Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Kan je zelf een naam kiezen in Amerika?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Re: Kan je zelf een naam kiezen in Amerika?

Bericht door Petra/VS »

Wondergem betekent wonderjuweel in het Engels :).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

De naam van mijn vrouw wordt ook regelmatige verbasterd: Gepke. Maar in het verleden noemde ooit een collega in Nieuw Zeeland die moeite had met de uitspraak haar "Jill", omdat dat makkelijker was. Zij heeft het toen maar laten zitten en sindsdien noemt iedereen haar Jill. Toen we naar de US verhuizden verloor ze ook nog eens haar achternaam omdat ze bij ons huwelijk mijn achternaam heeft aangenomen. Ofwel ze was haar totale identiteit kwijt. Nu is ze bezig voor haar US citizenship en kan ze al haar namen weer opnieuw officieel registreren. Haar huidige collega's proberen dus weer Gepke op hun manier uit te spreken: Gaap-ka, Jep-kay, Gap-key. Het levert hier ook wel een glimlach op...
peet
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door peet »

Mijn man heet Gert-Jan, maar dat is oor Amerikanen geen gemakkelijke naam. Inmiddels is hij omgedoopt tot Dutch. Hij vind het prima.

Ik heb 17 jaar getrouwd en gebruikt al 17 jaar mijn getrouwde naam. Mijn roepnaam is Petra gemaakt van Petronella, mijn 2de naam.

Omdat in een NL paspoort je meisjes naam als eerste staat en bij het stukje e/v niet eens een engelse vertaling staat. Is mijn visa dus op mijn eerste naam en als achternaam mijn meisjes naam en met en de P alleen als letter. Dus ook mijn rijbewijs en work permit en SSN kaart.

De eerste keer dat ik werd aangehouden door een trooper en hij mijn naam vroeg zeg ik dus petra van D. Hij kijkt op mijn rijbewijs en zegt dan dat het er niet eens op lijkt. Na deze ingewikkelde uitleg waar hij volgens mij geen snars van snapte mocht ik gaan.

Mijn workpermit geeft ook mijn eerste naam en meisjes naam aan. Leg dan maar eens uit dat je Petra van D heet. De verwarring werd me te groot toen ik een baan vond en ik ben dus inmiddels petra van D af. En ik gebruik mijn eerste naam en meisjes naam.
http://www.vandijkjes.punt.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Every day is a gift, not a given right
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Tja, ik weiger dat dus. Overal vertel ik mensen dat mijn "nickname" Petra is. Mijn voornaam is ook anders en zo ben ik officieel overal bekend, maar Amerikanen zijn wel gewend aan bijnamen (denk aan Chuck voor Charles, Dick voor Richard etc.), dus ik merk daar nooit enige tegenstrijd voor. Ik wil niet "Leonora" genoemd worden, maar Petra en dat lukt wonderbaarlijk goed, ook bij doktoren, tandartsen en andere officiele instanties (let wel, niet 100%, maar ik geef niet op ;)).
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
suebrons
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door suebrons »

Mijn voornaam is hier wel te doen. Al wordt het vaak Susannah. Nu is het ingekort tot Sue op mijn werk hier en mijn naambagde dus daar hou ik het ook maar op. Wel zo makkelijk en eigenlijk wel een logische verkleining. Godzijdank is het Susie van mijn regio manager niet blijven hangen LOL.

Mijn achternaam levert grotere problemen op. Is gewoon niet uitspreekbaar hier. Spellen lukt dan wel weer. Maar daar krijg ik dan zelf weer het heen en weer van. Ik zit er wel over te denken zodra ik citizen ben om mijn achternaam te veranderen. Gewoon domweg omdat het makkelijker is. Maar ben er nog niet zeker over. Ach ik heb nog een aantal jaar. Zal alleen toch wel met een B moeten beginnen ben ik bang. Als ik mijn initialen dan met een andere achternaam dan iets wat met een B begint zou moeten schrijven dat gaat geheid fout LOL.
Via de DV2007 permanent in de USA (eerst in Los Angeles en nu in Orlando)

Kijk ook eens op mijn weblog:
http://www.sueintheusa-nl.blogspot.com
jvinch
Amerikakenner

Bericht door jvinch »

Het lijkt me toch erg lastig als je een andere naam aanneemt. Bij het verlengen van je Nederlandse paspoort moet je volgens mij tegenwoordig je status in de VS aantonen (greencard, citizenship etc) - in het geval van Amerikaans staatsburgerschap kom je dan ineens met een Amerikaans paspoort met een andere naam aanzetten. Heeft iemand hier ervaring mee?

Overigens, in restaurants en andere plekken waar mijn naam wordt afgeroepen maak ik er meestal "John" van.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

jvinch schreef:Het lijkt me toch erg lastig als je een andere naam aanneemt. Bij het verlengen van je Nederlandse paspoort moet je volgens mij tegenwoordig je status in de VS aantonen (greencard, citizenship etc) - in het geval van Amerikaans staatsburgerschap kom je dan ineens met een Amerikaans paspoort met een andere naam aanzetten. Heeft iemand hier ervaring mee?

Overigens, in restaurants en andere plekken waar mijn naam wordt afgeroepen maak ik er meestal "John" van.
Toen ik mijn Nederlanderschap terug vroeg was niets meer in mijn "meisjesnaam". De burgerlijke stand in Zeist wilde mijn naam zelfs wel veranderen op mijn geboortebewijs! Mijn meisjesnaam is nergens meer terug te vinden, niet in mijn Amerikaanse en niet in mijn Nederlandse paspoort (en ik vind dat prima). Maar lastig is het nooit geweest. Lastiger is, dat mijn roepnaam een afleiding van mijn tweede naam is. Officieel heet ik dus geen Petra, want dat is te verwarrend. Maar ach, alles went.
jvinch
Amerikakenner

Bericht door jvinch »

Petra/VS schreef:
jvinch schreef:Het lijkt me toch erg lastig als je een andere naam aanneemt. Bij het verlengen van je Nederlandse paspoort moet je volgens mij tegenwoordig je status in de VS aantonen (greencard, citizenship etc) - in het geval van Amerikaans staatsburgerschap kom je dan ineens met een Amerikaans paspoort met een andere naam aanzetten. Heeft iemand hier ervaring mee?

Toen ik mijn Nederlanderschap terug vroeg was niets meer in mijn "meisjesnaam". De burgerlijke stand in Zeist wilde mijn naam zelfs wel veranderen op mijn geboortebewijs! Mijn meisjesnaam is nergens meer terug te vinden, niet in mijn Amerikaanse en niet in mijn Nederlandse paspoort (en ik vind dat prima). Maar lastig is het nooit geweest. Lastiger is, dat mijn roepnaam een afleiding van mijn tweede naam is. Officieel heet ik dus geen Petra, want dat is te verwarrend. Maar ach, alles went.
Maar de naam in je Nederlandse en Amerikaanse paspoort zijn nu vrijwel gelijk, of niet?

Ik bedoelde meer de situatie waar Piet Smit ineens Michael Jordan gaat heten. Dan staan er dus twee volstrekt verschillende namen in een paspoort - ben benieuwd hoe de Nederlandse ambassade/consulaat dan omgaat met paspoort verlenging, etcetera.

Ben ook benieuwd wat de Nederlandse wet daarover zegt. Mag je zo maar je naam in Amerika veranderen zonder dat officieel in Nederland ook te doen?
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Inderdaad, nu zijn de namen in de paspoorten wel hetzelfde, en interessante vraag, geen idee hoe dat zit met zo'n volledige naamsverandering.
suebrons
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door suebrons »

Da's inderdaad een goede vraag. Ik heb geen idee. Ik heb er ook niet echt bij stilgestaan want zoals de zaken er nu voor staan verlies ik toch mijn Nederlanderschap zodra ik Amerikaan wordt. Of zodra mijn NL paspoort dan verlopen is in elk geval want ik heb hem net verlengd (ging vrij makkelijk overigens).

Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

suebrons schreef:want zoals de zaken er nu voor staan verlies ik toch mijn Nederlanderschap zodra ik Amerikaan wordt.
Ben je met een Amerikaan getrouwd? Je verliest dan je Nederlanderschap niet door het aannemen van de Amerikaanse nationaliteit, maar je krijgt dan dubbele nationaliteit...
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Aïda
Amerika-expert

Bericht door Aïda »

Dento schreef:
suebrons schreef:want zoals de zaken er nu voor staan verlies ik toch mijn Nederlanderschap zodra ik Amerikaan wordt.
Ben je met een Amerikaan getrouwd? Je verliest dan je Nederlanderschap niet door het aannemen van de Amerikaanse nationaliteit, maar je krijgt dan dubbele nationaliteit...
Sue is niet getrouwd. Die van de Back Street Boys was al bezet :mrgreen:
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

:oops: Ik zie nu inderdaad pas dat het via de DV lottery is gegaan... excusez moi!

Ik heb niks gezegd... :?
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Aïda
Amerika-expert

Bericht door Aïda »

Dento schreef:
Ik heb niks gezegd... :?
:oops: Ik heb ook niks gezegd. Was niet Back Street Boys waar Sue gek van is maar New Kids on the Block :D
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Hmmm..dat is een interessante vraag, over dat meisjesnaam/getrouwde naam verhaal. Al mijn papieren hier in de VS zijn in mijn getrouwde naam. Op mijn Nederlandse paspoort staan echter beide namen, en op mijn werk gebruik ik ook mijn meisjesnaam (zoals ik hier iedereen altijd heel eigenwijs vertel had ik al een hele publicatielijst voordat ik trouwde, en was het veranderen van mijn achternaam dus geen optie). Ik ben er nu over na aan het denken om de Amerikaanse nationaliteit aan te nemen, maar ik heb geen zin dat ik op mijn Nederlandse paspoort dan ook mijn meisjesnaam kwijt zou zijn. Misschien toch maar eens het consulaat bellen hoe dat zit. Of dan toch maar "officieel" gaan hyphenaten, ook al heb ik daar een hekel aan (want dan krijg ik dus een superlange achternaam)
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Volgens mij moet je gewoon je meisjesnaam kunnen behouden bij je naturalisatie. Ik had die wens niet, maar ik heb ook een heel aantal Amerikaanse vriendinnen, die met hun meisjesnaam door het leven gaan en niet de achternaam van hun man. Ik zie niet in waarom de Amerikaanse authoriteiten je zouden dwingen voortaan met de achternaam van je man te leven.
jvinch
Amerikakenner

Bericht door jvinch »

Mijn vrouw heeft haar meisjesnaam als "middle-name" aangenomen toen wij trouwden. Formaat is dus: voornaam meisjesnaam (of letter) nieuwe-achternaam.
dora
Amerikakenner

Bericht door dora »

Ik heb zo'n achternaam met 'van' erin. Dus op sommige papieren is 'Van' mijn middelste naam. Wat wel leuk is dat ze meestal wel weten dat het een Nederlandse naam is. Mijn voornamen zijn Fries en zelfs in Nederland moeilijk, maar mijn ouders hebben mij de roepnaam Dora gegeven, dus dat werkt. Het is alleen soms vervelend dat Dora niet mijn echte naam is, maar dat was in Nederland ook al lastig.

Dora
suebrons
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door suebrons »

Aïda schreef:
Dento schreef: Ben je met een Amerikaan getrouwd? Je verliest dan je Nederlanderschap niet door het aannemen van de Amerikaanse nationaliteit, maar je krijgt dan dubbele nationaliteit...
Sue is niet getrouwd. Die van de Back Street Boys was al bezet :mrgreen:
ROFL :hilarious:

En die van de New Kids was ook al bezet LOL.
Ben dus inderdaad niet getrouwd LOL.

Maar nu ga ik heel erg off topic.

Ben toch wel nieuwsgierig naar hoe ze in Nederland omgaan met een Amerikaanse naamsverandering. Ga ik toch eens proberen uit te zoeken.

DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Sue> laat je dat dan hier ook even weten? Ik ben er wel benieuwd naar namelijk. Mijn enige optie om toch mijn meisjesnaam niet helemaal te verliezen is denk ik te gaan hyphenaten..*zucht* Dan krijg ik een achternaam van 15 letters... :shock:
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer