Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

"Small talk", oppervlakkig?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Re: "Small talk", oppervlakkig?

Bericht door Coyote »

Ik denk dat ik mij voor de meesten hier wel duidelijk heb gemaakt. Ik hoef daar geen ellenlange lappen tekst voor te gebruiken.

Je kunt wel alles herhaaldelijk willen blijven uitleggen en goedpraten, maar dat is helemaal niet nodig.

Het komt er gewoon op neer dat we allemaal (de Neder-Amerikanen en de Nederlanders en Belgen net zo goed) niet gelijk uit onze slof moeten schieten als er eens iets negatiefs gezegd wordt over Amerika (Nederland en België voor ons). En of dat nou van een 'ervaringsdeskundige' is of 'slechts een toerist' (ik merk weer een behoorlijke ondertoon) dat maakt niets uit. Mijn indruk (dus hoe ik het zélf ervaar) is dat de Nederlanders en Belgen daar in het algemeen iets beter mee omgaan. Uiteraard zijn er zat Neder-Amerikanen, ik denk zelfs de meerderheid, die het wel aanvoelen en dat merk je dan ook aan de reacties terug. :wink:

Hier hoef je het helemaal niet mee eens te zijn, dit is hoe ik het ervaar.

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Natuurlijk is het allemaal persoonlijke ervaring, maar mijn punt draait om hetgene wat je met die ervaring doet, en of je open staat voor een andere mening.

Ik heb er helemaal geen problemen mee als iemand anders iets op een andere manier ervaart - het zou ook niet natuurlijk zijn als we allemaal alles hetzelfde zouden ervaren; waar ik problemen mee heb, en wat mij in de hele discussie tegen de borst stuit, is dat als een Neder-Amerikaan een mening/ervaring geeft die afwijkt van de ervaring van de niet-Neder-Amerikanen, dat dit wordt afgedaan als het niet willen accepteren van het niet perfect zijn van Amerika, of verheerlijking van Amerika, en dat Neder-Amerikanen daardoor steeds weer de verdediging in worden gedwongen.
Roland schreef: 'slechts een toerist' (ik merk weer een behoorlijke ondertoon)
Ik zal dat maar even negeren (net zoals de foutieve quote die iets impliceert wat ik niet heb gezegd), en wegschrijven als een persoonlijke indruk, net zoals deze:
Ik hoef daar geen ellenlange lappen tekst voor te gebruiken.
hoewel dit duidelijk aan mijn adres gericht is.
Roland schreef:Het komt er gewoon op neer dat we allemaal (de Neder-Amerikanen en de Nederlanders en Belgen net zo goed) niet gelijk uit onze slof moeten schieten als er eens iets negatiefs gezegd wordt over Amerika (Nederland en België voor ons).
Dat vind ik een mooie uitspraak, en hopelijk kunnen we ons daar met z'n allen aan houden. :wink:

Laten we dus inderdaad maar terugkeren tot het oorspronkelijke onderwerp, en dat was "small talk".

Over small talk gesproken: de small talk gaat hier heel vaak over sport, daar waar je dat - in mijn ervaring :wink: - in Nederland eigenlijk niet zo vaak tegenkomt. "So, are you a football fan?" of "Did you watch the game last night?"
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Nati
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Nati »

In mijn werk als verkoopster op de markt heb ik ervaren dat de klanten het erg appreciëren dat je met hen een klein babbeltje of 'small talk' doet. Soms kan dat gaan over het weer of een mooie bos bloemen die ze net gekocht hebben ,maar soms ook over diepgaandere dingen als ziektes of overlijdens. Voor sommige klanten ben je dan diegene waar ze hun miserie eventjes mee kunnen delen.
Met vreemden een babbeltje slaan heb ik wel moeten leren want dat is iets wat ik vroeger niet zou gedurfd hebben. Maar je wordt wijzer en ervarener met de jaren hé :wink: :)
Nu vind ik het wel aangenaam om een babbeltje te slaan met wildvreemden, zowel hier als in Amerika ,en daarbij hoef je zeker je hele levensverhaal niet te vertellen aan je gesprekspartner van dat moment.
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Dento schreef:
Over small talk gesproken: de small talk gaat hier heel vaak over sport, daar waar je dat - in mijn ervaring :wink: - in Nederland eigenlijk niet zo vaak tegenkomt. "So, are you a football fan?" of "Did you watch the game last night?"
Dan moet je voor de aardigheid eens bij mij thuiskomen en het woord "voetbal" of "Ajax" laten vallen. :roll: :roll: :lol:

Marjon
Laatst gewijzigd door vana op 19 mar 2010, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Niet Feyenoord? :mrgreen:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Oh, daar hebben ze het weleens over maar die woorden kan ik hier niet neerzetten :mrgreen:

Marjon
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Dento schreef:Ik heb er helemaal geen problemen mee als iemand anders iets op een andere manier ervaart - het zou ook niet natuurlijk zijn als we allemaal alles hetzelfde zouden ervaren; waar ik problemen mee heb, en wat mij in de hele discussie tegen de borst stuit, is dat als een Neder-Amerikaan een mening/ervaring geeft die afwijkt van de ervaring van de niet-Neder-Amerikanen, dat dit wordt afgedaan als het niet willen accepteren van het niet perfect zijn van Amerika, of verheerlijking van Amerika, en dat Neder-Amerikanen daardoor steeds weer de verdediging in worden gedwongen.
Maar dat is het punt juist. Men hoeft nl. niet elke keer in de verdediging te gaan. Accepteer (negeer wat mij betreft) gewoon dat niet iedereen met dezelfde ogen naar Amerika kijkt, net zoals men dat ook niet doet naar Nederland. Dáár gaat het om.

Voorbeeldje: Hoe vaak ik wel niet de vraag gekregen heb van (veelal jeugdige) Amerikanen nadat ik aangegeven had dat ik uit Nederland kwam of ik soms uit Amsterdam kwam? Want ja, daar moet je zijn voor.... (vul zelf maar in). Denk je dan dat ik Nederland loop te verdedigen? Als dat hun blik op Nederland is, zegt dat meer over hen zelf dan over Nederland.

Dento schreef:
Roland schreef: 'slechts een toerist' (ik merk weer een behoorlijke ondertoon)
Ik zal dat maar even negeren (net zoals de foutieve quote die iets impliceert wat ik niet heb gezegd), en wegschrijven als een persoonlijke indruk, net zoals deze:
Ik hoef daar geen ellenlange lappen tekst voor te gebruiken.
hoewel dit duidelijk aan mijn adres gericht is.
Prima als je het negeert. Ik heb toch echt enkele hele duidelijke opmerkingen voorbij zien komen (niet alleen van jou) die gewoon direct aan mij gericht waren maar waarbij men niet het fatsoen heeft dat ook te zeggen. Het is al eerder gezegd, alles moet soms zo 'politiek correct' zijn dat je daarmee dus meer verwarring schept dan het beestje eens bij de naam te noemen. En dat vind ik echt geen aanval op de persoon. Als er gediscussieerd wordt, ontkom je er niet aan zo af en toe eens namen te noemen. Nou, doe dat dan ook! Maar ga niet in 'tussen de regels door taal' schrijven.

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Grandu
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Grandu »

vana schreef:Dan moet je voor de aardigheid eens bij mij thuiskomen en het wordt "voetbal" of "Ajax" laten vallen. :roll: :roll: :lol:
Laat juf Marianne (volgensmij plaatste M. laatst een bericht over spelling en grammaticaregels maar kan ook een ander zijn geweest) die zin maar niet lezen :lol:
The end and a new beginning - http://derkdegeus.blogspot.com/

“Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness.”
---Mark Twain
Grandu
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Grandu »

Vandaag wel een small-talk meegemaakt:) Zit op het moment in de Thalys naar Parijs (hij is Rotterdam nog niet uit en we staan al stil, maar het internet hier werkt wel goed). Zojuist een dik uur staan wachten op de trein en met een man gesproken uit Australië die me aansprak. Ik legde hem deze discussie voor en hij vond dat het moeilijk contact leggen was met Nederlanders. Waar hij hier 3 vrienden maakte maakte hij er drie keer zoveel in het buitenland. Mijn small-talk, die wat uitliep, was er wel alleen jammer dat het een buitenlander was. Voor mij bevestigt dat des te meer wat de topicstarter wilt benadrukken..

---Mark Twain
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Maar jij bent toch ook Nederlander? En met jou maakte hij toch ook makkelijk contact?

Marjon
Grandu
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Grandu »

vana schreef:Maar jij bent toch ook Nederlander? En met jou maakte hij toch ook makkelijk contact?
Daar heb je een punt! Het is natuurlijk raar om te zeggen dat ik geen Nederlander ben maar als ik mijzelf vergelijk met andere Nederlanders, de gemiddelde Nederlander, dan vind ik mijzelf erg open. Daarbij sprak ik hem niet aan, dat doe ik dan weer niet. Na even praten zei ik dat ik geen eten, wat ik ook deed maar van de andere kant vond ik het ook wat ongemakkelijk om meteen in het Engels een heel gesprek te voeren. Toen dacht ik aan dit topic en kwam ik die man weer tegen, hij vertelde me iets over de vertrektijd en met de gedachte van dit topic heb ik me geopend voor wat hij zei en vanzelf rolde er een heel lang en leuk gesprek uit :) ik denk vooral dat het er aan ligt hoe open je staat voor zoiets...

---Mark Twain
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Grandu schreef:
vana schreef:Dan moet je voor de aardigheid eens bij mij thuiskomen en het wordt "voetbal" of "Ajax" laten vallen. :roll: :roll: :lol:
Laat juf Marianne (volgensmij plaatste M. laatst een bericht over spelling en grammaticaregels maar kan ook een ander zijn geweest) die zin maar niet lezen :lol:
Ik lees dit nu pas. Wat erg!!! :oops: :oops: :oops: :oops:

Marjon
SylVol

Bericht door SylVol »

...
Laatst gewijzigd door SylVol op 14 jul 2010, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Alannah
Amerika-ontdekker

Bericht door Alannah »

Nu woon ik al meer dan 5 jaar niet meer in Nederland (en overigens ook niet in Amerika) maar ik herken dit eigenlijk helemaal niet. Misschien hangt het er ook van af waar je in Nederland woont. Ik heb juist het idee dat men in Nederland juist vaak heel open naar elkaar is en makkelijk anderen aanspreekt. Waar ik woonde (buitenwijk van middelgrote stad) kende ik al buren, begroette je elkaar gewoon op straat en maakte een praatje. Als ik met de hond ging wandelen werd ik altijd aangesproken door mensen (met of zonder hond) en ook in de supermarkt was er vaak wel ruimte voor een praatje. Overigens hoeft dat van mij helemaal niet altijd. Soms heb ik ook haast of ben moe of heb geen zin om met mensen te spreken. Ik kom nu nog altijd een paar keer per jaar in Nederland en dan valt mij op dat mensen best open staan voor een praatje. Koffie hoekje in de Albert Heijn waar altijd wel wat mensen rondhangen en ook in de bus en de trein is er vaak wel aanspraak.

Mijn Amerika ervaringen dateringen alleen van vakanties + een korte studie periode en inderdaad heb ik over het algemene aardige mensen ontmoet en word je vaak aangesproken in de winkel of in de rij ergens.

Ik heb zelf jaren in Engeland gewoond en woon nu in Frankrijk. In Engeland woonde ik in Londen en daar spreekt dus helemaal nooit iemand elkaar aan. Of althans in mijn ervaring veel minder dan in Nederland. Ik merkte wel dat in de buitenwijk waar ik woonde (echt aan de buitenkant van de stad) het daar al weer een stuk socialer was. Daar was het wel gewoon om een praatje met de cassière te maken. Verder vond ik het in Londen altijd wel grappig dat mensen vooral hun best doen elkaar niet aan te spreken. Ik denk ook dat dit komt doordat het echt een grote stad is en dat de Engelsen sowieso in het openbaar redelijk terughoudend zijn.

Uiteindelijk maakt het land allemaal niet zoveel uit en heeft het veel meer met je eigen houding te maken en hoe iemand zichzelf opstelt ten opzichte van anderen.
Mark & Martine
Amerikakenner

Bericht door Mark & Martine »

Ik vind "small talk" inderdaad oppervlakkig. Dat neemt niet weg dat het wel reuzengezellig kan zijn en precies goed voor dat uurtje of kwartiertje dat je met iemand in contact bent. Je gaat een wildvreemde over het algemeen niet in een half uur je diepste wensen vertellen en op deze manier heb je toch leuk contact met elkaar gehad. Nix mis mee als je het mij vraagt.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Heb eindelijk dit onderwerp doorgenomen. Mijn conclusies:

Ten eerste: DE Amerikaan bestaat natuurlijk niet. Er zijn erg vriendelijke mensen en erg onvriendelijke mensen. In grote getale. De meeste Amerikanen zijn inderdaad patriottisch, maar dat uit zich op allerlei manieren, inclusief zeer kritisch zijn over bepaalde zaken hier. De kreet: my country right or wrong, if it's right keep it right, if it's wrong make it right, vat dit mooi samen.

Ten tweede: ik merk inderdaad best wel wat verschil tussen verschillende streken. In New York was ik geneigd iedereen die op me af kwam te negeren, maar als je merkt dat je met een toerist te maken hebt, of iemand waarvan je denkt dat die te vertrouwen is, dan help/praat je. In Minnesota kreeg ik de indruk dat men elkaar al van de lagere school kende en geen behoefte had aan buitenstaanders. Ik heb daar "maar" 14 jaar gewoond en was dus duidelijk een nieuwkomer. Import werd beschouwd als buitenstaander, behalve als het terugkerende Minnesotans waren, dan kwamen ze weer in hetzelfde kringetje terecht (geen lid zijn van een kerk maakte het ook moeilijk om contact te krijgen). Met twee buren hadden we af en toe contact, de andere buren hadden geen behoefte. Hier in North Carolina heb ik in een jaar meer korte, vriendelijke gesprekjes gehad (op straat, bij de grootgrutter) gehad dan in 14 jaar Minnesota. Ik ben niet veranderd, weet ik vrijwel zeker, praat redelijk makkelijk.

Waar ik me wel altijd kwaad over kan maken is dat men of vindt dat kritiek niet mag in/op de VS, of dat je alleen maar kritisch mag zijn.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Figment
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 60
Contacteer:

Bericht door Figment »

Small Talk is voor mijn gevoel een oppervlakkig gesprek. Dit is niet negatief bedoeld, ik zie het als gezellige, korte conversaties over het weer of een tv programma ofzo, met iemand die je niet kent, en verder ook geen contact hoeft te hebben. Even een leuk praatje op het vliegveld, busstation of in de rij bij de supermarkt.

Soms leiden deze gesprekken tot een hechte vriendschap, en soms blijft het bij dat ene praatje. Het is iig iets wat ik juist zo leuk vind aan Amerika en best wel mis in Nederland. Als ik in de VS op het busstation zit, raak ik altijd in gesprek met iemand. Soms blijft het bij de standaard woorden: Waar kom je vandaan en waar ga je naartoe. En soms leidt het tot hilarische conversaties. Ik heb weleens meegemaakt dat een man z'n shirt uittrok om vol trots z'n kogelwond te laten zien waar z'n ex-vrouw verantwoordelijk voor was. Soms vertellen mensen hun hele levensverhaal omdat het makkelijker is om hun hart uit te storten bij een vreemde die ze nooit meer zien, dan bij hun eigen vrienden. Afgelopen oktober leidde de 'small talk' met een oudere man tot een intens gesprek over kanker. We konden beide onze ervaringen en gevoelens kwijt, maar hebben vervolgens geen contact gehouden. Terwijl de vrouw met wie ik alleen een kort gesprek over James Bond heb gehad, inmiddels een goede vriendin is geworden. Ik vind dit soort ontmoetingen altijd erg leuk en interessant en vind het best jammer dat dit in Nederland best wel zeldzaam is. Als ik hier iemand een complimentje geef over leuke schoenen, grappig t-shirt of vraag of ze gisteren ook naar Grey's Anatomy hebben gekeken, dan wordt ik heel vreemd aangekeken en lopen de mensen snel door. Op het treinstation kan er amper een lachje vanaf en in de supermarkt is het zuchten en steunen omdat de rij zo lang is.

Wellicht dat Amerikanen als oppervlakkig worden gezien omdat er geregeld dit soort gesprekken worden gevoerd. Gesprekken die vaak nergens over gaan, maar gewoon even voor de gezelligheid. En dat is iets wat in Nederland niet altijd zo gewoon is. En wellicht denken sommige mensen ook dat Amerikanen oppervlakkig zijn omdat ze niet altijd weten waar Nederland ligt, of dat er wordt gedacht dat we allemaal op klompen lopen. Er wordt weleens lacherig over gedaan als een Amerikaan hiernaar vraagt. Is dat oppervlakkig, is die Amerikaan dom? Welnee! De meeste Nederlanders weten toch ook niet wat de hoofdstad van Texas is. Sterker nog, als ze op vakantie naar Benidorm gaan weten ze soms niet eens waar dat precies ligt. En The Alamo in San Antonio, dat is toch alleen een autoverhuur bedrijf? Juist. En dan verwachten we wel dat Amerikanen alles van ons kleine landje weten... ;)
Amerikanen zijn niet oppervlakkig. Soms onwetend, maar dat zijn we zelf ook.

Ik vind Amerikanen vaak opener en gastvrijer dan Nederlanders. Ik heb wel regelmatig gedacht dat mijn Nederlandse vriendschappen 'dieper' gingen, dat ze hechter waren. Gezellig bij elkaar op visite met een kopje thee of 's avonds gourmetten. Maar toen ik ziek werd waren het vooral de Nederlandse vrienden die het lieten afweten, terwijl m'n Amerikaanse vrienden wildvreemde mensen optrommelden op kaarten en bloemen en care packages te sturen en ik van de oma van een vriend zelfs een vliegticket cadeau kreeg! Vriendschappen die toen het erop aankwam veel hechter en sterker waren.

Goed, het is een heel verhaal geworden, maar wat ik dus eigenlijk wil zeggen is dat Small Talk vaak oppervlakkig is, maar de Amerikaan niet. En dat je deze vluchtige gesprekken kan gebruiken om wat van elkaar te leren. De Amerikaan zal bij een ontmoeting met een volgende Nederlander dan niet beginnen over de klompen, maar dat ie heeft gehoord dat Koninginnendag zo gezellig is, terwijl wij andere reizigers kunnen adviseren over de beste spareribs in town! ;)
Traveling to the USA since 1981

Momenteel ben Zuid Amerika aan het verkennen: http://adventuresofatravelgeek.blogspot.com
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Ik vind dat je dit heel mooi omschreven hebt!
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Wat ik me afvraag waarom steeds het woord "oppervlakkig" als een min of meer negatief woord wordt genoemd?

Wat is er mis met oppervlakkige praatjes? Kan heel leuk en gezellig zijn bij bijvoorbeeld kortstondige ontmoetingen in winkels, restaurants, wachtruimtes e.d. Is toch niks mis mee?

Groeit een (oppervlakkig) praatje (small talk) toevallig uit tot een wat diepgaander gesprek of zelfs tot een vriendschap, is dat alleen maar mooi meegenomen.

Small talks hoor en vind je overal op deze aardkloot. In het ene land/gebied wat meer gebruikelijk en toegepast dan in een andere regio en de ene mens is spraakzamer dan de ander. Meestal vind ik een small talk wel leuk, maar er zijn ook wel momenten dat ik daar niet voor in de stemming ben en geen praatje begin of slechts een kort (wel netjes) antwoord geef. So what?

Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer