Ik vind het ook moeilijk te geloven dat ze er openlijk mee adverteren. Het is in NL namelijk niet toegestaan om te discrimeren op leeftijd, ras, sexe of geloof! Als ze openlijk adverteren met dat soort discriminerende voorwaarden zouden ze aan de schandpaal genageld worden.ANY schreef:Daar mogen ze hier niet eens naar vragen bij een sollicitatie. Als ze wel zouden vragen, en de persoon zou niet aangenomen worden, zou een advokaat een goed argument voor discriminatie op basis van geloof hebben.Hier in het ziekenhuis bijvoorbeeld, kom je niet aan de bak, en zij zetten zelfs in hun vacatures in de plaatselijke krant dat je Protestant Christelijk geloof moet hebben!
Idioot in mijn ogen, maar zo geldt dat hier op dit eiland voor nog veel meer bedrijven en instellingen.
Alleen positieve discriminatie is toegestaan bij minderheden, en dat zie je soms wel terug in functies bij de overheid. Bijvoorbeeld dat ze vrouwen en allochtonen -een vreselijk woord is dat- uitnodigen te reageren vanwege de gelijkheid in de organisatie. Eigenlijk vind ik dat ook heel raar, want uiteindelijk moet gewoon de beste kandidaat de baan krijgen, maar ook dat is heel subjectief. Toch kan ik het ook wel begrijpen. In onze organisatie bijvoorbeeld -een grote woningcorporatie in Amsterdam- werken in verhouding veel minder allochtonen, terwijl een heel grote groep van onze klanten in de allochtoonse bevolkingsgroep zit. Het zou heel prettig zijn om zeker in de functies met klantcontacten meer allochtonen te hebben, maar die zijn moeilijk te vinden.