Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Vreemde ideeen over Amerika

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Jasmino
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Re: Vreemde ideeen over Amerika

Bericht door Jasmino »

ANY schreef:
Hier in het ziekenhuis bijvoorbeeld, kom je niet aan de bak, en zij zetten zelfs in hun vacatures in de plaatselijke krant dat je Protestant Christelijk geloof moet hebben!
Idioot in mijn ogen, maar zo geldt dat hier op dit eiland voor nog veel meer bedrijven en instellingen.
Daar mogen ze hier niet eens naar vragen bij een sollicitatie. Als ze wel zouden vragen, en de persoon zou niet aangenomen worden, zou een advokaat een goed argument voor discriminatie op basis van geloof hebben.
Ik vind het ook moeilijk te geloven dat ze er openlijk mee adverteren. Het is in NL namelijk niet toegestaan om te discrimeren op leeftijd, ras, sexe of geloof! Als ze openlijk adverteren met dat soort discriminerende voorwaarden zouden ze aan de schandpaal genageld worden.

Alleen positieve discriminatie is toegestaan bij minderheden, en dat zie je soms wel terug in functies bij de overheid. Bijvoorbeeld dat ze vrouwen en allochtonen -een vreselijk woord is dat- uitnodigen te reageren vanwege de gelijkheid in de organisatie. Eigenlijk vind ik dat ook heel raar, want uiteindelijk moet gewoon de beste kandidaat de baan krijgen, maar ook dat is heel subjectief. Toch kan ik het ook wel begrijpen. In onze organisatie bijvoorbeeld -een grote woningcorporatie in Amsterdam- werken in verhouding veel minder allochtonen, terwijl een heel grote groep van onze klanten in de allochtoonse bevolkingsgroep zit. Het zou heel prettig zijn om zeker in de functies met klantcontacten meer allochtonen te hebben, maar die zijn moeilijk te vinden.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

In Amerika wel ja maar in Nederland zie je het toch heel vaak in de advertentie staan dat je een bepaalt geloof moet hebben en daar ook aktief in moet zijn dus ooit gedoopt zijn is niet voldoende. ook in het onderwijs zie je dit veel.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Geen geloof en dan geen overheidsbaan in de VS is onzin. Ik weiger zelf te zweren en heb nooit problemen gehad om gewoon beloven te hele waarheid en niets dan de waarheid te zullen vertellen (of goed te zullen tolken). Zaaide soms wat verwarring en gestotter terwijl ze probeerden god uit de eed te halen, maar dat was alles. Tegenwoordig gaat het allemaal nog makkelijker.

En dat verband: dat Obama god vroeg hem te helpen na het afleggen van de ambtseed, is volledig vrijwillig, in de oorspronkelijke eed, in de grondwet vastgelegd, komt dat zinnetje niet voor. Er zijn zelfs presidenten geweest, die gewoon beloofd hebben.

En inderdaad: discrimineren mag niet en er zijn hier genoeg advocaten die best een proces voor je willen aanspannen en dat winnen ook. Soms zijn advocaten toch inderdaad wel erg nuttig!
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

RiverCola schreef:Er wordt gekeken naar wat je kan ipv als allereerste naar je papiertje.
De meeste Nederlandse bedrijven zijn daartoe verplicht omdat ze een CAO hebben: daarin worden mensen naar opleiding en ervaring in vakjes gedeeld, waaruit binnen een nauwe band het salaris volgt.

Gr., Flipje
Animar
Amerikakenner

Bericht door Animar »

Jasmino schreef:
ANY schreef: Daar mogen ze hier niet eens naar vragen bij een sollicitatie. Als ze wel zouden vragen, en de persoon zou niet aangenomen worden, zou een advokaat een goed argument voor discriminatie op basis van geloof hebben.
Ik vind het ook moeilijk te geloven dat ze er openlijk mee adverteren. Het is in NL namelijk niet toegestaan om te discrimeren op leeftijd, ras, sexe of geloof! Als ze openlijk adverteren met dat soort discriminerende voorwaarden zouden ze aan de schandpaal genageld worden.
Tja, moeilijk te geloven? Het is toch echt zo hoor. Ik weet ook dat het niet mag, wettelijk gezien, en dat zullen zij zelf ook zeker wel weten. Maar toch gebeurt het!
Hier op het eiland geldt maar één ding; het geloof. Alles, maar dan ook alles, hangt hier van het geloof af.
Anita
sweatbox
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door sweatbox »

chranimei schreef:Alles, maar dan ook alles, hangt hier van het geloof af.
Een 'piepklein dorpje in Zuid-Holland' klinkt dan ook erg naar Bible-Belt, zeker als het om de eilanden gaat.
Animar
Amerikakenner

Bericht door Animar »

Klopt, het gaat hier om het eiland Goeree Overflakkee. Zwaar en streng gelovig.
Wij komen hier niet vandaan, we zijn echte Brabanders. Maar we wisten van tevoren waar we terecht gingen komen, dus dan houdt je daar rekening mee. Geeft ook niks, we hebben er geen last van en wonen hier hartstikke goed. Maar soms erger je je dan toch wel aan dit soort dingen natuurlijk. Maar die ergernis duurt meestal maar eventjes hoor.
Anita
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Ik weet dat die ergernis, zoals jij dat noemt, bij sommigen niet maar even duurt. Een vriendin van mij kwam met haar ouders (ze was toen misschien een jaar of 8.) in een dorpje in Zeeland wonen (het eiland boven dat van Goes en Middelburg). Ze was de enige niet-religieuze in de klas en werd zo erg getreiterd dat ze uiteindelijk naar Goes verhuisd zijn. Ze had geen leven daar! Wat jij schrijft durf ik direct te geloven. Eerlijk gezegd zou ik in zo'n omgeving niet kunnen leven....
Animar
Amerikakenner

Bericht door Animar »

We wisten van tevoren waar we terecht zouden komen, dat scheelt voor ons een hoop. Behalve dat hier op zondag helemaal niets te doen is, valt het al met al wel mee hoor. De mensen zijn gewoon vriendelijk, ondanks dat wij niet naar de kerk gaan, bijvoorbeeld.
Ons dochtertje gaat niet in ons dorp naar school, omdat dat een heel streng gelovige school is. Een dorp verderop staat de openbare school, en daar gaat ze heen. Een hele leuke school gelukkig. We hebben van tevoren alles goed overwogen en het is ons achteraf helemaal niet tegen gevallen, gelukkig!
We wonen hier ontzettend rustig, en dat vinden wij heel erg fijn. De drukte zoeken we wel op, bijvoorbeeld dus in Brabant, waar we vandaan komen.
Maar ik kan me heel goed voorstellen dat mensen hier niet zouden kunnen aarden hoor. Het is een onzettend verschil met bijvoorbeeld Brabant.
En, wat voor ons heel belangrijk is, ons dochtertje heeft het hier prima naar haar zin. Ze speelt natuurlijk veel met kinderen van haar school. Maar ook met de kinderen uit ons dorp die naar de Christelijke school gaan, kan ze heel leuk spelen. Dat is gelukkig totaal geen probleem. Alleen op zondag dus.... :wink:
Anita
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Ik zie hier in de buurt ook advertenties waarin gevraagd wordt om een protestant-christelijke levensovertuiging hoor. De zaak waar wij vorig jaar onze keuken kochten, heeft zelfs de website op zondag gesloten!
Annie
Amerika-expert
Partner van: Rob
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door Annie »

Ik was laatst wat aan het surfen en toen kwam ik ook een site tegen die gesloten was op zondag.
Er stond ook een heel verhaal bij waarom.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

Het Reformatorisch Dagblad misschien? Ik kom daar wel eens via klikkerdieklik op nieuwsaggregator news.google.nl en dan is er inderdaad de "Zondag is een rustdag" op zondag (NLse tijd ...).

Gr., Flipje
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Hier is Chick-Fil-A niet op Zondag open omdat de eigenaar Christelijk zou zijn?
Ik ben zelf niet zo heel erg van de zondagsrust hoor, maar dit vind ik ergens toch wel een mooi statement. Helemaal in dit gebied hier waar er allemaal chains zijn, die altijd open zijn, dan vind ik het toch wel mooi als een iemand zegt, "En daar doe ik niet aan mee , ook als dat me klanten kost."

Trouwens, ik hoorde van vrienden van mij die recentelijk naar Utah zijn overgeplaatst dat het voor de vrouw ook heel lastig is werk te vinden daar. Er wonen daar heel veel Mormonen, en veel banen worden toch onderhands, via kerkelijke netwerken vergeven. Het is voor haar echt heel erg moeilijk er tussen te komen.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

DixieChick schreef:Hier is Chick-Fil-A niet op Zondag open omdat de eigenaar Christelijk zou zijn?
Ook Hobby-Lobby met heel veel winkels in veel staten van Amerika heeft zondags al zijn winkels gesloten.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer