Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Amerikaanse gewoontes

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Door je verhaal over de trein moest ik plots weer aan iets denken:
we verbleven 3 maanden in Michigan City toen onze zoon bijna 6 was. Een keer of 2 per week nam ik de trein naar Chicago, om daar musea te gaan bezoeken, daar was hij namelijk dol op, én papa zat daar soms op kantoor. Wel, als het druk was, dan was er ALTIJD wel iemand die zijn plaats aan mij of mijn zoon afstond op de trein, zodat hij kon zitten (of ik, met hem op mijn schoot). Dat heb ik zelden meegemaakt in Londen (toen was ik hoogzwanger en moest ik nog als een sardien in de metro staan), of in België. Soms voelde ik me er zelfs ongemakkelijk door, want dan waren het bv. mensen van 50 jaar die hun plaats af stonden, en dan denk ik dat je op die leeftijd toch ook niet graag een uur rechtstaat.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Ik heb in vele landen van OV gebruik gemaakt, maar in NL vindt ik de gewoontes van de passgiers het minst prettig. Zelfs in het drukke Tokyo zijn de gebruikers van het openbaar vervoer uitermate beleefd. Men wacht netjes tot de uitstappende passagiers uit de trein zijn gestapt, voordat men de deur nadert om in te stappen. Als je in Tokyo overigens op het station in de andere richting loopt dan all spits verkeer, dan voel je je net een zalm die kuit gaat schieten. Maar niemand botst tegen je op, ze zijn het gewend en gaan netjes opzij.

Dat het in de US (en ook Japan) er meestal beschaafd aan toe gaat heeft volgens mij te maken met die cultuur van beleefdheid die hier gewoon is. Veel mensen vinden het "onecht", maar het houdt de dagelijkse omgang wel prettig.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Hier heb ik nog een grappige anecdote over. Toen onze oudste een jaar oud was, gingen we voor het eerst met haar naar Nederland. Het was Ricks tweede keer daar en we logeerden bij mijn Oma in Den Haag.

Op een gegeven moment gingen we naar het centrum met de tram. Rick had Katja in een rugzak op zijn rug en de tram zat bomvol. Twee haltes voor we eruit moesten, zei ik tegen Rick, dat we ons vast naar de deur moesten gaan bewegen.

Onzin vond hij, daar was nog tijd genoeg voor. Dus bleven we midden in de tram staan wachten. Bij onze halte baande ik mij op de Nederlandse manier een weg naar de deur en stapte uit, verwachtend, dat Rick vlak achter mij zou volgen.

Maar toen ik achter me keek, terwijl de tramdeuren dichtgingen, zag ik hem schaapachtig nog in het midden staan, zijn nette "excuse me"'s hadden niet geholpen. Gelukkig waren we in het centrum en was de volgende halte niet zo ver! Hij heeft sindsdien wel het ellenbogen werk geleerd!

Hier in de Metro is het ook vaak als sardientjes in blik staan, maar als je bij een halte komt laat iedereen je netjes door. Degenen, die in willen stappen, wachten netjes tot iedereen uit is gestapt voor ze naar binnen gaan en er wordt dan ook goed plaats gemaakt. Het is inderdaad een heel verschil!
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
CaroLine
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door CaroLine »

Hoe zouden we de Nederlanders zover kunnen krijgen dat ze zich ook zo beleefd zouden gaan gedragen?
Fred en ik proberen onze kinderen op te voeden tot sociale mensen maar soms vraag ik me af of we daar wel goed aan doen. Tegenwoordig is het 'ieder voor zich en God voor ons allen' en het laatste dat ik wil is dat er 'over ze heen wordt gelopen'.
Carola
dolphin
Amerikakenner

Bericht door dolphin »

Ik ga vaak met het openbaar vervoer en ik moet zeggen dat ik vaak in overvolle treinen sta, maar als mensen eruit moeten, gaan ze wel opzij en daarbij gebruik ik: sorry mag ik er even langs. Ze gaan altijd opzij.
Verder staat iedereen bij de ingangen van treinen aan beide zijkanten van de deur, het midden is dan vrij zodat mensen er uit kunnen. Eigenlijk altijd wacht men totdat iedereen eruit is (tja soms heb je inderdaad van die asociale mesnen die dat niet doen, maar dat gebeurt niet vaak). Maar geloof best dat ze in Amerika beleefder zijn in dat opzicht.

Wat mij trouwens opviel: ze eten in Amerika bijna niet met een mes! Wij eten eigenlijk altijd met een mes in ons rechterhand en een vork in ons linker (tenzij je misschien linkshandig bent). Ik geloof, tenminste dat is wat ik heb gezien en aan een Amerikaanse vriendin had gevraagd, dat ze de mes alleen gebruiken als ze deze echt nodig hebben, bijvoorbeeld voor het snijden van vlees. Verder leggen ze het weg en gebruiken dan de vork in hun rechterhand (en ik moet trouwens bekennen dat ik dat ook weleens doe hoor ;-) ) Klopt dit beeld dat ik heb?
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Amerikanen zijn in mijn ogen over het algemeen ook een stuk beleefder en socialer in hun gedrag en je merkt inderdaad aan dat geduldig wachten als je in een rij staat en zo, maar ook erg opvallend vind ik het gedrag in het verkeer.

Wil je bijvoorbeeld in het drukke verkeer van de ene rijbaan oversteken naar een andere (en soms moet je wel eens 3 of 4 oversteken), dan geeft een Amerikaan je (als je dat aangeeft) alle gelegenheid om deze manoeuvre uit te voeren en alle ruimte om te kunnen invoegen.

In Nederland daarentegen, geeft men juist een extra straal gas om je vooral NIET de gelegenheid te bieden om er tussen te kunnen.

Ik bedoel maar....

Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
maartena
Amerikafan

Bericht door maartena »

hekkie schreef: In Nederland daarentegen, geeft men juist een extra straal gas om je vooral NIET de gelegenheid te bieden om er tussen te kunnen.

Ik bedoel maar....Marjan
In Amerika geven ze zelfs als je helemaal naar het einde van de baan doorrijdt, en op het laatste moment naar rechts of links wil komen van de baan die ophoudt in een doorgaande baan nog voorrang....

In Nederland krijg je van die kwaaie blikken of je dat bord met RITSEN niet hebt gezien, en word je er dus niet tussengelaten....

En als je erover gaat nadenken is er natuurlijk een reden waarom er in Nederland borden met RITSEN worden neergezet, en er een miljoenencampagne voor nodig is, want van nature doen we het niet natuurlijk ;)
"I reject your reality, and substitute my own!"
dolphin
Amerikakenner

Bericht door dolphin »

Is dat doorlaten ook niet streek gebonden? Heb namelijk een andere ervaring gehad toen we in Los Angeles waren. Verschillende keren gehad dat ze er ons niet doorlieten.
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

dolphin schreef:Is dat doorlaten ook niet streek gebonden? Heb namelijk een andere ervaring gehad toen we in Los Angeles waren. Verschillende keren gehad dat ze er ons niet doorlieten.
Onze ervaring is dat men in en rond de grote steden wat minder beleeft in het verkeer.
New York kent hetzelfde probleem maar in de subway is men daar weer wel beleeft.
hdeweert
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door hdeweert »

Wat verkeersdeelname betreft heb ik in Amerika positieve maar ook negatieve ervaringen opgedaan. Als ik een positieve ervaring in Nederland meemaak zeg ik “goh dat zouden ze in Amerika ook zo doen”. Kom ik in Amerika een negatieve situatie tegen dan wordt het “zeker een Nederlander”. Beide opmerkingen zijn natuurlijk onzin. Zowel in Nederland als in Amerika overtreedt men de gestelde regeltjes. Het niet laten invoegen van een z.g. ritser heeft meer te maken met het gevoel dat de ritser voordringt i.p.v. netjes aan te sluiten in de rij. De ritser vind dat hij het recht heeft om door te rijden, en neemt dat dan ook. Sociaal of Asociaal, het is maar net hoe je het bekijkt. Amerikanen zijn echter geen haar beter. Niet voor niks liggen er tussen de div. aaneengesloten benzine stations en Mc Donalds etc. stoepranden of perkjes. De Amerikaan weet ook wat sluipwegen zijn en wil als het zo uitkomt nog wel eens via de benzinepomp een 100 m verder weer de file in duiken. Niets menselijks is ze vreemd.
Harm
Ineke
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door Ineke »

Verder leggen ze het weg en gebruiken dan de vork in hun rechterhand (en ik moet trouwens bekennen dat ik dat ook weleens doe hoor ) Klopt dit beeld dat ik heb?
Ja hoor, Dolphin, dat beeld klopt, als je in een restaurant in Amerika mensen met mes en vork ziet eten, dan kun je er zeker van zijn, dat het geen Amerikanen zijn, maar (meestal) Europeanen.

gr, Ineke
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Petra/VS schreef:Maar toen ik achter me keek, terwijl de tramdeuren dichtgingen, zag ik hem schaapachtig nog in het midden staan, zijn nette "excuse me's" hadden niet geholpen.
Oh ik zie het helemaal voor me LOL :D
Sandy
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ineke schreef:
Verder leggen ze het weg en gebruiken dan de vork in hun rechterhand (en ik moet trouwens bekennen dat ik dat ook weleens doe hoor ) Klopt dit beeld dat ik heb?
Ja hoor, Dolphin, dat beeld klopt, als je in een restaurant in Amerika mensen met mes en vork ziet eten, dan kun je er zeker van zijn, dat het geen Amerikanen zijn, maar (meestal) Europeanen.

gr, Ineke
Na 22 jaar ben ik nog niet gewend aan de gecompliceerde regeltjes omtrent mes en vork hier, ik eet dus nog precies als een Europeaan. Er zijn hele etikette regelsvoor, wanneer je wel en niet een mes moet gebruiken en hoe je je mes en vork van hand moet verwisselen etc. etc. Het lukt mij hoegenaamd niet om het laatste beetje sla of groente op mijn bord met enkel een vork op te schrapen en ik sta er altijd weer versteld van, dat dat al mijn Amerikaanse vrienden, inclusief Rick wel lukt. Het is maar waar je mee opgroeit.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Volgens mij stamt die Amerikaanse manier van eten met alleen de vork nog uit de Wild West tijd: je moet altijd een hand klaar hebben om je pistool te kunnen grijpen (en als dit niet echt waar is, zou het waar horen te zijn!)

Ik heb mijn vrouw en zoon aangestoken om op z'n Europees te eten, zoonlief kreeg tijdens een etiquette les op school zelfs een complimentje dat hij zo netjes at.

Gevolg is overigens, dat je altijd een mes tekort komt als je een maal met meerdere gangen in een restaurant eet. Ik gebruik mes en vork voor de sla vooraf, maar er ligt meestal maar één mes naast het bord (wel twee vorken). Maar een extra mes is natuurlijk zo gevraagd.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre »

JA lachen altijd, ik maak het soms wel bond, want ik eet zelfs een hamburger of een broodje kip met mes en vork. Je moet de serveerders soms zien kijken :wink: 8)

Ik vind het gewoon makkelijker en het weerhoudt me ervan om TE snel te eten. Mijn vrouw en kinderen maken er nog steeds altijd grappen over, LOL

Maar om nou een extra mes te vragen omdat je de salade met mes en vork eet :roll: :wink: haha

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
marloesusa
Amerika-ontdekker

Bericht door marloesusa »

Dat mes en vork verhaal viel mij ook al op, maar tijdens een historyclass in amerika kwam toevallig voorbij waar dit vanaf stamt. In de koloniale periode kenden ze in Amerika alleen mes en lepel, steakmes; dus met punt zodat je ermee kon snijden en je vlees eraan kon spietsen om te eten. Vervolgens werd in Engeland het huidige bestek uitgevonden; waaronder de afgeronde messen en vorken. De vorken hebben het toen op de een of andere manier niet gehaald naar Amerika. Men sneed toen met de nieuwe messen, legden het mes neer en pakten vervolgens de lepel om e.e.a. naar binnen te schuiven. Dit is men zo vol blijven houden; ook toen de vork zijn intrede deed!
Haha, vanaf toen had ik veel meer begrip voor de eetmanieren van de amerikanen! Nooit gedacht dat iets van zo lang geleden nog zoveel invloed zou kunnen hebben!
fcolos
Amerikakenner

Bericht door fcolos »

Amerikanen lopen dus in veel dingen voorop, maar in hun "cutlery" vooral niet...
Newyorkfan
Amerika-ontdekker

Bericht door Newyorkfan »

Ik heb een tijdje in Amerika gewoont, in Washington DC, en weet je wat het is? Als je daar voor het eerst bent, denk je bij veel dingen "nou das in NL toch beter"! Kom je terug in NL, heb je precies hetzelfde maar dan andersom!
Ik heb niet de ervaring gehad dat ik Amerikanen beleefder vond dan Nederlanders. In het openbaar vervoer heb ik die ervaring niet echt, in Rotterdam wil men met z'n allen tegelijk de metro in en uit als het druk is en in DC ook als het druk is. Laten we hget vooral niet over NY hebben, maakt niets uit!
Een ding moet ik die amerikanen wel meegeven en dat is dat ze minder onbeschofd kunnen reageren als Nederlanders, maar in hun gedrag maakt het volgens mij weinig uit.

Wat ik wel een beetje irritant vind is het constante geroep van "excuse me" wat voor betekenis heeft dat woord nog als ze het te allen tijde gebruiken? Het is meer een bevel om opzij te gaan dan een vraag. Ik vind het Nederlandse "pardon" toch een stuk beleefder..
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer