Pagina 1 van 2

Do Not Call List

Geplaatst: 30 jul 2007, 05:04
door suebrons
Ik ben al sinds ik hier woon geregistreerd op een Do Not Call list voor zowel home als cell phone. Nu in ene sinds een maand, wordt ik zeker twee keer in de week gebeld door zgn Research Firms. Als ik dan vriendelijk meldt dat ik op een Do Not Call list sta en niet gebeld wens te worden, krijg ik te horen dat het hier om een research firm gaat en voor hen gelden de DNC lijsten niet. Resultaat is hetzelfde, ik hang nog steeds op en werk nog steeds niet mee LOL.

Een collega van mij heeft sinds kort hetzelfde probleem als ik. Alleen wordt hij dan ook nog eens gebeld op zijn werk mobile.

Ik heb geen caller id meer (heel Nederlands heb ik daar geen extra 8 dollar per maand voor over LOL) dus kan ook het nummer niet doorgeven aan de Do Not Call list people.

Hebben anderen die in Amerika wonen ook dit soort ervaringen? Moet ik mijn nummer nog eens registeren soms met de do not call lijst?

Geplaatst: 30 jul 2007, 13:40
door ANY
Wij staan ook op een do not call list. Het heeft gigantisch het aantal telefoontjes verminderd. Je kunt proberen hun telefoonnummer te krijgen en te melden aan de lijst. Of een researchbedrijf je wel kunnen bellen weet ik niet, of ze zeggen het maar.
Wij blijven hardnekkig gebeld door iemand met een Indisch accent die ons Viagra wil verkopen en het zal zeker een of ander wazig bedrijfje zijn want ze willen ons de naam en telefoonnummer niet geven. Ik heb de oplossing nog niet gevonden. De laatste paar keer heb ik hem heel lang aan de lijn gehouden door te zeggen wacht even, en de telefoon neergelegd :)

Geplaatst: 30 jul 2007, 14:10
door Petra/VS
Er zijn uitzonderingen op de Do Not Call List:
- research bedrijven (inderdaad)
- not for profit bedrijven (Purple Heart e.d.)
- bedrijven, waar je ooit zaken mee hebt gedaan of nog doet, vandaar, dat ik nooit mijn telefoonnummer geef als ik er bij een winkel om wordt gevraagd of een niet echt nummer geef

Geplaatst: 30 jul 2007, 14:38
door Mack
Telemarketeer pesten

1. Zeg na de introductie meteen "Hé, ken ik jou niet ergens van? Je stem komt me heel bekend voor." Als de telemarketeer verder gaat met praten, roep je verrast: "Jaaaa, nou weet ik het weer! Ik ken je van de Club van Incontinente Tieners!" Als de telemarketeer vervolgens ontkent, word je boos, met de opmerking "Je weet dat we bij de Club hebben geleerd ons niet te schamen voor onze handicap en nu doe je zó tegen me!" Hang kwaad op, maar niet voordat je heb gezegd dat je er werk van gaat maken.

2. Deze truc werkt alleen bij telemarketeers die enquêteren. Je bent aardig en behulpzaam tot aan de vragenlijst. Als de telemarketeer de eerste vraag heeft gesteld, stel je een wedervraag om de boel te vertragen. Handige wedervragen zijn "Is dat inclusief BTW?", "Geldt dat ook voor Azië en Midden-Amerika?", "Mag ik hierbij ook het mogelijke antwoord van mijn partner betrekken?", "Kan ik hiervoor mijn eigen gemiddelde gebruiken?", "Zal ik mijn antwoord in D mineur in uw oor jodelen?", "U bedoelt, in de zin van: van A naar B en weer terug?", "Vindt u het goed als ik mijn antwoord eerst in morse repeteer, voordat ik het u doorbrief?", "Maakt het u wat uit of ik aan iets anders denk, als ik het antwoord geef?" en "Kunt u die vraag nog een keer in een niet-Europese taal herhalen?" Hoe de telemarketeer ook reageert, antwoordt hem of haar te allen tijde met "Oh, in dat geval heb ik geen mening."

3. Deze truc is er één van de lange adem. Het vergt bovendien je opperste concentratie. Je gaat het gesprek met de telemarketeer aan en houdt dit vol tot het einde. Gaandeweg het gesprek laat je de telefoonhoorn steeds een stukje verder van je mond zakken. De telemarketeer zal de headphone-set harder zetten om je goed te kunnen verstaan. Ondertussen gaat je mond steeds een stuk verder van de hoorn. Als het gesprek is afgerond, is de telemarketeer doodmoe van het gespannen luisteren. De telemarketeer bedankt je voor je medewerking en wenst je nog een fijne dag toe. Op dat moment hou je de hoorn voor je mond en schreeuw je keihard: "JA, JIJ OOK EEN FIJNE DAG!" Hang dan rustig op.

4. Dit is ook 'n steengoeie. Je doet opnieuw leuk mee tot aan de vragenlijst. Als je een antwoord moet geven, dan vraag je "Moet ik hier nu meteen antwoord op geven?" Als de telemarketeer dat bevestigt, zeg dan "Oh nee, geen denken aan, dat soort dingen overleg ik altijd eerst met mijn moeder." Hang vervolgens ontdaan op.

5. In tegenstelling tot de trucs die we tot nu toe hebben besproken, wordt deze truc over het algemeen een beetje flauw gevonden. Het staat of valt namelijk met je geloofwaardigheid tegenover de telemarketeer. De bedoeling is om een gevoel van paranoia over te brengen op de liefst vrouwelijke marketeer door steeds allerlei complottheorieën te ontrafelen tijdens het gesprek. Stel vragen als "Wat zijn dat voor stemmen?", "Woon je alleen?" en "Heb je de laatste tijd vaak een man met donker haar gezien?" Als je het gesprek zo veel mogelijk hebt gefrustreerd en de telemarketeer hebt betrokken in allerlei zaken waar niemand in gelooft, gil je panisch in de telefoon "Blijf daar en praat met niemand, ik kom je redden!" Hang op en blijf gewoon thuis.

6. Als deze truc slaagt, is het een heel goeie grap, al zal de telemarketeer het vaak vrij snel doorhebben. Maak tijdens de introductie van de telemarketeer piepgeluidjes, door op de nummertoetsen te drukken of door ze zelf te imiteren. Zeg vervolgens "Oh, wacht even, ik heb een wisselgesprek." Vanaf dat moment hou je je mond. Wacht ongeveer tien tellen en begin dan steeds harder in de hoorn te ademen. Ga hiermee net zolang door tot de marketeer reageert. Doet de marketeer dit niet, begin dan te praten tegen iemand die bij jou in de kamer zou kunnen staan. Doe net alsof jíj degene bent die aan het wachten is, door opmerking te maken als "Ja, ik kom eraan, even wachten nog, die meneer van de telemarketing heeft nu een wisselgesprek."

7. Deze truc is ijzersterk maar tegelijkertijd ook niet helemaal. Dat komt door het controversiële karakter van de grap. De bedoeling is om een terminaal patiënt te spelen, die bij elk antwoord zinspeelt op het naderende einde. Begin met de opmerking "U zal de laatste zijn die ik aan de telefoon krijg, denk ik." Als je er genoeg van hebt, dan doe je alsof je je verslikt. Dan brabbel je de tekst van een bekende sterfscène uit een klassieke film en hang je op met een soort ongecontroleerde zwaai, zoals dat in die films ook altijd gaat.

8. Dit is een muzikale truc, waarbij het van belang is dat je een beetje met een mondharmonica overweg kunt. Leg de telemarketeer onmiddellijk opgewonden uit dat je op het punt staat om voor tienduizend mensen op te treden. Dan speel je het refreintje van 'Ben ik te min' en je zegt "Nou, kom maar op met je vragen!" Blijf regelmatig het refreintje spelen, ook als de telemarketeer bezig is een vraag te stellen. Maak het de telemarketeer uiteindelijk onmogelijk, door zijn mening te vragen over de ouverture die je daarna direct inzet. Dat het spontane muziekstuk niet meer ophoudt, spreekt voor zich.

9. Voor de echte taalfanaten die wel van een uitdaging houden is deze laatste truc een must. Het is de bedoeling om tijdens het telefoongesprek je zinnen uit te spreken zonder werkwoord. Of, ook geinig, je spreekt zonder lidwoorden. Geoefenden en universitair docenten spreken met zichzelf af geen onbepaalde voornaamwoorden van een ingebed naamwoordelijk deel van het gezegde uit te spreken.

Geplaatst: 30 jul 2007, 14:42
door Bennogr
Ik doe soms mee met interviews, ik vraag mensen altijd de oren van het hoofd en ik doe zo wat terug voor de arme werkstudenten die meestal bij dat soort bedrijven zitten.

Wat soms helpt: naam, adres en telefoonnummer vragen en zeggen dat ze van de Attorney General van je staat zullen horen.

Ik krijg af en toe telefoontjes op mijn mobiel van mensen die naar een dame vragen waar ik nooit van gehoord heb. Heb laatst dat nummer eens opgezocht via Google en het bleek van een bedrijf te zijn dat geld probeert te innen van mensen die hun schulden niet betaald hebben. Misschien een idee om dat nummer van de viagra mensen op te vragen (als je geen caller ID hebt draai dan * 69) en via het Internet te kijken of andere mensen ookproblemen met ze hebben.

Overigens: mijn eerste vraag aan mensen die geld ophalen voor het goede doel (meestal de politie of brandweer of arme weduwen en wezen) is altijd hoeveel geld naar het goede doel gaat en hoeveel aan de strijkstok blijft hangen. Ze zijn daar meestal heel openlijk over (moet ook, dat is een verplichting -- als ze dat niet weten zeg ik meteen dat ze dan niet mogen bellen) en komen met bedragen als: 80 procent voor ons, 20 procent voor het Doel. Ik roep dan maar dat dat afzetterij is, een echte nonprofit hoort minstens 80 procent af te dragen aan het Doel.

Geplaatst: 30 jul 2007, 14:49
door Staceybeesie
Wij staan ook op de do not call list en we bellen via "Vonage".
(gratis caller ID, trouwens)
En moet zeggen dat wij heel weinig telefoontjes krijgen.
Zeker in vergelijking met de andere mensen die wij hier kennen.
Vonage schijnt toch anders met zijn klanten en hun gegevens om te gaan, heb ik het idee.

Geplaatst: 30 jul 2007, 16:29
door Loek
Als iedereen die door telemarketers wordt gebeld, ze nu zo lang mogelijk onnodig aan de lijn houden met de bovengenoemde methoden, dan hebben ze geen tijd meer om mij te bellen. Dat is volgens mij de enige methode om voor goed een einde te maken aan dit soort praktijken. Zorg dat het bedrijf meer kosten moet maken dan hun gebel oplevert. Dan houdt het vanzelf op.

Consumenten verenigt U! :lol:

Geplaatst: 30 jul 2007, 16:41
door Joke
Gewoon Nederlands praten, en blijven praten.

Geplaatst: 30 jul 2007, 16:51
door manja
Wij staan nog niet op de do not call list. Als we gebeld worden blijven we gewoon Nederlands praten dan hangen ze vanzelf op.

Geplaatst: 30 jul 2007, 17:47
door PeeJay
Als ik door telemarketers gebeld wordt, zeg ik altijd dat ze even moeten wachten, heb net het eten op staan en leg dan de hoorn naast de telefoon. De meeste geven na 5 minuten al op... 8)

Een aantal jaar geleden mijn telefoon nummer wel op de do-not-call-list gezet, dus we krijgen eigenlijk niet zo veel van die telefoontjes.


/PeeJay

Geplaatst: 30 jul 2007, 18:02
door fcolos
Ik heb alleen een mobiele telefoon (verizon), en wordt nooit gebeld door mensen aan wie ik niet zelf mijn nummer heb gegeven.
Op mijn prepaid tracphone (voor bezoekende NLers :) ), word wel af en toe gebeld, en als je dan opneemt, begint een spaanstalig bandje te spelen (ik neem tenminste aan dat het een opname is, want er wordt niet op mij gereageerd...).

Geplaatst: 30 jul 2007, 18:53
door Clint
In NL is nu een wetsvoorstel goedgekeurd voor een Do Not Call list, waar ik me zeker voor aan ga melden. Een tijdje geleden werd ik geterroriseerd door een callcenter. 3 tot 4 dagen in de week belden ze, vaak 2 keer per dag. Telkens zei ik vriendelijk dat ik geen interesse had en dat ze, gezien de toen recente wedswijziging, verplicht waren mij uit hun bestand te halen. Toen ze het in hun hoofd haalden om op mijn vrije dag, na een week tentamenstress te bellen om half 9 en om half 10 's ochtends werd ik erg kwaad, zeker nadat de jongen die me belde me ook nog eens voor de gek probeerde te houden. "We hebben u nog NOOIT gebeld". "Onzin! ik heb je een uur geleden nog gesproken!". Ik heb hem toen compleet voor rot gescholden, tot HIJ uiteindelijk ophing en daarna heb ik nooit meer wat gehoord :lol:

Geplaatst: 30 jul 2007, 19:22
door DixieChick
Je kan trouwens ook gewoon je antwoordapparaat laten opnemen, en dan zo je telefoontjes screenen. Mijn familie en vrienden weten allemaal dat wij dit doen, en spreken dus gewoon in, waarna wij opnemen.

Geplaatst: 30 jul 2007, 19:33
door kastelke
Ik heb een hekel aan credit card firma's die bellen 'voor mijnheer'. Als ik dan uitleg dat IK hier diegene ben die over de financiën gaat, dan blijven ze volhouden dat ze toch 'mijnheer' willen spreken. OK, dan laat ik hun dus een keer of drie terugbellen, en als ze dan op een moment bellen dat 'mijnheer' thuis is EN ik zin heb, dan komt 'mijnheer' aan de telefoon. Zij beginnen hun verhaal te doen, en dan zegt hij m'n echtgenoot doodleuk: "Dàt kan u beter met mijn vrouw bespreken, ik moei mij niet met de financies.". :lol: (idem met uitgeverijen die een of ander tijdschriftabonnement willen verkopen)

Geplaatst: 30 jul 2007, 21:43
door Mack
Ben ooit gebeld door iemand die me mededeelde dat ik "geselecteerd" was en kans maakte op miljoenen Euro's, ik moest alleen loten kopen.

Het was heel doorzichtig, ik ben in discussie gegaan en dat vonden ze niet leuk. Uiteindelijk waren ze het zo beu dat ze boos hebben opgehangen :D

Geplaatst: 30 jul 2007, 21:59
door Petra/VS
Wij worden nu we op de Do Not Call List staan bijna niet meer gebeld, maar als dat wel zo is en ik neem op (ik laat het meestal gewoon gaan), dan vraag ik simpelweg of ze ons telefoonnummer van hun lijst schrappen. Daar wordt altijd beleefd op gereageerd en het werkt. Ik zie geen reden om mensen, die gewoon hun werk doen, te gaan zitten pesten. Het zou zomaar kunnen, dat een van mijn kinderen ooit ook telemarketing werk zal doen om wat bij te verdienen. Zolang zij beleefd blijven, blijf ik het ook.

Geplaatst: 30 jul 2007, 22:06
door Clint
Mack schreef:Ben ooit gebeld door iemand die me mededeelde dat ik "geselecteerd" was en kans maakte op miljoenen Euro's, ik moest alleen loten kopen.

Het was heel doorzichtig, ik ben in discussie gegaan en dat vonden ze niet leuk. Uiteindelijk waren ze het zo beu dat ze boos hebben opgehangen :D
Toevallig van de firma Euro Millions? :roll:

Geplaatst: 30 jul 2007, 22:14
door Sandy
Mack schreef:Telemarketeer pesten.
En jij denkt dat telemarketeers/interviewers zo stom zijn om daar in te trappen?

Geplaatst: 30 jul 2007, 22:48
door Annie
Ook in Nederland kan je ook op een not call list gezet worden.
Via http://www.infofilter.nl , ik heb dat een aantal maanden geleden laten doen en tot nu toe geen telefoontjes gehad van en of ander callcenter.

Geplaatst: 30 jul 2007, 23:04
door Clint
Annie schreef:Ook in Nederland kan je ook op een not call list gezet worden.
Via http://www.infofilter.nl , ik heb dat een aantal maanden laten doen en tot nu toe geen telefoontjes gehad van en of ander callcenter.
Het is echter niet verplicht om je eraan te houden. Met de nieuwe wet wordt dat het wel.