Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Waarom zijn veel Amerikanen gemakzuchtig?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
ANY
Amerika-expert

Re: Waarom zijn veel Amerikanen lui?

Bericht door ANY »

Meen je dat Any ?... lijkt me helemaal niets voor jou. Of geef ik nu ongevraagd een waarde-oordeel? Bedoel dat niet direct zo... Maar het lijkt me heel oncomfortabel slapen in je kleding en niet fris. Nu kan ik me als moeder van vier kinderen wel echt iets voorstellen bij de hectiek van het aankleden en klaarmaken van vier kinderen in de vroege ochtend.. maar het zou denk ik nooit mij mij opkomen om ze al in hun kleding te laten slapen. :)
Toen ze klein waren en mijn man maandenlang weg was sloop die gewoonte erin. Ze kwamen 's avonds hartstikke vuil van de babysitter na de hele dag buiten spelen. Als ik ze dan na mijn dienst van 12 uur ging ophalen deed ik ze in bad en hup korte broek en tshirt aan voor de volgende dag :) Niks onfris aan, zeker niet onfrisser dan een week lang dezelfde pyama aan naar bed. Blijkbaar is het toch niet zo ongemakkelijk anders deed een van hun dat niet meer. Ik was die dagen te moe om er wat om te geven.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Rudolfje
Amerikafan

Bericht door Rudolfje »

Heerlijk land toch waar uiterlijk vertoon en je conformeren aan anderen veel minder belangrijk zijn dan comfort en gemak.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

En ik maar denken dat we het er zo langzamerhand over eens waren geworden dat ongenuanceerde kreten als "waarom zijn veel Amerikanen lui?" onzin zijn als je een land beschrijft met meer dan 300 miljoen inwoners en dat bijna een heel continent beslaat.

Luie mensen kom je overal tegen. in de VS, in Nederland, in China, in Japan, India, Zuid-Afrika.

Maar om nou conclusies te gaan trekken uit een paar voorbeelden die je toevallig tegenkomt ....
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
SpaceAce
Amerika-expert
Partner van: Njit
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Bericht door SpaceAce »

ANY schreef:Als ik ze dan na mijn dienst van 12 uur ging ophalen deed ik ze in bad en hup korte broek en tshirt aan voor de volgende dag :) Niks onfris aan, zeker niet onfrisser dan een week lang dezelfde pyama aan naar bed.
Wellicht voor iedereen anders, maar ik zweet nogal in bed... Lijkt me niet handig dat het zweet dan intrekt in de kleding.
En dan draai je ook nog eens behoorlijk veel in bed, kleding weer in de kreukels... Of je koopt natuurlijk alleen maar kleding wat 'ongestreken' eruit hoort te zien ;)
(een korte broek zal er niet zo snel ongestreken uitzien, maar een T-shirt daarentegen...)
Neem een kijkje op onze homepage met veel reisverslagen van Amerika: http://www.kloenies.nl
en/of lees onze blog van onze afgelopen reis naar The 4 Corners: https://usatour2019.wordpress.com/
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Bennogr schreef:En ik maar denken dat we het er zo langzamerhand over eens waren geworden dat ongenuanceerde kreten als "waarom zijn veel Amerikanen lui?" onzin zijn als je een land beschrijft met meer dan 300 miljoen inwoners en dat bijna een heel continent beslaat.
En jij zou toch ook moeten weten dat een topic nu eenmaal wat meer reacties uitlokt met een pakkende titel?
Als we alles Politiek Correct moeten formuleren dan wordt het ook saai..
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Inderdaad Njit, jij snapt um ;) En ik heb nergens beweerd dat ik genuanceerd ben dus dat scheelt weer!

Ik heb even gegoogled en kwam dit artikel tegen. Wel grappig om te lezen, helemaal als je naar de Dutch work hours kijkt!

Dit vond ik ook bijzonder amusant om te lezen, doet me denken aan de grote hoeveelheid "As Seen on TV" producten die je leven aangenamer moeten maken. Zo heeft mijn lief pasgeleden "The Clapper" aangeschaft. Een ding waarmee je de lichten met klappen aan en uit kan doen. In de tijd die hij nodig heeft met driftig klappen om de lamp aan te doen, heb ik ze al 5 x aan kunnen doen door er gewoon naartoe te wandelen en het knopje aan te doen ;)
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Njit schreef:Veel van die Service levert naast extra banen ook extra rotzooi op. Want van een eigen boodschappentas of krat meenemen hebben veel Amerikanen nog nooit van gehoord volgens mij. Alles gaat in die plastic zakjes...
Die zakjes worden door de meeste mensen die ik ken gewoon weer in de recyclebakken bij diezelfde supermarkten gedeponeerd. Of men neemt inderdaad zelf de tassen mee van huis. En zoals al gezegd is dat ook niet overal in Amerika hetzelfde.

Verder, en om op het topic terug te komen, denk ik inderdaad wel dat Amerikanen meer van het gemak zijn. Maar ook dat NLers dat ook zouden zijn als ze die mogelijkheid zouden hebben. Maar ook dat als je zoveel uren draait als de meeste Amerikanen, je vrije tijd ERG belangrijk wordt. Dat kunnen veel NLers zich niet eens voorstellen. Maar "lui" zou ik zo'n werkschema niet willen noemen.

Wel is het natuurlijk zo dat Amerika veel meer zeer zwaarlijvige mensen kent, en dat is natuurlijk wel degelijk een probleem. Het is alleen een nogal complex probleem dat niet zomaar in een oplossing te vatten is. En "drive thru ATM's" zijn maar een heel klein deel van het probleem. :wink:
"Keep Georgia On Your Mind"
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Misschien was dat de bedoeling wel van die pakkende titel, om een emotionele reactie teweeg te brengen. Snij je dit onderwerp aan omdat je eraan ergert? Dat doet de titel mij althans denken. Eerlijk gezegd boeit het me weinig hoe een ander zich aankleedt als hij/zij naar de winkel gaat. De US is al jaren een land waar gemak hoog in het vaandel staat, vandaar zaken als drive-throughs, baggers, veel parkeerruimte (liefst dichtbij) overal beschikbaar is. Wat is er mis met dat gemak? Als je het onnodig vind is er niemand die je forceert daar gebruik van te maken. Ik vermoed dat je er mogelijk anders tegenaan kijkt als je een sterk calvinistische opvoeding hebt gehad, hetgeen in NL tot in de jaren 70 niet ongebruikelijk was. Ik ben meer van het live and let live soort.
Eve88
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door Eve88 »

Ik ga het even niet hebben over hoe ongenuanceerd dit al dan niet is, maar ik heb het afgelopen zomer toch ook een aantal keren gedacht. Een mooi voorbeeld:

Ik ging met een Amerikaanse naar Walmart en de Dollar Tree. Deze winkels bevonden zich vlak naast elkaar. Eerst gingen we naar Walmart, we vonden een parkeerplaats erg dicht bij de ingang.. Na onze boodschappen bij Walmart dacht ik dat we gewoon de boodschappen gingen inladen in de auto en dan naar de Dollar tree gingen gaan: maar nee hoor. We stapten in, en reden zo'n 2 rijen verder om daar parkeren. :? Dan moest ik me al niet meer langer afvragen hoe dit meisje aan obesitas kwam (en dat had ze wel degelijk, volgens mij op het gevaarlijke af). Gemakzucht neem ik aan maar ach, ik heb er op zich geen last van. :)
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
AnnInBC
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

cincijansen schreef:
soms zie ik kinderen in korte broek en t-shirt als het nog echt veel koud is om zoiets te dragen en dan denk ik bij mezelf, zo liet ik mijn kinderen toch niet buiten!
Vreselijk is dat! Mijn oudste loopt ook rustig met -10 in zo'n vreselijke korte glimmende sportbroek met een t-shirt. Gelukkig nog wel gymschoenen eronder, ik zie ze hier ook met witte badstof sokken in badslippers :blink:. Gelukkig heeft hij wel lange spijkerbroeken aan gehad, sommige dragen die korte broeken de hele winter door. Een winterjas heb ik vorig jaar voor hem gekocht, hij wil hem niet aan. Niemand draagt dat hier, ook al vriest het 20 graden. Iedereen loopt hier in een dikke hoody/vest. Ik heb het maar opgegeven......ik kan hem wel gaan dwingen, maar ik denk niet dat dat helpt (hij is 14).
Ja, van die broeken zijn het...brrrr lijkt me toch vrij koud. Dat je een 14 jarige niet meer kan dwingen snap ik wel en ik denk dat het ook wel veel te maken heeft met wat hun vrienden wel of niet dragen. Maar als ik soms kinderen zie die toch zeker onder de 10 jaar oud zijn dan denk ik toch dat je ze nog wel wat kan dwingen. :wink: Ik zal je meer weten te vertellen als ons dochtertje wat ouder wordt (bijna 3 jaar)...wie weet gaat zij ook welke zulke dingen doen en je kan er gewoon niets aan doen. :wink: :shock:
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Ik wens de ING veel succes met een drive-through hier in de binnenstad :D
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

ANY schreef: Toen ze klein waren en mijn man maandenlang weg was sloop die gewoonte erin. Ze kwamen 's avonds hartstikke vuil van de babysitter na de hele dag buiten spelen. Als ik ze dan na mijn dienst van 12 uur ging ophalen deed ik ze in bad en hup korte broek en tshirt aan voor de volgende dag :) Niks onfris aan, zeker niet onfrisser dan een week lang dezelfde pyama aan naar bed. Blijkbaar is het toch niet zo ongemakkelijk anders deed een van hun dat niet meer. Ik was die dagen te moe om er wat om te geven.
Onze oudste heeft toen ze op de high school zat ook een paar jaar in haar kleding voor de volgende dag geslapen. Ze was (en is) een enorme nachtuil en 's avonds douchen en dan al aankleden "won" haar een half uur extra slaap. Zij trok het gewoon niet om, zoals haar zus nu doet, om half zes/kwart voor zes op te staan iedere ochtend. Over gekreukelde t-shirts maken tieners (althans de mijne) zich geen enkele zorgen en jongens al helemaal niet. Gelukkig is het helemaal goed met haar gekomen want nu een paar jaar later slaapt ze keurig in pijama ;).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Ik heb hier eens uitgelegd hoe sommige mensen die ik Nederland ken tshirts strijken (en mijn tante zelfs de afdrooghanddoeken). Ze lagen in een deuk :)
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

AnnInBC schreef:Ja, van die broeken zijn het...brrrr lijkt me toch vrij koud. Dat je een 14 jarige niet meer kan dwingen snap ik wel en ik denk dat het ook wel veel te maken heeft met wat hun vrienden wel of niet dragen. Maar als ik soms kinderen zie die toch zeker onder de 10 jaar oud zijn dan denk ik toch dat je ze nog wel wat kan dwingen. :wink: Ik zal je meer weten te vertellen als ons dochtertje wat ouder wordt (bijna 3 jaar)...wie weet gaat zij ook welke zulke dingen doen en je kan er gewoon niets aan doen. :wink: :shock:
Mwah, die van mij zijn erg gemakkelijk met kleding en doen gewoon aan wat ik klaarleg, maar als dat niet zo zou zijn, dan zou ik er zeker geen strijd van maken. Als jij kou wilt lijden, fine, de beste manier om te leren, is om op de blaren te zitten :)

Mijn net-dertienjarige stapt ook rustig in t-shirt naar buiten als het vriest. Ze trekt altijd wel wat extra's aan als ik opmerk dat het misschien toch wel wat frisjes is voor een t-shirt, maar ze presteert het dan rustig om bovenop een knaloranje t-shirt een grijs/roze gestreept vest aan te trekken (zoals gisteren). "Had ik maar niks gezegd" denk ik dan :lol:
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

ANY schreef:Ik heb hier eens uitgelegd hoe sommige mensen die ik Nederland ken tshirts strijken (en mijn tante zelfs de afdrooghanddoeken). Ze lagen in een deuk :)
Strijken? Wat is dat? De gemakzuchtigheid hier "fits me to a t" duidelijk :mrgreen:.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
AnnInBC
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

dimona schreef:
AnnInBC schreef:Ja, van die broeken zijn het...brrrr lijkt me toch vrij koud. Dat je een 14 jarige niet meer kan dwingen snap ik wel en ik denk dat het ook wel veel te maken heeft met wat hun vrienden wel of niet dragen. Maar als ik soms kinderen zie die toch zeker onder de 10 jaar oud zijn dan denk ik toch dat je ze nog wel wat kan dwingen. :wink: Ik zal je meer weten te vertellen als ons dochtertje wat ouder wordt (bijna 3 jaar)...wie weet gaat zij ook welke zulke dingen doen en je kan er gewoon niets aan doen. :wink: :shock:
Mwah, die van mij zijn erg gemakkelijk met kleding en doen gewoon aan wat ik klaarleg, maar als dat niet zo zou zijn, dan zou ik er zeker geen strijd van maken. Als jij kou wilt lijden, fine, de beste manier om te leren, is om op de blaren te zitten :)

Mijn net-dertienjarige stapt ook rustig in t-shirt naar buiten als het vriest. Ze trekt altijd wel wat extra's aan als ik opmerk dat het misschien toch wel wat frisjes is voor een t-shirt, maar ze presteert het dan rustig om bovenop een knaloranje t-shirt een grijs/roze gestreept vest aan te trekken (zoals gisteren). "Had ik maar niks gezegd" denk ik dan :lol:
:lol: :lol: :lol:
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Tshirts niet strijken?
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Haha jullie reacties zijn echt leuk.

Strijken ja, dat is er ook zo 1! Ik haat strijken (deed ik ook al in Nederland) maar in Amerika helemaal. Maar in Nederland had ik (bij de Wehkamp) zo'n stoomstrijkijzer voor iets van € 80,- gekocht om die kleine dingetjes mee te doen. Maar ik kan hier dus nergens zo'n ding vinden he? Ja, een hele dure van iets van $ 350,- van Rowenta. Dus ga je je echt afvragen of Amerikanen dan gewoon niet strijken ofzo? Ik weet het nog steeds niet :lol:

En "live and let live" spreekt me enorm aan en het is ook niet zo dat ik me "erger" aan mensen die in pyama lopen of die gemakzuchtig zijn (sterker nog, ik pas qua gemakzucht juist heel goed bij Amerika), ik vraag me gewoon af of er een oorzaak voor te bedenken is. Ik verbaas me overigens wel over dat "Dutch people" zo weinig werk uren maken, helemaal als je dat dus af zet tegen de ijverigheid aan de andere kant. Zou dat dan wellicht een oorzaak kunnen zijn, Nederlanders (of Europeanen) werken minder uren dus hebben ze meer energie om ijverig op andere vlakken te zijn? Mmmm... interessant :D
markgoestoamerica
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door markgoestoamerica »

Auw... Wij holladers zijn dus lui...

wel een eye opener dat artikel maar het bevestigd wel mijn bevindingen... :thumbup:

Ziva schreef:Inderdaad Njit, jij snapt um ;) En ik heb nergens beweerd dat ik genuanceerd ben dus dat scheelt weer!

Ik heb even gegoogled en kwam dit artikel tegen. Wel grappig om te lezen, helemaal als je naar de Dutch work hours kijkt!

Dit vond ik ook bijzonder amusant om te lezen, doet me denken aan de grote hoeveelheid "As Seen on TV" producten die je leven aangenamer moeten maken. Zo heeft mijn lief pasgeleden "The Clapper" aangeschaft. Een ding waarmee je de lichten met klappen aan en uit kan doen. In de tijd die hij nodig heeft met driftig klappen om de lamp aan te doen, heb ik ze al 5 x aan kunnen doen door er gewoon naartoe te wandelen en het knopje aan te doen ;)
If you can dream it...
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer