Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Wanneer ménen Amerikanen iets? (Neppe vriendelijkheid etc.)

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
LittlePhoenix
Amerika-expert

Re: Wanneer ménen Amerikanen iets? (Neppe vriendelijkheid et

Bericht door LittlePhoenix »

Dat niet even binnenwippen voor koffie mis ik ook. M'n Zwitserse vriendin komt gelukkig wel gewoon aanwaaien als ze in de buurt is en ik weet dat ik altijd gewoon kan aanbellen als ik toevallig bij haar in de buurt ben. Als het niet uitkomt kunnen we dat gewoon eerlijk zeggen. En m'n vroegere achterbuurvrouw was ook lekker makkelijk, we liepen ook gewoon bij elkaar langs als we zin hadden en zij was een Utah-native. Maar voor de rest merk ik dat het niet gewaardeerd wordt als je zonder te bellen langsgaat. Zelfs als mensen zeggen dat je altijd welkom bent is het niet de bedoeling dat je ook echt onverwacht komt opdagen. Tenminste hier in Utah. In Texas vind ik mensen makkelijker met dat soort dingen.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

LittlePhoenix schreef:Dat niet even binnenwippen voor koffie mis ik ook.
Maar dat is toch in NL ook niet altijd overal gebruikelijk? Tenminste, in Den Haag, waar ik woonde was dat ook niet zo. Ik heb altijd het idee dat dat meer iets van kleinere plaatsen en dorpen is, ook in NL. Persoonlijk zit ik er namelijk eerlijk gezegd ook helemaal niet zo op te wachten dat men te pas en te onpas komt aanwaaien. Ongastvrij misschien, maar als ik thuis ben, ben ik toch best wel op mezelf. En ook hoef ik er dan niet voor te zorgen dat het huis er constant tip top keurig uitziet (dat is namelijk niet altijd zo :oops: :wink: ).
"Keep Georgia On Your Mind"
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ook in het dorp in Nederland, waar wij woonden, was dat niet gewoon. Je moet wel eerst goed met elkaar op kunnen schieten, voor je op de koffie gaat ;). Ik heb nooit weer ergens gewoond, waar de buren zoveel ruzie hadden onderling! Al doen we het niet vaak, het gebeurt hier toch regelmatig, dat een buurvrouw langskomt voor een kletspraatje of ik bij een van hen langsga. Het is wel meer zo, dat we hier afspreken om samen te gaan lunchen of bij Starbucks iets drinken. Ik heb kennelijk op heel vreemde plaatsen in Nederland gewoond, maar ik herken al die "gezelligheid" met buren e.d. niet. Die heb ik eigenlijk pas hier gevonden. Mijn buurvrouw en haar dochter zijn net weg, nadat we samen gegeten hebben, omdat onze mannen op reis zijn. Vroeger was mijn moeder wekenlang alleen met vier kleintjes, zonder dat daar ook maar een buur zich daar om bekommerde.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Bandido schreef:Persoonlijk zit ik er namelijk eerlijk gezegd ook helemaal niet zo op te wachten dat men te pas en te onpas komt aanwaaien. Ongastvrij misschien, maar als ik thuis ben, ben ik toch best wel op mezelf. En ook hoef ik er dan niet voor te zorgen dat het huis er constant tip top keurig uitziet (dat is namelijk niet altijd zo :oops: :wink: ).
Helemaal mee eens; ik heb er eigenlijk een hekel aan als mensen onaangekondigd ineens binnenvallen, zelfs al zijn het mijn schoonouders. Ze hebben ook nog eens de gewoonte om meteen naar binnen te komen, niet eerst even aanbellen of op de deur kloppen. Het is al eens gebeurd dat ik het helemaal niet gehoord had omdat ik beneden in de kelder was, en zodra ik boven kom staan zij ineens in de woonkamer. Nee, niks voor mij - normaal is dan nu ook altijd de deur op slot :lol:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Oei Dennis, dat zou genante situaties kunnen geven :oops:
Ik zou die deur inderdaad maar op slot houden voortaan.
Bramster
Amerika-expert

Bericht door Bramster »

Ik kom in streken waar de mensen niet eens de deur op slot doen wanneer ze boodschappen gaan doen, laat staan als ze thuis zijn :D
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ja, hier ook, deuren (vooral garagedeuren) staan vaak open, vooral als mensen thuis zijn. Dat zomaar binnenlopen deden mijn ouders ook, toen ze nog in de buurt woonden, heel ergerlijk. Rick heeft toen een soort alarmpje in onze oprit geinstalleerd, dat piept, als er iemand oprijdt. Ik vind het nog steeds handig te weten, dat er iemand aankomt, want wij kijken uit op de achtertuin.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
t1m
Amerikakenner

Bericht door t1m »

Haha, Petra, een schoonouders-alert :lol:
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Ik heb ook een driveway alarm. Lekker makkelijk. Mijn kantoor zit aan de achterkant en zonder dat hoor ik niet of er iemand aankomt
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

t1m schreef:Haha, Petra, een schoonouders-alert :lol:

Al Petra een PEEP hoort ligt ze achter de bank :lol:
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

LOL - maar wel handig!

Onze ouders wonen gelukkig allebei heel ver weg (die van mij In Nederland, duh), dus gelukkig doen die dat niet, en ik moet er eerlijk gezegd ook niet aan denken. Als ik thuis ben, wil ik in ieder geval een waarschuwing hebben. Moet er niet aan denken dat er wie dan ook zo maar in een keer in mijn huis staat. Bah.
Bij ons loop je ook niet zomaar bij iemand binnen - je klopt misschien wel even aan voor een vraag, of om iemand uit te nodigen voor iets, maar je staat niet zomaar op de stoep van, 'halloo! ik kom even koffie drinken'. Ik hou daar zelf ook helemaal niet van. Grappig is wel dat bij ons in de buurt dus wel altijd de deuren openstaan, maar men toch nog aanklopt.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Wij hebben ook zo'n 'driveway-alarm'. Superhandig, ook wij zien auto's vaak niet aankomen en dan weet je toch dat er een auto achterom komt. Wij hebben een elektrisch hek en dat staat altijd open als we thuis zijn. Hek dicht, niet thuis, iedereen weet dat nu wel zo'n beetje. Maar toch, hier komen regelmatig mensen even binnenwaaien voor een kop koffie hoor, ik vind dat wel gezellig. Een half uurtje tijd voor koffie heb ik altijd wel en als ik niet meer tijd heb, dan durf ik dat gerust te zeggen. En komt iemand echt ongelegen, dan zeggen we dat gewoon.

In Spanje is ons hek altijd wel dicht. Is ook echt een landsgewoonte, alleen al om loslopende dieren van je erf te houden. Maar ook daar komt regelmatig al iemand even aanwaaien hoor. Meestal zien we ze wel aankomen en als we binnen zijn, kan er gewoon aangebeld worden. Ik ben misschien echt Brabants, maar ik hou wel van onverwacht bezoek.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer