Boeken over Amerika

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42057
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Het boek van Josie Dew dat Marco noemt heb ik ook met veel plezier gelezen.
Als je van geschiedenis houdt: John Bakeless: The journals of Lewis and Clark.

Marianne
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18757
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Boeken over Amerika

Bericht door kastelke »

"De Amerikaanse ziel" van Belgisch journalist Rik Vanwalleghem.
Er is een leuk artikel over te lezen hier:
http://www.karaat.be/?action=nieuwsdeta ... in+Amerika
De man deed o.a. zijn ervaringen met Amerika op d.m.v. diverse huisruil-reizen!

Boek is o.a. hier te bestellen:
http://www.bol.com/nl/p/boeken/de-ameri ... index.html
(ik deed geen prijsvergelijking, dus weet niet of dit de goedkoopste aanbieder is)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gebruikersavatar
Dento
Amerika-expert
Berichten: 10199
Lid geworden op: 08 sep 2003, 07:36
Locatie: Thornton, Colorado, USA
Contacteer:

Re:

Bericht door Dento »

Martin & Marianne schreef:Als je van geschiedenis houdt: John Bakeless: The journals of Lewis and Clark.
Toevallig: ik heb twee weken terug "The Journals of Lewis & Clark" gekocht, maar dat is een versie uitgegeven door de Nebraska University Press; het is ook geen roman maar een letterlijk overgetypte "abridged" versie van hun dagboeken, dus gespeld zoals zij het destijds hebben opgeschreven.

Leuk om te zien: "uce" i.p.v. "use", "mockersins" i.p.v. "moccasins", "buffalows" i.p.v. "buffaloes". Ook leuk om te zien hoe ze de Franse namen op z'n Engels opschrijven: "Charbono" i.p.v. "Charboneau".

Erg interessant, maar soms wel licht vermoeiend en verwarrend... :wink:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Gebruikersavatar
Mrjn
Amerikafan
Berichten: 262
Lid geworden op: 01 mei 2008, 18:24
Locatie: Grunnen

Re: Boeken over Amerika

Bericht door Mrjn »

In het kader van geschiedenis herbeleven; Confederates in the Attic van Tony Horwitz. De man gaat meelopen met een stel re-enactors die de burgeroorlog naspelen om ook een beter beeld te krijgen van diezelfde oorlog. Leuk geschreven en met oog voor geschiedenis. En jah, veel re-enactors zijn echt zo gek.
Gebruikersavatar
Georgie
Amerika-expert
Berichten: 3845
Lid geworden op: 04 mei 2006, 17:58
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Boeken over Amerika

Bericht door Georgie »

Stephen Fry - Stephen Fry in America

Niet echt een roman, maar een soort reisverhaal in de vorm van een koffietafel boek, met mooie foto's en grappige teksten over zijn reis door alle staten in een Engelse black cab van een erg leuke Britse komiek/tv presentator/schrijver.

Er is ook een dvd serie van, van de BBC.
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
ANY
Amerika-expert
Berichten: 3032
Lid geworden op: 09 mar 2004, 17:47
Locatie: Ithaca,NY

Re: Boeken over Amerika

Bericht door ANY »

Toen ik een jaar of 14/15 stond er bij mijn oma het boek in de kast.
"Wat heb ik nou aan mijn fiets hangen" van Wim Dussel. Een verslag van een aantal hollandse fietsers die een fietsrit maken van de oost naar de westkust. Wat me erg bij bleef is het hoofdstuk over Waaioming (wyoming) waar ze altijd tegenwind hadden. Ik ben nu 40 en toch vergeet ik dat boek nooit meer. Ik wil hem eigelijk wel weer lezen. Maar mijn oma is ondertussen overleden en waar het boek gebleven is...... we weten het niet.
Volgens mij is tegenwind wel typisch als je van oost naar west fietst door de jetstream die van west naar oost waait.

Een mooi boek vond ik 'A walk across America' van Peter Jenkins. http://www.allreaders.com/Topics/info_31322.asp
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12929
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Boeken over Amerika

Bericht door vana »

Ik heb net een heel leuk boek gelezen. Amerika in een rugzak van Dolf de Vries.
Hij heeft 5 maanden in een camper door de USA gereisd en beschrijft zijn ervaringen.

Marjon
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Boeken over Amerika

Bericht door nieuwenoord »

Eh, ik dacht net, die heeft Verelle ontmoet. Maar Dolf Jansen is niet Dolf de Vries :blink:

Leuke tip, dat boek ga ik eens kopen voor in het vliegtuig denk ik.
Laatst gewijzigd door markro op 24 feb 2009, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd. Zie bij de "AllesAmerika.com Mededelingen" a.u.b. "Het quoten (citeren) van andere berichten".
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Boeken over Amerika

Bericht door RiverCola »

In dit lijstje kan de klassieker "on the road' van Jack Kerouac natuurlijk niet ontbreken. Het is een (semi)autobiografische roman over een groep vrienden (echt een stelletje wauzen) die ergens in de jaren '50 door het land reizen, zich settelen, een poosje werken, weer verder reizen, hier en daar aan vrouwen blijven hangen, en weer verder reizen.....Jack Kerouac was hiermee een trendsetter en pionier van de 'Beat-generation' waarover een museum in San Francisco is.
Verelle
Amerikakenner
Berichten: 480
Lid geworden op: 08 nov 2005, 10:13
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Noord Holland

Re: Boeken over Amerika

Bericht door Verelle »

nieuwenoord schreef:Eh, ik dacht net, die heeft Verelle ontmoet. Maar Dolf Jansen is niet Dolf de Vries :blink:
That's right Jansen en niet de Vries, maar de Dolf die wij hebben ontmoet heeft ook een boek over Amerika geschreven, It is what it is.
1998 - skitrip Breckenridge
1999 - 1ste motorhome trip
2000 - motorhome trip (thema canyons)
2001 - motorhome trip (thema woestijnen)
2002 - skitrip Breckenridge
2003 - motorhome trip
2004 - motorhome trip
2006 -1 jaar door Amerika met eigen Bounder
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12929
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Boeken over Amerika

Bericht door vana »

Dolf de Vries is ook bekend als acteur.
Hij speelde o.a. in Soldaat van Oranje, Turks Fruit en de Vierde man. Hij schijnt nu in Onderweg naar Morgen te spelen

Marjon
Gebruikersavatar
Mrjn
Amerikafan
Berichten: 262
Lid geworden op: 01 mei 2008, 18:24
Locatie: Grunnen

Re: Boeken over Amerika

Bericht door Mrjn »

RiverCola schreef:In dit lijstje kan de klassieker "on the road' van Jack Kerouac natuurlijk niet ontbreken. Het is een (semi)autobiografische roman over een groep vrienden (echt een stelletje wauzen) die ergens in de jaren '50 door het land reizen, zich settelen, een poosje werken, weer verder reizen, hier en daar aan vrouwen blijven hangen, en weer verder reizen.....Jack Kerouac was hiermee een trendsetter en pionier van de 'Beat-generation' waarover een museum in San Francisco is.
Bijzonder boek, maar ik had soms wel het gevoel dat ik niet helemaal stoned genoeg was om het te begrijpen...
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Boeken over Amerika

Bericht door RiverCola »

Niet stoned genoeg, niet dronken genoeg of simpelweg niet gestoord genoeg? :lol:
Ik moest af en toe ook flink doorzetten om het uit te lezen (komt er dan nooit een eind aan dat eeuwige gezwerf? nee, er komt nooit een eind aan!). En toch vond ik het wel bijzonder...
Pietervds
Amerika-ontdekker
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 sep 2008, 21:43
Locatie: eindhoven

Re: Boeken over Amerika

Bericht door Pietervds »

A people and a nation- div auteurs --> goede representatie Amerikaanse geschiedenis
Why do people love america?- louis chunovic --> algemene beschouwing van brit op de states
White -Richard Dyer --> hoewel niet geheel gericht op de VS, beschouwt dit boek het innerlijke en estetische effect van blank zijn. Essentieel om de westerse en amerikaanse cultuur te kunnen begrijpen, maar zeer ingewikkeld.
American Visions- Robert Hughes --> Nagenoeg alle kannonische kunstwerken van Amerikaanse artiesten en uitleg erbij. Denk aan Warhol, Pollock, O'Keaffe etc.
Florida
Amerikafan
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 aug 2008, 15:44
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Boeken over Amerika

Bericht door Florida »

Jan Tromp: "In New York en domweg gelukkig"
Het is kort in een ander topic genoemd http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... mp#p341298, maar leek me wel de moeite waard om ook hier te noemen!
els70
Amerikafan
Berichten: 261
Lid geworden op: 28 dec 2006, 11:15
Locatie: gent
Contacteer:

Re: Boeken over Amerika

Bericht door els70 »

momenteel het boek aan lezen van Tom Van Dijk (Amerika zoals het is )

http://www.cosmox.be/boeken/amerika-zoa ... 9460010484
charlotte*
Amerika-ontdekker
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 okt 2011, 08:28

Re: Boeken over Amerika

Bericht door charlotte* »

Amerikaanse geschiedenis in een notendop van J.L.G. van Oudheusden

Is een makkelijk boekje over de gehele geschiedenis van Amerika.
Gebruikersavatar
Elisa
Amerikakenner
Berichten: 581
Lid geworden op: 15 aug 2010, 17:29
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Boeken over Amerika

Bericht door Elisa »

Ik breng het topic nog even naar boven...want ik merk dat sommige topics al 'oud' zijn. Zijn er recent nog goede boeken gepubliceerd over Amerika? Ik krijg zo zin om te lezen, zeker nu dat het zo donkere avonden worden. :)

Els70, ik heb vandaag het boek van Tom Van Dijk zien liggen in de fnac. Is het een goed boek?

Groetjes,

Elisa
http://timenelisatravelblogs.wordpress.com/: West USA - New York - Hawaii - Mid-West USA - West Canada + NW USA
Overzicht van onze foto's
Gebruikersavatar
Myrte
Amerikafan
Berichten: 121
Lid geworden op: 05 aug 2010, 14:26
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Amsterdam

Re: Boeken over Amerika

Bericht door Myrte »

Net in de USA gekocht dus nog niet gelezen, maar volgens mij een heel leuk boek vol met feiten:
The real state of America atlas van Cynthia Enloe & Jonie Seager
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Boeken over Amerika

Bericht door Hockey »

Ik ben nogal een John Grisham fan, en op een na zijn al zijn boeken fictie, maar ik heb het idee dat wel een behoorlijk beeld vormen van "The Deep South" en dan met name Mississippi. Zijn boek "The Innocent Man" geeft een beeld van hoe justitie verkeerd kan uitpakken voor een onschuldig man. En dit boek is non fictie.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer