Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Verkeer en verkeersregels in Amerika

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Hockey
Amerika-expert

Re: Verkeer en verkeersregels in Amerika

Bericht door Hockey »

Er is mij verteld door een NL immigrant dat het makkelijker is om een nieuw rijbewijs te halen, dan om een bestaand rijbewijs om te zetten.
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

dimona schreef:Maar ik moet zeggen dat ik sowieso de wegen-infrastructuur in geen enkel ander land zo goed vind als in Nederland.
Je vergeet Belgie :mrgreen:
Groetjes,
Carine
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

elninjoo schreef:Heb ook wel 'ns midden op 'n kruising gestaan omdat het rode stoplicht aan de andere kant van de kruising hing (in Canada) :mrgreen:
Wat ik ideaal vind zijn de kruisings met 'n stopbord. Degene die het eerst stilstond mag als eerste rijden. In NL bij gelijkwaardige kruisings staat men soms zo te kutten omdat rechts voorrang heeft en sta je er met 4 heeft ieder dus iemand rechts van hem die voorrang heeft.
Dit is in de meeste gevallen gewoon een geregelde situatie. Als je rechtdoor gaat dan mag je je weg als eerste vervolgen. Alleen als het een situatie is met twee kruisende wegen op een gelijkwaardig kruispunt en alle auto's rechtdoor willen is het een probleem. Maar dat is wel zo onwaarschijnlijk, omdat drukkere kruisingen bijna altijd voorzien worden van voorangsmaatregelen of VRI's (verkeerslichten). Het grote voordeel van de europese situatie is dat er veel minder gestopt hoeft te worden. Beter voor het milieu, beter voor de portomonnee en beter voor de helderheid in het verkeer. Mits iedereen zich gewoon aan de voorrangsregels houdt en dus niet zelf uitzonderingen gaat maken.

Roel.
johan67
Amerikafan

Bericht door johan67 »

NU ik dit zo lees, schiet me een situatie te binnen die diverse Amerikaanse vrienden anders beantwoorden.

Betreft, naderen van voorrangsweg met stopbord. Je wilt linksafslaan en je stopt dus. Van de andere kant komt een auto die rechtsaf wil (dus dezelfe richting) en ook moet stoppen.
Wie gaat er nu voor?
In Nl, de auto die rechtsaf wil.

Hier in Amerika hoor ik dat ook mensen zeggen, maar er zijn er ook die zeggen dat diegene die als eerste komt ook als eerste mag gaan, net als bij een 4-way stop.
Of is dit per staat ook weer verschillend ?
Yeehaw
Amerika-expert

Bericht door Yeehaw »

Een 4-way stop (of zelfs 3-way) zou denk ik in NL niet goed werken. Puinzooi ;)
In de USA mag degene die het eerst aan de stopstreep staat ook het eerste rijden. Heeft dan in alle richtingen voorrang. Dat geldt dus niet als je in een rij voor die streep staat. Iedereen in die rij moet dus steeds voor de stopstreep stoppen en iederen die eerder aan de streep staat uit andere richtingen voorrang geven. Werkt prima. In de USA althans. Veel Americanen hebben nog wel moeite met rotondes omdat die in veel plaatsen tamelijk nieuw zijn.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ja ik had al een rijbewijs maar heb ze daar niets over verteld uit angst dat ik mijn NL rijbewijs zou moeten inleveren. Dus zij wisten niet dat ik al een rijbewijs had toen ik ging afrijden.

Maakte voor dat rondje maisveld niets uit ook :D
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Petra/VS schreef:
Maar jij had toch al een rijbewijs? Hier bij onze DMV maakt het verschil of je al een rijbewijs hebt, of dat je een nieuwe chauffeur bent.
Hier heeft de MVA een fijn lijstje met landen waarvan de inwoners hun rijbewijs kunnen omzetten. Nederland staat daar niet op, Frankrijk wel :roll: Je moet dan wel je bestaande rijbewijs inleveren en daar zou ik sowieso niet zoveel zin in hebben. Ik had/heb een Zwitsers rijbewijs dat levenslang geldig is, dus om dat nou in te ruilen voor een Amerikaans rijbewijs waarvan ik over een paar jaar maar weer moet afwachten hoe dat in Europa weer valt....

Ik heb dus netjes een drugs- en alcoholcursus gevolgd, theorie-examen gedaan en praktijkexamen (2 keer). Toch weer leuk een tijdje mee bezig geweest :roll:

Edit: o, ik vergat de ogentest nog...
Laatst gewijzigd door dimona op 03 mei 2012, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

sachasenne schreef:
dimona schreef:Maar ik moet zeggen dat ik sowieso de wegen-infrastructuur in geen enkel ander land zo goed vind als in Nederland.
Je vergeet Belgie :mrgreen:
Nee, ik vergeet België niet :D
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Yeehaw schreef:Een 4-way stop (of zelfs 3-way) zou denk ik in NL niet goed werken. Puinzooi ;)
In de USA mag degene die het eerst aan de stopstreep staat ook het eerste rijden. Heeft dan in alle richtingen voorrang. Dat geldt dus niet als je in een rij voor die streep staat. Iedereen in die rij moet dus steeds voor de stopstreep stoppen en iederen die eerder aan de streep staat uit andere richtingen voorrang geven. Werkt prima. In de USA althans. Veel Americanen hebben nog wel moeite met rotondes omdat die in veel plaatsen tamelijk nieuw zijn.
De 4-way stop heeft precies hetzelfde nadeel als in Nederland een voorrangskruising waar je met z'n 4-en op elkaar staat te wachten. Als je gelijktijdig aankomt, werkt het gewoon niet :)

Ik vraag me trouwens af hoe je in geval van een aanrijding bij zo'n 4way stop in hemelsnaam kunt aantonen dat jij goed zat :?:

Edit: ik lees hier net in mijn theorieboek dat in het geval je gelijktijdig aankomt bij een 4waystop, de chauffeur van rechts voorrang heeft. Hoe dat gaat als je van tegenovergestelde richting komt, vermeldt het verhaal verder niet :?
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

johan67 schreef: Je wilt linksafslaan en je stopt dus. Van de andere kant komt een auto die rechtsaf wil (dus dezelfe richting) en ook moet stoppen.
Wie gaat er nu voor?
Hier in NYS is het zo dat de auto die een kortere bocht maakt dan voorrang heeft, de auto van rechtsaf dus. Weet niet of het in andere staten verschilt.
Fraa
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door Fraa »

dimona schreef:Nee, ik vergeet België niet :D
Over de staat van de wegen, akkoord. Veel gewestelijke wegen & autostrades zijn maar erbarmelijk te noemen in België.
Ik heb al vaak een velg krom gereden of een platte band gehad door putten in de weg, zo'n dingen zie je in Nederland niet veel.
Langs de andere kant, als ik soms in Nederland rond rij & zie wat voor gekke toestanden ze daar creëeren, dan krab ik toch eens aan mijn hoofd.
Zo heb ik ooit eens in Eindhoven een kruispunt gezien waar men van twee rijvakken, voor het rode licht, naar één rijvak ging, MIDDEN op't kruispunt.
Natuurlijk was het de bedoeling dat iedereen ging ritsen op die plaats, alleen spijtig dat 90% van de bestuurders dat niet zo zag zitten & ik dus uiteindelijk bijna stil stond toen de andere richtingen groen kregen. Pure chaos. :mrgreen:
Reisblog: thisisfraa.be
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

johan67 schreef:NU ik dit zo lees, schiet me een situatie te binnen die diverse Amerikaanse vrienden anders beantwoorden.

Betreft, naderen van voorrangsweg met stopbord. Je wilt linksafslaan en je stopt dus. Van de andere kant komt een auto die rechtsaf wil (dus dezelfe richting) en ook moet stoppen.
Wie gaat er nu voor?
In Nl, de auto die rechtsaf wil.

Hier in Amerika hoor ik dat ook mensen zeggen, maar er zijn er ook die zeggen dat diegene die als eerste komt ook als eerste mag gaan, net als bij een 4-way stop.
Of is dit per staat ook weer verschillend ?
Dit is mij ook totaal onduidelijk. En de Amerikanen zelf ook volgens mij :D

Mijn theorieboek geeft een rijtje situaties waarin je altijd voorrang moet verlenen: you should yield the right-of-way to the driver who is or arrives before you at an intersection.

Strikt genomen dus de chauffeur die er het eerste stond.

Maar er staat ook: you should yield the right-of-way to drivers in the opposite traffic lane, when you are making a left turn.

Dat zou dus weer betekenen dat degene die rechtsaf slaat, voorrang heeft.

Vragen, vragen :)
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Oh ik lees nu pas dat je het over een stopbord hebt. Mijn uitleg ging over een situatie met een stoplicht waar rechtdoor groen heeft, en degene die links moet op het verkeer wacht (zoals in de tweede quote van Dimona).
Voor een stopbord lijkt me het duidelijk; degene die als eerst bij het bord is mag als eerste vertrekken.
Yeehaw
Amerika-expert

Bericht door Yeehaw »

Eindhoven ligt ook vrij dicht bij Belgie dus dat kan de reden zijn ;)
En kan iemand mij uitleggen waarom je parkeert op een driveway en rijdt op een parkway?
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ja, driveway, nog zoiets.

Waarom mag je in hemelsnaam (althans, in deze staat) niet achteruit rijden als je van je eigen driveway afkomt?? Is dat omdat Amerikanen levensgevaarlijk zijn met achteruitrijden of zit er iets anders achter? :roll:
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Hoe moet je er dan van af rijden? Mag je echt niet achteruit van je eigen oprit afrijden? IN LA mag dat wel. Gelukkig maar.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Ziva schreef:Ja, driveway, nog zoiets.

Waarom mag je in hemelsnaam (althans, in deze staat) niet achteruit rijden als je van je eigen driveway afkomt?? Is dat omdat Amerikanen levensgevaarlijk zijn met achteruitrijden of zit er iets anders achter? :roll:
Lijkt me een vreemde regel. Hoe doe je dat als je een hele kort driveway hebt? Kun je een link geven naar die regel in het DMV boekje van jouw staat?
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ziva schreef:Ja, driveway, nog zoiets.

Die kende ik ook nog niet; al vind ik het in veel gevallen inderdaad levensgevaarlijk om achteruit je driveway te verlaten. Ik zie het hier ook eigenlijk nooit iemand doen geloof ik.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Hier wel, hoor. Van zo'n wet heb ik nog nooit gehoord. Dan zijn duizenden van onze buurtgenoten, inclusief wijzelf, al jaren illegaal bezig.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Ik vind het buitengewoon onhandig dat er allerlei regels zijn die per staat, county en city kunnen verschillen. Bijvoorbeeld de regels over hoe en waar je je motor mag parkeren kunnen per stad verschillen. Toch lastig, als je er alleen op doorreis bent...

Hier parkeert bijna iedereen vooruit op de driveway, en moet dus achteruit de weg op bij het wegrijden. Goed oppassen inderdaad, ik moet er niet aan denken dat er een kleuter achter de auto verstopt zit.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer