Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Waarom zijn veel Amerikanen gemakzuchtig?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Re: Waarom zijn veel Amerikanen lui?

Bericht door Petra/VS »

dimona schreef: De mooie kant is, wat iemand hier boven ook al zei, dat mensen tot op hoge leeftijd zelfstandig zijn. De lichamelijke gebreken vormen nauwelijks een belemmering om alles te doen wat je wilt/moet. De mensen die echter níet afhankelijk zijn van al die voorzieningen, zouden zichzelf een gunst bewijzen door er zo veel mogelijk weg van te blijven.
Dat geldt niet alleen voor ouderen van dagen, maar ook voor gehandicapten. Alles is aangepast. En ik wil hier toch ook weer eens schrijven dat het vaak niet zichtbaar is of iemand al dan niet afhankelijk is van die voorzieningen. Als ik een fibromyalgie flare up heb voel ik me naarmate de dag vordert steeds meer vaatdoekerig. Dan probeer ik ook echt wel dichtbij te parkeren, want de winkels zelf zijn vaak ook zo groot dat daar nog heel wat in gelopen moet worden. Niemand die echter aan mij ziet dat ik me zo voel, integendeel, ik zie er kerngezond uit (en ben dat gelukkig ook behalve de pijnen :)).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Sandy schreef:Haha ik ken die van Walmart, daar is ook een uitgebreide serie van met spraakmakende geklede types. Maar goed .. dat leek me een vrij uitzonderlijke verzameling wat de gemiddelde Amerikaan waarschijnlijk nog nooit zelf zo is tegengekomen in Walmart.
Nee, bij volwassenen zie ik het ook niet vaak, maar bij kinderen des te vaker. Ik kom wel eens op school en dan lijkt de halve populatie aan schoolkinderen pyjama's te dragen. In de speeltuin idem dito. Of omgekeerd: ik hoorde laatst van een moeder die haar peuter/kleuter altijd met kleren aan in bed legde, om 's ochtends niet al dat gedoe te hoeven hebben.

Overigens denk ik dat het bij sommige volwassenen ook komt doordat ze niet meer comfortabel in "gewone" kleren/schoenen passen.
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

:lol: :lol: :lol:, Staceybeesie en Petra, dat was ook zo ongeveer wat ik dacht. Ziva, ik moet toch een keer jouw kant opkomen en es rondkijken. Echt, pyama en bunny slippers?

Natuurlijk dient gemakzucht de mens ook hier in het noordoosten, maar misschien heeft Lilo ook een punt over grote steden? Want ik zie een verschil tussen Boston eo. en de lokale bevolking bij ons huis in Maine. Veel buitensporters hier in Massachusetts, en de mensen die ik buiten zie in Maine zijn vaak mijn buren die ook 'from away' zijn.

Even helemaal :offtopic: mbt. tot eigen tassen inpakken. Hier heeft de lokale AH (stop & shop) handscanners en veel mensen pakken tijdens het winkelen hun eigen tassen in. Ik doe dat ook, vooral omdat ik er vies van ben dat kinderen met schoenen etc. in mijn wagentje hebben gezeten waar ik mijn eten in mag doen. Bovendien raken nu 2 minder vreemden mijn eten aan (kassiere en inpakker). Wat ik ook vaak zie is dat bij de duurdere winkels (whole foods, trader joes, stop & shop) meer mensen hun eigen tassen meenemen en bij de goedkopere (vooral market basket) je dat toch veel minder ziet.
Doockles
Amerika-expert
Partner van: Pietro
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Doockles »

Wil niet iedereen graag dichtbij de ingang van de supermarkt parkeren? Zelf kies ik altijd een parkeerplaats waar ik gemakkelijk in en uit kan rijden.

Ik zou maar al te graag leven in een regio waar ik in mijn pyjama naar de bakker kan gaan. Vlakbij ons nieuw huis is er een krantenwinkel. Leuk, want we hebben in de week geen krant, maar op een zaterdagmorgen is dat wel leuk om te lezen. Alleen, ik heb een hékel aan ontbijten in mijn dag-outfit. Niets zo gezellig als in pyjama rustig met een tas koffie de krant lezen. :-) Alleen, als ik in mijn pyjama naar de krantenwinkel zou gaan, zou ik hier echt raar bekeken worden. :roll:

Als er trouwens 1 ding is dat ze van mij direct hier mogen invoeren, dan is het wel de drive through ATM! Wat een handigheid lijkt me dat! 8) Probeer hier maar eens geld af te halen. Moet je eerst een uur op zoek gaan naar een parkeerplaats.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Petra/VS schreef:En ik wil hier toch ook weer eens schrijven dat het vaak niet zichtbaar is of iemand al dan niet afhankelijk is van die voorzieningen. Als ik een fibromyalgie flare up heb voel ik me naarmate de dag vordert steeds meer vaatdoekerig. Dan probeer ik ook echt wel dichtbij te parkeren, want de winkels zelf zijn vaak ook zo groot dat daar nog heel wat in gelopen moet worden. Niemand die echter aan mij ziet dat ik me zo voel, integendeel, ik zie er kerngezond uit (en ben dat gelukkig ook behalve de pijnen :)).
Nou, precies, daarom moet je ook nooit oordelen over wat je andere mensen ziet doen. Ik weet daar als ouder-van-dochter-met-onzichtbare-handicap alles van. Trek gewoon je eigen plan, doe wat je moet doen, voel je goed over het feit dat jij die voorzieningen (hopelijk) NIET nodig hebt, en verbaas je hooguit over wat je ziet.

P.S. Ik heb er geen excuus voor nodig om dichtbij de ingang te willen staan. Als daar een plaatsje is, dan is dat mooi meegenomen (en ik ben in de gelukkige omstandigheid dat het geen probleem is als dat plaatsje bij de ingang er toevallig NIET is). Als iemand om een of andere reden 5 rondjes parkeerterrein wil doen, dan doet 'ie dat gewoon. Als luiheid het argument is, so be it. Maar ik denk wel dat het voor heel veel mensen goed zou zijn om eens langer dan 5 minuten na te denken over hun leven en wat ze er precies mee doen.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

dutchie_in_boston schreef:vooral omdat ik er vies van ben dat kinderen met schoenen etc. in mijn wagentje hebben gezeten waar ik mijn eten in mag doen. Bovendien raken nu 2 minder vreemden mijn eten aan (kassiere en inpakker).
Ik heb hier nou werkelijk nog nooit over nagedacht. Mijn kids zitten inderdaad ook wel eens in het karretje, zelfs nog wel met hun voeten tussen mijn boodschappen :oops:

Ik ben geloof ik niet zo snel vies van iets, haha. Wel van één ding trouwens, en dat is geld. Dat vind ik zoiets smerigs om in mijn handen te hebben; ik kom nooit aan eten nadat ik geld in mijn handen heb gehad (althans niet zonder handen wassen). Maar inderdaad: die caissière doet dat dus wél. Juk!

Sorry, beetje :offtopic: inmiddels
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Ach, veel van die dingen kunnen best handig zijn, en dan snap ik best dat er gebruik van wordt gemaakt. Het enige waar ik me over blijf verbazen, onze wijk is erg loop/fiets vriendelijk, maar toch worden al die kinderen met de auto naar school gebracht. Waarna moeders snel naar de (prijzige) sportschool gaat, want je moet natuurlijk wel slank en gezond blijven. Maar, misschien ben ik dan juist wel lui, ik heb geen zin om naar de sportschool te gaan, dus ik zorg er wel voor dat ik mijn beweging krijg terwijl ik andere dingen doe (want een schoonmaakster heb ik idd ook niet).
Terug in Texas!
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Of omgekeerd: ik hoorde laatst van een moeder die haar peuter/kleuter altijd met kleren aan in bed legde, om 's ochtends niet al dat gedoe te hoeven hebben.
Dat deed ik ook! Probeer maar eens 3 kleine kinderen om half zes naar de babysitter te krijgen! Mijn middelste heeft die gewoonte nooit kunnen breken en slaapt nog altijd in zijn kleren (die hij 's morgens bij de was gooit na het douchen). Geen van hun bezit zelfs een pyama nu ze volwassen zijn :)
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Gast

Bericht door Gast »

Pyamabroeken ben ik hier ook wel tegengekomen, bunnyslippers nog niet :mrgreen:

Ik vind het allemaal erg prettig de service hier, het inpakken van de boodschappen, de drivethrough bank/bieb/drycleaner etc. Ik sta weinig in de rij bij fastfood restaurants, maar ik heb me het wel eens af zitten vragen of het nou echt sneller is om binnen te bestellen.

Parkeren doe ik altijd waar er plek is, meestal is dat toch dichtbij de winkel met die enorme parkeerplaatsen. Word je er lui van? Ik weet het niet. De winkels zijn hier ook enorm veel groter. Als ik bv. naar de Walmart ga, loop ik heel wat meer meters dan in Nederland door de Blokker.

Het enige dat mij wel opvalt is hoe weinig mensen zelf koken. Ik wil 's avonds echt met z'n allen aan tafel zitten en genieten van een verse zelfgemaakte maaltijd. Ik krijg hier soms de indruk dat niet veel mensen dat doen. Ik vind dat dan wel weer een beetje gevaarlijk, je weet op een gegeven moment ook niet meer hoe/wat je moet koken als het zo makkelijk is om te halen/brengen/uit eten te gaan. Ik heb al meerdere kinderen horen zeggen "my mommy never cooks" of "we always eat out" als ze me thuis zien koken.

Ik loop 's ochtends naar de bushalte (10 minuten heen en terug). Een van mijn buurvrouwen vond dat ook raar. Zij ging altijd met de auto en heeft me de eerste maand elke dag gevraagd of ik mee terug wilde rijden in haar auto. Ze vond het zo zielig dat ik dat hele stuk terug moest lopen en onfatsoenlijk van haar om niet te vragen of ik mee wilde rijden. Ondertussen zijn we bijna twee jaar verder en loopt ze zo'n 3 keer per week met me mee naar de bushalte :mrgreen:
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Sja.

De reden waarom ik het niet helemaal eens ben met het originele uitgangspunt ("Veel Amerikanen zijn lui") is omdat nou niet echt de indruk heb dat Nederlanders zoveel actiever zijn. Ja, ze zijn misschien meer gericht op hoe ze eruit zien, maar dat zijn Amerikanen in de grote steden, of in het diepe zuiden ook. En als puntje bij paaltje komt, vinden Nederlanders drive-throughs volgens mij ook harstikke handig. En waarom is het in de binnenstad van zoveel Nederlandse steden zo'n crime om te parkeren? Omdat iedereen dicht bij de winkels wil staan. Waarom fietsen veel Nederlanders naar het werk? Omdat het vaak sneller gaat/parkeren geld kost/er amper parkeer plek is. Niet omdat ze nou zo ontzettend graag fietsen (uitzonderingen daargelaten natuurlijk).
Aan de andere kant heb ik ook nergens zulke actieve mensen ontmoet als in de VS. Ja, je hebt hier ontzettend dikke mensen. Sorry dat ik het zo plat zeg, maar extreme obesitas zie je hier inderdaad veel meer dan in Nederland. Maar, en dit is voor mij een hele grote maar, ik heb nergens in Europa meegemaakt dat er in een straal van, oh, 50km, zoveel hardloopwedstrijden, triathlons, mountainbike races, and wielren evenementen georganiseerd worden zoals hier. En al die evenementen zijn ook nog eens uitverkocht. Je struikelt hier in het weekend over de mensen op de race fiets, in de hardloopschoenen, of die om half zes 's ochtends in het lokale meer aan het zwemmen zijn. En ik woon nou niet zo heel ver bij Ziva vandaan. Dus het is niet alleen "het zuiden". Dat zag ik in Nederland, Duitsland, Frankrijk, en Engeland bij lange na niet zoveel. Kan je dan generaliseren dat Amerikanen dus actiever zijn? Nee, zeker niet. Maar je mag ook niet concluderen dat Amerikanen zoveel luier zijn.

En dan nog een sja. Ik werk heel veel uren per week. Ik reis elke drie uur en twintig mins heen en weer tussen huis en werk. Als ik dan 's avonds nog ergens heen moet, dan doe ik dat in mijn joggingbroek en hoodie. Maakt mij dat lui, nou het maakt me vooral moe. En als ik moe ben dan wil ik uit de rok/broekpak/panty/hoge hakken die ik de hele dag (zo'n 12/13 uur lang) gedragen heb. En dan wil ik ook dat mensen zoveel mogelijk voor me doen, als dat kan. Boodschappen inpakken, graag! Boodschappen naar de auto brengen? Ja, alsjeblieft! En natuurlijk kan ik dat allemaal zelf. En in Nederland, waar ik soms maar drie km op de fiets hoefde om thuis te komen, deed ik dat ook. Maar waarom zou ik dat doen als het niet hoeft, en ik de hele dag gewerkt heb? En als dat me lui maakt, nou, prima hoor ;)
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

In onze buurt loopt het gros van de kinderen naar de basisschool. Bij de kruisingen staan politieagenten om te helpen met oversteken. Je hebt pas recht op de schoolbus als je meer dan een mijl van de school woont. Alleen als het slecht weer is zie ik dat veel meer mensen de kiss and ride gebruiken. Maar wij wonen natuurlijk ook in een buurt waar dat allemaal veilig kan. Onze kinderen fietsten ook al vrij jong naar vriendjes en vriendinnetjes. Dat kan lang niet overal, hoewel deze omgeving steeds voetganger en fietser vriendelijk wordt met meer trottoirs en fietspaden.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
markgoestoamerica
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door markgoestoamerica »

Wat iedereen vergeet is dat de de gemiddelde amerikaan iets meer uren per week en dagen per jaar werkt dan de NL-er / BE-er.
Als je na een lange werkdag en op zaterdag sport, naar de winkel gaat, is het maar al te fijn dat het wat gemakkelijker voor je gemaakt word.
Daarnaast is naar mijn inziens de Amerikaanse mentaliteit GOGOGO!

Ikzelf heb in Burbank en Salt Lake City een fietst staan nadat ik een ander forum lid had ontmoed aldaar die ook op de fiets kwam.
Dat zette mij toch aan het denken, dus vaak doe ik mijn boodschappen even op de fiets...
Maar als mijn vrouw mee gaat met de kids... helaas dan kunnen we niet anders dan met de auto...

oh en voordat ik het vergeet te zeggen... een van mijn hobbies is auto rijden...
If you can dream it...
Joke
Amerikakenner

Bericht door Joke »

Bij het kantoor waar ik werkte in Denver was een fietsenstalling in de parkeergarage.
Lust is easy. Love is hard. Like is most important.
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

ANY schreef:
Of omgekeerd: ik hoorde laatst van een moeder die haar peuter/kleuter altijd met kleren aan in bed legde, om 's ochtends niet al dat gedoe te hoeven hebben.
Dat deed ik ook! Probeer maar eens 3 kleine kinderen om half zes naar de babysitter te krijgen! Mijn middelste heeft die gewoonte nooit kunnen breken en slaapt nog altijd in zijn kleren (die hij 's morgens bij de was gooit na het douchen). Geen van hun bezit zelfs een pyama nu ze volwassen zijn :)
Meen je dat Any ?... lijkt me helemaal niets voor jou. Of geef ik nu ongevraagd een waarde-oordeel? Bedoel dat niet direct zo... Maar het lijkt me heel oncomfortabel slapen in je kleding en niet fris. Nu kan ik me als moeder van vier kinderen wel echt iets voorstellen bij de hectiek van het aankleden en klaarmaken van vier kinderen in de vroege ochtend.. maar het zou denk ik nooit mij mij opkomen om ze al in hun kleding te laten slapen. :)
Sandy
PSVwally
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

bedankt Njit, heel mn lust voor mn avondeten naar de knoppen :? :wink:

Afbeelding

Mijn indruk is overigens niet zozeer dat de gemiddelde amerikaan lui is. Valt me overigens bij mij wel op dat als je het land binnenkomt je vaak wel niet bepaald enthousiaste medewerkers van immigrations, douane en ook bij de verhuurbedrijven tegenkomt. Ik moet verder zeggen dat ik bij hotels en nationale parken eigenlijk meer overenthousiaste medewerkers tegenkom, vooral als ik over nederland begin (oh schiphol, what a wonderful airport????).

Ik zie hier in mijn buurt overigens zeker net zoveel mensen joggen als rond Venice, maar er ligt hier ook een mooi park waar je dat mooi kunt doen.

Ik deel overigens wel de wandel mentaliteit die hierboven beschreven wordt. Ze verklaarde me in Miami voor gek dat ik 10 min ging lopen naar een restaurant ipv dat ik even de auto nam...
AnnInBC
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

Njit schreef:Veel van die Service levert naast extra banen ook extra rotzooi op. Want van een eigen boodschappentas of krat meenemen hebben veel Amerikanen nog nooit van gehoord volgens mij. Alles gaat in die plastic zakjes...
Bij de Walmart in Bellingham (Washington State) kan je geen plastieken zakken meer krijgen sinds vorig jaar. Je moet je eigen boodschappentas meenemen ofwel zo'n stoffen zak kopen van Walmart. Het hangt echt wel van de omgeving af en ook wat betreft "lui heid" of noem het misschien beter "gemakzucht". Ik vind dat de mensen hier in Vancouver (Canada) erg actief zijn, veel meer dan waar ik woonde in Belgie.

Verder denk ik dat de kleding wat afhangt van de opvoeding van de ouders, dat is mijn eigen mening natuurlijk. Mijn moeder zou mij als tiener nooit in mijn pyjama broek of eender wat kleding dat slordig uitzag de straat op laten gaan. Ze wou altijd dat we netjes gekleed gingen. En je merkt dat verschil ook als je naar West Europa gaat, de mensen zijn bijna altijd netjes gekleed. Hier zie je mensen in hun jogging broek een degelijk restaurant binnen stappen, dat zou ik zelf nooit durven...maar ik ben dan ook op een andere manier groot gebracht. Slordige kleding stoort mij zo zeer niet, maar soms zie ik kinderen in korte broek en t-shirt als het nog echt veel koud is om zoiets te dragen en dan denk ik bij mezelf, zo liet ik mijn kinderen toch niet buiten! Dus ik denk wel dat het ook wat met de manier hoe je opgroeit te maken heeft.
Gast

Bericht door Gast »

soms zie ik kinderen in korte broek en t-shirt als het nog echt veel koud is om zoiets te dragen en dan denk ik bij mezelf, zo liet ik mijn kinderen toch niet buiten!
Vreselijk is dat! Mijn oudste loopt ook rustig met -10 in zo'n vreselijke korte glimmende sportbroek met een t-shirt. Gelukkig nog wel gymschoenen eronder, ik zie ze hier ook met witte badstof sokken in badslippers :blink:. Gelukkig heeft hij wel lange spijkerbroeken aan gehad, sommige dragen die korte broeken de hele winter door. Een winterjas heb ik vorig jaar voor hem gekocht, hij wil hem niet aan. Niemand draagt dat hier, ook al vriest het 20 graden. Iedereen loopt hier in een dikke hoody/vest. Ik heb het maar opgegeven......ik kan hem wel gaan dwingen, maar ik denk niet dat dat helpt (hij is 14).
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik denk dat ik "lui" had moeten vervangen door gemakzuchtig want dat dekt de lading beter. En voor de duidelijkheid, natuurlijk heb ik het niet over mensen die een handicap hebben of om andere redenen gebruik maken van voorzieniningen die het leven makkelijker maken. Dat lijkt me vrij logisch dat je dat doet en die mensen bedoel ik ook absoluut niet in dit topic. En ik bedoel ook niet echt of mensen sporten. Mensen die sporten kunnen net zo goed gemakzuchtig zijn toch?

De pyamabroek (echt een pyama broek met schaapjes ofzo, niet een joggingbroek) en bunnyslippers kom ik echt niet alleen bij Walmart tegen. Ook "gewoon" bij de bakker of op het postkantoor of op andere plaatsen. Het is voor mij een voorbeeld van comfort dat een beetje doorslaat lijkt wel.

En ja, het feit dat veel Amerikanen nooit of weinig koken (ja de oudere generatie wel meer dan) maar ook bijvoorbeeld dat veel mensen een prachtige tuin hebben en daar dan ook hun best voor doen maar dan wel hele bergen met afval hebben liggen of autowrakken die weg liggen te roesten (gemakzucht?). Schoonmaaksponsjes zijn bijvoorbeeld wel te krijgen maar het vak met schoonmaakartikelen is voor het gros gevuld met tig types Swiffers en andere hulpmiddelen om vooral niet te bewegen. Wellicht een verkeerde indruk maar gevoelsmatig denk ik dat Europeanen minder gemakzuchtig zijn en actiever in hun doen en laten.

Wat dimona zegt dat denk ik ook weleens "Het convenience denken is doorgeslagen naar een niveau dat problemen gaat opleveren voor de gezondheid." Maar ik vraag me dus af hoe dat gekomen is? Door de ruimte die er beschikbaar is? Is dit dan ook zo in een groot land als Rusland (nooit geweest)? Of is het een cultuur iets dat zo ontstaan is? Is het een antwoord op een langer bestaand probleem van obesitas met als gevolg dat mensen die niet obese zijn het daardoor worden?

Het blijft me fascineren hoe anders Amerikanen soms kunnen zijn terwijl het gros Europese voorouders heeft en dit is daar een voorbeeld van. Er zijn dan ook zat momenten dat ik denk dat Europa voorloopt op Amerika maar omgekeerd heb ik ook vaak genoeg dat Amerika juist voorloopt op Europa in dingen. Maar er proberen achter te komen hoe dat komt vind ik heel interessant :)
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Afbeelding
Sandy
Amerika-expert

Bericht door Sandy »

Dat zie ik in de zomer in de plaatselijke supermarkten aan de Costa Brava ook!

Er was laatst -op FB meen ik- een foto van een 'verkoopster' (je zou denken dat zij een protocol van gepaste kleding zouden moeten volgen), die in haar blote achterwerk achter de toonbank leek te staan. Als je goed keek zag je aan haar armen dat het om een zwarte vrouw ging. Maar ze had dus een (blanke) vleeskleurige legging aan. Zo strak dat het echt leek alsof ze alleen een blouse aan had en verder in haar blote onderlichaam stond ;)

:offtopic:
Sandy
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer