Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

"De grote donorshow" ophef in Amerika

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Izognoeg
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Izognoeg »

Al die ophef en al die publiciteit... en het is nog geeneens uitgezonden...
Gelukkig ben ik in het bezit van een afstandsbediening en desnoods de 'aan en uit' knop; ik bepaal dus zelf waar ik naar kijk.

Als nou iedereen die tegen dit programma is niet kijkt, dus ook niet voor de sensatie, dan is het snel afgelopen met deze wansmaak.
Kijkcijfers zijn namelijk heilig in het 'Hilversumse'.

Groetjes,
Paul
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

Sandy schreef: ... Jammer dat Nederland weer met zoiets in het wereldnieuws verschijnt ...
Ach, het is niet zo dat iedereen in de U.S. nu van die show heeft gehoord. Het was maar een klein bericht. Morgen is iedereen het weer vergeten. Bokito kreeg meer aandacht.

Het wereldnieuws dat de afgelopen jaren uit Nederland kwam had betrekking op twee politieke moorden en op de verrichtingen van het Nederlandse leger in Srebrenica. Oplettende Amerikaanse krantenlezers zullen zich dat nog wel herinneren. Die donorshow is alleen maar curieus, net als de belevenissen van Bokito. Echt wereldnieuws was het niet.

--john
Laatst gewijzigd door JohnNJ op 01 jun 2007, 04:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Moet eerlijk zeggen dat ik het hier in de media niet mee gekregen heb. Wel het Bokito verhaal overigens.
In de NL media las ik de slogan "Vijf jaar, tuin op je buik"
En kreeg er een naar idee bij. Maar verder lezend zag ik dat het vijf jaar geleden is dat Bart de Graaff is overleden. En ik moet zeggen het vijf jaar, tuin op je buik is wel helemaal in zijn stijl. Net iets meer dan dat eigenlijk kan, was vaak zijn motto. En heb vaak dubbel gelegen als hij midden in de nacht bij iemand aanbelde. Weet nog zo goed, de versie met Henny Huisman.
Dus in die trand kan ik zo'n actie wel begrijpen, het hele verhaal van wie wint het donor orgaan, vindt ik wat moeilijker. Al denk ik wel dat er aandacht voor orgaandonatie gevraagd mag worden, want wat ik begreep zijn er in die vijf jaar de wachtlijsten voor orgaan donatie alleen maar langer geworden.
En dat zou eigenlijk niet mogen.....
ndekker
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door ndekker »

Het is juist goed dat het nu zo in het nieuws staat internationaal, het is gewoon rete belangrijk dat er genoeg donoren zijn, zodat mensen verder kunnen met hun leven, als het leven van een ander te vroeg tenijnde komt.

Kan het alleen maar toejuichen, en buiten dat, als het gebracht wordt zoals bnn het nu doet geeft het heel veel ophef, doe je het op de normale manier dan praat niemand er over en is het effect en bereik veel en veel kleiner.
can't wait to travel again.....
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

JohnNJ schreef:"The idea is so disgusting that it could only come from Dutch TV.."
Het is wel waar... Ik schaam me dood.
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

ndekker schreef:Het is juist goed dat het nu zo in het nieuws staat internationaal, het is gewoon rete belangrijk dat er genoeg donoren zijn, zodat mensen verder kunnen met hun leven, als het leven van een ander te vroeg tenijnde komt.

Kan het alleen maar toejuichen, en buiten dat, als het gebracht wordt zoals bnn het nu doet geeft het heel veel ophef, doe je het op de normale manier dan praat niemand er over en is het effect en bereik veel en veel kleiner.
Prima .. maar de publiciteit daargelaten, de bedoeling is dat die donorshow er wel van gaat komen. Wat vind je daar van? Het is niet alleen de aandacht die ze ermee krijgen, er gaan patienten mee doen wiens levensverwachting zeer klein is. Je kan eigenlijk niet verwachten dat deze mensen nog rationeel nadenken. Zij worden eigenlijk "gebruikt" voor deze show ..

Zie jij je kind al; die hard een nier nodig heeft, die in zo'n kijkcijfertrekker de hoofdprijs aan haar voorbij ziet gaan. Ik hoop dat jij je kind kan opvangen met de woorden: "Tof hey, hoeveel publiciteit jij hebt opgeleverd". Ik vind het onethisch, ook diegene die wint ... er zijn zoveel mensen die op de wachtlijst staan. Ik weet het criteria niet waardoor iemand kan winnen, maar laat daar AUB over nagedacht zijn. En daar twijfel ik aan bij een zender als BNN ..

Het enige positieve wat ik hierover kan zeggen is dat als dit slechts een publiciteitsstunt is, en die show gaat er niet van komen, dan hebben ze het heel slim gespeeld. Komt die show er wel, dan begrijp ik niet dat zoiets kan.. Zelfs niet in Nederland!
Sandy
Sandy
Amerika-expert

Bericht door Sandy »

JohnNJ schreef:
Sandy schreef: ... Jammer dat Nederland weer met zoiets in het wereldnieuws verschijnt ...
Echt wereldnieuws was het niet.

--john
Ok geen voorpagina nieuws dan, maar het heeft wel in het nieuws gestaan Internationaal .. Dat bedoelde ik te zeggen .. Compris? :)
Sandy
Bbuurt
Amerikafan

Bericht door Bbuurt »

Ik vind de hele ophef om die hele show maar overdreven. Het is precies wat ze wilden dus doel gelukt. We moeten nog maar zien of het niet 1 grote hoax is.
Als ze dan toch bezig zijn, dan mogen ze wat mij betreft nog wel een show over ouderen maken, daar is het af en toe net zo erg mee gesteld.
Of andere zaken in de gezondheidszorg.
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

Sandy schreef:Prima .. maar de publiciteit daargelaten, de bedoeling is dat die donorshow er wel van gaat komen. Wat vind je daar van?
Ik begrijp alle ophef rond deze show niet goed. Er zal geen nier worden weggegeven. Nieren uit overleden kankerpatienten worden niet getransplanteerd. Dat is veel te riskant. Wat die show wel lijkt te bewerkstelligen is een flinke discussie over de gevolgen van het tekort aan donororganen. Daar is niets mis mee, en als de mevrouw die het middelpunt van de show is iets dergelijks wilde veroorzaken, heeft zij haar doel beslist bereikt. Men kan bezwaren hebben tegen het karakter van de show, maar onethisch kan ik het niet vinden. Niemand wordt gedwongen naar dat programma te kijken. Als Nederland een donorwetgeving had zoals in Belgie, was dit allemaal niet nodig geweest. Het CDA, voorstander van de huidige slechte wetgeving, voelde al meteen nattigheid en drong in het parlement dus maar aan op het verbieden van de show. Dergelijke preventieve staatscensuur is pas echt onethisch. Dat er in het buitenland negatieve verhalen over de show zijn verschenen is voor een deel ook het gevolg van de politieke hetze en van de campagne die door allerlei ethische scherpslijpers tegen de show werd gevoerd. Ik vermoed daarbij dat het meeste lawaai afkomstig is van mensen die zelf niet bereid zijn als orgaandonor te fungeren.

--john
TedjevanEs
Amerikakenner

Bericht door TedjevanEs »

Ik heb er hier niets van mee gekregen, maar net als met alle rommel op TV je kan er naar kijken of niet. Met die honderden kanalen hier zal er toch ook een hoop rubbish tussen zitten?
Wel geloof ik in de oprechtheid van deze show, oprichter Bart de Graaf had hier wel aan mee gewerkt denk ik, gezien zijn achtergrond/verleden.

Anyway wat ik hier wel gisteren op het nieuws zag was die KLM vlucht naar Azie, met zo een hevige turbulentie aan boord dat sommige tegen het plafond aan vlogen, schijnt echt heftig geweest te zijn en ik zag het hier dus op het 11pm news.

groetjes vanuit een regenachtig Florida, Tedje
Sandy
Amerika-expert

Bericht door Sandy »

JohnNJ schreef: Ik vermoed daarbij dat het meeste lawaai afkomstig is van mensen die zelf niet bereid zijn als orgaandonor te fungeren.

--john
Daar heb ik dus mijn twijfels over .. Ik denk juist degenen die dit van heel dichtbij beleven, die een dierbare op een wachtlijst hebben staan .. Er worden overigens 2 discussies gevoerd; De donorshow op zichzelf staand en daarnaast de publiciteit, de aandacht voor het tekort aan donoren.. De afgunst van het eerste, wil niet zeggen dat de publiciteit uiteindelijk goed is ...
Sandy
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

Sandy schreef:Daar heb ik dus mijn twijfels over .. Ik denk juist degenen die dit van heel dichtbij beleven, die een dierbare op een wachtlijst hebben staan .. Er worden overigens 2 discussies gevoerd; De donorshow op zichzelf staand en daarnaast de publiciteit, de aandacht voor het tekort aan donoren.. De afgunst van het eerste, wil niet zeggen dat de publiciteit uiteindelijk goed is ...
Er is geen enkele reden om afgunstig te zijn. Er wordt vandaag namelijk geen nier weggegeven. Een maligne tumor is een absolute contra-indicatie voor een niertransplantatie, omdat dan altijd de mogelijkheid bestaat dat men naast de nier ook de tumor transplanteert.

Voor de Nederlandse omstandigheden bestaat er een eerlijke wijze om de orgaantekorten rigoreus terug te dringen: Alleen mensen die staan geregistreerd in het Donorregister komen op de wachtlijsten. De rest krijgt niets, of moet een beroep doen op een familielid.

Vanwege alle publiciteit is er nu flinke aandacht voor het donorentekort. Wellicht dat velen zich nu eindelijk aanmelden. De show is nog niet eens uitgezonden, maar misschien reeds een groot succes.

--john
doreennicole
Amerika-expert

Bericht door doreennicole »

Sandy schreef:Zie jij je kind al; die hard een nier nodig heeft, die in zo'n kijkcijfertrekker de hoofdprijs aan haar voorbij ziet gaan. Ik hoop dat jij je kind kan opvangen met de woorden: "Tof hey, hoeveel publiciteit jij hebt opgeleverd".
dit is dus waarom mijn kind het of niet zou zien of als het te oud was om dit te missen, zou worden uitgelegd dat dit niet de manier is. maar, tegelijkertijd kan ik begrijpen dat als je desperaat bent, je je kind misschien toch naar zoiets zou meenemen. misschien is het makkelijker uit te leggen dat je een kans van 1 op 20 of zo hebt en dan blijft leven, of wacht tot je aan de beurt komt en de kans hebt dood te gaan daarvoor of miserabel te zijn tot dan.

het is moeilijker dan ik dacht toen ik met deze post begon.................
SEEING IS BELIEVING
doreennicole
Amerika-expert

Bericht door doreennicole »

ik moest hierdoor ook alweer denken aan een artikel over de nieuwste film van Michael Moore, Sicko, die me erg interessant lijkt en minder op de opdringerige MM manier gebracht schijnt te gaan worden en meer op de facts, maar bij dat artikel zat dus ook een warning van: ren nu niet gelijk naar het buitenland, want daar is ook niet alles super, en dit is daar weer zo'n voorbeeld van. er zijn voordelen en nadelen aan de verschillende zorgsystemen.

een opt out policy zoals in belgie vind ik prima, het kan mij nl weinig schelen wat er met mijn organen gebeurt nadat ik er niet meer ben, maar ik zou meer vertrouwen willen hebben in het proces. naar wie gaan die organen en heeft de ene meer recht dan de andere. kan je erbij zetten dat ze alleen maar gebruikt mogen worden voor kinderen waar mogelijk, en niet voor ouderen die waarschijnlijk toch binnen 10 jaar doodgaan, of mensen die hun lever verliezen door drankgebruik, of ik heb liever alleen surinamers of mensen die paars als hun lievelingskleur hebben, etc etc. aan de ene kant dus kan het me niets schelen, maar aan de andere kant wil ik dat ze goed terechtkomen en omdat ik dat niet kan controleren, blijf ik inactief. moet er weer eens goed over nadenken en deze show (of die wel of nietecht is) heeft dat dan toch maar mooi weer bereikt.
SEEING IS BELIEVING
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

doreennicole schreef:een opt out policy zoals in belgie vind ik prima,
Dat is dus de theorie, de praktijk is anders, zoals ik al zei.
En neen, je kan niet kiezen aan wie jij je organen wel of niet geeft. Je moet vertrouwen hebben in de dokters. Zij bepalen die wachtlijst, en ik denk niet dat dat op basis van 'first in first out' is, maar dat men rekening houdt met de conditie van iemand, en dus ook met mogelijk schadelijke verslavingen. Ik denk niet dat ze een lever transplanteren bij iemand die nog niet 'droog' staat.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Zolang mensen vrijwillig eraan meewerken en vrijwillig ernaar kunnen kijken of niet,vind ik het best.
Overigens,ik kijk niet,het zal me eigenlijk een zorg zijn.

Wel goed dat mensen weer eens aan het denken gezet worden over de materie.
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Ik weet niet zo goed wat ik van de show moet denken. Ik vind het een beetje onethisch.
Maar aan de andere kant sta ik helemaal achter het idee van BNN dat ze aandacht willen geven aan het donortekort. En als dat op deze manier lukt (en gezien de reacties zijn ze in hun opzet geslaagd) moet dat maar.

Bart de Graaf heeft zelf erg onder zijn nierziekte geleden en zou absoluut achter deze aktie staan. De familie van Bart staat ook achter de actie.
Blijkbaar is zoiets nodig om mensen weer even wakker te schudden.

De vrouw die de nier doneert heeft een hersentumor en heeft zelf twee dierbaren verloren omdat die te lang op een orgaan moesten wachten.

De "gegadigden" voor de nieren zijn volwassen mensen die weten waar ze aan beginnen. Natuurlijk zijn het ook niet zomaar willekeurig mensen, het weefseltype en bloedgroep e.d. van de nier moet namelijk wel geschikt zijn voor de donor en ik neem aan ( maar dat zal morgen duidelijk worden) dat ze ook al een tijd op de lijst staan.

Bij ons stond vanochtend een interview met een nierpatiënte in de krant.
Ik quote:
"Ik zou me meteen aanmelden als ik de kans kreeg. BNN doet tenminste wat, dat kun je van de regering niet zeggen. Voor een goede nier heb ik veel over. In Nederland willen veel te weinig mensen hun organen afstaan na hun overlijden."
en
"Mensen die dit allemaal afkeuren en geen donor zijn zouden eens op zo'n dialyse afdeling moeten gaan kijken waar kinderen liggen. Piepen ze wel anders"

En dat is ook een beetje mijn mening. Als de nierstichting en de nierpatienten zelf achter dit programma staan wie ben ik dan om er tegen te zijn. Als ik niet wil kijken kijk ik toch gewoon niet?

Hoeveel van de mensen (ook hier) die het afkeuren hebben zich zelf geregistreerd als donor?
En hoeveel van die mensen zouden zelf wel een orgaan aannemen als het nodig zou zijn?

@ Sandy, ik hoop niet dat ik te brutaal ben maar ik begrijp niet helemaal waarom jij wel je organen wilt doneren aan je familie maar niet aan onbekenden?
Vind je dat die er minder recht op hebben? Of heb je een andere reden daarvoor?

(ter informatie, ik heb al bijna 30 jaar een donorcodicil en heb me ook geregistreerd als donor. Ook heb ik jaren voor de nierstichting gecollecteerd. Mijn schooonmoeder had een nierafwijking en de nieren van Ger zijn ook niet helemaal in orde)

Marjon
jerbia
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door jerbia »

Jerry en ik dragen ook al jaren een donorcodicil bij ons en hebben onze wensen ook met elkaar doorgesproken (ook niet onbelangrijk). Het maakt ons ook niets uit wie de organen zou krijgen, hoe meer mensen geholpen zouden kunnen worden, hoe beter.
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Ik heb ook een donor codicil , 30 jaar geleden alweer is mijn broer op 18- jarige leeftijd door een eenzijdig motorongeluk overleden.
Achteraf gezien hebben het wij als familie het er weleens overgehad wat zouden we gedaan hebben als de artsen ons destijds gevraagd hadden om zijn lichaam voor donor doeleinden te gebruiken?? Hij had een hoofdletsel en was verder gezond....
Het zou in ieder geval een goed gevoel hebben gegeven, dat in een geval van donatie zijn ongeluk en overlijden nog enigzins een doel had....

Ik kijk niet naar dit soort shows,heb een keuze... het brengt in ieder geval wel weer de aandacht naar donatie naar voren, op mijn werk hadden collega's het er ook over.

PS mijn stiefvader heeft als oudere zijn"wachtplek" op de lijst voor een donor nier opgegeven, als 70-jarige vind hij dat een "jongere" een nier meer nodig heeft dan hij, voor zijn familie best wel naar om te zien, de laatste tijd gaat hij erg achteruit en met een donor nier zouden alle bijverschijnselen van het dialyseren verdwijnen.
dora
Amerikakenner

Bericht door dora »

vana schreef:Ik weet niet zo goed wat ik van de show moet denken. Ik vind het een beetje onethisch.
Maar aan de andere kant sta ik helemaal achter het idee van BNN dat ze aandacht willen geven aan het donortekort. En als dat op deze manier lukt (en gezien de reacties zijn ze in hun opzet geslaagd) moet dat maar.

Bart de Graaf heeft zelf erg onder zijn nierziekte geleden en zou absoluut achter deze aktie staan. De familie van Bart staat ook achter de actie.
Blijkbaar is zoiets nodig om mensen weer even wakker te schudden.

De vrouw die de nier doneert heeft een hersentumor en heeft zelf twee dierbaren verloren omdat die te lang op een orgaan moesten wachten.

De "gegadigden" voor de nieren zijn volwassen mensen die weten waar ze aan beginnen. Natuurlijk zijn het ook niet zomaar willekeurig mensen, het weefseltype en bloedgroep e.d. van de nier moet namelijk wel geschikt zijn voor de donor en ik neem aan ( maar dat zal morgen duidelijk worden) dat ze ook al een tijd op de lijst staan.

Bij ons stond vanochtend een interview met een nierpatiënte in de krant.
Ik quote:
"Ik zou me meteen aanmelden als ik de kans kreeg. BNN doet tenminste wat, dat kun je van de regering niet zeggen. Voor een goede nier heb ik veel over. In Nederland willen veel te weinig mensen hun organen afstaan na hun overlijden."
en
"Mensen die dit allemaal afkeuren en geen donor zijn zouden eens op zo'n dialyse afdeling moeten gaan kijken waar kinderen liggen. Piepen ze wel anders"

En dat is ook een beetje mijn mening. Als de nierstichting en de nierpatienten zelf achter dit programma staan wie ben ik dan om er tegen te zijn. Als ik niet wil kijken kijk ik toch gewoon niet?

Hoeveel van de mensen (ook hier) die het afkeuren hebben zich zelf geregistreerd als donor?
En hoeveel van die mensen zouden zelf wel een orgaan aannemen als het nodig zou zijn?

@ Sandy, ik hoop niet dat ik te brutaal ben maar ik begrijp niet helemaal waarom jij wel je organen wilt doneren aan je familie maar niet aan onbekenden?
Vind je dat die er minder recht op hebben? Of heb je een andere reden daarvoor?

(ter informatie, ik heb al bijna 30 jaar een donorcodicil en heb me ook geregistreerd als donor. Ook heb ik jaren voor de nierstichting gecollecteerd. Mijn schooonmoeder had een nierafwijking en de nieren van Ger zijn ook niet helemaal in orde)

Marjon
Ik ben het grotendeels met Marjon eens. Ook als het een andere omroep dan BNN was geweest was het anders geweest. De motieven van BNN lijken mij redelijk zuiver.

Als de mensen die meewerken aan de show dit vrijwillig en met het volle verstand doen, wat hebben wij daar over te zeggen? Het geeft ze een grotere kans op een nier dan gewoon op de wachtlijst wachten.

Ik heb ook een donor codicil. Maar een tijdje terug was er een oproep van iemand die wij kennen om een deel van een lever voor een kennis van haar die Hep had opgelopen in het buitenland. Dat zou ik dus niet doen voor een vreemde. Stel dat ik complicaties krijg en er niet meer kan zijn voor mijn familie? Maar het bleef wel in mijn hoofd omspoken (hij had 2 kleine kinderen etc.).

Dora
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer