Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Oprah van gister: Amerikaanse schoolsysteem érg verouderd!

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Onze ervaring is net zo, Larissa, ik heb voor de kinderen de jonge leerkrachten veel leuker gevonden (voor mezelf ook als ouder, maar dat doet er niet toe). Vorig jaar hadden we zelfs een vreselijke ervaring met een oudere leerkracht, maar over het algemeen hebben de kinderen een veel leuker jaar gehad met een jonger iemand, al zijn de oudere teachers over het algemeen heel goed.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Michigan
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Michigan »

Ik vond altijd dat oudere leerkrachten leuker. De jonge krachten willen vaak alles nog via de regels doen, en de ouderen werken zeg maar wat beter mee hier en daar :roll:.

Het hangt erg af van de persoon. Soms tref je een goede leerkracht en soms niet.
Soms kom je mensen tegen die juist met veel inzet les geven en er ook echt van houden en soms heb je van die leerkrachten die mislukt zijn in het bedrijfsleven en dan maar leraar worden. Dat zie je veel op het mbo :o
- Mike
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

[quote="Magnolia87/quote]
In Nederland zat Ruby op een zg. zwarte school in een achterstandswijk met prima oudere ervaren leerkrachten die er alles aan deden om hun kinderen goed onderwijs te geven. Verderop was een "witte" school, heb daar ook rond gekeken, echter waren daar veel jonge jufs net van de Pabo in klassen van 23 tot 25 kinderen. Heb haar maar op de "zwarte" school gelaten.

Het hangt er volgens mij helemaal vanaf hoe betrokken de leraren zijn.[/quote]

Dat het jonge leerkrachten zijn wil níks zeggen over de 'kwaliteit' van die leerkrachten. Vaak kunnen jonge leerkrachten juist beter onderwijs bieden, omdat ze de nieuwe onderwijsvorm goed hebben geleerd op de Pabo. Oude leerkrachten zijn meestal minder bezig met het nieuwe onderwijs (dialogisch, interactief onderwijs etc).[/quote]

IK ben het ten dele met je eens, zoals ik ook al schreef, hangt helemaal af van de betrokkenheid van de leerkracht en dan doet leeftijd er niet toe.

De problemen op een zwarte school zijn echter vaak teveel voor een jonge onervaren leerkracht, heb al 2x meegemaakt dat halverwege het schooljaar de juf met een burnout de rest van het schooljaar de ziektewet inging.
Ruby's laatste onderwijzeres was Fiene, afgelopen december 65 jaar geworden en is nog steeds aan het les geven aan kinderen, omdat ze ze niet in de steek wil laten in het midden van het schooljaar.
Juffrouw Fiene is een ouderwetse Surinaamse leerkracht die haar hele klas, inclusief de hormoonbommetjes van 11 tot 13 jaar onder controle had. Zij heeft deze klas en veel andere... de CITO toets doorgesleept om haar kinderen op een goede middelbare school te krijgen. Het stempel van allochtoon op lager onderwijs probeerde zij te doorbreken, dat hield ze de kinderen en de ouders ook altijd voor, wil je wat bereiken in je leven, dan begint het op school.
Het vorige hoofd was ook zo'n vrouw die haar school niet in de steek liet, ondanks dat ze verhuisde naar het oosten van het land en toch elke dag naar Utrecht kwam. Deze onderwijzers waren voor mij de reden om Ruby op deze school te houden.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Michigan schreef:Ik vond altijd dat oudere leerkrachten leuker. De jonge krachten willen vaak alles nog via de regels doen, en de ouderen werken zeg maar wat beter mee hier en daar :roll:.
Zoals ik al schreef, onze ervaring is, dat de jonge leerkrachten, waar wij mee te maken hebben gehad enthousiast en goed waren. De oudere leerkrachten waren goed (op een na), maar stonden toch verder van de kinderen af kwa belevingswereld. Dat is persoonlijke ervaring en dus zijn er natuurlijk ook hartstikke leuke oudere leerkrachten.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Magnolia87
Amerikakenner

Bericht door Magnolia87 »

Ohja trouwens, ik weet redelijk veel van het onderwijs af, omdat ik dus zelf op de Pabo zit.
Magnolia87
Amerikakenner

Michigan schreef:Ik vond altijd dat oudere leerkrachten leuker. De jonge krachten willen vaak alles nog via de regels doen, en de ouderen werken zeg maar wat beter mee hier en daar :roll:.

Het hangt erg af van de persoon. Soms tref je een goede leerkracht en soms niet.
Soms kom je mensen tegen die juist met veel inzet les geven en er ook echt van houden en soms heb je van die leerkrachten die mislukt zijn in het bedrijfsleven en dan maar leraar worden. Dat zie je veel op het mbo :o
Bedoel je dat er op het MBO veel leerkrachten lesgeven die eigenlijk liever in het bedrijfsleven wilde werken?
Magnolia87
Amerikakenner

Het is trouwens wel zo tegenwoordig op de Pabo, dat ze héél streng zijn geworden met het beoordelen van de stages. Als je bij mij op de Pabo een negatief stage-advies krijgt, moet je weg, en word je ook niet meer op andere Pabo's aangenomen. De slechten worden er dus uitgepikt, en de goede leerkrachten blijven over. Gelukkig heb ik positief studie-advies gekregen! :D
Marjol
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Marjol »

Magnolia87 schreef:Het is trouwens wel zo tegenwoordig op de Pabo, dat ze héél streng zijn geworden met het beoordelen van de stages. Als je bij mij op de Pabo een negatief stage-advies krijgt, moet je weg, en word je ook niet meer op andere Pabo's aangenomen. De slechten worden er dus uitgepikt, en de goede leerkrachten blijven over. Gelukkig heb ik positief studie-advies gekregen! :D
Dat heeft zijn goede kanten ja, al vind ik het nu wel érg streng aan het worden.

Ik heb zelf ook de Pabo gedaan (ben nu 3,5 jaar aan het werk) en in mijn tijd kregen mensen eerst nog een tweede kans (wat ik trouwens heel terecht vind, je zult maar bij iemand terecht komen waarmee je het totaal niet kunt vinden en die je mede daardoor een negatief studie-advies geeft... geloof me, een vriendin van me heeft het meegemaakt), maar als je daarna van de Pabo afmoest, kon je gewoon op iedere andere Pabo in het land terecht. Dat vond ik dan wel weer vreemd.

Ik heb dit jaar voor het eerst stagiaires gehad, de eerste stopte vrijwillig na 3 weken (tweedejaars) en de tweede stopte onder druk van haar begeleider in haar tweede stageperiode (niet bij mij, dus). Maar ja, alletwee wel gestopt, hoewel ik de tweede echt geen slechte stagiaire vond.
Het komende jaar hoef ik dus even geen stagiares meer :D
Magnolia87
Amerikakenner

Marjol schreef:
Magnolia87 schreef:Het is trouwens wel zo tegenwoordig op de Pabo, dat ze héél streng zijn geworden met het beoordelen van de stages. Als je bij mij op de Pabo een negatief stage-advies krijgt, moet je weg, en word je ook niet meer op andere Pabo's aangenomen. De slechten worden er dus uitgepikt, en de goede leerkrachten blijven over. Gelukkig heb ik positief studie-advies gekregen! :D
Dat heeft zijn goede kanten ja, al vind ik het nu wel érg streng aan het worden.

Ik heb zelf ook de Pabo gedaan (ben nu 3,5 jaar aan het werk) en in mijn tijd kregen mensen eerst nog een tweede kans (wat ik trouwens heel terecht vind, je zult maar bij iemand terecht komen waarmee je het totaal niet kunt vinden en die je mede daardoor een negatief studie-advies geeft... geloof me, een vriendin van me heeft het meegemaakt), maar als je daarna van de Pabo afmoest, kon je gewoon op iedere andere Pabo in het land terecht. Dat vond ik dan wel weer vreemd.

Ik heb dit jaar voor het eerst stagiaires gehad, de eerste stopte vrijwillig na 3 weken (tweedejaars) en de tweede stopte onder druk van haar begeleider in haar tweede stageperiode (niet bij mij, dus). Maar ja, alletwee wel gestopt, hoewel ik de tweede echt geen slechte stagiaire vond.
Het komende jaar hoef ik dus even geen stagiares meer :D
Ik heb nu makkelijk praten, omdat ik positief advies heb, maar ik vind het eigenlijk niet te streng. Je hebt het in je, of je hebt het niet in je. Ik zat op de Havo bij een meisje in de klas met wie ik veel omging. Zij wilde ook de Pabo gaan doen en ik wíst gewoon dat zij daar níet geschikt voor zou zijn. Maja, zoiets ga je natuurlijk niet tegen iemand zeggen van 'zeg eeuuuh ik vind jou helemaal niet geschikt hoor'. Maja, het was wel waar wat ik dacht want ze heeft negatief studie advies gekregen.

En niet alleen je mentor (leerkracht van je stage klas) heeft invloed op dat advies hoor, vooral je stagebegeleider bepaald dat. Verder, als je het er niet mee eens bent, en zéker weet dat je negatief advies gekregen hebt omdat je niet overweg kan met je mentor en/of stagebegeleider, dan kun je nog een second opinion aanvragen.
e
Michigan
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Michigan »

Magnolia87 schreef: Bedoel je dat er op het MBO veel leerkrachten lesgeven die eigenlijk liever in het bedrijfsleven wilde werken?
Ik zal de situatie misschien even verduidelijken.
Ik doe een ICT studie.
De gemiddelde docent hier heeft een studie in de elektrotechniek gedaan en gingen dan werken bij bedrijven als de KPN of bij de Marine en dergelijke.
Op de 1 of andere manier maakt je dat dan ook gekwalificeerd voor ICT.

Er zijn docenten die het echt goed doen hoor, die gewoon het hart op de juiste plaats hebben en met veel plezier les geven. Die willen dat je een diploma haalt, of hoe dan ook een drijfveer hebben om je te pushen. Die er ook van alles aan doen om het begrijpbaar te maken en zorgen dat je iets nieuws leert. Het is natuurlijk een apart beroep en ik merk dat een hoop mensen er niet geschikt voor zijn. Ik weet dat IK er niet geschikt voor zou zijn.

Aan de andere kant hebben wij hier in grote mate last van docenten die ontslagen zijn bij hun vorige baas of op een andere manier niet geschikt waren om voor een bedrijf te werken. Nou wat kun je doen als je al je kennis niet kunt gebruiken bij een bedrijf?? Dan kun je dus altijd nog leraar worden. Dat zijn dus geen mensen die oorspronkelijk leraar wilde worden!
Dat zijn dan leraren die opdrachten geven en vervolgens is het aan jouw de taak om 100% zelfstandig de stof te leren. Probleem is echter wel dat zodra je iets niet snapt die leraar onverbiddelijk naar het boek wijst. "Het staat allemaal in je boek" Nou, en dan schiet het niet echt meer op dacht ik zo.
Of nog zoiets. Samenwerk opdrachten heb ik ook zo'n hekel aan! Ik kom op de 1 of andere manier altijd in de groep met mensen die totaal geen zin hebben om de opdracht naar behore uit te voeren. Ik krijg dus vaak een laag cijfer voor dat soort dingen. En als je vraagt of je mag ruilen dan mag dat niet omdat je in het bedrijfsleven ook je collega's niet voor het uitkiezen hebt. Kennelijk ben ik de enige die denkt dat er nog wel een degelijk verschil zit tussen een 17 jarige student die geen bal uitvoert op school en een werknemer die kans heeft om zijn baan te verliezen.
Nog een laatste dan. Ik heb een leraar die opdrachten en toetsen uitdeelt die vol met spelfouten en grammaticale missers staan. We maken allemaal fouten, maar dit slaat echt alles. Wat mij dan nog het meest tegen de borst stuit is dat die man jou puntenaftrek geeft zodra hij ziet dat je een word verkeerd spelt. Pot verwijt de ketel enzo...

Ugh, de frustratie....
sorry, dat was eigenlijk offtopic maar ik wilde het toch even kwijt.

- Mike
- Mike
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer