Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Dubbele nationaliteit niet opgeven - PETITIE
Re: Dubbele nationaliteit niet opgeven - PETITIE
@Benno zoals ik all zei ik heb verleden week contact gehad verschillende keren per email met SVB en kan jullie emails laten lezen.en deze zijn erg duidelijk tot in details.
Oranje hagelslag...en ZZ tops.
Herman Cain schaft het gewoon af in zijn 666 plan en kan dit dus ook doen als hij gekozen wordt.SS in USA is NIET een recht maar een TAX.Ben het niet met je eens Benno sorry.
- vana
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
- Contacteer:
Dat is allemaal leuk en aardig, maar een beetje egoïstisch. Waarom mogen buitenlanders die in Nederland wonen wél de banden met hun geboorteland afgenomen worden? Je houdt geen rekening met bijvoorbeeld Thaise mensen.Bennogr schreef: Als Nederland besluit om het WORDEN van een Nederlander moeilijker te maken, dan gaan ze hun gang maar, maar neem ons niet de banden met ons geboren en getogen land af!
Thailand staat dubbele nationaliteit toe. Mijn schoonzus is Thais en als een aantal politici hun zin krijgen kan ze binnenkort niet zowel de Thaise als de Nederlandse nationaliteit krijgen.
Zij zal in dat geval nooit Nederlandse kunnen worden, want zij heeft samen met mijn broer een huis in Thailand en dat kan ze alleen behouden als ze de Thaise nationaliteit heeft. Ook zou ze in de toekomst nooit meer in Thailand kunnen gaan wonen als ze dat zou willen.
elninjoo schreef:Prima, maar dan geen Nederlandse nationaliteit, ook al worden ze hier geboren. Dan kunnen we ze tenminste uitzetten als ze zich hier misdragen.Clint schreef: Sterker nog, de Marokkaanse overheid staat de bevolking niet toe om hun nationaliteit op te geven.
Waarom zou een Marokkaan die in Nederland geboren is en zijn hele leven in Nederland gewoond heeft geen Nederlandse nationaliteit mogen hebben?
Het merendeel van de buitenlanders in Nederland is niet crimineel, dus die moeten dan maar gewoon geen Nederlandse nationaliteit kunnen krijgen omdat er dan een paar raddraaiers eventueel het land uitgezet kunnen worden?
-
- Amerika-expert
Ik heb het niet over egoisme, ik heb het over de situatie van van oorsprong Nederlanders die naar het buitenland vertrokken zijn. Nederland mag natuurlijk zelf beslissen over wat men met de nationaliteit wil doen en welke regels men wil opstellen. (Hoe "fout" die beslissing ook moge zijn).
Ik krijg de indruk dat Nederlanders in het buitenland voornamelijk kwaad zijn over het feit dat zij over het hoofd gezien worden als het gaat om dergelijke belangrijke discussies en besluiten. En wij maken nu gebruik van ons goed recht in een democratie om daar tegen te protesteren. Op basis van onze EIGEN situatie. Ik neem aan dat mensen in Nederland, op basis van HUN situatie ook bepaalde opmerkingen hebben over deze voorstellen.
Dergelijke beluiten moeten volgens mij genomen worden op basis van het in aanmerking nemen van ALLE kanten/problemen/situaties.
Ik krijg de indruk dat Nederlanders in het buitenland voornamelijk kwaad zijn over het feit dat zij over het hoofd gezien worden als het gaat om dergelijke belangrijke discussies en besluiten. En wij maken nu gebruik van ons goed recht in een democratie om daar tegen te protesteren. Op basis van onze EIGEN situatie. Ik neem aan dat mensen in Nederland, op basis van HUN situatie ook bepaalde opmerkingen hebben over deze voorstellen.
Dergelijke beluiten moeten volgens mij genomen worden op basis van het in aanmerking nemen van ALLE kanten/problemen/situaties.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Benno, bedankt voor het keurige verhaal over de SocSec, spaarregelingen, pensionering enz. hier in de VS. Hopelijk helpt dit een hoop mensen die hier vragen/opmerkingen over hebben. Inderdaad maar een stickie over maken zou ik zeggen.
- phillybilly
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Ja, klantvriendelijkheid staat enorm hoog in het vaandel, ik heb er erg aan moeten wennen om soms letterlijk achter klanten hun bibs aan te moeten zittendirkwood schreef:@Benno....ze zijn bij SVB inderdaad erg vriendelijk.

Bij UWV en gemeente lag altijd de bewijslast bij de klant..... nu is het veelal andersom.
Op zich vind ik het een goed plan ook al zou ik er zelf de voorkeur aan geven om 2 nationaliteiten te behouden. Immers, wanneer je er ZELF voor kiest om je te laten naturaliseren is het niet heel vreemd dat je moet kiezen. Maar met name voor mensen die getrouwd zijn met een buitelandse partner is het "zelf kiezen" verhaal al weer een stuk minder eenvoudig. Vaak is er weinig keus omdat er anders allemaal legale zaken niet goed geregeld kunnen worden in het land van de partner. Die mensen worden dan dus in feite "gestraft" door Nederland voor het kiezen van een buitenlandse partner.
Bovendien vind ik wel dat er een verschil zit tussen mensen die in Nederland geboren en getogen zijn en mensen die dat niet zijn. Er zou voor de eerste groep, als men geen dubbele nationaliteit meer mag hebben, een permanente pardonregeling moeten bestaan waardoor men ten allen tijden weer Nederlander kan worden. Of zet er bijvoorbeeld een leeftijd op, iemand van 2 jaar heeft minder banden dan iemand die op zijn 50e ervoor kiest in het buitenland te gaan wonen.
Los van het voorstel vraag ik me af of er wel voldoende over de praktische kant van het verhaal is nagedacht. Hoe zit het inderdaad met je AOW of andere rechten die je in Nederland hebt opgebouwd? Wat zijn de gevolgen als je geen Nederlander meer bent?
Sowieso, het hele "waarom" is erg onduidelijk voor mij. Waarom wil men dit? Wat is het nut van deze wet?
Nog een aanvulling: Ik vind het niet acceptabel dat Nederland zich moet aanpassen aan de wetten van andere landen als het gaan om het hebben van nationaliteiten. Dus als deze wet erdoor komt, dan ook voor iedereen en geen uitzonderingen maken. En ALS er uitzonderingen gemaakt worden, dan wel graag de mensen die in Nederland geboren en getogen zijn vooraan zetten.
Bovendien vind ik wel dat er een verschil zit tussen mensen die in Nederland geboren en getogen zijn en mensen die dat niet zijn. Er zou voor de eerste groep, als men geen dubbele nationaliteit meer mag hebben, een permanente pardonregeling moeten bestaan waardoor men ten allen tijden weer Nederlander kan worden. Of zet er bijvoorbeeld een leeftijd op, iemand van 2 jaar heeft minder banden dan iemand die op zijn 50e ervoor kiest in het buitenland te gaan wonen.
Los van het voorstel vraag ik me af of er wel voldoende over de praktische kant van het verhaal is nagedacht. Hoe zit het inderdaad met je AOW of andere rechten die je in Nederland hebt opgebouwd? Wat zijn de gevolgen als je geen Nederlander meer bent?
Sowieso, het hele "waarom" is erg onduidelijk voor mij. Waarom wil men dit? Wat is het nut van deze wet?
Nog een aanvulling: Ik vind het niet acceptabel dat Nederland zich moet aanpassen aan de wetten van andere landen als het gaan om het hebben van nationaliteiten. Dus als deze wet erdoor komt, dan ook voor iedereen en geen uitzonderingen maken. En ALS er uitzonderingen gemaakt worden, dan wel graag de mensen die in Nederland geboren en getogen zijn vooraan zetten.
Nederland past zich niet aan aan andere landen zelfs het tegendeel.Zo als ik al eerdet vermelde mijn klein kinderen konden 4 pasporten en nationaliteiten hebben als ze dat wilde.Brittain geeft geen toss hoeveel je er hebt bij voorbeeld.
-
- Amerika-expert
@Ziva: dat erven als je geen Amerikaan bent is op te lossen via een speciaal "trust": een QDOT. Elke beetje erfenissenadvocaat moet dat kennen en kunnen opstellen. Kost iets, maar kan het leven een stuk makkelijker maken. (Moge de goden verhoeden dat je het ooit nodig hebt).
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Benno, "dat" hebben we allemaal op een gegeven moment nodig, niemand leeft forever.
Ik heb ooit info ingewonnen, maar ik vond dat er teveel haken en ogen zaten aan een trust in welke vorm dan ook. Leuk op papier maar onpraktisch in dagelijks leven.
Ik heb ooit info ingewonnen, maar ik vond dat er teveel haken en ogen zaten aan een trust in welke vorm dan ook. Leuk op papier maar onpraktisch in dagelijks leven.
De Rijksministerraad heeft op 16 september 2011 ingestemd met een conceptwetsvoorstel. Dat zou inhoudelijk overeen kunnen komen met het wetsvoorstel dat te vinden is op http://www.dutchinamerica.com/2011/10/2 ... itizenship maar dat hoeft niet. Dit was namelijk de versie die voor Internetconsultatie beschikbaar was gesteld op 28 maart 2011. Het wetsvoorstel ligt nu bij de Raad van State. Deze moet erover adviseren. Vervolgens zal het wetsvoorstel in beginsel worden ingediend bij de Tweede Kamer. Dan wordt ook de tekst en de toelichting openbaar.dirkwood schreef:Is er een datum verbonden aan dit voorstel en wat zijn de prognoses ofdat de wet aangenomen wordt?
De berichtgeving heeft vooral betrekking op het verkrijgen c.q. verlenen van het Nederlanderschap. Die bepalingen worden inderdaad redelijk grondig aangepast. Zoals al duidelijk wordt op http://www.dutchinamerica.com/2011/10/2 ... itizenship, heeft een van de voorgestelde wijzigingen wel betrekking op het verlies van het Nederlanderschap. Nu staat in artikel 15 van de Rijkswet op het Nederlanderschap:
Dat zou volgens het voorstel moeten worden:1. Het Nederlanderschap gaat voor een meerderjarige verloren:
a. door het vrijwillig verkrijgen van een andere nationaliteit;
(...)
c. indien hij tevens een vreemde nationaliteit bezit en tijdens zijn meerderjarigheid gedurende een ononderbroken periode van tien jaar in het bezit van beide nationaliteiten zijn hoofdverblijf heeft buiten Nederland, Aruba, Curaçao en Sint Maarten, en buiten de gebieden waarop het Verdrag betreffende de Europese Unie van toepassing is, anders dan in een dienstverband met Nederland, Aruba, Curaçao of Sint Maarten dan wel met een internationaal orgaan waarin het Koninkrijk is vertegenwoordigd, of als echtgenoot van of als ongehuwde in een duurzame relatie samenlevend met een persoon in een zodanig dienstverband;
(...)
2. Het eerste lid, aanhef en onder a, is niet van toepassing op de verkrijger
a. die in het land van die andere nationaliteit is geboren en daar ten tijde van de verkrijging zijn hoofdverblijf heeft;
b. die voor het bereiken van de meerderjarige leeftijd gedurende een onafgebroken periode van tenminste vijf jaren in het land van die andere nationaliteit zijn hoofdverblijf heeft gehad; of
c. die gehuwd is met een persoon die die andere nationaliteit bezit.
3. De periode bedoeld in het eerste lid, onder c, wordt geacht niet te zijn onderbroken indien de betrokkene gedurende een periode korter dan één jaar zijn hoofdverblijf in Nederland, Aruba, Curaçao of Sint Maarten heeft, dan wel in de gebieden waarop het Verdrag betreffende de Europese Unie van toepassing is.
4. De periode, bedoeld in het eerste lid, onder c, wordt gestuit door de verstrekking van een verklaring omtrent het bezit van het Nederlanderschap dan wel van een reisdocument in de zin van de Paspoortwet. Vanaf de dag der verstrekking begint een nieuwe periode van tien jaren te lopen.
De uitzonderingsclausule zou dus komen te vervallen.1. Het Nederlanderschap gaat voor een meerderjarige verloren:
a. door het vrijwillig verkrijgen van een andere nationaliteit;
(...)
c. indien hij tevens een vreemde nationaliteit bezit en tijdens zijn meerderjarigheid gedurende een ononderbroken periode van tien jaar in het bezit van beide nationaliteiten zijn hoofdverblijf heeft buiten Nederland, Aruba, Curaçao en Sint Maarten, en buiten de gebieden waarop het Verdrag betreffende de Europese Unie van toepassing is, anders dan in een dienstverband met Nederland, Aruba, Curaçao of Sint Maarten dan wel met een internationaal orgaan waarin het Koninkrijk is vertegenwoordigd, of als echtgenoot van of als ongehuwde in een duurzame relatie samenlevend met een persoon in een zodanig dienstverband;
(...)
2. De periode bedoeld in het eerste lid, onder c, wordt geacht niet te zijn onderbroken indien de betrokkene gedurende een periode korter dan één jaar zijn hoofdverblijf in Nederland, Aruba, Curaçao of Sint Maarten heeft, dan wel in de gebieden waarop het Verdrag betreffende de Europese Unie van toepassing is.
3. De periode, bedoeld in het eerste lid, onder c, wordt gestuit door de verstrekking van een verklaring omtrent het bezit van het Nederlanderschap dan wel van een reisdocument in de zin van de Paspoortwet. Vanaf de dag der verstrekking begint een nieuwe periode van tien jaren te lopen.
dankje wel heidem
dit is erg bruikbaar voor mij omdat ik op de wip zit zo te spreken.

The IRS beschrijft het als taxes.Bennogr schreef:Social Seceurity zelf in de VS is geen belasting. Je BETAALT voor Social Security (kan het niet over me krijgen om SS te schrijven!), maar de uitbetaling is een recht.
http://www.irs.gov/businesses/small/art ... 46,00.html
http://ssa.gov/pubs/10003.pdf
Benno ..het is in mijn view niet een garantie en de funds of je wilt het noemen insurance of wat je maar wilt,het is een government promise en niks anders en daarom geen "recht", en we weten hoe goed US government houd hun beloftes right ?
Hierbij het antwoord van de SVB naar mij en we kunnen dus aannemen dat dit correct is.dirkwood schreef:@Benno....ze zijn bij SVB inderdaad erg vriendelijk.Ik heb net verleden week per email van hun antwoord gekregen op mijn vraag wat ik kan verwachten aan geld volgend jaar wanneer ik 65 word.
Hieruit blijkt dus ook dat zelfs mijn Amerikaanse vrouw recht heeft op een portie van de AOW zijnde met mij getrouwd totdat zij de leeftijd van 65 heeft bereikt.
Geachte heer,
Indien u 19 jaar en minimaal 1 dag in Nederland verzekerd zou zijn geweest, zou u recht hebben op 2 x 20% (afronding verzekering altijd naar boven) van het AOW-pensioen voor een gehuwde. Uitgaande van de huidige bedragen zou dat neerkomen op 40% x
€ 748,55 = € 299,42.
Mogelijk zou u, zolang uw partner nog geen 65 jaar is en geen of weinig eigen inkomen heeft, in aanvulling hierop nog een toeslag op uw AOW-pensioen kunnen krijgen. Ervan uitgaande dat uw partner nimmer in Nederland verzekerd is geweest, bedraagt deze toeslag maximaal 2 x 4* = 8% van € 299,42 = € 23,95.
(*Het aantal jaren tussen uw 65-ste verjaardag en de 65-jarige verjaardag van uw partner).
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende ingelicht te hebben.
Met vriendelijke groet,
Sociale Verzekeringsbank
Afdeling Dienstverlening
Met het nu duidelijke gevaar dat de Euro mischien collapses blijft er bij de tijd ik mijn klein beetje AOW will er niks van over blijft
Gaat de Euro kapot ? http://www.ft.com/cms/s/0/d89b0c32-fb51 ... z1bvZQo3M6

Gaat de Euro kapot ? http://www.ft.com/cms/s/0/d89b0c32-fb51 ... z1bvZQo3M6
Er is altijd een kans dat de euro kapot gaat, maar zo kan ook de dollar kapot gaan. of allebei?
Het blijft interessant om financiële artikelen vanuit Amerikaans en Europees perspectief te lezen. Beide kanten willen maar wat graag aan tonen hoe slecht het gaat aan de andere kant van de oceaan.
Voorlopig is de euro altijd nog meer waard dan de dollar, dus je AOW van 299,42 is een prettigere 405 dollar!
Het blijft interessant om financiële artikelen vanuit Amerikaans en Europees perspectief te lezen. Beide kanten willen maar wat graag aan tonen hoe slecht het gaat aan de andere kant van de oceaan.
Voorlopig is de euro altijd nog meer waard dan de dollar, dus je AOW van 299,42 is een prettigere 405 dollar!
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
OscarG schreef: Voorlopig is de euro altijd nog meer waard dan de dollar, dus je AOW van 299,42 is een prettigere 405 dollar!

Alle beetjes helpen.
Getekend!
A Dutch girl in Oregon!
Dutch in Oregon op Facebook!
Dutch in Oregon op Facebook!
De D66 fractie in de tweede kamer gaat zich inspannen voor behoud van de dubbele nationaliteit voor Nederlanders in den vreemde. Zie hier voor het artikel in De Telegraaf.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht