Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Bank in Amerika

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 33
Contacteer:

Re: Bank in Amerika

Bericht door Coyote »

Ziva schreef:Edit: waarom kunnen banken in Nederland wel direct je actuele saldo geven? Zijn ze daar gewoon sneller? Of mogen ze daar direct geld van je account in mindering brengen en wegparkeren tot de betaling is gedaan ofzo? Misschien verschil in wetgeving?
Ik denk dat het betalingsverkeer in Nederland gewoon een stuk efficiënter is omdat alles via Currence (betalingsverkeer in Nederland) en Equens (internationaal betalingsverkeer) gaat. Daardoor kunnen betalingen en overboekingen tussen banken onderling vlot verwerkt worden. Als ik in Amerika ergens pin (betaal in een winkel met mijn wereldpas) of geld uit de muur trek dan is dat direct zichtbaar voor mij. Het staat meteen tussen de transacties online. M.a.w. de systemen in Amerika kunnen wel realtime verwerken. Dat de Amerikaanse banken dat niet meteen laten zien voor hun eigen klanten zal wel een bepaald beleid zijn (wel kunnen maar nog niet willen door regelgeving/gewoontes/systemen die achter lopen). Op den duur zal hierin vast wel een keer verandering komen.

Overigens had je voorheen in Nederland ook dat betaalde/ontvangen bedragen (hetzij via overschrijving, hetzij via pin) eerst in de wacht stonden. Ik heb jaren bij een grote Nederlandse bank gewerkt en had hier dagelijks mee te maken. Toen kon het gebeuren dat het ene systeem van de bank een saldo van die nacht gaf en een ander systeem wel een actueel saldo. Je begrijpt dat daar af en toe misbruik van gemaakt werd door de klanten. :wink:

Overigens zijn creditcardbetalingen hier ook niet (altijd) realtime te volgen en staan betalingen ook wel eens enkele dagen in de wacht. Een beetje het principe van de Amerikaanse banken dus.

Roland
Since 1982: 33 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Zitten er geen Europese banken in de USA? ING Direct(of is dat alleen sparen?) ofzo maar volgens mij is die verkocht :/
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

ING Direct is onlangs verkocht aan TD Bank, een grote bank, die in zijn advertenties voorspiegelt dat alles bij hen goedkoper is (minimum $100 voor gratis bankieren, enz.) ING Direct is een gewone bankrekening, maar met de nadruk op elektronisch verwerken. Je kunt vrij eenvoudig een spaarrekening aan je bankrekening hangen, en ook makkelijk in aandelen investeren. Plus je hoeft tegenwoordig niet meer je cheques op te sturen om ze op de rekening te storten, je kunt dat via een scan van die cheque doen.

Ze kunnen alleen geen geld uit het buitenland ontvangen, zelfs niet van de ING in Nederland.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik ben hier klant bij CIBC en vooral bij TD Bank, en ik moet zeggen dat ik ontzettend tevreden van TD ben! Als ik via internetbankieren mijn betalingen ingeef, dan zie ik direct mijn saldo naar beneden gaan. En ik heb er nog niet in detail op gelet bij debitkaartverrichtingen, maar ik heb de indruk dat ik die ook dezelfde dag al zie van mijn saldo gaan.
Geen idee natuurlijk of het in de US ook allemaal zo vlot gaat, want ik heb de indruk dat we qua bankzaken in Canada veel dichter bij de Europese manier aanleunen dan bij die van de US.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Als een bank je niet bevalt, dan ga je toch gewoon naar op zoek naar een andere bank? Of een internetbank, zoals ING Direct.

Chase, Citi en anderen maken op het ogenblik erg veel reclame voor hun 'telefoon-app:' je hoeft niet eens meer naar een kantoor toe, je maakt gewoon een foto van een cheque (voor- en achterkant) met je telefoon, drukt op 'send' en je cheque staat op je rekening. Je hoeft dus niet eens meer een kantoor in je stad te hebben.
Joke
Amerikakenner

Bericht door Joke »

Gisteren kocht ik een nieuwe bril. Nog voor de juffrouw bij me terug was gekomen, kreeg ik bericht van Chase, waar ik m'n Visa kaart heb, dat er een charge van dat bedrag was, en vandaag staat het op m'n rekening, want dat gebeurt elke nacht. Misschien komt het omdat ik niet anders gewend ben, maar het is allemaal voor mij geen probleem, netzomin als m'n checking account. Ik betaal bijna niets meer per check, maar hou zelf wel bij wat er allemaal afgeschreven gaat worden. Denk dat mensen dat niet meer zelf willen doen.
Lust is easy. Love is hard. Like is most important.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Misschien ook investeren in geld-software. I gebruik al jaren Quicken (vanaf versie 1.0!) Haalt informatie uit mijn bankrekening op als ik dat vraag, deelt dat handig in op de computer en maakt belastingaangifte een stuk makkelijker, omdat je alle uitgaven en inkomsten overzichtelijk op je computer hebt.
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

DejaVu schreef:Zitten er geen Europese banken in de USA?
Rabobank USA! Ze zitten o.a. in de agro, geheel in lijn met hun roots in Nederland (de 'bo' komt tenslotte van 'boeren'). Er zitten meerder filialen in de agrogebieden van Californie.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Helaas zitten er geen filialen van de meeste, grotere, banken bij mij in de buurt. En dan vraag ik me af of het niet onhandig is als je geen vestiging van die bank in de buurt hebt? Of maakt dat niets uit? Je kunt wel een account online openen maar misschien ben ik daarin een beetje ouderwets en denk ik nog teveel in dat je een bank binnenwandelt en een account opent?

Ik snap ook niet echt hoe die credit unions werken. Zijn dat gewoon losse banken die onder een grote paraplu, credit union, opereren? Ik zie er namelijk diverse met dan <naam> union in de buurt zitten.

En ja, ik begrijp dat ik allemaal software kan kopen om alles bij te houden maar wat ik wil is gewoon vrij simpel. Als ik de dag start met 5000 en ik geeft, verspreid over de dag 1200 uit, wil ik gewoon dat die 1200 realtime van die 5000 afgehaald wordt zodat ik aan het einde van de dag nog 3800 over hou. Dat de bank vervolgens x dagen nodig heeft moet niet mijn probleem zijn en dat was het ook nooit bij de ABN Amro.

En ik vermoed dat andere banken daar ook geen probleem mee hebben alleen toevallig de bank waar ik bij zit. Nog iets vervelends wat ze hebben is dat de bankapplicatie op een computer afwijkt van de applicatie op een smartphone qua informatie en dat zou niet mogen vind ik. Misschien wil ik wel teveel van een bank, ben gewoon verwend door de ABN :P
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Je opent geen on-line account in dit geval, on-line bankieren is iets dat aangeboden wordt tegenwoordig door de bank waar je gewoon binnen gewandeld bent en een account aangevraagd hebt.
Ik zie nog steeds je probleem niet. Mijn man kan 's avonds al zien hoeveel ik betaald heb in de supermakt die middag, dan wel op EBay uitgegeven heb die dag via Paypal. Plus hoeveel geld er dan nog over is op de rekening. Wij hebben daar geen speciale software voor nodig.
Voor inkomen kun je direct deposit doen, dan heb je het geld sneller dan wanneer je een check naar de ATM gaat brengen zelf.

Hoe wil je je saldo zien als je niet op de computer gaat kijken ? Je kunt ook alle dagen aan het einde vann de dag even naar de bank gaa, $ 10 uit de ATM halen en op de statement staat dan bij mijn weten ook je saldo. Of je gaat de bank binnen en vraagt wat je saldo is - maar veel banken proberen lobby-bezoeken te beperken.
Of bedoel je dat je alle dagen een afschrift in de bus wilt vinden ? Of inderdaad op je smart phone ?
Je begrijpt toch ook wel dat alle info die via computers en zeker via mobiles gaat, enorme gaten in beveiliging kunnen opleveren. Er is altijd de afweging tussen bedieningsgemak en beveiliging en ik hoop dat banken blijven kiezen voor 'veilig', althans zo veilig mogelijk.
Dat je een-twee dagen 'pending' krijgt voor zowel af- als bij-schrijvingen ligt, zoals hier al door meerderen aangeven aan de US manier van verwerken.

Als je info over je credit union wilt, en je kunt het niet on line vinden, waarom loop je die bank in kwestie niet binnen en vraag je te spreken met een client representative. Je kunt dan meteen je grieven kenbaar maken.

En ja bankieren gaat compleet anders hier dan in Ned. Idem een huis kopen of een hypotheek afsluiten. Ik heb me de afgelopen jaren ook gerealiseerd hoeveel van wat wij in Ned. als vanzelfspreken aannemen, in aan ander land stukken moeizamer kan gaan. De US kent geen bevolkingsregister dus er moeten meer stappen worden gezet om identiteit te bewijzen bij transacties. De US kent geen kadaster, eigendomsbewijzen moeten derhalve worden verzekerd. En zo nog heel wat meer.
Veel verschillen zijn historisch te verklaren, vaak is er meer overeenkomst met hoe het in Engeland wordt gedaan. En sommige verschillen lijken ingegeven door een gebrek aan gezond verstand dan wel politieke handjeklap (bv. alle disclosures om zg. discrimininatie te voorkomen). Veel wordt ook veroorzaakt door de "I'll sue you !" cultuur zodat zo ongeveer iedereen probeert zich veilig te stellen.
Laatst gewijzigd door USInsider op 07 aug 2012, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Hoe vaak loop je een bank binnen? Ik kom er eigenlijk nooit, behalve dan als ik iets wil 'notariseren' (dat doen ze bij de bank meestal gratis voor klanten, daarbuiten kan het al gauw een paar dollar zijn).

Checks stop ik in een machine of maak er een scan van en doe dat dan elektronisch, uitgeven doe ik via het internet of ik stuur een cheque op of ik haal geld uit de muur.

Een credit union is eigenlijk een bank zonder winstoogmerk, vandaar dat ze goedkoper zijn en vaak makkelijker. Vroeger moest je bij de groep (vakbond, werken bij een bepaald bedrijf) horen, tegenwoordig is het soms al genoeg als je in dezelfde stad woont.

Inderdaad: bank binnenlopen en vragen. Je saldo bij een credit Unions wordt ook gegarandeerd door een overheidsinstantie, tot $250.000 per rekening. Heet alleen niet FDIC maar iets met Credit Union vereniging of zo in de naam.

Niet moeilijker maken dan het is, het is maar geld (of zelfs dat niet eens meer, gewoon nulletjes en eentjes in grote computers).
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Anders dan in Nederland, vind ik het hier wel een must om een filiaal in de buurt te hebben. Wij hebben een persoonlijk adviseur die ik altijd kan bellen en waar ik altijd kan binnenwandelen als er iets is. Zo heeft ze er al twee keer voor gezorgd dat rare kosten werden teruggestort en heeft ze ons ook aan een credit card geholpen ondanks dat we er volgens de officiële regels nog geen konden krijgen. Als ik bij haar langs kom, vraagt ze altijd meteen naar mijn zoontje, dat is toch wel een hele andere manier an zakendoen dan met een gezichtsloze online servicedesk die mij maar niet schijnt te willen begrijpen.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Precies dimona, jij begrijpt weer als geen ander waar ik mee zit haha ;)

En ik had het niet over "online account" ik had het over gewoon een bankaccount openen. Dat kan blijkbaar ook online maar dat komt op mij zo vreemd over. Normaal gesproken doe je dat juist op een kantoor voorzien van je legitimatie etc. maar dat gaat wat lastig als het eerste bankfiliaal 60 miles verder is.

En nee, ik wil het niet moeilijker maken dan het is maar ik zoek gewoon een bank die bij me past. En met "bij me passen" bedoel ik dat als ik de hele dag ga lopen shoppen en gewoon 's avonds of minstens de volgende dag een actueel saldo wil hebben minus alle shopbedragen van de dag ervoor. En dat gebeurt dus momenteel niet want ik word geconfronteerd met bedragen die "ineens" worden afgeschreven na 1/2/3 of meer dagen en daar baal ik gewoon van. Op die manier kun je nooit een actueel saldo hebben toch? En ik voel er gewoon niks voor om zelf alles bij te houden, daar ben ik te lui voor en je hebt toch niet voor niets een bank??

En ik woon niet in een supergrote stad dus een hoop grote banken, Chase, Wells Fargo, Citibank etc. hebben geen filiaal hier. Omdat ik weleens geld overmaak naar mijn NL bankrekening is het inderdaad wel prettig om een filiaal te hebben tenzij ik een bank vind die toestaat dat je zelf wire transfers doet (die optie heeft mijn bank ook niet).

Zucht, sorry dat ik zoveel vraag haha. Ik zoek me echt suf naar een juiste bank maar dat is lastig als je geen ervaringen van mensen krijgt. Ik zie hier dus geen "credit union" maar wel "leaders union, resource federal credit union, patriot equity credit union" en dan weet ik dus niet wat ik daarmee aan moet. Zijn dat betrouwbare banken of niet? Sowieso, al die namen zeggen me dus echt niets dus hoe kom ik er dan achter wat een goede bank is? Iemand ervaring met Bankcorp South?
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Misschien eens even inventariseren welke banken er precies binnen een straal van zeg 20 mijl zitten en dan daar wat info en ervaringsverhalen over proberen te verzamelen? Die namen die jij noemt, zeggen mij helaas ook niks :?

Overigens is BoA nou net die bank die je zelf wire transfers laat doen, maar bij mij ging dat echt hopeloos mis, zodat ik uiteindelijk 80 dollar moest betalen terwijl er niks was overgemaakt. Mijn persoonlijk adviseur heeft dat geld weer netjes terug laten storten en me geadviseerd haar voortaan maar gelijk te bellen, mocht ik weer op het onzalige idee komen om een wire transfer te versturen :lol:
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ziva, ik heb het over een bank account dat je bij een filiaal persoonlijk gaat openen, iets wat meestal ook moet, want ze willen ID controleren etc. Vervolgens kun je authorisatie vragen voor gebruik van de web site van de bank en jouw personal account daar. Het is een aanvulling. Vervolgens kun je kiezen paperless te gaan, dan krijg je geen statements meer toegezonden.
Zoals ik al zei, wij hebben met BofA idem goede ervaringen gehad als Dimona - vooral in het begin of als je net verhuisd bent kan er iets mis gaan en dan is van belang dat er een kundig en willig persoon aanwezig is die je terzijde kan staan.

Als je zegt 'geen filiaal' bedoel je dan een zelfstandige vestiging ? want in kleinere plaatsen zitten banken vaak in bij Supermarts, met een eigen balie.

Ik vind het wat raar dat je in een ander land wilt wonen, waar veel totaal anders is opgezet - en dat je dan gaat sputteren dat het niet 'op zijn Nederlands' kan. Nee zo doen ze het hier (nog) niet. Dus maak gewoon optimaal gebruik van wat wel mogelijk is.
Het lijkt me dat je als je boodschappen hebt gedaan en even de bonnetjes optelt, je toch een redelijk slag moet kunnen slaan hoeveel geld er de komende dagen afgeschreven gaat worden.
Bedragen die je via je bank kaart met credit betaalt gaan vlgs. mij dezelfde dag nog pending. Jij weet dat de transaktie gewoon zal doorgaan dus daar hoef je je niets van aan te trekken.

En nee, een bank is niet je boekhouder.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Kijk bij een credit union of deze aangesloten is bij de National Credit Union Association (NCAU). Je geld wordt dan gedekt door een federale instantie, met een maximum van $250.000 per rekening. Is dezelfde dekking, maar dan met een andere naam, als bij 'gewone' banken, waar dat via de FDIC gaat.

Kijk ook even op http://www.mycreditunion.gov/, daar kun je credit unions in jouw buurt vinden.

Een credit union is in principe een organisatie zonder winstbejag en berekent daarom vaak minder kosten (lager minimum bedrag op je rekening, iets meer rente, soms gratis ATM) dan een commerciele bank. Maar: soms kun je vanuit het buitenland niet rechtstreeks geld overmaken naar de credit union, maar ze hebben dan een regeling met een grotere bank om dat via hen te doen.

Dus gewoon even langsgaan en zoveel mogelijk navragen, eventueel bij meerdere als je er een paar in de buurt hebt.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

oortjes schreef:Ik vind het wat raar dat je in een ander land wilt wonen, waar veel totaal anders is opgezet - en dat je dan gaat sputteren dat het niet 'op zijn Nederlands' kan. Nee zo doen ze het hier (nog) niet. Dus maak gewoon optimaal gebruik van wat wel mogelijk is.
Het lijkt me dat je als je boodschappen hebt gedaan en even de bonnetjes optelt, je toch een redelijk slag moet kunnen slaan hoeveel geld er de komende dagen afgeschreven gaat worden.
Bedragen die je via je bank kaart met credit betaalt gaan vlgs. mij dezelfde dag nog pending. Jij weet dat de transaktie gewoon zal doorgaan dus daar hoef je je niets van aan te trekken.

En nee, een bank is niet je boekhouder.
Ander land, andere gewoontes, maar ik vind het toch niet zo heel raar om van een land dat voertuigen op Mars dropt, te verwachten dat betalingen real time verwerkt worden. Het lijkt gewoon zo onlogisch om bedragen eerst nog een paar dagen te laten hangen voor ze afgeboekt worden. Ik krijg bijna de indruk dat het een slimmigheidje is om mensen in de schulden te storten, wat de bank dan weer fijn wat oplevert. Je bank is niet je boekhouder, maar het is toch niet te veel gevraagd om van een instantie die je het beheer over je geld toevertrouwt, een accuraat saldo-overzicht te verlangen. Het is met die cheques al erg genoeg, en nou kún je elektronisch betalen en dan moet je nog zelf alles optellen.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Wederom dank Dimona, je beschrijft wederom precies mijn gedachten :)

Wat je zegt slaat natuurlijk nergens op oortjes, nee ik verwacht helemaal niet dat het "op z'n Nederlands" moet maar kom op zeg, we leven in 2012! Dat heeft niets met Nederland te maken hoor. Op het moment dat ik de bankpas van mijn bank gebruik, credit of debit, dan weet de bank toch op dat moment wat ik doe en wat ik wil betalen? Ze geven daar notabene toestemming voor! Waarom dan niet gelijk dat bedrag van mijn rekening afhalen en wegzetten of weet-ik-veel zolang de betaling nog loopt? Op die manier krijg ik een actueel saldo, weet de bank zeker dat het bedrag beschikbaar is en kan de leverancier in alle "rust" de betaling doen zonder dat ik als klant daarop hoef te wachten en ik dus niet geconfronteerd wordt met bedragen die op willekeurige momenten in mindering gebracht worden omdat er allerlei verschillen zitten tussen leveranciers en hun snelheid.

Ik ben nou eenmaal niet iemand die 20 keer per dag z'n bankzaken bekijkt of met bonnetjes rondwandelt of met een rekenmachine aan de slag gaat, ik heb wel wat beters te doen. Ik wil gewoon voordat ik een (grotere) aankoop doe weten wat ik beschikbaar heb zonder dat ik rekening moet houden met allerlei afschijvingen die nog wachten. Ik begrijp werkelijk niet wat daar vreemd aan is of waarom dit in Amerika niet zou kunnen.

Maar goed, wat ik wil bestaat wellicht niet in Amerika. Ik zou best wel bij een grotere bank willen maar heb geen idee hoe ik erachter kan komen anders dan ervaringen van anderen. Ik kan natuurlijk moeilijk bij 20 banken een rekening openen en dan kijken welke het beste is alhoewel ik er wel toe geneigd ben intussen. Er moet gewoon een bank zijn die lekker snel alles bijhoudt zodat je aan het eind van de dag gewoon een actueel overzicht hebt.

Is een Credit Union niet langzamer omdat ze veelal via banken werken of merk je daar niets van?
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Ik weet niet of het van toepassing is, maar 5 jaar geleden kregen de NLse banken op hun kop omdat ze expres vertragingen brachten in mutaties. De reden waarom ze dat deden was omdat ze dan een paar dagen/uren extra geld hadden om er iets mee te doen. Ik weet niet meer precies wat ze er mee deden maar ze verdienden er geld aan ;). AFM greep toen in en nu doen ze dat niet meer(of stuk minder).
USA2004
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door USA2004 »

Ziva schreef:Ik begrijp werkelijk niet wat daar vreemd aan is of waarom dit in Amerika niet zou kunnen.

Maar goed, wat ik wil bestaat wellicht niet in Amerika. Ik zou best wel bij een grotere bank willen maar heb geen idee hoe ik erachter kan komen anders dan ervaringen van anderen. Ik kan natuurlijk moeilijk bij 20 banken een rekening openen en dan kijken welke het beste is alhoewel ik er wel toe geneigd ben intussen. Er moet gewoon een bank zijn die lekker snel alles bijhoudt zodat je aan het eind van de dag gewoon een actueel overzicht hebt.

Is een Credit Union niet langzamer omdat ze veelal via banken werken of merk je daar niets van?

Ziva: dat bestaat dus wel in Amerika, namelijk de grote meerderheid van de banken :) Jouw bank is een beetje suf dat ze geen actual overzicht kunnen geven. Gewoon een andere bank of credit union zoeken in de buurt. Ik denk dat je, als je even op de website van de bank kijkt, al snel een idee krijgt van hoe modern ze zijn.

Een credit union hoeft niet sneller of langzamer te zijn. Credit unions werken niet "via" een bank maar zijn helemaal zelfstandig. Het verschil is dat een bank een commerciele doelstelling heeft, een credit union is een non-profit.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer