Sja.
De reden waarom ik het niet helemaal eens ben met het originele uitgangspunt ("Veel Amerikanen zijn lui") is omdat nou niet echt de indruk heb dat Nederlanders zoveel actiever zijn. Ja, ze zijn misschien meer gericht op hoe ze eruit zien, maar dat zijn Amerikanen in de grote steden, of in het diepe zuiden ook. En als puntje bij paaltje komt, vinden Nederlanders drive-throughs volgens mij ook harstikke handig. En waarom is het in de binnenstad van zoveel Nederlandse steden zo'n crime om te parkeren? Omdat iedereen dicht bij de winkels wil staan. Waarom fietsen veel Nederlanders naar het werk? Omdat het vaak sneller gaat/parkeren geld kost/er amper parkeer plek is. Niet omdat ze nou zo ontzettend graag fietsen (uitzonderingen daargelaten natuurlijk).
Aan de andere kant heb ik ook nergens zulke actieve mensen ontmoet als in de VS. Ja, je hebt hier ontzettend dikke mensen. Sorry dat ik het zo plat zeg, maar extreme obesitas zie je hier inderdaad veel meer dan in Nederland. Maar, en dit is voor mij een hele grote maar, ik heb nergens in Europa meegemaakt dat er in een straal van, oh, 50km, zoveel hardloopwedstrijden, triathlons, mountainbike races, and wielren evenementen georganiseerd worden zoals hier. En al die evenementen zijn ook nog eens uitverkocht. Je struikelt hier in het weekend over de mensen op de race fiets, in de hardloopschoenen, of die om half zes 's ochtends in het lokale meer aan het zwemmen zijn. En ik woon nou niet zo heel ver bij Ziva vandaan. Dus het is niet alleen "het zuiden". Dat zag ik in Nederland, Duitsland, Frankrijk, en Engeland bij lange na niet zoveel. Kan je dan generaliseren dat Amerikanen dus actiever zijn? Nee, zeker niet. Maar je mag ook niet concluderen dat Amerikanen zoveel luier zijn.
En dan nog een sja. Ik werk heel veel uren per week. Ik reis elke drie uur en twintig mins heen en weer tussen huis en werk. Als ik dan 's avonds nog ergens heen moet, dan doe ik dat in mijn joggingbroek en hoodie. Maakt mij dat lui, nou het maakt me vooral moe. En als ik moe ben dan wil ik uit de rok/broekpak/panty/hoge hakken die ik de hele dag (zo'n 12/13 uur lang) gedragen heb. En dan wil ik ook dat mensen zoveel mogelijk voor me doen, als dat kan. Boodschappen inpakken, graag! Boodschappen naar de auto brengen? Ja, alsjeblieft! En natuurlijk kan ik dat allemaal zelf. En in Nederland, waar ik soms maar drie km op de fiets hoefde om thuis te komen, deed ik dat ook. Maar waarom zou ik dat doen als het niet hoeft, en ik de hele dag gewerkt heb? En als dat me lui maakt, nou, prima hoor