Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Eén op de 100 Amerikanen in de gevangenis

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Eén op de 100 Amerikanen in de gevangenis

Bericht door Martin & Marianne »

Ik las net dit berichtje op de site van De Volkskrant:
Een op honderd Amerikanen in cel
ANP
gepubliceerd op 28 februari 2008 20:09, bijgewerkt op 20:09

WASHINGTON - Voor het eerst in de geschiedenis zit meer dan een op de honderd volwassen Amerikanen in de gevangenis. Dat heeft een studie van onderzoeksbureau Pew Research Center uitgewezen, berichtte het dagblad The New York Times donderdag.

Afgelopen jaar nam de gevangenispopulatie in de Verenigde Staten toe tot 2,32 miljoen mensen, terwijl Amerika 230 miljoen volwassen inwoners telt. Volgens de directeur van het onderzoeksbureau Susan Urahn staat tegenover de hogere gevangenispopulatie echter geen verhoogde veiligheid.

Voor sommige groepen is het percentage gedetineerden nog aanzienlijk hoger. Een op de 36 volwassenen met een Spaanstalige achtergrond zit achter de tralies. Bij de zwarte bevolking is de verhouding een op de vijftien, en bij zwarte mannen in de leeftijdsgroep van 20 tot 34 is het zelfs een op de negen.
In Nederland is het 1 op elke 1000 inwoners en dat vond ik al veel.

Martin
Bertorelli
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Eén op de 100 Amerikanen in de gevangenis

Bericht door Bertorelli »

Martin
Al zou het hier soms wel wat hoger mogen zijn :roll:
1995 TX/LO/MS/AL/AR
2003 NV/AZ/UT/CA
2007 AZ/NV/UT/CO
2008 FL/GE/SC/TN
2009 CA/NV/ID/WY/UT/AZ
2011 FL/GE/AL/MS/LO/TN/SC
2012 FL
2013 AZ/NV/UT/WY/MN
2015 WA/OR/ID/MN
2016 NY/VT/NH/ME/MA/RI/CT/NJ/MD/VA/WV/OH/IN/MI
2017 CA/OR/NV
2018
2019
2022
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Martin & Marianne schreef:Afgelopen jaar nam de gevangenispopulatie in de Verenigde Staten toe tot 2,32 miljoen mensen, terwijl Amerika 230 miljoen volwassen inwoners telt. Volgens de directeur van het onderzoeksbureau Susan Urahn staat tegenover de hogere gevangenispopulatie echter geen verhoogde veiligheid.

Martin
Is dat in Nederland dan ook 1 op 1000 *volwassen* inwoners? Want de VS tellen 303+ miljoen inwoners. Is het nog een heel aantal mensen in de bak, daar niet van, maar dan verandert het nummer opeens naar iets van 1 op de 14 inwoners of zo. Verder verschilt dit nummer natuurlijk weer erg per staat. Zo heeft Florida ruwweg 18 miljoen inwoners (ongeveer vergelijkbaar met Nederland) en zitten daarvan ongeveer 93,000 in de gevangenis (bron). Ik ben slecht in rekenen, maar als ik het goed heb is dat ongeveer 1 op de 2000. Een vergelijking met een land(je) als Nederland gaat vrijwel altijd mank. Dit alles niet om aan het nummer hierboven iets af te doen, maar wel om te laten zien, dat het feitelijk niet veel zegt over het hele land. Er moet gekeken worden, waar die gevangenen zitten en waarom en dan moet daar wat aan gedaan worden.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Tinkerbell
Amerikakenner

Bericht door Tinkerbell »

Waarom moet en nu bijstaan zwart en anderstalig?

Wanneer leren we nu eens gewoon in "mens" te denken ?
Corry
Amerika-expert

Bericht door Corry »

Het blijft jammer dat men in de VS nog steeds denkt dat LANG straffen de oplossing is voor allerlei vergrijpen.
http://nippon2015.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
jvinch
Amerikakenner

Bericht door jvinch »

Corry schreef:Het blijft jammer dat men in de VS nog steeds denkt dat LANG straffen de oplossing is voor allerlei vergrijpen.
De invloed van Johannes Calvijn rijkt ver. Het principe van "voorbestemdheid" zit diep in het Amerikaanse denken, vooral gedreven door de Puriteinen die vanuit Europa kwamen. Eens een boef, altijd een boef. Lang en het liefst voor altijd opsluiten past daar bij.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

We denken "zwart" en "anderstalig" omdat dat de harde werkelijkheid is. Zwart en anderstalig zijn uiteraard mensen. Maar ze zien er anders uit en klinken anders. En dat maakt ze te vaak een doelwit.

Vergelijk alleen maar de verschillen in straffen voor het gebruik van bepaalde verdovende middelen. 'Crack cocaine' wordt veel gebruikt door armeren (lees: zwarten en anderstaligen) en wie met crack gepakt wordt krijgt een veel langere straf dan iemand (vaak blank) die in een sjieke nachtclub zuivere cocaine snuift.

Gelukkig wordt er eindelijk gepraat over het gelijktrekken van de straffen voor het gebruik van cocaine, in welke vorm dan ook. Helaas zal dat wel betekenen, dat cocaine-gebruikers langer straf krijgen en niet dat crack gebruikers kortere straffen, en meer hulp, krijgen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
sweatbox
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door sweatbox »

Petra/VS schreef: Is dat in Nederland dan ook 1 op 1000 *volwassen* inwoners? Want de VS tellen 303+ miljoen inwoners. Is het nog een heel aantal mensen in de bak, daar niet van, maar dan verandert het nummer opeens naar iets van 1 op de 14 inwoners of zo.
Bedoel je dat je pas volwassen ben als je de bak heb gezeten, of denk je dat 98,6% van de Nederlandse bevolking jonger dan 18 jaar is?
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Geen van beiden. Het artikel zegt, dat 1 op de 100 Amerikanen in de bak zitten en dat is niet correct, want er zijn 303+ miljoen Amerikanen. Later in het artikel wordt er gespecificeerd, dat dit nummer gebaseerd is op het aantal *volwassen* Amerikanen. Het is dus eerder een op de 140 (er ontbreekt inderdaad een 0 in mijn nummer).
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Vraag me af wat de nederlandse cijfers zouden zijn als werkstraffen ook mee gerekend worden.
Waar je in Nederland een werkstraf voor krijgt, ga je in Amerika gewoon de cel in.

Dat maakt de telling kwa criminaliteit misschien wel anders.
Heb namelijk het idee dat de criminaliteit in Nederland veel hoger is, al zitten er minder mensen in de cel.

Maar dat is mijn persoonlijke idee en niet gebaseerd op feiten, om commentaren te voorkomen.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Staceybeesie schreef:Vraag me af wat de nederlandse cijfers zouden zijn als werkstraffen ook mee gerekend worden.
Da's inderdaad de vraag, of die in de Nederlandse cijfers zitten.
Ik bedacht me ook zo iets voor Belgie: onder de 18 jaar kom je bij ons in zeer uitzonderlijke gevallen terecht in de jeugdgevangenis. Er zouden in principe veel meer jongeren in de jeugdgevangenis moeten terecht komen, maar de bouw van een nieuwe gevangenis is erg omstreden.
Dus in principe, al heb je als bv. 15-jarige al een aantal keren iemand neergeslagen om te beroven, of heb je al een aantal geweldadige verkrachtingen achter de rug, toch ga je maar naar een 'verbeteringsgesticht', en dat telt niet als gevangenis. Maar ik veronderstel dat dergelijke feiten/leeftijden wel mee opgenomen zijn in de Amerikaanse cijfers, terwijl ze dat niet zijn in de Belgische.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
sweatbox
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door sweatbox »

Petra/VS schreef:Geen van beiden. Het artikel zegt, dat 1 op de 100 Amerikanen in de bak zitten en dat is niet correct, want er zijn 303+ miljoen Amerikanen. Later in het artikel wordt er gespecificeerd, dat dit nummer gebaseerd is op het aantal *volwassen* Amerikanen. Het is dus eerder een op de 140 (er ontbreekt inderdaad een 0 in mijn nummer).
Helder, de nul stond op de verkeerde plek. :wink:
jvinch
Amerikakenner

Bericht door jvinch »

Volstrekt onhoudbaar, natuurlijk. 1:140 - of erger.
Eric
Amerikakenner

Bericht door Eric »

zoals al eerder gezegd een vergelijking maken met Nederland of België gaat niet op, de straffen liggen hier anders dan in Amerika...in zekere zin is het Amerikaans systeem strenger dan bij ons.
Een minderjarige gaat hier niet de cel in maar komt in een jeugdinstelling terecht, ook worden hier "drugs" feiten niet als prioriteit gezien en gaan ook deze niet de cel in (dealers niet meegetelt).
Het is ook algemeen geweten dat de straffen ier in vergelijking met Amerika een lachertje zijn, hier ben je in no time weer op vrije voeten.

En zoals Petra het al zei je moet het per staat eens bekijken.
stijnec
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 19

Bericht door stijnec »

je kan het draaien hoe je wil, het blijft een belachelijk hoog aantal, 2,3 miljoen mensen in de gevangenis! Dan moet het gevangeniswezen toch wel een van de grootste werkgevers van de VS zijn, of niet?
Afbeelding
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

In sommige staten wel, in andere niet.
els70
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door els70 »

Er moet gekeken worden, waar die gevangenen zitten en waarom en dan moet daar wat aan gedaan worden.
Bush had daar helemaal geen tijd voor,en intresseerde zich er ook niet in,in die 8 jaar :?
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Dat is ook niet de taak van de president per se. Het gros van de gevangenen zit in staatsgevangenissen, niet in federale gevangenissen.
kendor
Amerikakenner

Bericht door kendor »

In Amerika zitten er meer dan 2 miljoen mensen in de gevangenissen. Daarmee haalde Amerika zelfs China in,een dictatuur met vier keer zo veel inwoners en een voorliefde voor politiek-gevangenkampen. Amerika heeft 25% van alle gevangenen ter wereld. Amerikanen bestaan uit minder dan 5% van de wereldbevolking!De helft van de gevangenen bestaat uit "zwarte"mensen,terwijl zij maar 12% uitmaken van de bevolking.
Een op de 14 zwarte mannen in Amerika woont achter tralies en een op de 4 komt er ooit terecht.
Ook de doostraf kent een ongelijk verloop.
Men zegt dat de doodstraf racistisch is, omdat "zwarte" moordenaars veel vaker ter dood worden veroordeeld dan "blanke".
Als een blanke een zwarte vermoordt,wordt bijna nooit de doodstraf gevonnist. De huidskleur van het slachtoffer is eveneens van belang; een "blanke" dode levert twee keer zo vaak de doodstraf op als een "zwarte".
Gevangenissen zijn big business.Hele regios zijn ervan afhankelijk.
Er zijn zelfs een soort prive gevangenissen: De Corrections Corporation of America is de grootste...zeg maar de Holiday Inn van het gevangeniswezen. Deze bieden een voorspelbare kwaliteit...net zo iets als de grote hotel ketens zoals Best Western,Travelodge etc.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Wat wil je met deze statistieken zeggen? Zitten al die mensen onschuldig in de gevangenis? Heeft de US te veel politieke gevangenen zoals je zegt van China? Ik woon hier al een tijdje en ik moet zeggen dat ik niet het idee heb dat ik veel moeite moet doen om uit de gevangenis te blijven. Ik hoor juist vanuit nederland veel klachten dat men daar juist onvoldoende een gevangenisstraf toewijst bij criminele handelingen. In nederland worden mensen bestraft die trachten criminelen staande te houden. Is dat beter? Of zou het antwoord ergens in het midden liggen?
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer