Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Amerikanen en het milieu(bewustzijn)

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Amerikanist
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Amerikanen en het milieu(bewustzijn)

Bericht door Amerikanist »

Dingen waar ik me groen en geel aan erger: je auto onwijs lang stationair laten draaien als je even een winkel inloopt (want dan blijft hij lekker koel..), afval uit je auto dumpen op straat (asbakken, lege blikjes, noem maar op), afval scheiden; nooit van gehoord, onwijs grote verpakkingen voor kleine dingetjes, bergen tasjes bij elke winkel waar je naartoe gaat, lekker zelf alles verbranden op een stapeltje in je tuin, bergen reclamefolders in je brievenbus (en geen mogelijkheid om dat te stoppen?).
Aan al deze dingen erger ik me elke dag in Nederland, helaas niet uniek Amerikaans. Het feit dat er in NL gescheiden bakken staan op veel plaatsen betekent echt niet dat mensen ook echt zorgvuldig hun afval scheiden...

Ook moet ik zeggen dat ik niet denk dat zuinigere auto's, canvas boodschappentassen en recycling de wereld gaan redden. Er zijn gewoon veel te veel mensen en je kunt niet verwachten dat die allemaal bereid zijn genoegen te nemen met minder. Dingen slimmer doen zal zeker iets uitmaken, maar de echte lange-termijn oplossingen liggen in technische innovatie en geboortebeperking. En we moeten verder kijken dan de Aarde...

De meest toegewijde outdoorfanaten die ik ooit ben tegengekomen waren trouwens Amerikanen. Zelden Nederlanders gekend die zoveel weten over de natuur.
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG »

Ziva schreef:Ik heb vandaag een lesje "sceptic tank" (sp??) van mijn lief gekregen en hoe zo ongeveer dat werkt. Blijkbaar stroomt de poep en pies :pottytrain5: in "cleanere" vorm zo de tuin in ofzo .... :sick:

Vraag ik me gelijk af, hoe milieuvriendelijk is dat dan?
natuurlijke mest :mrgreen:

In België is een septische put in veel gevallen verplicht zelfs. Maar de septische put is wel aangesloten op de openbare riolering:
Wij hebben er zo één onder onze voortuin zitten, daar merk je in praktijk dus echt niks van.
(en wij spoelen geen condooms of plastic zakken door het toilet :? )
Doordat het afval van de lucht afgesloten is, begint een anaeroob (in afwezigheid van zuurstof) bacterieel rottingsproces dat bijna de helft van de massa afval afbreekt. Dit resulteert in een vaste materie die langzaam naar de bodem van de put zinkt, en een klare vloeistof die afgevoerd wordt via een overloop naar de riolering. Afhankelijk van hoeveel afvalwater in de put terecht komt, moet dat bezinksel soms weggevoerd worden omdat de put anders vol raakt. Hierdoor wordt het afbraakproces onderbroken.

Een septische put heeft heel functies:
1.Vergaren van de afvalstoffen die in het toilet doorgespoeld worden (condooms, plastic zakken, ...)
2.Scheiden van de vaste materialen (toiletpapier, zand) en de vloeistof. Zo wordt vermeden dat de vaste onderdelen in het toiletwater de leidingen doen verstoppen
3.Vaste stoffen laten bezinken, zodat water vervuild met vaste stoffen in oplossing na een aantal dagen opnieuw helder is en geloosd kan worden
4.Het laten gisten van de vaste bezonken stoffen. Hierdoor verkleint het volume van de vaste stoffen sterk.
5.Opvangen van grote vuildebieten. Als de rioleringen te weinig afwatercapaciteit hebben (door een te kleine diameter van de leidingen), of als de rioolwaterzuiveringsinstallatie niet de capaciteit heeft om alle vuillast in één keer te ontvangen fungeert de septische put als tijdelijke opslagbak.
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Da's waar, maar het idee van een septic tank in je achtertuin heeft me nooit echt aantrekkelijk geleken... :?
Je merkt er niks van hoor. Alleen om de paar jaar leeg laten maken. Het is allemaal vuill dat natuurlijk afbreekt, en ik kan niet zeggen dat de bomen in dat gebied er nu beter van groeien, dus het water zal toch wel dieper de grond ingaan.

We zijn nu trouwens in de buurt van New York, en het verschil van Upstate en Downstate valt zo op. Niet alleen dat je hier in de buurt van een miljoenenstad zit, maar of dat ook een andere mentaliteit is? Bv gisteren in een state park, wat een troep dat daar lag. Mensen hadden gepicknicked en waar ze gezeten hadden lag de grond bestrooid met servetten en papieren borden. Er waren veel zomerkampgroepen en ik verdenk een van die groepen. Dat is toch iets wat je kinderen bij moet brengen om op te ruimen.
Het is trouwens zo belangrijk om kinderen te leren over de natuur en milieu, niet alleen recyclen, maar wat we doen met de natuur als er weer eens wat bijgebouwd wordt bv.
We kijken naar buiten en zien groen en een beestje hier en daar, maar het is een natuur onder enorme stress.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Een septic tank die echt goed werkt breekt alles zo goed af, dat je hem eigenlijk nooit hoeft te legen. Wij hebben er twee, een bij het huis en een bij het gastenverblijf. Ruik je niks van en ook de planten worden niet groter of zo in die hoek.
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Misschien niet geheel on-topic, maar als er een oplossing is voor het gevoel dat we in sommige delen van de VS niet genoeg doen voor het milieu dan is dat wel een maand naar China gaan. Ik zit hier nu een maand met een aantal studenten voor een summer study abroad, en ik kan niets anders zeggen dan WOW. Iedereen drinkt uit plastic flesjes (want de waterleiding zit op dezelfde lijn als de riolering), afval wordt op straat gegooid (en dan werkelijk alles), ondanks dat we aan zee zitten (Xiamen) ligt er bijna elke dag een blauwe waas van alle uitlaatgassen over de stad, en men is werkelijk gek op tasjes, zakjes, styrofoam take-away bakjes, en wegwerpbare stokjes. Natuurlijk is dat geen excuus voor thuis niet je best doen, maar het plaatst dingen wel in perspectief.

Waar ik trouwens bij ons erg verbaasd over was, was dat de apotheek geen gebruikte medicijnen terug neemt. Je mag een zakje kopen (a $4), maar ze nemen het niet gratis in om te vernietigen (wat ik op andere plekken wel gewend ben). De apotheker vertelde mij dat het gewoon in de afval kon.. :shock: Toen ik begon over milieu, dieren, etc., trok hij zijnn schouders op en zei dat ik het ook kon prakken en koken in heet water en dan weggooien. Kijk, mij maakt $4 voor zo'n zakje niet uit, maar hoeveel mensen doen dat niet, en donderen hun medicijnen zo tussen de rest van de vuilnis?

En waar ik in het zuiden ook moeite mee heb is de temperatuur van de AC. Kijk, dat je de AC gebruikt, daar kan je niet omheen. Maar wij zetten het ding vaak op 78F, terwijl de meeste mensen hier hun huis tot minstens 75F koelen, en vaak kouder. Bedrijven (zoals mijn kantoor) koelen het soms nog meer (waardoor je in pak naar je werk moet, omdat je anders bevriest). Ik vind dat dus helemaal niet nodig, en volgens mij bespaar je echt flink wat energie door het net iets warmer te houden (plus je hoeft je niet om te kleden als je van binnen naar buiten gaat en andersom).

Verder doet ons stadje het wel aardig hoor. We kunnen afval scheiden (is wel vrijwillig, je krijgt een bak voor plastic en metaal), hebben een dump waar je karton, chemisch, etc. naar toe kan brengen, en je ziet, zoals Bandido al zei, dat men echt bezig is een inhaalslag te maken. Het is natuurlijk nog lang niet zo als in Duitsland bijvoorbeeld (waar we vijf vuilnisbakken hadden, en oud papier, en een compost hoop, en waar je de auto niet aan de straat mocht wassen vanwege de eventuele olie die dan op straat zou stromen), maar persoonlijk vond ik dat bijna te bedilligerig, en daar hou ik niet van ;)
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Ja, China is een milieuramp in de maak.

Vppr de medicijnen heb je hier bepaalde dagen dat ze ingeleverd kunnen worden. In het ziekenhuis zijn we pas geleden begonnen om onze afvalmedicatie in aparte bakken te doen (als je een halve pil moet geven bv.)

Wat ik trouwens eerder zei over kinderen over het milieu leren; er wordt hier toch wel een en ander aan gedaan. We waren in het science center en er waren oa grote leerstations over de natuur van deze omgeving, en alternatieve energie. De ouders leren er ook wat van :)
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Machteld
Amerikafan

Bericht door Machteld »

Amerikanist schreef:Dingen slimmer doen zal zeker iets uitmaken, maar de echte lange-termijn oplossingen liggen in technische innovatie en geboortebeperking
Als we nou overal ter wereld een geboortelimiet in zetten 1-2 kids per gezin zou je het zo inperken, China heeft nog steeds veel mensen, maar de geboortebeperking helpt wel! Ik denk dat je dan wel veel gelovigen over je heen krijgt en ik wil die discussie hier ook niet beginnen :O
A Dutch girl in Oregon!
Dutch in Oregon op Facebook!
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Melinda Gates heeft een (vind ik) erg goed verhaal hier over. Geen verplicht maximum aantal kinderen, maar vrijwillige en in de praktijk effectieve geboortebeperking door anticonceptie en empowerment van vrouwen:

http://www.ted.com/talks/melinda_gates_ ... genda.html
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Is zij daarom niet behoorljk aangevallen in bepaalde media hier in de States?
goldenhills
Amerika-expert

Oh, vast! In haar verhaal maakt ze ook duidelijk dat ze erg goed weet welke kritiek er is. Zij en Bill hebben een foundation met een waarde van 34 miljard (!) dollar. Een beetje kritiek kunnen ze wel hebben denk ik :wink:
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Het is nu net op CNN. Goed initiatief denk ik.
Maar CNN stelt de vraag hoe ze het aan de paus uit gaat leggen.
LeenG
Amerika-expert

Bericht door LeenG »

Staceybeesie schreef: Maar CNN stelt de vraag hoe ze het aan de paus uit gaat leggen.
ik wil graag eens aan de paus vragen hoe hij kan uitleggen waarom vrouwen kinderen moeten krijgen die in armoede en honger opgroeien zonder kans op basis gezondheidszorg of enige vorm van scholing, en vaak met een groot risico op sterfte van zowel moeder als kind.
Het is gemakkelijk om vanuit zijn ivoren toren en gouden paleis in het Vaticaan dingen te prediken. Laat hem eens zijn belofte van armoede houden en een week het leven van een moeder in een sloppenwijk delen, zien of hij nog hetzelfde preekt. De kerk beweert dat ze het leven "heilig" is, blijkbaar vind Rome het leven voor de geboorte heiliger dan erna.

Ik kan zoooo ongelooflijk kwaad worden over dit onderwerp, emotioneel zelfs. De kerk heeft in heel veel ontwikkelingslanden nog altijd een gigantische invloed en voor veel mensen zijn ze vaak een enige bron van informatie. Zij zijn in veel landen zelfs heel goed geplaatst om aan voorlichting te doen over anticonceptie en HIV/AIDS- preventie. Ze zouden zoveel leed kunnen voorkomen maar nee, een paar achterhaalde dogma's zijn belangrijker dan de mensen zelf. hoe wereldvreemd kan je zijn.... :x
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Hier een stukje van het interview.

http://religion.blogs.cnn.com/2012/07/0 ... raception/

Het stukje wat ze tegen de paus zou zeggen vind ik wel sterk.
"this day and age" vooral.
markgoestoamerica
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door markgoestoamerica »

LeenG schreef: ik wil graag eens aan de paus vragen hoe hij kan uitleggen waarom vrouwen kinderen moeten krijgen die in armoede en honger opgroeien zonder kans op basis gezondheidszorg of enige vorm van scholing, en vaak met een groot risico op sterfte van zowel moeder als kind.
Het is gemakkelijk om vanuit zijn ivoren toren en gouden paleis in het Vaticaan dingen te prediken. Laat hem eens zijn belofte van armoede houden en een week het leven van een moeder in een sloppenwijk delen, zien of hij nog hetzelfde preekt. De kerk beweert dat ze het leven "heilig" is, blijkbaar vind Rome het leven voor de geboorte heiliger dan erna.

Ik kan zoooo ongelooflijk kwaad worden over dit onderwerp, emotioneel zelfs. De kerk heeft in heel veel ontwikkelingslanden nog altijd een gigantische invloed en voor veel mensen zijn ze vaak een enige bron van informatie. Zij zijn in veel landen zelfs heel goed geplaatst om aan voorlichting te doen over anticonceptie en HIV/AIDS- preventie. Ze zouden zoveel leed kunnen voorkomen maar nee, een paar achterhaalde dogma's zijn belangrijker dan de mensen zelf. hoe wereldvreemd kan je zijn.... :x
Sorry hoor, dat is de leer van de kerk, geen wet of zo, je krijgt geen boete als je je er niet aan houd, je word het land niet voor uitgezet, of je moet niet eens naar de gevangenis...
Dus afgeven op de paus, (ook al ben ik niet zijn grootste fan) vind ik spijkers bij laag water zoeken...

Als zijn leer je niet bevalt, jammer dan, dan volg je hem toch niet, daardoor ben je niet een minder mens, en het mooie is, je blijft er altijd welkom.. :wink:
Er zijn geloven genoeg waar je je mischien beter bij thuis voelt, of als je helemaal nergens in gelooft, wat is dan je probleem?
Laat die man toch... Ik weet zeker dat hij jou niets mistdaan heeft met het vertellen van zijn visie.
If you can dream it...
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Dat is dan ook wel weer wat kortzichtig. Helaas is voor miljoenen mensen in de wereld de wil van de paus toch echt wet (net zoals dat 50 jaar geleden in Zuid-Nederland nog was). Daar vanaf wijken kan betekenen dat je wordt verstoten door familie en omgeving, en dan ben je misschien nog verder van huis. Ik ben het met je eens dat de paus gewoon genegeerd zou moeten worden, maar zolang dat voor velen geen optie is, zou hij zelf zijn verantwoordelijkheid moeten nemen.
Terug in Texas!
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

We gaan nu wel erg off topic. Ik wil graag iedereen verzoeken weer de discussie over het oorspronkelijke onderwerp voort te zetten.
"Keep Georgia On Your Mind"
LeenG
Amerika-expert

Bericht door LeenG »

in een poging om weer on-topic te komen:

Milieubewustzijn gaat veel verder dan je eigen boodschappentas mee te nemen naar de supermarkt. Het is ook moeilijk om het land per land te bekijken. Als de natuurljke rescources van de planeet uitgeput geraken omdat we met teveel zijn, heeft dat op de duur gevolgen voor iedereen: zuivere lucht, zuiver water, afvalverwerking, we moeten allemaal ergens wonen, ons kleden, ons verwarmen/afkoelen,... Overbevolking van de planeet speelt daarin een belangrijke rol. En dan vind ik het wel relevant wanneer een instituut als de RKK (en niet alleen de paus persoonlijk) daar knal tegenin gaat met hun conceptie-promotie, niet enkel in Afrika maar evenzeer in de VS. Op zich is het toch vreemd dat iemand als mevr Gates in "the land of the free" zich zo moet verantwoorden omdat ze vrouwen in armoede middelen wil aanreiken om controle over hun situatie te nemen.
goldenhills
Amerika-expert

Ik gooi ook nog wat in de groep; milieu is inderdaad een breed onderwerp. Sustainable food is m.i. daar zeker deel van, en dat lijkt toch wel een (kleine?) opleving te beleven in de VS. PBS zend een nieuwe serie uit over dit onderwerp:

http://www.pbs.org/food/shows/food-forward/

[youtube]RBdZ0T1AyIo[/youtube]

Wij zijn vorig jaar met een kruidentuintje gestart, en dit jaar hebben we een stuk erbij met tomaten. Het is natuurlijk maar een klein deel van het voedsel wat we nodig hebben, maar ik vind het erg leuk om te doen, en vooral de verse kruiden onder handbereik is reuze handig. Groene kruiden uit de winkel is bijna altijd teveel, en gaat grotendeels in de afvalbak. En in de tuin werken is ook nog eens een stuk gezonder dan op de bank zitten :wink:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer