LittlePhoenix schreef:@Staceybeesie, ja Amerikanen zien WWII toch anders dan Nederlanders of Duitsers. Maar om eerlijk te zijn merk ik ook heel duidelijk dat wij in Europa de Vietnam oorglog anders zien.
Ik heb zelfs een keer een beetje ruzie gehad met een instructor (ben bezig met m'n Bachelor's) over WWII. Het ging over Amerikaanse media tijdens de oorlog en over het feit dat Amerika meer Joden had kunnen redden. Ik begon toen een discussie over dat er ook ontzetted veel Europeanen zijn die de Amerikanen als helden zien omdat ze de bevrijders waren. Mijn grootouders bijv. waren ontzettend dankbaar voor alles wat de Amerikanen deden. En ja, Amerika had meer kunnen doen maar dat is achteraf makkelijk gezegd.
Maar goed, die instructor vond het maar irritant dat ik een andere mening had en dat ik vertelde over verhalen die ik persoonlijk van overlevenden heb gehoord. In Nederland woonden we een paar jaar naast een bejaardenhuis en ik heb heel wat uurtjes doorgebracht op een bankje in de zon, luisterend naar verhalen van oudjes. Soms hartbrekend, zoals een bejaarde die nog precies voor zich zag hoe z'n moeder z'n zusje van de trein gooide. En dat die moeder wanhopig was omdat ze haar zoon niet ook van de trein kon gooien.
Ik merk vaak dat Amerikanen toch liever de film-versie hebben. Schindler's List of de Boy in the Striped Pyjama's (sorry, kan dat nooit goed spellen), of inderdaad Inglorious Bastards (vreselijke film vond ik dat!). Maar dat is net zo kortzichtig als denken dat MASH een goed beeld geeft van die oorlog.
Ik kan mij helemaal voorstellen hoe je je soms voelt, daarom volg ik liever online klassen. Op mijn werk kwam ik het ook regelmatig tegen, collega's die de huidige President een Nazi noemden, ik vroeg of ze wel de betekenis kenden hiervan en gaf als voorbeeld dat mijn moeder is opgegroeid zonder grootouders en ooms en tantes, ook dat haar grootmoeder zichzelf aangaf, terwijl ze een onderduikplekje had, zodat ze samen met haar dochters op de trein kon......Als je dat soort dingen verteld, willen ze er vaak niets over horen. Ik ben een tijd geleden gestopt met gezamenlijke lunches, kon er niet zo goed tegen en moest mij behoorlijk inhouden, en dat met de nederlandse "blundness"....
Doordat je echtgenoot zoveel jaar ouder is, geeft dat ook nogeens een extra vooroordeel. Wij hebben het andersom, mixed marriage en ik ben 8 jaar ouder dan hubby.....
Op zich een goede regeling met je schoonmoeder, zolang ze happy is en het beter doet met de "betaalde" verzorging, kunnen je misschien wat meer afstand nemen van de hatelijke opmerkingen, maar dat is soms extra moeilijk als je ook zwanger bent.
In ieder geval veel sterkte met je schoon-stief-dochter, zwangerschap en studie!