Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Lunchen in Amerika

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
rijocaer
Amerikakenner

Re: Lunchen in Amerika

Bericht door rijocaer »

Qua lunch hebben we sinds kort hier weer een nieuw tentje waarvan ik echt hoop dat ze het redden. Ze zijn een beetje Europees georienteerd qua sandwiches (brie met apricot... heerlijk) en hebben zelfs "hot tea" (iets dat hier vaak niet op de kaart staat). Dus even afwachten want veel tenten sluiten hier soms evensnel als ze komen :([/quote]

Wat/waar is het? Ik ga zelf graag naar Tomato Head of hier in Maryville of Market Square in Knoxville.
rijocaer
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Oh het is in Humboldt. Het heet Red Door Cafe en is volgens mij alleen een lokaal tentje maar ze doen het goed volgens mij.

Mensen moeten erg wennen aan hun concept van bijvoorbeeld zelf service en zelf je rommel achter je opruimen want ze zijn hier best wel verwend haha. De eigenaar heeft lang in Zwitserland gewoond dus misschien dat hij daarom dat tentje gestart is. Ben benieuwd, had vandaag weer een lekkere sandwich gehaald.

:offtopic: Ik ervaar inderdaad hetzelfde qua kinderen. Mensen vinden het belangrijk dat kinderen goed verzorgd worden maar uiteindelijk is hier wel de opvatting dat "jij kinderen wilt dus dat jij er maar voor moet betalen". En eerlijk gezegd deel ik die opvatting ook gewoon. Het enige waar ik echt veel moeite mee heb is dat je, bijvoorbeeld aan het begin van het schooljaar allerlei spullen moet kopen voor je kinderen (schriften, pennen maar ook dingen als sanitziers, zakdoeken etc.) en dat die spullen dan voor het hele klaslokaal gebruikt worden en dat er dan ook kinderen zijn die blijkbaar helemaal niets kopen en daar dan ook vrolijk gebruik van maken. Ik snap best dat er mensen zijn die het financieel minder hebben maar vraag dan gewoon een bedrag aan geld aan het begin van het jaar en koop lekker zelf in in plaats van mij grote hoeveelheden te laten kopen en die dan voor iedereen te gebruiken.

Sowieso is dat vervelend, steeds allerlei dingen moeten kopen voor die scholen. Cakejes, boxed fruit juice, cookies, weet ik veel. Ik krijg zo vaak allerlei briefjes voor mijn neus dat ik weer dingen moet kopen en dan denk ik soms echt "Val me niet lastig". Ik heb werkelijk geen idee hoe dat allemaal in Nederland gaat maar ik vind het reuze irritant om steeds geconfronteerd te worden met boodchappenlijstjes voor de elementry school. Dat is bijzonder onhandig en tijdverspillend als je 5 dagen per week werkt. En als je denkt "doei" krijg je weer het probleem dat ze denken dat je niet betrokken bent bij je kids :P
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Haha Ziva, ik heb 4 kinderen op drie verschillende scholen, ik heb er bijna een dagtaak aan. Maar ik heb er niet zoveel moeite mee dat ik schijnbaar meer doneer aan schoolspullen dan sommige anderen. Ik kan het me permitteren en hoef er geen boterham minder om te eten en ik kan voor anderen niet oordelen. Het zou alleen wel fijn zijn als ze die dingen wat langer van te voren laten weten en liefst ook niet het briefje voor kind 2 mee naar huis sturen als ik net voor kind 1 precies dezelfde spullen heb moeten halen :roll:
rijocaer
Amerikakenner

Bericht door rijocaer »

Ziva schreef:Oh het is in Humboldt. Het heet Red Door Cafe en is volgens mij alleen een lokaal tentje maar ze doen het goed volgens mij.

Mensen moeten erg wennen aan hun concept van bijvoorbeeld zelf service en zelf je rommel achter je opruimen want ze zijn hier best wel verwend haha. De eigenaar heeft lang in Zwitserland gewoond dus misschien dat hij daarom dat tentje gestart is. Ben benieuwd, had vandaag weer een lekkere sandwich gehaald.

:offtopic: Ik ervaar inderdaad hetzelfde qua kinderen. Mensen vinden het belangrijk dat kinderen goed verzorgd worden maar uiteindelijk is hier wel de opvatting dat "jij kinderen wilt dus dat jij er maar voor moet betalen". En eerlijk gezegd deel ik die opvatting ook gewoon. Het enige waar ik echt veel moeite mee heb is dat je, bijvoorbeeld aan het begin van het schooljaar allerlei spullen moet kopen voor je kinderen (schriften, pennen maar ook dingen als sanitziers, zakdoeken etc.) en dat die spullen dan voor het hele klaslokaal gebruikt worden en dat er dan ook kinderen zijn die blijkbaar helemaal niets kopen en daar dan ook vrolijk gebruik van maken. Ik snap best dat er mensen zijn die het financieel minder hebben maar vraag dan gewoon een bedrag aan geld aan het begin van het jaar en koop lekker zelf in in plaats van mij grote hoeveelheden te laten kopen en die dan voor iedereen te gebruiken.

Sowieso is dat vervelend, steeds allerlei dingen moeten kopen voor die scholen. Cakejes, boxed fruit juice, cookies, weet ik veel. Ik krijg zo vaak allerlei briefjes voor mijn neus dat ik weer dingen moet kopen en dan denk ik soms echt "Val me niet lastig". Ik heb werkelijk geen idee hoe dat allemaal in Nederland gaat maar ik vind het reuze irritant om steeds geconfronteerd te worden met boodchappenlijstjes voor de elementry school. Dat is bijzonder onhandig en tijdverspillend als je 5 dagen per week werkt. En als je denkt "doei" krijg je weer het probleem dat ze denken dat je niet betrokken bent bij je kids :P

Begin daar maar niet over :x Hier ook zo erg. teneerste vind ik het wel normaal om hulp te krijgen. er kan vanalles gebeuren, baan kwijt, waarom je hulp nodig hebt. Het zijn zij die er gewoon in blijven en niets doen om te beteren waar ik mij aan erger. Hier ook genoeg van die lui. Wel sparen voor een mooie cruise, wel geld voor tabak en drank maar niet voor het eten van de kinderen.

Ten tweede....Mijn oudste had aan het begin van het jaar (beiden trouwens maar met de oudste is het wel bar) ook een lijst EN voor ieder vak een cheque nodig. (junior in high school) Daarbij kwam...band geld voor transport en uniformen (alles in totaal $300+), dual enrollement fee's voor Pellissippi State College (school is te klein dus verschepen wij kinderen naar lokale college om daar dual enrollement te nemen, die van mij biologie) kosten $160 plus nog eens 120 in boeken geld. EN met het nieuwe semester kreeg ik weer een email dat ze $140 moest betalen! Waar gaan ons belasting geld naar toe? (football en onderhoud aan een school gebouwd in 1950 waar vanalles aan mankeerd) :evil:
rijocaer
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

In NL was aantal jaar geleden commotie over de "vrijwillig verplichte ouderbijdrage". Wettelijk mocht dat niet maar basischolen drongen er wel op aan. Geen idee hoe dat nu zit.

edit: In NL zijn het vooral de bijkomende excursies denk ik. Dagje naar Parijs(onder het mom Frans leren :lol: ), 2 dagen naar Berlijn(onder het mom Duits leren :lol: ), communicatietraining(om uberhaupt te kunnen praten :lol: ) in de Ardennen etc.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Nou ik kan me niet herinneren dat ik, toen ik jong was, steeds geld mee moest nemen voor allerlei dingen op school. Mijn ouders moesten gewoon aan het begin van het jaar schoolgeld betalen en alleen bij excursies kwam er extra bij maar dat was slechts 2/3 keer per jaar maximaal.

Ik lig er ook niet wakker van dat ik iets meer doneer dan een ander maar ik was wel even verbaasd toen ik daar achterkwam. Ik vind het jammer dat je niet gewoon als ouder de keuze hebt om te zegen "Ik heb geen tijd voor al die onzin, hier is 250,- aan het begin van het jaar, veel plezier ermee!". Lunchgeld gaat ook allemaal zo onhandig (met geld in envelopjes enzo :roll: ) , ik had nooit gedacht dat ik het zou zeggen maar ik mis zowaar een "chipknip" haha.

Ook jammer dat je als ouder geen invloed kunt uitoefenen op wat je kinderen eten op school. Ik word niet blij van de lijst met lunches van de kinderen omdat ik zie dat ze niet erg gevarieerd zijn.
Big Al
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia

Bericht door Big Al »

Onze kinderen eten alle maaltijden (ontbijt, lunch en diner) op school...
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Ziva schreef: Lunchgeld gaat ook allemaal zo onhandig (met geld in envelopjes enzo :roll: ) , ik had nooit gedacht dat ik het zou zeggen maar ik mis zowaar een "chipknip" haha.
Dan zijn ze hier moderner, je kunt als ouder gewoon geld op de rekening van je kind zetten, en die kan dan betalen met zijn 'nummer', het nummer dat hij o.a. ook gebruikt om in te loggen als ze iets op de PC doen. Wat me eraan herinnert dat ik dat nodig moet regelen, want het kan natuurlijk alleen 's ochtends tussen 7.30 en 8.30... Maar toch!
Terug in Texas!
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ja, hier net zoals Hemmie het beschrijft.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Ja maar ja, jullie wonen dan ook de twee rijkste counties in de VS :wink: Overigens was er op NPR twee dagen terug een heel segment over het school lunch beleid in Fairfax county :)

Wij betalen eigenlijk nooit iets bij. Onze kinderen nemen zelf hun lunch mee, voornamelijk omdat ik niet echt onder de indruk ben van de lunches op school (corn dogs, hamburgers, etc), en we betalen wel wat aan band enzo, maar excursies daar hebben we nog nooit voor hoeven betalen. Nu zit onze county ook aardig in het geld, dus misschien wordt dat allemaal door de county betaald?

Overigens, Ziva, als je soms niet weet wat je je kids mee moet geven aan lunch, heb je lunchables wel eens geprobeerd? Onze kinderen hebben een periode gehad waarin ze die dingen verslonden. Op zich zijn ze nog niet eens zo slecht, je doet een stuk fruit erbij, wat drinken, en klaar.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

DixieChick schreef:Ja maar ja, jullie wonen dan ook de twee rijkste counties in de VS :wink:
Hemmie niet, hoor, die woont in Texas, ik denk dat je haar met Dimona verwart. Maar inderdaad, helaas is aan veel dingen op de scholen te merken hoe rijk een schooldistrict is (een district is niet altijd een county, in ons gebied hebben sommige plaatsen hun eigen schooldistrict).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Big Al
Amerika-expert

Bericht door Big Al »

Petra/VS schreef:
DixieChick schreef:Ja maar ja, jullie wonen dan ook de twee rijkste counties in de VS :wink:
Hemmie niet, hoor, die woont in Texas, ik denk dat je haar met Dimona verwart. Maar inderdaad, helaas is aan veel dingen op de scholen te merken hoe rijk een schooldistrict is (een district is niet altijd een county, in ons gebied hebben sommige plaatsen hun eigen schooldistrict).
Veel steden hebben meerdere schooldistricten. Levert interessante concurrentie op...
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ja die lunchables heb ik wel gezien maar daar ben ik ook niet echt van onder de indruk. De kinderen zelf lijken wel tevreden te zijn met de aangeboden lunches het is meer ik die uit het "gezonde Holland" komt en denk "Je kan een kind toch niet elke dag pizza, chickentenders, hamburgers, corndogs, etc. geven?" ;)

Maar ja, ik heb intussen allang door dat je in Amerika, als je gezond wilt eten niet alleen de hoofdprijs betaald maar ook nog eens allerlei extra moeite zal moeten doen. Niet alleen voor jezelf maar ook voor je kinderen. Echt, ik hoop dat ik mag meemaken dat dat tij zal keren want ik begrijp allang waarom overgewicht hier zo'n probleem is. Natuurlijk, het gebied waar je zit speelt zeker mee maar als je aangwezen bent op de standaard supermarkten en niet allerlei toeren wilt of kunt uithalen om gezond in te kopen vind ik het lastig.
1250
Amerika-expert

Bericht door 1250 »

Lang Leve: Whole Foods, Sunflower Market en een goede relatie met de boer! :mrgreen:
9 maanden per jaar in Fort Collins, CO, 3 maanden per jaar in Nederland.
Big Al
Amerika-expert

Bericht door Big Al »

Ik las net gisteren een artikel dat stelde dat de BMI-methode niet goed werkt omdat het geen rekening houdt met de verhouding van vet- en spiermassa. Met andere woorden, een atleet wordt mogelijk als "overweight" bestempeld terwijl een "couch potato" best een acceptabele BMI kan hebben.

De onderzoekers concludeerden dat het gebruik van de BMI als enige maatstok een veel te positief beeld geeft van het gewichtsprobleem in de VS en dat veel mensen die nu in de category "overweight" vallen in realiteit "obese" zijn...
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

@1250, ja alledrie heb ik hier niet helaas :D
DixieChick
Amerika-expert

@1250> ditto. Hier in het zuiden zijn de five foodgroups nog altijd: fried chicken, fried okra, colla' greens, boiled peanuts, en black eyed peas. ;)
Southern Tales
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Wat? Slechts 2 van de 5 zijn fried? Dat valt me tegen. :wink:
DixieChick
Amerika-expert

Hihi, nou ja, de fried oreos, fried snickers, fried butter, en fried beer bewaren we alleen voor het weekend he? ;)
Southern Tales
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Valt nog mee. Best gezond. In vergelijking met het heart attack food op de Orange County en LA county fairs dan. Gebakken spek, daaroverheen gesmolten chocola en dat weer frituren. Om nog maar niet te spreken van de 2 pound hamburgers en dergelijke gezonde voeding. Dat blaadje sla ertussen compenseert al het vet. Not.

Sorry Ziva, dat ik even je topic kaapte.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer