenlijk omdat je ze niet kan annuleren, en ik dacht, als het dan toch niet uitmaakt, dan maar tot het laatste moment wachten met bestellen. Ik ben ongeveer 4 keer $ 350 kwijt, dus dat is $ 1.400. De koers is ongeveer 10% gezakt, dus kost me ipv € 965 een paar weken terug, nu € 1.030 ongeveer. Dat vind ik wel zonde geld hoor !

Overigens ben ik ook zo iemand die probeert overal de laagste prijs voor te betalen; dat vind ik een mooie sport (de laagste prijs voor vliegtickets, hotels via priceline, etc), maar ik wil er wel van genieten, dus kies niet voor primitief maar wel voor luxe. Dan wel tegen de laagst mogelijke prijs :mrgreen: ! En laat iedereen gewoon vakantie vieren op de manier die hij zelf wil, zou ik zeggen. Sommige mensen kijken totaal niet op geld tijdens hun vakantie; ik vind dat prima hoor. Zelf ben ik niet zo extreem, en zal je ons (ook weer dadelijk tijdens de wintersport) met onze eigen bij de Walmart of zo gekochte cola-flessen en lekkere koeken/snoep onderweg zien. Maar ik wil er wel altijd van genieten, op mijn manier. Anderen op hun eigen manier :wink: ! Als iemand de 'hassle' en het gedoe niet wil en daardoor € 200 meer kwijt is, prima toch. Er zijn genoeg mensen die een reis via het reisbureau boeken; kan je ook wel zeggen dat je (vaak) goedkoper uit bent door alles zelf op internet uit te zoeken. Ik vind dat toch echt wel een persoonlijke afweging.

Maar goed, ik ga toch echt vandaag of morgen mijn (dure) lift-tickets bestellen. Gelukkig is de rest wel al zo'n beetje betaald :mrgreen: ! En ik zal er geen slechtere vakantie door hebben :wink:
Juli 2018 Florida & DeepSouth - http://www.mattrob.nl/CaRo/FloridaDeepSouth2018
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
pumi1000
Amerikakenner

Bericht door pumi1000 »

@Katja en Airmiles

Jullie hebben gelijk. Liever minder betalen dan meer! Iedereen kijkt naar het budget.

Daarom ook dat ikzelf al wat dollars heb aangeschaft. Het scheelt ook al een hoop dat we bijna de komplete reis al betaald hebben - vliegtickets - autohuur - hotels, wij hoeven daar nog maar 2 hotels te betalen en die bedragen staan ook al vast in dollars wat maar kleine bedragen zijn- entreetickets Universal hebben we ook al betaald (toen de koers nog 1.46 was en de unlimited tickets er nog waren :wink: ).

Maar wat ik bedoelde te zeggen is of je er dingen voor laat als je daar bent. Ik denk het niet. Idereen geeft zijn geld op zijn eigen manier uit. De een gaat iedere dag uiteten de ander maakt zelf wat klaar in zijn appartement, als je maar plezier hebt!!

Groetjes
Laatst gewijzigd door pumi1000 op 09 feb 2010, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
1998-2010-2011 florida
2012 - west usa
2013 - oost usa
2014 - west en noordwest usa
2015 - rondje NY
2016 - west usa
2017 - Florida
2018 - west usa
2019 - Florida + west usa
2020 - corona
2021 - nog steeds die K.. corona
2022 - noordwest usa
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Katja schreef:Ik verbaas met ook altijd hoe mensen roepen dat die paar euro niets uitmaken en vooral hier op het forum lees ik soms echt met verbazing hoe makkelijk er over geld gepraat wordt.
Ik probeer altijd zoveel mogelijk voordeel overal te behalen en niets meer uit te geven dan nodig is. Niet dat we daar obsessief mee bezig zijn maar wel iets wat ik belangrijk vind.
Je kunt geld maar één keer uitgeven en ik geef het liever aan iets leuks uit dan dat ik het onnodig uitgeef.

Ben ook het type dat niet 6 Dollar voor een cola betaald op een terrasje terwijl het in de supermarkt 50 cent is, dan zit ik wel op een stoepje naast het terras :mrgreen: Er zijn veel mensen die het hele jaar lopen te zeuren dat alles zo duur is en tijdens een vakantie gaan de remmen los, net alsof ze na de vakantie dood omvallen, maar ieder zijn ding, als je er maar happy mee bent en geen hartstilstand krijgt als de creditcard afschriften binnen komen. :mrgreen:
MattRob
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door MattRob »

Texas Boy schreef:en geen hartstilstand krijgt als de creditcard afschriften binnen komen. :mrgreen:
:lol: , misschien is dat wel de belangrijkste les :mrgreen:
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Airmiles
Amerikafan

Bericht door Airmiles »

pumi1000 schreef:
Maar wat ik bedoelde te zeggen is of je er dingen voor laat als je daar bent. Ik denk het niet. Idereen geeft zijn geld op zijn eigen manier uit. De een gaat iedere dag uiteten de ander maakt zelf wat klaar in zijn appartement, als je maar plezier hebt!!

Groetjes
Klopt ja. Je spendeert wat je kunt en wilt missen. Ik ga vanwege de hogere dollar geen dingen laten. Dat is zonde. Hooguit eens een keertje een stapelbedje in een hostel i.p.v. een motel mocht de koers echt de lucht inschieten. Overigens had ik me dit in 2008 ook voorgenomen om enige kosten te besparen, maar het bleek niet nodig of ik had er geen zin in. Zolang ik binnen het budget van totaal 2500 - 3000 euro blijf is er niks aan de hand.
Als het om geld gaat ben ik een echte Hollander. Zoveel mogelijk voordeel ergens uithalen en vooral scherp blijven. Als je je een beetje oriënteert blijkt er meestal veel meer mogelijk te zijn.

Van de andere kant kan ik me ook wel voorstellen dat er hier op het forum mensen zijn met een zeer verantwoordelijke baan die elke week 80 uur werken. Dan gaan inderdaad op vakantie een paar weken de remmen los. Alleen vraag ik me wel eens af wanneer je meer plezier hebt: als je de rest van het jaar rustig aan doet qua werk en met een beperkt budget op reis gaat of het hele jaar werkstress en 3 weken per jaar flink geld uitgeven? Maar daar zal ieder zijn mening over hebben. Heeft helaas niks meer met het forumonderwerp te maken.
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Vind het altijd wel opvallend dat wanneer de Dow stijgt, zoals op dit moment, de Euro stijgt ten opzichte Dollar, olieprijs stijgt mee, dus benzine word duurder in Amerika. Volg het dagelijks vanwege onze export business maar is een vaste trend, dus wij hopen dat de economie in AMerika beter word want dan word de Dollar minder waard, best wel onlogisch eigenlijk :D
RuudB
Amerikakenner

Bericht door RuudB »

Ik was er van overtuigd dat de dollar nog verder zou verzwakken, maar nu is die 'eer' aan de euro. Met name door de problemen in Griekenland en mogelijk ook Spanje en Portugal. Wel raar, want het zijn toch de kleinere economien. Wij gaan in mei naar Israel (ook veel in USD) en in juli naar USA, Canada. Maar veel is al betaald in euro's zoals tickets, twee hotelovernachtingen, twee keer autohuur en de camperhuur. Dat zijn de grootste kosten. Toch scheelt het verschil in de tijd dat we boekten (1.42 en nu 1.36) ons zo'n EUR 125 (verwacht ik). Best veel geld, maar dat weet je van te voren. En het is nog geen juli. Misschien dat de dollar dan op 1.25 staat, maar misschien ook wel op 1.60. Griekenland heeft een begrotingstekort, maar heb je al eens gezien hoe groot dat in Amerika is? 't Is alleen wel jammer dat de dollar duurder wordt en de aandelenkoersen dalen. Dan gaat het in mijn geval dubbelop. Met m'n koerswinst van vorig jaar betaal ik dit jaar m'n vakanties. Normaal deed ik dat van m'n bonus, maar daar hoef ik volgens mij niet meer op te rekenen. Dit komt niet door de crisis maar door het feit dat we zijn overgenomen door een ander bedrijf en er aan van alles en nog wat wordt gesleuteld.
Afbeelding
Harry
Amerika-expert
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Bericht door Harry »

En vandaag stijgt de euro weer van 1,36 naar 1,38, er is echt geen voorspelling te doen welke kant het opgaat, mijns inziens kan de dollar op de lange termijn alleen maar naar beneden, dat is voor de VS volgens mij de enige mogelijkheid om uit het dal te komen.
MattRob
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door MattRob »

Yep, is absoluut ook mijn visie (voor wat het waard is); ik denk dat het een 'tijdelijke' dip van de euro is (door de focus op Griekenland), maar dat dat uiteindelijk niet in verhouding staat tot de schulden van de US. Maar ja, 'tijdelijk' ... wie weet hoe lang dat duurt .... :roll:
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Denk als Amerika met China wat ruzie gaat zoeken en China gaat geen schulden van Amerika meer op zich nemen en Dollars verkopen dan kunnen er rare dingen gebeuren, ik zou eerder nu Euro's inkopen dan Dollars.
RoyBergen
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door RoyBergen »

Ik denk dat de economie in de usa eerder herstelt dan europa, is dat niet altijd al een beetje zo geweest?
De dollar is een beetje onstabiel, deze week denk ik dat alles weer zo wordt als voor het gezeur om griekenland+spanje+portugal+ierland en italie.....
Of als een rare zoals chavez weer eens loopt te ouwehoeren dat ie van dollarprijs af wil voor zn olie.
Sente
Amerika-ontdekker

Bericht door Sente »

Wij vertrekken in september naar Amerika en zijn ook aan het speculeren wanneer we best ons cash geld aankopen gezien de schommelende dollarkoers. Ik dacht het risico wat te spreiden en nu reeds een gedeelte te kopen? Zijn er hier mensen die hiermee ervaring hebben? Wie kan ons goede raad geven?

Zijn er hier mensen die denken dat de koers van de USDollar nog naar 1 euro = 1,45 à 1,5 USD zal gaan?
Wie geeft ons meer kans dat de EURO sterker wordt dan de Dollar (en we dus meer dollars krijgen voor onze euro's :lol: )

Bedankt!
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Tja, als we dat zouden weten, waren we allemaal miljonair. Het is een pure gok helaas.
"Keep Georgia On Your Mind"
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Als ik dat allemaal wist kan ik morgen thuis blijven i.p.v. naar de baas te moeten.
Er valt echt niet aan te geven hoe het tussen nu en september zal gaan, 't kan vriezen 't kan dooien zeggen we dan.
Wij hebben ons er nog nooit druk over gemaakt en ook geen dollars gekocht voor de vakanties, meestal gaat het overschot van de vorige vakantie mee voor de eerste dag en de rest halen we ter plaatsen.
Niet uit de muur maar als cashback tijdens het boodschappen doen, de meeste betalingen doen we trouwens via creditkaart of pinpas.
Geert1976
Amerikafan

Bericht door Geert1976 »

als deze trend doorzet, gaat de dollar inderdaad richting 1,25/1,30 wat sommige mensen hier al voorspelde... Maar ja, garanties heb je nooit!
RoyBergen
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door RoyBergen »

inderdaad, niemand die het zeker kan weten......
Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer