Pagina 1 van 1

Aanhanger van Amerikaanse truck

Geplaatst: 12 dec 2003, 07:49
door eaglelgae
Ok ik heb een vraagje waarmee ik al een tijdje rondloop, nu kwam die weer naar boven bij het doorkijken van de foto's van Amerikaanse trucks op deze website.
In het Noord-Westen van Washington State heb ik regelmatig trucks gezien met een grote laadbak, maar dan kwam er een lange stang achteraan, zo'n 3 tot 5 meter en dan een klein laadbakje. Ik heb verschillende theorien gehoord waardoor er zo'n stang wordt gebruikt, maar geen uitsluitend antwoord gehoord. Ook niet van verschillende mensen die in het gebied wonen. Ik heb echter nooit de kans gehad een chauffeur te spreken.
Ok om jullie een kleine, geimproviceerde indruk te geven:

CUU---U

Hierbij is C de cabine, UU de grote laadbak, --- de stang en U de kleine laadbak. :P
De theorien die ik heb gehoord is dat het makkelijker is beide laadbakken op hetzelfde moment leeg te kiepen. Een andere dat de stang ervoor zorgt dat de vrachtwagen door scherpe bochten kan komen.
Ik vraag me dus af of iemand deze soort aanhangers ook ooit heeft gezien. Of iemand weet waar die tussenstang voor is en of ze een specifieke lading hebben.
Anneke

Aanhangers met lange trekstang / disselstang

Geplaatst: 27 jan 2004, 18:08
door Made in Holland
Dit is inderdaad voor het gelijktijdig kunnen kippen van zowel truck als aanhanger. Je ziet het ook alleen maar bij kip-combinaties.
Als je aandachtiger naar zo'n tussenstuk kijkt, zie je ook dat de kabels en slangen zijn afgedekt/weggewerkt, zodat de lading deze niet kan beschadigen.
Ben dit principe trouwens ook op vakantie in Australie tegengekomen (is niet zo verwonderlijk, want een groot deel van de Australische bevolking is van Amerikaanse orgine).
Ben verder al op veel plaatsen op de wereld geweest, maar wat je verder ook haast alleen in USA tegenkomt zijn motorhomes met daarachter een auto hangen via een dissel.

Re: Aanhangers met lange trekstang / disselstang

Geplaatst: 28 jan 2004, 06:40
door Redneck
Leon van Rooij schreef: Ben dit principe trouwens ook op vakantie in Australie tegengekomen (is niet zo verwonderlijk, want een groot deel van de Australische bevolking is van Amerikaanse orgine).
Ik weet niet waar je die wijsheid vandaan haalt, maar het grootste gedeelte van de Aussies, meer dan 70%, zijn van Britse afkomst. De rest bestaat voornamelijk uit andere Europeanen, Aziaten en Aboriginals.

gr. Redneck

Aussies

Geplaatst: 28 jan 2004, 09:49
door Made in Holland
Redneck,

Deze wijsheid werd tijdens mijn bezoek aan Australie (2001) verteld.
Er werd verteld dat tijdens de tweede wereldoorlog meer dan een miljoen amerikaanse soldaten in Australie gelegerd zijn geweest (vooral aan de noordelijke oostkust). Een deel hiervan is na het einde van de oorlog daar blijven hangen.
Heb het even nagezocht en zoals je al zei blijkt dat maar een klein deel van de totale australische bevolking van amerikaanse komaf is. Is mij daar dus verkeerd verteld.

Re: Aussies

Geplaatst: 28 jan 2004, 18:58
door Redneck
Leon van Rooij schreef:Redneck,

Deze wijsheid werd tijdens mijn bezoek aan Australie (2001) verteld.
Er werd verteld dat tijdens de tweede wereldoorlog meer dan een miljoen amerikaanse soldaten in Australie gelegerd zijn geweest (vooral aan de noordelijke oostkust). Een deel hiervan is na het einde van de oorlog daar blijven hangen.
Heb het even nagezocht en zoals je al zei blijkt dat maar een klein deel van de totale australische bevolking van amerikaanse komaf is. Is mij daar dus verkeerd verteld.
Geeft niet Leon, iedereen kan zich vergissen. G'day mate!

gr. Redneck

Geplaatst: 28 jan 2004, 19:57
door eaglelgae
Bedankt voor je antwoord. Nu ben ik toch nog nieuwsgierig hoe jij erachter bent gekomen.... :wink:

Geplaatst: 29 jan 2004, 15:01
door Made in Holland
eaglelgae,

Ik vroeg het mij ook al een tijdje af toen ik ze voor het eerst rond zag rijden.
Maar na een paar dagen kwam ik langs wegwerkzaamheden waar ze net beiden (bakwagen en aanhanger) aan het kippen waren.
Er wordt dan rijdend ge-kipt, want anders moet de truck de aanhanger door een grote berg zand trekken.
In Nederland heb ik weleens het tegenoverstelde gezien. Er zijn aanhangwagens die tijdens het rechtdoorrijden een korte trekstang hebben en bij het nemen van een bocht wordt de trekstang automatisch langer, zodat voorwagen en aanhanger elkaar niet raken. Dit i.v.m. de maximale combinatie lengte, welke volgens NL wet geldt.