Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

(Blanke) slavernij in Amerika

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Chrisp
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: (Blanke) slavernij in Amerika

Bericht door Chrisp »

thuul schreef:
Trouwens wat ik wel ook veel hoor en me opvalt om nog iets positiefs te noemen; Oude Indiërs zijn iha wel positief. De politionele acties daargelaten roemen zij het Nederlands Indië van voor de oorlog. Men heeft daar nog altijd respect voor de Nederlanders weet ik niet uit officiële maar wel meerdere bronnen.
Interessant dat je dit noemt. Ik ben afgelopen zomer vier weken in Indonesië geweest, en daar viel het mij zo op hoe weinig wrok men tegen Nederland koestert. Zo spraken we een keer met een oude Indomesische man die de tijd onder de Nederlands gezag maar bleef ophemelen. Dat was best een vreemde gewaarwording voor mij.
Afbeelding
marcuscj
Amerikakenner

Bericht door marcuscj »

thuul schreef:In eigen land waren die grote handelaren, maar ook de boeren bv ook geen lieverdjes.
Laten we zeggen dat de geschiedenis ons veel kan leren over democratie, sociale zaken en mensenrechten.
En dat tot grofweg WOII hier ook veel mistanden waren. Langzamerhand komt dat ook in documentaires wel boven water.
Maar ook persoonlijk : Als ik mijn vader hoor over de veengebieden in ZO Groningen toen hij jong was. Of als ik mijn oude patienten hoor over hoe ze op het land moesten werken voor een appel en een ei. Dat ze als werknemer niet naar de wc mochten op de boerderij, grote herenhuizen daar in het noorden, maar tussen de koeien moesten plassen op stal ...................

Trouwens wat ik wel ook veel hoor en me opvalt om nog iets positiefs te noemen; Oude Indiërs zijn iha wel positief. De politionele acties daargelaten roemen zij het Nederlands Indië van voor de oorlog. Men heeft daar nog altijd respect voor de Nederlanders weet ik niet uit officiële maar wel meerdere bronnen.
Heel herkenbaar voor mij.
Het minimum loon voor een 15 jarige in Nederland 1n 2011 is nu 2.47 Euro.per uur
De arme jongeren in Nederland worden als slaven behandeld
marcuscj
Amerikakenner

Bericht door marcuscj »

thuul schreef:Trouwens wat ik wel ook veel hoor en me opvalt om nog iets positiefs te noemen; Oude Indiërs zijn iha wel positief. De politionele acties daargelaten roemen zij het Nederlands Indië van voor de oorlog. Men heeft daar nog altijd respect voor de Nederlanders weet ik niet uit officiële maar wel meerdere bronnen.
Die oude Indiers hadden de Nederlandse nationaliteit en hadden een beter leven dan de inlanders.
Ze hadden vele bedienden en een veel beter inkomen dan de inlanders.
Nederland heeft de meeste inlanders nooit naar school gestuurd.
Daarom is daar nog zo veel armoede in Indonesia.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Petra/VS schreef:Nederland is ook maar een heel klein landje op de keper beschouwd.
Nu wel, maar toen niet. Destijds (en dan vooral in de 16e eeuw) was NL de belangrijkste macht ter wereld, met kolonien op elk continent. En dan is het wel apart om te zien dat het aandeel in de totale transatlantische slavenhandel toch relatief beperkt was. Niet dat dat betekent dat we "beter" waren dan de rest, want het is en blijft verwerpelijk en de donkerste pagina's in onze geschiedenis wat mij betreft. Maar je moet het wel ook in de context van die tijd bezien en het enige dat je nu kunt doen is kinderen leren dat onze historie niet alleen maar goed en mooi was. En zo heb ik soms het idee dat Amerikanen af en toe de neiging hebben om de slechte dingen toe te schrijven aan de Europeanen en de goede dingen aan de Amerikanen. Maar wanneer de "Europeaan" dan een "Amerikaan" wordt is dan altijd nog even de vraag. Maar elk land moet in het reine komen met het verleden en waar het gaat om zwarte Amerikanen zijn we in de VS nog niet zo ver, al moet ik er bij zeggen dat het in het Zuiden natuurlijk allemaal nog wat verser is.
Chrisp schreef:Interessant dat je dit noemt. Ik ben afgelopen zomer vier weken in Indonesië geweest, en daar viel het mij zo op hoe weinig wrok men tegen Nederland koestert.
Toevallig had ik afgelopen week een Indonesische delegatie op bezoek en natuurlijk kwam mijn NL-schap ter sprake. En ik schaam me altijd een beetje omdat ik het altijd heel vreselijk vind wat "wij" daar hebben aangericht. Maar deze Indonesiers dachten daar heel anders over en hemelden de NLers juist op en beschouwen de NLse heerschappij als het begin van hun land. Want voor de NLers was Indonesie geen land, maar een verzameling kleine koninkrijkjes en dankzij de NLers werd het een land. Nou had ik daar ook weer gemengde gevoelens bij, want ik vind eigenlijk dat we ons daar nooit mee hadden moeten bemoeien, maar goed, wat gebeurd is kun je niet meer terugdraaien. Maar inderdaad vonden deze mensen NLers juist helemaal niet zo slecht.
"Keep Georgia On Your Mind"
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Bandido schreef:
Petra/VS schreef:Nederland is ook maar een heel klein landje op de keper beschouwd.
Nu wel, maar toen niet. Destijds (en dan vooral in de 16e eeuw) was NL de belangrijkste macht ter wereld, met kolonien op elk continent. En dan is het wel apart om te zien dat het aandeel in de totale transatlantische slavenhandel toch relatief beperkt was. Niet dat dat betekent dat we "beter" waren dan de rest, want het is en blijft verwerpelijk en de donkerste pagina's in onze geschiedenis wat mij betreft. Maar je moet het wel ook in de context van die tijd bezien en het enige dat je nu kunt doen is kinderen leren dat onze historie niet alleen maar goed en mooi was. En zo heb ik soms het idee dat Amerikanen af en toe de neiging hebben om de slechte dingen toe te schrijven aan de Europeanen en de goede dingen aan de Amerikanen. Maar wanneer de "Europeaan" dan een "Amerikaan" wordt is dan altijd nog even de vraag. Maar elk land moet in het reine komen met het verleden en waar het gaat om zwarte Amerikanen zijn we in de VS nog niet zo ver, al moet ik er bij zeggen dat het in het Zuiden natuurlijk allemaal nog wat verser is.
{/quote]]
Dat laatste merk ik hier niet, misschien een regionaal verschil. Wel is er bar weinig in het school curriculum over de zwarte pagina's met de "Indianen" hier. Een grote schok voor mij, opgegroeid met Anne Frank en alle goede mensen, die Joden lieten onderduiken, was het Simon Wiesenthal Center. Ik was werkelijk geschokt over het percentages van Nederlandse Joden, die gedeporteerd werden, en de percentages van Nederlanders, die meewerkten met de Duitsers. Let wel, ik heb hier geen oordeel over, want ik weet niet, wat ik zou doen, als ik dan geleefd had. Ik weet wel, dat geschiedenisboeken niet het hele verhaal vertellen. Niet hier in de VS, maar ook niet in Nederland. Mensen zijn mensen, en geen enkel volk is vriendelijker, dan het andere, daar ben ik van overtuigd. Uiteindelijk zijn we allemaal op ons eigen hachje uit ;).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
marcuscj
Amerikakenner

Bericht door marcuscj »

Bandido schreef:
Chrisp schreef:Interessant dat je dit noemt. Ik ben afgelopen zomer vier weken in Indonesië geweest, en daar viel het mij zo op hoe weinig wrok men tegen Nederland koestert.
Toevallig had ik afgelopen week een Indonesische delegatie op bezoek en natuurlijk kwam mijn NL-schap ter sprake. En ik schaam me altijd een beetje omdat ik het altijd heel vreselijk vind wat "wij" daar hebben aangericht. Maar deze Indonesiers dachten daar heel anders over en hemelden de NLers juist op en beschouwen de NLse heerschappij als het begin van hun land. Want voor de NLers was Indonesie geen land, maar een verzameling kleine koninkrijkjes en dankzij de NLers werd het een land. Nou had ik daar ook weer gemengde gevoelens bij, want ik vind eigenlijk dat we ons daar nooit mee hadden moeten bemoeien, maar goed, wat gebeurd is kun je niet meer terugdraaien. Maar inderdaad vonden deze mensen NLers juist helemaal niet zo slecht.
Gedurende de Japanese bezetting vond het indonesische volk uit ,dat de Japanners slechter waren dan de Nederlanders.
Vele werden als dwangarbeiders gebruikt en werden niet betaald.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer