cadeau tips gevraagd!

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Vegasgirl
Amerikakenner
Berichten: 497
Lid geworden op: 14 aug 2007, 19:14
Locatie: Stad achter de duinen
Contacteer:

Bericht door Vegasgirl »

Stroopwafels doen het altijd enorm goed, samen met hagelslag of vruchtenhagel (voor de kinderen).

Voor kinderen neem ik altijd dingen mee van nijntje (daar niet zo bekend, maar bijv in Japan wel weer enorm). Dan ga ik daar nr Barnes & Noble voor een paar boekjes van Nijntje (oftewel Miffy) -die daar overigens met $5 veel goedkoper zijn dan hier). Daar maak ik dan een pakketje van en leg uit wie dick (:wink:) is.


Ook heb ik idd de weckpotten met oudhollands snoep van de hema vaak meegenomen en met kerst neem ik heel vaak kerstkransjes mee (zeker de chocolade). Vlak bij mijn werk hebben ze een snoepwinkeltje met hele goedkope belgische bonbons en daar neem ik dan hele kilo's mee voor 5 euro een pond (goedkoper dan bij de bakker).

Verder wil mijn NL familie de meest bizarre dingen als gehaktmix, cup a soup, wasrekjes die je aan de deur kan hangen, mentolkruisdrop (dozen van 5 kilo tegelijk haha), indische boemboes, nootjes (borrel etc), anijs, vruchtenhagel en ga zo maar door...

kan nog wel eindig doorgaan met ideeen geloof ik :wink:
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19661
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Daar noem je zo wat. Borrelnootjes e.d. zijn hier niet en gaan er altijd goed in bij feestjes.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
myste87
Amerikakenner
Berichten: 892
Lid geworden op: 22 jul 2007, 15:48
Contacteer:

Bericht door myste87 »

Koelkastmagneten voor op het planbord;
pakjes cup a soup;
ontbijtkoek.

Maar bijvoorbeeld ook van die leer en doe boeken, vast ook leuk als de kinderen een beetje nederlands willen leren, bij de witte boekwinkel heb je genoeg;

Een legpuzzel of een gezelschapsspel zoals bijv valkuil of zo (zoek iets wat ze daar niet hebben).

Een nichtje van Martien heeft daar ooit een jaar gewoond en heeft de hele familie hier gemaakt voor Phase10, een kaartspel wat hier toen nog niet te koop was (volgens mij heet het nu uno of zo), je hebt hier bijv. Ligretto, maar ook bijv cijferrumikub.

Ik weet zo niet wat daar allemaal te krijgen is van bovenstaand.
Vegasgirl
Amerikakenner
Berichten: 497
Lid geworden op: 14 aug 2007, 19:14
Locatie: Stad achter de duinen
Contacteer:

Bericht door Vegasgirl »

Petra/VS schreef:Daar noem je zo wat. Borrelnootjes e.d. zijn hier niet en gaan er altijd goed in bij feestjes.
Haha ja kilo's gaan er altijd naar mijn familie: borrelnoten, japanse noten, suikerpinda's, chocopinda's, katjang pedis etc (ook al hebben ze wel bepaalde dingen hiervan in de VS, uit NL is het blijkbaar lekkerder :?: :D )
dutchie_in_boston
Amerika-expert
Berichten: 1794
Lid geworden op: 14 aug 2007, 21:57
Locatie: Boston, MA

Bericht door dutchie_in_boston »

cup-a-soup, hagelslag/jimmies, stroopwafels, speculaasjes zijn hier ook te krijgen. Dingen als ontbijtkoek, drop, amandelspijs, haagse hopjes zijn een hele andere smaak dan wat de gemiddelde amerikaan eet dus wees niet teleurgesteld als het niet lekker wordt gevonden. Spekken zijn kinderen hier gek op, lijken op marshmellows.

Als je al dat eten niet mee wilt sjouwen of je weet niet of er bepaalde allergien in dat huishouden zijn: t-shirts, die klompen/pantoffels die ik op internet zag, lego, goedgekeurde tulpenbollen, die toeristische fotoboeken over NL, enz.

Voordat je feest gaat vieren met andermans kinderen, moet je wel zeker weten dat de ouders het er mee eens zijn. Sommigen vieren geen feestdagen (religie), of willen alleen hun eigen feesten vieren - en dat is een grotere groep dan ik dacht toen ik hier pas kwam wonen.
Vegasgirl
Amerikakenner
Berichten: 497
Lid geworden op: 14 aug 2007, 19:14
Locatie: Stad achter de duinen
Contacteer:

Bericht door Vegasgirl »

Oh en ik vergeet zo'n belangrijke tip!!!


Delfts blauw! Mijn familie vind het erg mooi (kan me voorstellen dat er mensen zijn die een andere mening zijn toebedeeld :wink:). Wat erg leuk is, heb ik van de zomer gedaan, is nr Delft zelf te gaan en daar verkopen ze ook antiek delfst blauw. Kan je een beetje onderhandelen met de verkoper en een mooi stuk krijgen waar ook nog een soort van 'waarde' (ik bedoel geschiedenis) aan zit.

Wat ik ook rgeelmatig meeneem, is de nieuwe versie van Delfts blauw van BLOND Amsterdam. Twee meiden die servies in een nieuwe vorm hebben uitgebracht, cmpleet met tafelkleden etc. Errug leuk en voor leuke prijsjes verkrijgbaar. Aan elk serviesstuk zit hun label met een miniklompje er aan vast. Te koop bij de bijenkorf, v&d en wat gadgetachtige zaakjes.

Erg leuk om bijvoorbeeld grote mokken te kopen en die te vullen met een zakje oud hollands snoep, drop of chocola.

Ik zal kijken of ik een foto kan vinden, maar dit is echt mijn supertip (wordt altijd heel erg leuk gevonden).
Gebruikersavatar
DixieChick
Amerika-expert
Berichten: 3134
Lid geworden op: 24 jul 2007, 19:26
Locatie: Georgia, US

Bericht door DixieChick »

dutchie_in_boston schreef:cup-a-soup, hagelslag/jimmies, stroopwafels, speculaasjes zijn hier ook te krijgen.
Echt waar? Dat is wel heel gaaf dan..

Bij ons hebben we alleen wat dingen van Conimex, koekjes van Lu, en rode kool met appeltjes (wel uit Duitsland), en dat verkopen ze alleen bij de Commissary (op de basis), voor stroppwafels en speculaas moet ik echt naar Nederland (of naar Boston dus :) )

Ik zou eens naar de VVV gaan, of een ander toeristen winkel, vaak hebben ze daar hele kleine schattige klompjes die je op kan spelden, t-shirtjes, en andere typisch hollandse dingen voor kinderen. Iets dat je niet op kan eten is misschien leuker als aandenken.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
DPlane
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 okt 2007, 16:05
Locatie: Illinois

Bericht door DPlane »

Alfa Bier :lol:
Gebruikersavatar
Ginaatje
Amerika-ontdekker
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 feb 2005, 17:13

Bericht door Ginaatje »

Wat mijn gastouders erg leuk vonden was de ovenschotel (uit een pakje, heel makkelijk) die ik had meegenomen. Ook de stroopwafels vielen erg goed, maar drop kan ik eigenlijk niemand aanraden omdat het zo'n eigen smaak heeft.

Ik hoorde dat veel mensen ook een boekje genaamd 'the undutchables' meenemen, maar zelf heb ik dat boek nog niet gezien.

Vooral mijn gastmoeder was helemaal gek op het delfstblauw dat ik heel goedkoop in Volendam heb gekocht. Niet alleen borden maar ook molens bevallen erg.

Ik ga iig nog macaroni maken naar Nederlands recept, want wat ze hier doen (mac & cheese) vind ik pure voedselverkrachting :)
Idaho, jawel
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Bericht door kastelke »

@Ginaatje:
http://www.theundutchables.com/
Daar kan je het boek ook bestellen.

Ik heb eigenlijk ook wel eens zin om iets van eten mee te nemen naar onze vrienden.
Wat ik ga proberen is een kaasschotel: kleine stukjes van diverse soorten kaas, en die dan elk apart vacuum laten verpakken.
'k Ga ook proberen om van dat 'afbakbrood' mee te nemen, van Delifrance.
(van dat brood dat je enkel nog in de oven moet afbakken, en dan is het klaar)

En nadat ik hier las dat witloof zo moeilijk te vinden is, en duur is, denk ik er ook over om een paar stronkjes in m'n valies te steken tesamen met een pakje geraspte kaas, en dan ginder gegratineerde hesp met witloof te maken.

Iemand enig idee of ze daar aan de grens moeilijk over doen, om die dingen in je koffer aan te treffen?

Oh ja, ik zag bij het Boekenvoordeel ook nog leuke boekjes liggen, gemaakt op basis van oude prentkaarten. Bijvoorbeeld met Nederlandse taferelen op zoals de Elfstedentocht, molens, strandpaviljoenen, enz. Allemaal hele oude prentkaarten in zwart-wit of sepia. Zo hadden ze er ook over de Nederlandse koninklijke familie, met koningin Wilhelmina en zo, en de kleine Beatrix. En laat onze voormalige buurvrouw, die we nu ook weer gaan bezoeken, toch een Nederlandse zijn! Dus voor haar ga ik die boekjes halen, want dat is het Nederland van toen zij als jong kindje vertrok met haar ouders.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gebruikersavatar
markro
Moderator
Berichten: 9254
Lid geworden op: 06 apr 2004, 20:58
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Hilversum, NL
Contacteer:

Bericht door markro »

kastelke schreef:Ik heb eigenlijk ook wel eens zin om iets van eten mee te nemen naar onze vrienden.
Wat ik ga proberen is een kaasschotel: kleine stukjes van diverse soorten kaas, en die dan elk apart vacuum laten verpakken.
'k Ga ook proberen om van dat 'afbakbrood' mee te nemen, van Delifrance.
(van dat brood dat je enkel nog in de oven moet afbakken, en dan is het klaar)

En nadat ik hier las dat witloof zo moeilijk te vinden is, en duur is, denk ik er ook over om een paar stronkjes in m'n valies te steken tesamen met een pakje geraspte kaas, en dan ginder gegratineerde hesp met witloof te maken.

Iemand enig idee of ze daar aan de grens moeilijk over doen, om die dingen in je koffer aan te treffen?
Wees daar voorzichtig mee.
Alle artikelen die naar de VS worden meegebracht, ook cadeautjes voor andere mensen, moeten bij binnenkomst worden aangegeven. Artikelen moeten worden genoteerd op het Customs Declaration-formulier dat men aanboord van het vliegtuig krijgt uitgereikt.

Groente mag je niet invoeren in de VS.
Zie:
http://netherlands.usembassy.gov/amerik ... ouane.html
http://www.cbp.gov/xp/cgov/travel/vacat ... ricted.xml

Afgelopen september stond er voor ons, bij de douane op het vliegveld Washington-Dulles toen wij de USA binnenkwamen, een dame die netjes aangaf, dat zij een open zak aardappelchips bij zich had. Zij moest de rij uit en zich melden op een apart kantoor, waar ik o.a. het woord "agriculture" op zag staan.
Wat zich daar afgespeeld heeft weet ik niet.
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Bedankt, Marco, deze keukenprinses staat weer met haar beide voetjes op de grond. ;-) We willen echt niet uit de rij gehaald worden.

Wat ik me nou afvraag: ik zie bij de toegelaten kazen dit staan:

Kaas (alleen vacuum verpakt en gepasteuriseerd; geen kazen gemaakt van rauwe melk). De meeste Nederlandse kazen zoals Goudse, Edammer en Leerdammer zijn toegestaan.

Kaaskenners, zo'n blauwgeaderde kazen (gorgonzola bijvoorbeeld), en dingen als rambol of brie, zijn dat gepasteuriseerde kazen?
Het vacuum verpakken is geen probleem. Dat doen ze in de winkel.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gebruikersavatar
Annie
Amerika-expert
Berichten: 4594
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Partner van: Rob
Aantal x V.S. bezocht: 20
Locatie: Biggekerke
Contacteer:

Bericht door Annie »

Camenbert is rauwmelkse kaas en mag niet ingevoerd worden.
Denk bijna dat je er van uit kunt gaan dat alle zachte kaas verboden is.
Vermoedelijk gaat het om de schimmles die in dit soort kazen zitten.
Kan niet zo gauw iets vinden hier over.

Annie
Laatst gewijzigd door Annie op 16 okt 2007, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jerbia
Amerika-expert
Berichten: 4080
Lid geworden op: 11 okt 2006, 13:41
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: vlakbij 's-Hertogenbosch

Bericht door jerbia »

Brie is in ieder geval wel gemaakt met rauwe melk. Ik vermoed dat dit ook het geval is met Gorgonzola en andere blauwschimmel kazen. Ik kan er ook zo snel niets over vinden.
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
Gebruikersavatar
paula58
Amerika-expert
Berichten: 2279
Lid geworden op: 05 jan 2007, 12:16
Locatie: zaandam

Bericht door paula58 »

De meeste Franse en Italiaanse kazen zijn wel van rauwe melk gemaakt (dit heeft geloof ik met de schimmelvorming te maken, smaakt veel beter)
Je kan ze ook in de supermarkt kopen maar die zijn lang zo lekker niet en die zijn niet van rauwe melk gemaakt.

Het moet wel op de verpakking staan als ze van rauwe melk gemaakt zijn (au lait cru)
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik denk dat ik dan toch maar ga 'vergeten' dat ik ze in m'n valies heb zitten.
Trouwens, heeft iemand van jullie ooit dat al ingevuld, dat je cadeautjes bijhebt? Ik heb voor een paar honderd euro bij (ah ja, 't is dan ook voor 4 mensen).. En ik was eerlijk gezegd niet van plan om dat in zoveel detail op te schrijven.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gebruikersavatar
paula58
Amerika-expert
Berichten: 2279
Lid geworden op: 05 jan 2007, 12:16
Locatie: zaandam

Bericht door paula58 »

kastelke schreef:Ik denk dat ik dan toch maar ga 'vergeten' dat ik ze in m'n valies heb zitten.
Trouwens, heeft iemand van jullie ooit dat al ingevuld, dat je cadeautjes bijhebt? Ik heb voor een paar honderd euro bij (ah ja, 't is dan ook voor 4 mensen).. En ik was eerlijk gezegd niet van plan om dat in zoveel detail op te schrijven.
Ik "vergeet" het ook altijd te melden natuurlijk, nu hebben wij nog nooit controle gehad maar als dat wel zo is zien we wel. Gewoon de domme Nederlander (in jouw geval Belg) uithangen, maar of ze daar intrappen :?
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Bericht door kastelke »

paula58 schreef:Gewoon de domme Nederlander (in jouw geval Belg) uithangen, maar of ze daar intrappen :?
Helemaal off topic, maar ach, ik vond het zo leuk:
als arme student heb ik eens een week in Parijs doorgebracht, in een goedkoop hotelletje dat nogal ver uit het centrum lag. Ik had dus zo'n weekabonnement voor de metro, maar voor die weekabonnementen had je een pasfoto nodig. Tuurlijk had ik er thuis nog 3 liggen, en ik had zeker geen geld over om ook in Parijs nog eens zo'n stomme foto's te laten maken. 'Gelukkig' was heel dat document in't Frans opgesteld.
Nu moet het lukken dat ik de laatste dag van m'n verblijf controle kreeg... Ik deed alsof ik amper een woord Frans sprak én vooral verstond, maar overhandigde hem, overtuigd van het feit dat ik een geldig abonnement had, direct spontaan mijn kaartje. Begon die daar een uitleg over het ontbreken van mijn foto (en dat zij mijn identiteit niet konden nagaan zonder foto). Ikke heel vragende blikken, en maar wijzen op m'n abonnement en de datum die er op vermeld stond, en in het Engels uitleg geven. De controleur werd wanhopig, keek zijn collega aan, die ook duidelijk geen kaas gegeten had van Engels. Ik liet ter ondersteuning nog mijn identiteitskaart zien, waarop dezelfde naam stond als op het abonnement, en ze besloten om me maar geen boete te geven. Ikke chance. :-)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Vegasgirl
Amerikakenner
Berichten: 497
Lid geworden op: 14 aug 2007, 19:14
Locatie: Stad achter de duinen
Contacteer:

Bericht door Vegasgirl »

kastelke schreef:Ik denk dat ik dan toch maar ga 'vergeten' dat ik ze in m'n valies heb zitten.
Trouwens, heeft iemand van jullie ooit dat al ingevuld, dat je cadeautjes bijhebt? Ik heb voor een paar honderd euro bij (ah ja, 't is dan ook voor 4 mensen).. En ik was eerlijk gezegd niet van plan om dat in zoveel detail op te schrijven.
ja ik schrijf het wel op, maar ik maak er altijd een bedrag van rond de $100 van. Nooit problemen mee gehad. En zodra je eten aankruist op het formulier en ze vragen mij wat ik bij mij heb, zeg ik altijd "ja drop, koekjes, snoepjes, chocola uhh en ... " ... en dan zijn ze bij de douane al afgehaakt en mag ik doorlopen :D Dat ik daarna kaas of weet ik het wat allemaal nog wilde toevoegen, weten zij niet meer en jij neemt het gewoon lekker allemaal mee :wink:
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19661
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

kastelke schreef:Kaaskenners, zo'n blauwgeaderde kazen (gorgonzola bijvoorbeeld), en dingen als rambol of brie, zijn dat gepasteuriseerde kazen?
Het vacuum verpakken is geen probleem. Dat doen ze in de winkel.
Jullie vrienden wonen toch bij Chicago? Volgens mij kunnen die dat soort kazen ook gewoon in de supermarkt krijgen. Amerikanen zijn dol op brie, dat is zeker geen ongewone kaas hier. Ik zou het risico niet nemen, want ze hebben soms ook honden, die de bagage besnuffelen. Ik kan me niet voorstellen, dat die de lucht van die kazen niet zouden bemerken.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer