Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Oprah van gister: Amerikaanse schoolsysteem érg verouderd!
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Op gebied van High School scoort Amerika ten opzichte van andere geïndustrialiseerde landen archi slecht (ik spreek hier over testresultaten, niet over de sociaal-emotionele aspecten van het schoollleven). Maar eenmaal je aan de universiteit zit, draaien de rollen weer gans om!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Ik vraag me af of het ook niet meespeelt, dat "gewone" vakken, zoals wiskunde, exacte vakken, Engels en geschiedenis/aardrijkskunde in de eerste twee jaar van college worden voortgezet.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
-
Chi Sin X
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 6
Ik denk dat het afhangt van welke universiteiten. Ik heb de kans gehad om 2 maanden mee te lopen in een Amerikaanse universiteit. Het was wel geen bekende universiteit of zo, maar ze stond toch redelijk goed aangeschreven naart schijnt. Maar ik vond het niveau toch redelijk laag, en alles leek heel gemakkelijk. Veel van de stof (zoals wiskunde enzo) had ik allemaal al in 3-4de jaar van het middelbaar gezien. Het tempo was traag. En de puntentelling op de testen leek me niet correct. (heel veel rood enzo, van fouten, en nog steeds een B...). Ik moet zeggen dat ik enkel maar het eerste jaar gezien heb, en een stukje van het tweede. Waarschijnlijk zal het wel een stuk moeilijker worden. Maar ik moet wel zeggen dat de sfeer beter was dan in Belgie, ginder hing meer een sfeer van goed samenwerken en veel studeren. In Belgie was het meer zoveel mogelijk drinken en zo weinig mogelijk studeren en er toch nog doorgeraken door opt laatste moment te blokken als gek (hangt waarschijnlijk wel af van de vriendengroep dat je inzit).kastelke schreef:Op gebied van High School scoort Amerika ten opzichte van andere geïndustrialiseerde landen archi slecht (ik spreek hier over testresultaten, niet over de sociaal-emotionele aspecten van het schoollleven). Maar eenmaal je aan de universiteit zit, draaien de rollen weer gans om!
Ik denk dat het niveau wel ongeveer hetzelfde zal zijn, behalve op de wereldberoemde universiteiten, dat zal wel een klasse appart zijn. Maar ik vind het systeem hier wel eerlijker. Iedereen heeft kans om de beste opleiding te volgen, je hoeft u niet diep in de schulden te steken of een rijke suikertante te hebben. Je kan in het middelbaar is wat misstappen begaan, dat maakt niet uit voor uw hogere opleiding.
-
Staceybeesie
- Amerika-expert
Wij hebben zelf geen kinderen, maar heb wel gemerkt dat in wijken waar de goede scholen zijn, de huizenprijzen stukken hoger liggen.
En pas hoorde ik ook het bedrag dat per jaar! betaald moet worden om naar Duke University te gaan. Dat was dit jaar 43.000 dollar. Nogmaals dit bedrag is per jaar.
Een State University zou dan wat goedkoper zijn, maar nog steeds heel veel geld. Het exacte bedrag weet ik niet meer, maar dacht iets van 15.000 dollar. Heel veel geld, wat door de ouders wordt betaald met extra hypotheken e.d.
Afijn ik ben blij dat ik twee hondjes heb en die in Nederland al naar school zijn geweest en afgestudeerd zijn
En pas hoorde ik ook het bedrag dat per jaar! betaald moet worden om naar Duke University te gaan. Dat was dit jaar 43.000 dollar. Nogmaals dit bedrag is per jaar.
Een State University zou dan wat goedkoper zijn, maar nog steeds heel veel geld. Het exacte bedrag weet ik niet meer, maar dacht iets van 15.000 dollar. Heel veel geld, wat door de ouders wordt betaald met extra hypotheken e.d.
Afijn ik ben blij dat ik twee hondjes heb en die in Nederland al naar school zijn geweest en afgestudeerd zijn
-
Bennogr
- Amerika-expert
Onze zoon is net klaar met Carnegie Mellon University in Pittsburgh (Hij heeft nu een BFA, Bachelor of Fine Arts, heeft decorbouw gedaan).
Net op tijd, het afgelopen studiejaar was alleen het collegeld iets van $36.000. ZONDER eten, drinken, enz. Dit jaar zal het wel hoger zijn.
Hij had overigens voor zo'n $10.000 per jaar hier naar de University of Minnesota gekund (ook een heel goede universiteit).
Net op tijd, het afgelopen studiejaar was alleen het collegeld iets van $36.000. ZONDER eten, drinken, enz. Dit jaar zal het wel hoger zijn.
Hij had overigens voor zo'n $10.000 per jaar hier naar de University of Minnesota gekund (ook een heel goede universiteit).
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Het niveau tussen de verschillende colleges verschilt enorm. Er zijn hele boekwerken met alle scholen in de VS en hun classificatie van "non-competitive" tot "most-competitive". Ook universiteiten, die niet "wereld beroemd" zijn, zoals Georgetown University, University of Virginia e.d. hebben een heel hoog niveau. De kosten om er te studeren zijn wel meestal evenredig aan het niveau.Chi Sin X schreef: Ik denk dat het niveau wel ongeveer hetzelfde zal zijn, behalve op de wereldberoemde universiteiten, dat zal wel een klasse appart zijn. Maar ik vind het systeem hier wel eerlijker. Iedereen heeft kans om de beste opleiding te volgen, je hoeft u niet diep in de schulden te steken of een rijke suikertante te hebben. Je kan in het middelbaar is wat misstappen begaan, dat maakt niet uit voor uw hogere opleiding.
En dan zijn er nog scholen, die om bepaalde studierichtingen bekend staan. Die zijn misschien niet de beste school in het algemeen, maar wel voor bijvoorbeeld marine biologie (wil mijn dochter gaan doen). Ik leer nog dagelijks bij over de colleges!
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
In ieder geval zijn er, relatief gezien, veel meer Amerikanen die de Nobelprijs winnen, dan dat er Nederlanders/Belgen zijn die een nobelprijs behalen...
(én er zijn toch een aantal wetenschappers in België die tot de top behoren in hun materie, maar zij verhuisden ondertussen naar de VS. Ik ken echter geen enkele Amerikaanse topwetenschapper die naar België afgezakt kwam om hier zijn ding te doen.)
(én er zijn toch een aantal wetenschappers in België die tot de top behoren in hun materie, maar zij verhuisden ondertussen naar de VS. Ik ken echter geen enkele Amerikaanse topwetenschapper die naar België afgezakt kwam om hier zijn ding te doen.)
Elke
Om door zeer goede leraren (nobel prize winners) geleerd te worden hangt een prijs; sommige universiteiten zijn inderdaad duur; maar er zijn altijd wegen om dit te bekostigen zij het leningen en/of scholarships en/of grants.
Vele Staats universiteiten (en met name in de Blue States) zijn van zeer goede kwaliteit en zijn zeer competitive met de Ivy Leagues, voorbeelden zijn de University of California systeem (vele bachelors van deze scholen worden voor hun masters bij de Ivy's aangenomen) en sommige universiteiten onder het SUNY systeem (State University of New York).
Rijk ben ik niet; een rijke suikertante heb ik nooit gehad moeten hebben en diepe schulden heb ik nog niet.
Je kunt meestal vele kosten omlaag halen dmv grants, student-work programs en scholarships, hiervoor moet je wel zeer hoge letters halen (A's en B's; met meer nadruk op A's), op de vele universiteiten wanneer je voor je masters gaat en een van de classes lesgeeft, dan wordt een flink deel van je studie bekostigt.
Vele Staats universiteiten (en met name in de Blue States) zijn van zeer goede kwaliteit en zijn zeer competitive met de Ivy Leagues, voorbeelden zijn de University of California systeem (vele bachelors van deze scholen worden voor hun masters bij de Ivy's aangenomen) en sommige universiteiten onder het SUNY systeem (State University of New York).
Rijk ben ik niet; een rijke suikertante heb ik nooit gehad moeten hebben en diepe schulden heb ik nog niet.
Je kunt meestal vele kosten omlaag halen dmv grants, student-work programs en scholarships, hiervoor moet je wel zeer hoge letters halen (A's en B's; met meer nadruk op A's), op de vele universiteiten wanneer je voor je masters gaat en een van de classes lesgeeft, dan wordt een flink deel van je studie bekostigt.
Live and let live is what I aspire to
American
Californian
American
Californian
Van alle Nobelprijs winners,60.9% wonen in the US,(Holland is no 12 met 1%)kastelke schreef:In ieder geval zijn er, relatief gezien, veel meer Amerikanen die de Nobelprijs winnen, dan dat er Nederlanders/Belgen zijn die een nobelprijs behalen...
Maar per native-born per capita,The US is no 6, Holland no 7.
Norway,Sweden,Switzerland,Austria and the UK zijn op de eerste 5 plaatsen.
Enne, Belgium behoort niet tot de top 15 landen.
-
Magnolia87
- Amerikakenner
Het ging er ook om op Oprah, dat het schoolsysteem daar nú verouderd is, niet 50 jaar geleden. Het gaat er dus om dat Amerika achter dreigt te gaan lopen bij andere landen qua nivea van scholen (volgens Oprah)kastelke schreef:In ieder geval zijn er, relatief gezien, veel meer Amerikanen die de Nobelprijs winnen, dan dat er Nederlanders/Belgen zijn die een nobelprijs behalen...
De universiteiten hebben wel gewoon een goed hoog niveau, maar vele Highschools niet, waardoor jongeren die straight A's halen op de Highschool, in de problemen komen op universiteiten, omdat het niveau veel te moeilijk is voor ze. (ook weer wat Oprah gezegd heeft)
Door de rest van het jaar zijn er veel minder vakantiedagen en al helemaal geen ATV dagen (maar misschien gelden die alleen op de basisscholen?), dus ik denk dat dit de lange zomervakantie compenseert, en het aantal lesuren een beetje gelijk ligt.
Trouwens hier begint de zomervakantie nog niet in begin juni, maar een paar weken later.
Annemiek
Trouwens hier begint de zomervakantie nog niet in begin juni, maar een paar weken later.
Annemiek
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Inderdaad, onze kinderen hebben dan 10 weken zomer vakantie, maar maar een week met Kerst en een week met Pasen en verder (behalve enkele lange weekenden) geen vakantie gedurende het jaar. Ik zou het graag beter verdeeld over het schooljaar zien. Er zijn ook scholen met een "year round" schema, waar het wel beter verdeeld is. Ik heb trouwens ooit eens nagerekend en het verschil tussen het aantal vrij schooldagen in NL en in de USA (althans hier in Virginia) is miniem, het is alleen hier veel slechter over het jaar verdeeld (waardoor we altijd met hoogseizoen prijzen voor een reis naar Europa zitten, zucht!).
Alles bij elkaar hebben de kinderen hier 12 weken vrij per jaar (holidays e.d. niet meegeteld, maar NL heeft ook een aantal lange weekends) in Nederland, als ik het zo lees 11 weken (6 weken zomer, 1 week herfst, 2 weken Kerst, een week Voorjaar en een week Mei vakantie) .
Hier begint de zomervakantie 20 juni, overigens.
Alles bij elkaar hebben de kinderen hier 12 weken vrij per jaar (holidays e.d. niet meegeteld, maar NL heeft ook een aantal lange weekends) in Nederland, als ik het zo lees 11 weken (6 weken zomer, 1 week herfst, 2 weken Kerst, een week Voorjaar en een week Mei vakantie) .
Hier begint de zomervakantie 20 juni, overigens.
In Brevard County Florida loopt het schoolseizoen gelijk aan College, Ruby had 23 mei al laatste schooldag en begint 9 augustus weer.
Wel heeft ze nu summerschool voor Math, volgens de dekaan niet nodig, maar ze wilde graag....
. Ook heeft ze eind juni introduktie voor een speciaal programma AVID, om middle school studenten alvast op college voor te bereiden.
Ik kan mij voorstellen, dat met de weinige vakantiedagen van de ouders hte wel vaak problemen oplevert...om een 12/13 jarige nu elke dag 10 weken alleen thuis te laten???
Gelukkig zitten wij in de positie dat een van ons beiden thuis is.
Wel heeft ze nu summerschool voor Math, volgens de dekaan niet nodig, maar ze wilde graag....
Ik kan mij voorstellen, dat met de weinige vakantiedagen van de ouders hte wel vaak problemen oplevert...om een 12/13 jarige nu elke dag 10 weken alleen thuis te laten???
Gelukkig zitten wij in de positie dat een van ons beiden thuis is.
Hier zijn de schoolvakanties van de universiteiten heel slecht afgesteld op het schooldistrict. Zo hebben ze altijd een in een verschillende week springbreak.
Die lange zomervakantie is voor heel veel tweeverdieners een probleem! Er zijn hier heel veel zomerkampen voor kinderen waar ze terecht kunnen, die duren max. 6 weken, maar dan zit je voor de rest van de tijd nog met de kinderopvang. Zelf hebben we dat door hele flexibele babysitters en flexibel werk van mijn man opgelost, maar makkelijk was het niet.
Zo'n year round schema is ook niet alles, dan heb je kans dat alle 3 je kinderen op een ander schema zitten en bijna nooit tegelijk vrij zijn.
Annemiek
Die lange zomervakantie is voor heel veel tweeverdieners een probleem! Er zijn hier heel veel zomerkampen voor kinderen waar ze terecht kunnen, die duren max. 6 weken, maar dan zit je voor de rest van de tijd nog met de kinderopvang. Zelf hebben we dat door hele flexibele babysitters en flexibel werk van mijn man opgelost, maar makkelijk was het niet.
Zo'n year round schema is ook niet alles, dan heb je kans dat alle 3 je kinderen op een ander schema zitten en bijna nooit tegelijk vrij zijn.
Annemiek
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Ook hebben ze in dit district verschillende schooltijden ingesteld:
Elementary begint om 08.00 of 08.30, Middle school om 09.15 en Highschool nog wat later....zodat niet iedereen op een tijd op de weg zit.
Ook legde de dekaan destijds uit dat de latere tijden helpt met verminderen van verkeersongelukken met teeners, die vaak alleen komen, de ochtenddrukte van woon-werkverkeer is dan al grotendeels opgelost.
Tijdens de shoolspits wordt er veel gecontroleerd, bijna dagelijks door politie op hardrijden etc. Ik vind dit wel erg prettig dat het allemaal goed geregeld is, in Nederland, Utrecht met name, is de ochtendspits vaak hektisch voor kinderen, vooral als ze voor het eerst naar de middelbare school gaan. Ook vond ik vaak het gedrag van sommige ouders een crime, hier zijn ook wel zulke ouders, maar wordt er strenger op toegezien.
Tot nu toe ben ik zeer tevreden over het schoolsysteem en alles wat er nog meer bij komt kijken in de ruim 2 maanden dat we nu hier zijn.
In Nederland zat Ruby op een zg. zwarte school in een achterstandswijk met prima oudere ervaren leerkrachten die er alles aan deden om hun kinderen goed onderwijs te geven. Verderop was een "witte" school, heb daar ook rond gekeken, echter waren daar veel jonge jufs net van de Pabo in klassen van 23 tot 25 kinderen.
Heb haar maar op de "zwarte" school gelaten.
Het hangt er volgens mij helemaal vanaf hoe betrokken de leraren zijn.
Elementary begint om 08.00 of 08.30, Middle school om 09.15 en Highschool nog wat later....zodat niet iedereen op een tijd op de weg zit.
Ook legde de dekaan destijds uit dat de latere tijden helpt met verminderen van verkeersongelukken met teeners, die vaak alleen komen, de ochtenddrukte van woon-werkverkeer is dan al grotendeels opgelost.
Tijdens de shoolspits wordt er veel gecontroleerd, bijna dagelijks door politie op hardrijden etc. Ik vind dit wel erg prettig dat het allemaal goed geregeld is, in Nederland, Utrecht met name, is de ochtendspits vaak hektisch voor kinderen, vooral als ze voor het eerst naar de middelbare school gaan. Ook vond ik vaak het gedrag van sommige ouders een crime, hier zijn ook wel zulke ouders, maar wordt er strenger op toegezien.
Tot nu toe ben ik zeer tevreden over het schoolsysteem en alles wat er nog meer bij komt kijken in de ruim 2 maanden dat we nu hier zijn.
In Nederland zat Ruby op een zg. zwarte school in een achterstandswijk met prima oudere ervaren leerkrachten die er alles aan deden om hun kinderen goed onderwijs te geven. Verderop was een "witte" school, heb daar ook rond gekeken, echter waren daar veel jonge jufs net van de Pabo in klassen van 23 tot 25 kinderen.
Heb haar maar op de "zwarte" school gelaten.
- Marjol
- Amerika-expert
- Contacteer:
In Nederland hebben de kinderen over het algemeen ook 12 weken vakantie, ik heb het in ieder geval nog nooit anders meegemaakt. Die twaalfde week is wel iedere keer andersPetra/VS schreef: Alles bij elkaar hebben de kinderen hier 12 weken vrij per jaar (holidays e.d. niet meegeteld, maar NL heeft ook een aantal lange weekends) in Nederland, als ik het zo lees 11 weken (6 weken zomer, 1 week herfst, 2 weken Kerst, een week Voorjaar en een week Mei vakantie) .
En volgend schooljaar hebben we 'm ook in mei, maar dan aan het eind
Die 11 weken waar je het over had zijn landelijk bepaald, de scholen (of besturen) mogen zelf bepalen wanneer ze de 12e week inplannen.
Ik vind ons vakantiesysteem prima geregeld, lekker verdeeld
-
Magnolia87
- Amerikakenner
Dat het jonge leerkrachten zijn wil níks zeggen over de 'kwaliteit' van die leerkrachten. Vaak kunnen jonge leerkrachten juist beter onderwijs bieden, omdat ze de nieuwe onderwijsvorm goed hebben geleerd op de Pabo. Oude leerkrachten zijn meestal minder bezig met het nieuwe onderwijs (dialogisch, interactief onderwijs etc)wiepster schreef:Ook hebben ze in dit district verschillende schooltijden ingesteld:
In Nederland zat Ruby op een zg. zwarte school in een achterstandswijk met prima oudere ervaren leerkrachten die er alles aan deden om hun kinderen goed onderwijs te geven. Verderop was een "witte" school, heb daar ook rond gekeken, echter waren daar veel jonge jufs net van de Pabo in klassen van 23 tot 25 kinderen. Heb haar maar op de "zwarte" school gelaten.
Daarbij komt dat jonge leerkrachten ook vaak meer weten van de belevingswereld van de kinderen, omdat ze nog dichterbij de kinderen staan dan hele oude leerkrachten. Ik had op de basisschool alleen maar oudere leerkrachten en dat vond ik níet leuk! Ik wilde ook heel graag een jonge vrolijke juf, ik had alleen maar saaie chagarijnige oudere leerkrachten.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 2971 Weergaves
-
Laatste bericht door Corv
-
- 12 Reacties