Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Stelling: tieners in US zijn zelfstandiger dan in NL

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
BuckeyeRed
Amerikakenner

Bericht door BuckeyeRed »

ANY schreef:maar kom tot de conclusie dat zelfstandigheid op verschillende manieren gemeten kan worden.
Inderdaad... zo meet ik zelfstandigheid bijvoorbeeld niet af aan of een tiener al dan niet met eigen vervoer ergens kan komen, maar aan de mate van verantwoordelijkheid die de tiener -uit zichzelf- op zich neemt (en aankan). Iedereen kijkt er anders tegenaan, maar het is wel interessant de diverse ervaringen te lezen!

Mijn eigen ervaring met Nederlandse en Amerikaanse tieners is in de vorm van neefs en nichten, en ik zie eigenlijk geen verschil tussen de tieners in beide landen naar mijn maatstaven voor 'zelfstandigheid'.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

a4plus schreef: Ik heb een zoon vqn 17 in Nederland en niet al teveel hoop voor deze spelcomputer/SMS generatie en maakt weinig uit waar ze vandaan komen.
Mag ik het hier even heel erg mee oneens zijn? Ik heb een dochter van 17 en een zoon van 15 en om mij heen zie ik tieners, die enorm begaan zijn met hun medemens. Ze organiseren en doen mee aan kankerbestrijding, zijn politiek gemotiveerd, helpen mee aan projekten voor de minder bedeelden, al dan niet via de kerk.
Natuurlijk heb je altijd nietsnutten, maar die komen in elke generatie voor. En die technologie is niet bij uitstek slecht, het helpt tieners met elkaar in contact komen en maakt de wereld voor hen een stuk kleiner, waardoor ze ook meer in aanraking komen met andere culturen en landen.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Petra/VS schreef:
a4plus schreef: Ik heb een zoon vqn 17 in Nederland en niet al teveel hoop voor deze spelcomputer/SMS generatie en maakt weinig uit waar ze vandaan komen.
Mag ik het hier even heel erg mee oneens zijn? Ik heb een dochter van 17 en een zoon van 15 en om mij heen zie ik tieners, die enorm begaan zijn met hun medemens. Ze organiseren en doen mee aan kankerbestrijding, zijn politiek gemotiveerd, helpen mee aan projekten voor de minder bedeelden, al dan niet via de kerk.
Natuurlijk heb je altijd nietsnutten, maar die komen in elke generatie voor. En die technologie is niet bij uitstek slecht, het helpt tieners met elkaar in contact komen en maakt de wereld voor hen een stuk kleiner, waardoor ze ook meer in aanraking komen met andere culturen en landen.
Tuurlijk mag je het hier mee oneens zijn maar ik zie veel jeugd die anders is dan jij ziet. Ga naar een mall of winkelcentrum in Nederland en je ziet grotendeels de jongeren rond hangen, GSM aan een oor en er komt weinig zinnigs uit. Ik heb de laatste jaren in Nederland in kleinere dorpen gewoont en het is ongelovelijk wat een laag niveau het vaak is en hoe dronken men vaak is. Er zitten natuurlijke heel veel goede tussen maar heel veel waarvan ik denk, wat moet hier terecht van komen.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

a4plus schreef:Tuurlijk mag je het hier mee oneens zijn maar ik zie veel jeugd die anders is dan jij ziet. Ga naar een mall of winkelcentrum in Nederland en je ziet grotendeels de jongeren rond hangen, GSM aan een oor en er komt weinig zinnigs uit. Ik heb de laatste jaren in Nederland in kleinere dorpen gewoont en het is ongelovelijk wat een laag niveau het vaak is en hoe dronken men vaak is. Er zitten natuurlijke heel veel goede tussen maar heel veel waarvan ik denk, wat moet hier terecht van komen.
Maar zijn diegenen, waarvan je dat denkt niet juist degenen, die opvallen? Want daaraan erger je je, niet aan de jongen, die achter in de supermarkt iedere middag de voorraden bijvult, die valt niet op. Voor iedere hangjongere zijn er tientallen anderen, die hard werken aan hun toekomst en verantwoordelijke jonge volwassenen zijn.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Petra/VS schreef:
a4plus schreef:Tuurlijk mag je het hier mee oneens zijn maar ik zie veel jeugd die anders is dan jij ziet. Ga naar een mall of winkelcentrum in Nederland en je ziet grotendeels de jongeren rond hangen, GSM aan een oor en er komt weinig zinnigs uit. Ik heb de laatste jaren in Nederland in kleinere dorpen gewoont en het is ongelovelijk wat een laag niveau het vaak is en hoe dronken men vaak is. Er zitten natuurlijke heel veel goede tussen maar heel veel waarvan ik denk, wat moet hier terecht van komen.
Maar zijn diegenen, waarvan je dat denkt niet juist degenen, die opvallen? Want daaraan erger je je, niet aan de jongen, die achter in de supermarkt iedere middag de voorraden bijvult, die valt niet op. Voor iedere hangjongere zijn er tientallen anderen, die hard werken aan hun toekomst en verantwoordelijke jonge volwassenen zijn.
Ik zou je graag gelijk geven maar doe het niet, denk dat je het door een rose bril ziet. Kijk maar eens naar de enorme percentages drop-outs op highschools, er wordt enorm veel aandacht gegeven aan al die probleem gevallen en blijkbaar met weinig succes. Gevangenissen zitten overvol, in Nederland hebben ze al jaren cellentekort. Simpelweg het probleem wordt erger en de huidige jeugd is erg consumptie gericht en vaak a-sociaal te noemen. Ik heb jaren in het jongerenwerk gezeten en heb een zoon van 17, dus heel wat kennis op dit gebied opgedaan waar ik niet vrolijk van word. Soms zou je denken dat we misschien de dienstplicht moeten gaan invoeren om wat omgangsvormen en respect te leren, maar of dit de oplossing is weet ik ook niet.
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Soms zou je denken dat we misschien de dienstplicht moeten gaan invoeren om wat omgangsvormen en respect te leren, maar of dit de oplossing is weet ik ook niet.
Zijn omgangsvormen en respect geen zaken die je ze al van kleins af aan thuis moet bijbrengen?

Ik heb hier ook kinderen van diezelfde leeftijd rond lopen en herken mijn pubers gelukkig helemaal niet in je verhaal. En ja, ik zie ze hier ook op het dorpsplein hangen hoor, elke avond, dronken, roken, schelden, hangen en met brommertjes scheuren. Gelukkig heb ik mijn kids er nog nooit bij gezien. Simpelweg omdat ze thuis zijn of op hun bijbaantjes, want werken doet de oudste ook volop. En hier thuis zijn ze gewoon gewend dat we met z'n allen taken doen. Koken, tafel afruimen, paardenstallen schoonhouden en de boodschappen zijn zeker geen taken die alleen voor mij of Albert zijn, daar draait het hele gezin in mee.

En ja, ik ben trots en blij als ik van anderen hoor dat mijn kinderen netjes en sociaal zijn, zelfs mijn jongste die PDD-Nos heeft en hard moet werken aan zichzelf om dat sociale gedrag te vertonen.
Chi Sin X
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Chi Sin X »

a4plus schreef:Gevangenissen zitten overvol, in Nederland hebben ze al jaren cellentekort.
[OT]
Ik dacht dat er in Nederland nu al jaren een cellenoverschot was?
[/OT]
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

OOk ik herken mijn kinderen hier niet in. Mijn zoon is 18 en heeft net zijn VWO afgerond. Over twee weken begint hij een studie aan de universiteit.
Van de 7 weken vakantie die hij tot nu toe heeft gehad heeft hij 5 weken gewerkt (45 uur per week! ) Hij is zo'n jongere die achter in de supermarkt de vakken bijvult.
Natuurlijk gaat hij regelmatig uit, dat deed ik ook op die leeftijd. En als hij uitgeweest is en niet hoeft te werken ligt hij ook de halve dag in bed. Maar hij hangt niet op straat en komt niet dronken thuis.
Hij scheurt niet op zijn brommer want doet nog steeds alles op zijn fiets.

Ook de vrienden van mijn kinderen herken ik hier niet in. Er komen hier regelmatig vrienden en vriendinnen van Nick en dat zijn gewoon leuke, spontane jongens en meisjes. Ze zijn ook beleefd en netjes in hun omgangsvormen.
Ik geniet ervan als ze hier zijn, ze hebben veel humor en je kunt hele leuke gesprekken met ze voeren.

Ik weet niet in wat vooromgeving jouw zoon verkeert maar ik herken het niet. Natuurlijk zijn er een hoop hangjongeren, ook hier zie je ze (hoewel niet veel) Maar deze groep is absoluut niet representatief voor de Nederlandse jeugd hoewel het waarschijnlijk wel de groep is die het meeste opvalt.

Misschien zie ik het ook door een roze bril maar ik denk dat jij alles door een zwarte bril ziet. Jij hebt in je jarenlange werk met jongeren misschien juist veel de jongeren gezien die buiten de boot vielen en waar het niet goed mee ging. Daar baseer jij misschien je mening over alle jongeren op.
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Het is harstikke leuk en goed dat moeders hier hun kroost verdedigen echter ik baseer mijn verhaal op feiten en statistieken. Ga maar gewoon eens langs bij een middelbare school in de pauze en neem dan niet die dure school in een goed wijk, maar ga even naar een LBO in een wat minder wijk en je zult schrikken wat je ziet, bijna Amerika, scholen met metaaldetectoren, beveiliging etc. Ik heb nooit beweerd dat alle jeugd slecht is maar een grote groep gaat de verkeerde kant op en dat zijn feiten, je leest het dagelijks.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

a4plus schreef: Ik heb jaren in het jongerenwerk gezeten en heb een zoon van 17, dus heel wat kennis op dit gebied opgedaan waar ik niet vrolijk van word.
Tja, een dokter zal ook besluiten dat de meeste mensen die bij hem komen ziek zijn.
En een psycholoog of psychiater zal besluiten dat de meeste mensen emotionele problemen hebben.
a4plus schreef:Het is harstikke leuk en goed dat moeders hier hun kroost verdedigen echter ik baseer mijn verhaal op feiten en statistieken.
En wat haal je uit de statistieken? Dat de meesten hangjongeren zijn? Dat de meerderheid dagelijks dronken is? Dat de meerderheid geen job vindt? …

Net als vele anderen, herken ik ook mijn zoon en zijn vrienden niet in jouw beschrijving, net zomin als de kinderen van onze vrienden.
Zo’n hangjongeren vallen op. ‘Brave’ of ‘verantwoordelijke’ kinderen waarschijnlijk niet. Die zitten thuis een boek te lezen, chatten met een vriend aan de andere kant van de wereld, voeren thuis wat huishoudelijke taken uit om hun ouders te helpen, rijden rustig naar hun bijbaantje, en oh ja, als ze zitten te studeren zullen ze ook niet opvallen, want dat doe je meestal ook niet op de straat.

Dat de PC en spelletjes negatief moet zijn, vind ik ook niet.
Er zitten heel wat brainteasers in zo’n spel. En kijk maar eens wat ze bijvoorbeeld opsteken over mythologie in spellen als ‘Age of Empires’ of ‘Age of Mythology’.
Zoonlief heeft een online abonnement op het Star Ware Galaxy spel (zo iets in die aard). Hij zit in een guild met mensen van de Oostkust, de Westkust, Engeland, en hij. Voertaal: Engels natuurlijk. En telkens moeten ze rekening houden met elkaars agenda en de tijdsverschillen om samen af te spreken. De sfeer onderling is zeer hulpvaardig en heel onbevooroordeeld (de anderen zijn een paar jaar ouder dan onze 12-jarige, maar dat deert hun niet / er zit iemand bij die regelmatig naar de kerk gaat, en daar houden ze dan ook rekening mee / …).

Tuurlijk is er een deel van de jeugd waar het mis mee loopt. Maar is dat niet altijd het geval geweest?
En, als het aanvankelijk niet loopt naar de wens van de oudere generatie, wil dat dan zeggen dat die kinderen ooit ook eens niet op ‘de jaren van verstand’ gaan komen, en zich herpakken?
Wat heeft men ooit toch voor negatiefs gezegd over de hippie’s, of over de liefhebbers van rock-and-roll? Die mensen staan ondertussen toch ook met hun twee voeten in het volwassen leven. Sommigen geslaagd, andere niet.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Tot slot volgend citaat:

En dan de jeugd. Geen wonder dat alles hard achteruit holt met die opvoeding van tegenwoordig, en dat onderwijs. Ouders kan het niks schelen dat hun kinderen zich lamlendig gedragen, en alleen geïnteresseerd zijn in vermaak, in acteurs en paardenraces. Er wordt niet meer ingegrepen als kinderen een grote mond hebben. En de leraren? Die weten zelf nergens iets van. Lezen, geschiedenis, concrete feitenkennis, nergens wordt in het onderwijs genoeg aandacht aan besteed.(
enzovoorts, enzoverder)

Bron: ‘Ab excessu divi Augusti’ van Tacitus. 2000 jaar oud;
En dat hebben we toch ook weer overleefd? ;-)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
thebes
Amerika-expert

Bericht door thebes »

Kastelke,
Geweldig gevonden !
Om de bijbel (Prediker) te citeren: "er is niets nieuws onder de zon"
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

Bericht door houstonwehaveaproblem »

Ik denk dat er weinig verschil is tussen de amerikaanse en nederlandse jeugd in zelfstandigheid. Hooguit dat ik vind dat amerikaanse jongeren op andere vlakken zelfstandiger zijn dan nederlandse jongeren. Er is wel een duidelijk verschil tussen jeugd die opgroeit bij ouders die zelf goed opgeleid zijn en jeugd die opgroeit bij ouders die dat niet zijn. Als ik namelijk kijk naar kinderen van mijn vrienden en kennissen (zowel hier als in nederland), dan zie ik kinderen die redelijk zelfstandig zijn en hard werken aan een opleiding (met of zonder bijbaan) en hun toekomst. In mijn werk (ook jeugd- jongerenwerk) ben ik net als A4plus/Hans ook het omgekeerde tegengekomen. Kinderen die buiten de boot vallen, omdat ze absoluut niet worden gestimuleerd om een opleiding te doen, vervallen in laagbetaalde baantjes (als ze al willen werken), vroeg zwanger worden, etc. Je kunt je ogen ervoor willen sluiten, maar ik heb me er altijd over verbaasd dat dit zo'n grote groep is. Zeker toen ik op mijn 18e/19e jaar stage liep en erachter kwam dat niet iedereen dezelfde kansen had (of nam) als ik.
Het is maar net met welke bril je wil kijken of gewend bent te kijken. Zolang je je ogen er maar niet voor sluit...
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
mirdj
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door mirdj »

Ik ben zelf redelijk beschermd opgevoed, voornamelijk omdat mijn moeder niet wilde dat ik en m'n zusje mee zouden maken wat zij in haar jeugd heeft meegemaakt (geloof me dat was geen pretje). We hoefden geen klusjes in huis te doen en we hoefden niet te werken maar m'n ouders hadden wel heel duidelijk regels gesteld en daar hadden we ons maar aan te houden.

Op m'n 17e heb ik een krantenwijk genomen en die heb ik gehad totdat ik stage ben gaan lopen, en m'n zusje heeft vanaf haar 16e achter de kassa gezeten bij een supermarkt totdat de ziekte van Crohn werd ontdekt en ze het kassa werk van de behandelende arts niet meer mocht doen. We hoefden niet te werken, kregen zakgeld, school werd volledig betaald en we hoefden geen kostgeld te betalen (totdat we van school af waren en fulltime gingen werken). Als we uit wilden kon dat, alleen even melden hoe laat we weer thuis zouden zijn en waar we heen gingen.

Ondanks de redelijke vrijheid die we kregen zijn we heel goed terecht gekomen, maar we zien ook mensen om ons heen die in onze tienerjaren tot onze vriendengroep behoorden die compleet de verkeerde kant op zijn gegaan. Dit had verschillende oorzaken, van tienerzwangerschappen tot alcohol en drugs gebruik, maar nu zien we ook deze mensen langzaam aan weer een normaal leven opbouwen met de mogelijkheden die ze hebben/krijgen aangereikt.

Ik denk niet dat het alledaagse leven van tieners hier en in Amerika heel veel van elkaar zal schelen, overal zijn uitschieters (zowel naar de goede als foute kant). Wie er zelfstandiger zijn zou ik niet durven zeggen, dit ligt denk ik ook heel erg aan het kind.
Website reisverslagen oa New York, New Jersey, Philadelphia, Washington, Rondje Zuid West, Rondje Zuid Oost
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

thebes schreef:Kastelke,
Geweldig gevonden !
Ik gebruikte dat citaat jaren geleden, toen ik geschiedenisles ging geven bij 12 tot 15-jarigen. Ze vonden het heerlijk om dat te lezen. ;-)
Elke
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

kastelke schreef:Tot slot volgend citaat:

En dan de jeugd. Geen wonder dat alles hard achteruit holt met die opvoeding van tegenwoordig, en dat onderwijs. Ouders kan het niks schelen dat hun kinderen zich lamlendig gedragen, en alleen geïnteresseerd zijn in vermaak, in acteurs en paardenraces. Er wordt niet meer ingegrepen als kinderen een grote mond hebben. En de leraren? Die weten zelf nergens iets van. Lezen, geschiedenis, concrete feitenkennis, nergens wordt in het onderwijs genoeg aandacht aan besteed.(
enzovoorts, enzoverder)

Bron: ‘Ab excessu divi Augusti’ van Tacitus. 2000 jaar oud;
En dat hebben we toch ook weer overleefd? ;-)
Yip, overleefd, tientallen oorlogen verder en de aarde min of meer naar de knoppen geholpen, maar we hebben overleefd, dus we hebben goed werk geleverd?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

A

Bericht door kastelke »

a4plus schreef: Yip, overleefd, tientallen oorlogen verder en de aarde min of meer naar de knoppen geholpen, maar we hebben overleefd, dus we hebben goed werk geleverd?
Trouwens, wanneer heb je goed werk geleverd? Voor de ene zal je dan minstens in maatpak moeten rondlopen, een grote villa en een auto voor elk gezinslid hebben, terwijl de andere vindt dat je het goed hebt gedaan als je in een kleine bungalow woont en op het einde van je loon geen stuk maand overhoudt.

Maar we wijken af van het topic: is de jeugd in Amerika meer of minder verantwoordelijk dan die van Nederland?
We zullen maar niet verwachten dat de jeugd zich meer verantwoordelijk gedraagt dan de volwassene. "Het goede voorbeeld geven" is al een eeuwenoud pegagogisch principe, en het zal nog vele eeuwen meegaan als zijnde een efficiënt middel.
Elke
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Veel jeugd groeit op in gebroken gezinnen en krijgen vaak van meerdere kanten invloeden, daarnaast speelt school en vrienden een grote rol Je kan een kind een richting geven maar meer niet, ze gaan uiteindelijke toch hun eigen gang en wat de ouders goed vinden hoeft zeker niet goed voor hun kind te zijn. Dit verschijnsel zie ik in Amerika en zag ik in Nederland, denk dat de meeste Westerse landen dezelfde jeugd hebben.
Kombat
Amerika-ontdekker

Bericht door Kombat »

a4plus: waar ben je nou mee bezig...
Waarom reageer je in dit topic steeds op mensen als je toch er van overtuigd bent dat je gelijk hebt.
Mensen geven hún mening en ervaring en hoe reageer jij?... nee dat is niet waar jullie kletsen maar wat ik ben zo ervaren want ik heb met 'jongeren' gewerkt bladibladiblabla.

De 'jongeren' waarmee jij gewerkt hebt zijn waarschijnlijk niet representatief voor een hele generatie!
Ik kan je zeggen dat als je wat over jongeren wil weten moet je geen kranten lezen en geen tv kijken. Niet iedereen steelt, zuipt, en blowt.
Ze willen alcohol controle voor jongeren van onder de 16! WAT? hoor ik dat goed? Die mogen toch nog niet drinken? Hogere boetes voor winkels die drank aan kinderen verkopen. simpel toch.
Discotheken makkie: Bij controle kindjes binnen van onder de 16, straf: een weekend de tent dicht. Ik durf te wedden dat er dan geen 1 binnenkomt de volgende keer.

Journalistiek is sensatie gericht tegenwoordig, vorm geen mening van een krantenkopje wat je toevalig opviel..

Over de topicstart: Ik denk dat het moeilijk verglijken is maar Amerikaanse jeugd wordt al vroeg op zelfstandigheid en prestatie's getraind mentaliteit van: 'losers halen het niet in deze maatschappij', Nederlandse jeugd wordt daarintegen wat vrijer gelaten zodat ze zelf hun kop eens kunnen stoten en daarvan leren.
De een heeft een schop nodig en de ander een klein duwtje, dat is denk ik in beide landen zo. Hangjeugd erger ik me ook dood aan

Volgens mij heb ik nu mijn punt wel gemaakt als 'jongere'. haha :P
Autogek!
PeeJay
Amerika-expert

Bericht door PeeJay »

a4plus schreef:Veel jeugd groeit op in gebroken gezinnen en krijgen vaak van meerdere kanten invloeden, ....
Zoals het alsmaar groeiende 'Gang' gebeuren in dit land... http://abcnews.go.com/WN/popup?id=3467430

/PeeJay
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer