Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Wanneer ménen Amerikanen iets? (Neppe vriendelijkheid etc.)

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
MaVi
Amerikafan

Re: Wanneer ménen Amerikanen iets? (Neppe vriendelijkheid et

Bericht door MaVi »

Tja, ieder z'n meug natuurlijk.
Persoonlijk moet ik er niet aan denken dat iedereen praatjes met me komt maken of dat ik geacht word om mee te draaien in buurtschema's om op de kinderen van zieke straatgenoten te passen.
Het zal dan wel aan mijn eigen karakter liggen, maar geef mij maar het Amerika waar je naaste buur op 100 km afstand woont... :clap:
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Mijn ervaring met de stadse communities waar iedereen elkaar helpt je geen dingen moet doen wat de rest niet aanstaat, denk aan te hoog gras, blauwe voordeur of een auto teveel op de driveway. Ondanks dat het huis je eigendom is kunnen de anderen je er gewoon uitgooien, is een reden voor mij om daar nooit te gaan wonen, ben niet zo van regels :wink:
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Texas Boy schreef:Mijn ervaring met de stadse communities waar iedereen elkaar helpt je geen dingen moet doen wat de rest niet aanstaat, denk aan te hoog gras, blauwe voordeur of een auto teveel op de driveway.
klinkt een beetje zoals de dorpsmentaliteit in NL..
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Hier is dat gelukkig niet zo. Ten eerste is dat elkaar helpen geheel vrijblijvend en verder hebben we hier maar bar weinig regeltjes en we wonen toch in een stadje. Het is meer "live and let live". Die ervaring van Hans is er meer, als er een Home Owners Association is. Die hadden we in onze vorige buurt en dat was verschrikkelijk met allerlei kleine regeltjes voor van alles en nog wat, bepaald door ongeveer vijf van de buurtbewoners. We lopen de deuren bij de buren beslist niet plat, maar ik vind het wel fijn te weten, dat ik in geval van nood bij willekeurig welke aan de bel kan trekken.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Ik haal bijna wekelijks auto's op en veel in Gated Communities en dan moet je echt strak afspreken want men mag de auto niet te lang buiten parkeren :? Wat ook opvallend is dat hoe duurder het wijk hoe stugger de verkoper is, meestal kom je niet verder dan de stoep, alles word buiten geregeld, men lijkt wat paranoia :lol:
lelie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door lelie »

MaVi schreef: Persoonlijk moet ik er niet aan denken dat iedereen praatjes met me komt maken
Ik zit daar vaak ook niet op te wachten. Heel soms is het leuk, maar het gebeurd wel heel vaak.
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Ha! Ik heb deze discussie al zo vaak gevoerd met Nederlandse kennissen/familieleden. Die komen op bezoek en vinden mensen hier dan zo overdreven zijn. Ik zie dat gewoon als een vorm van beleefdheid, die men in Nederland niet kent. Hier is het beleefd, om als je gezellig met iemand praat, maar je moet het gesprek afbreken, te zeggen dat je een keer samen moet lunchen ofzo. Dat hoeft dan helemaal niet te betekenen dat je dan ook daadwerkelijk een afspraak maakt. Het is, volgens mij, meer een manier om te geven dat je het een leuk gesprek vond.

Ik heb het idee dat men in Nederland, wat iemand eerder al zei, aan alles enorm veel waarde hecht. Je zegt pas "wat vriendelijk!" of "wat mooi!" als je dat ook vanuit het diepste van je ziel meent. Hier is dat misschien wat minder, en worden zulk soort complimenten meer gezien als een manier om beleefd te zijn of een gesprek te beginnen.

Ik moet zeggen dat elke keer als ik in Nederland ben, ik schrik van hoe onbeleefd de mensen daar zijn. Verkopers in winkels zijn vaak nors en onbehulpzaam, en misschien ben ik teveel geintegreerd, maar ik kan daar dus heel slecht tegen. Wat kost het nou om gewoon aardig te zijn?
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Ik waardeer de vriendelijkheid van de Amerikanen enorm maar zit soms ook met de vraag wanneer een uitnodiging nou serieus is en wanneer niet. Ik heb een jeugdvriendin die naar de VS verhuisd is toen we ongeveer 14 waren. Zij is intussen natuurlijk opgegroeid als een echte Amerikaanse. We hebben heel lang heel goed contact gehouden, brieven schrijven, kaartjes met verjaardagen e.d en met regelmaat kwam zij naar NL. Dan kwam ze altijd bij me logeren en gingen we leuke dingen doen. Dat heeft ongeveer voortgeduurd totdat we beiden rond de 20 waren. Ook daarna onderhielden we het contact, voornamelijk via internet.

Na mijn eerste reis naar het zuidwesten spraken we elkaar een keer. Ze vroeg me wanneer ik naar NY kwam. Ik zei toen dat ik dat niet wist maar dat de hotels in NY wel erg duur waren en dat ik daarom wel flink moest sparen. Zij zei toen direct: 'Maar dan kom je toch gewoon bij ons slapen! We hebben 2 slaapkamers dus dat kan makkelijk'. Hartstikke leuk, dacht ik. Toen we uiteindelijk een tweede rondreis gingen plannen, met daarin 3 dagen NY liet ik haar weten wanneer we naar NY zouden komen en of we welkom waren bij haar. 'Natuurlijk!' was het antwoord. Dat was ruim een half jaar voor we zouden komen. Ongeveer een maand van tevoren vroeg ik haar naar haar adres zodat ik dat op kon geven bij de Esta-aanvraag en toen zij ze ineens; "Maar ik weet niet zeker of we er zullen zijn, misschien moet ik wel out of town voor mijn werk".
Voor mij was de boodschap duidelijk, ik heb direct een hotel geboekt. Vervolgens heb ik haar nog een mailtje gestuurd dat ik heel graag met haar en haar vriend zou willen eten op de laatste avond voor we verder zouden reizen. Ook daar had ze ineens geen tijd voor. En dat terwijl ze een half jaar eerder zo enthousiast was dat we zouden komen :? We hebben elkaar uiteindelijk helemaal niet gezien. En dat terwijl ik me er zo op verheugd had haar na al die jaren weer te zien en haar vriend te ontmoeten....

Voor mij was dit wel een beetje 'end of friendship'. Wat waren al die jaren schrijven, in Nederland elkaar ontmoeten en mailen dan waard? Nu gedraag ik me net als zij. Als ik weer een vrolijk mailtje van haar krijg vol met 'How are you's' dan antwoord ik vrolijk en oppervlakkig. Maar ik zie het niet meer als een vriendschap.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Bewijst dus weer eens hoe anders de VS is dan Nederland. Wat voor Texas Boy de "grote stad" is, is voor een Newyorker een plattelands dorpje met een hek erom heen ('gated communities'). In New York is er zo weinig gras in de stad (behalve in de parken dan), dat je niet eens een grasmaaier nodig hebt. Zelfde met de regeltjes, die zijn er nauwelijks, zeker niet als het over de kleur van je voordeur gaat!
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Bennogr schreef:Bewijst dus weer eens hoe anders de VS is dan Nederland. Wat voor Texas Boy de "grote stad" is, is voor een Newyorker een plattelands dorpje

mmmmmm. Houston, Dallas, Austin, San Antonio dorpjes :? Hoe vaak past New York ook alweer in Texas :lol:
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Petra/VS schreef:Die ervaring van Hans is er meer, als er een Home Owners Association is.
Ja, dat was ook mijn eerste indruk. En een NLse "Vereniging van Eigenaren" kan ook verschrikkelijk zijn (weet ik uit eigen ervaring), maar is meestal alleen actief bij appartementen. In de VS kunnen bepaalde blokken of (gated) communities ook een HOA hebben. Maar dat geldt natuurlijk lang niet altijd. Sterker nog, wij hebben onze woning uitgezocht juist omdat er geen HOA was, maar de woning "fee simple" is. Al zouden wij ons huis knalpaars willen schilderen, dan kan dat.
"Keep Georgia On Your Mind"
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Hier ook. Sterker nog, er staat een knalpaars huis in onze buurt ;). Ik vind het wel leuk al die verschillende architectuur en kleuren, maakt de buurt allerminst saai.
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Het is jammer dat als er over een HOA wordt gesproken men altijd alleen de negatieve aspecten belicht; een HOA biedt meer voordelen dan nadelen. Als je buurman bijvoorbeeld roestige bulldozers verzamelt; het uitzicht op zo iemand zijn tuin beperkt ook de eventuele waardestijging van jouw woning. Of iemand die zijn aggressieve honden vrij over straat laat lopen. Ik dat geval is men maar wat blij als de HOA even bij zo'n man langsgaat. Een HOA kan ook namens de buurt lagere tarieven bedingen voor zaken zoals garbage collection of sneeuwruimen. De HOA klopt aan bij jouw omdat de kleuren van je huis niet in overeenstemming zijn met de regels, niet omdat ze jou even lekker willen stangen. En dat zijn regels die je bij de aanschaf van je huis hebt kunnen lezen en voor hebt getekent. Als je niet eens bent met die regels, moet je daar niet gaan wonen of zelf in de HOA zitting nemen en de regels veranderen. Als een minderheid binnen zo'n HOA de boel terroriseert, hebben de buurtbewoners zelf in de hand om daar een stokje voor te steken. Echter de meeste bewoners zijn allang blij dat ze zelf niet iets hoeven te doen en dat vrijwilligers de belangen voor hen behartigt.
JayLovesUSA
Amerikafan

Bericht door JayLovesUSA »

Oké, de reacties zijn duidelijk. Vooral het verhaal van RiverCola komt me erg bekend voor...

Maar wat is nu de conclusie?
Amerikanen zijn aardig, ja, daar zijn we het over eens, volgens mij.

Maar wanneer weet je nou of iemand écht een vriend is. Ik bedoel, als iedereen aardig doet, hoe maak je dan ooit onderscheid tussen vrienden en kennissen? Amerikanen gaan toch ook wel bij elkaar op bezoek (en gaan dus toch ook wel eens op uitnodigingen in)?

En wat trouwens als je iemand niet mag? Hoe laat je dat merken?

Het verhaal van RiverCola vond ik tekenend. Hoe kan zo'n Amerikaanse nou telkens zeggen: geweldig dat je hier komt, maar er geen barst van meent?? :?:
desteijntjes
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door desteijntjes »

Het verhaall van Rivercola is heel vervelend (zeker naar zoveel jaar vriendschap). Ik kan alleen uit mijn ervaring zeggen dat wij altijd een geweldige gastvrijheid hebben ervaren.

Wij hebben nogal wat familie wonen in California (regio Sacramento) en als wij daar zijn dan wordt alles uit de kast gehaald om ons een prettige tijd te bezorgen. Je bent altijd welkom, wil je blijven logeren, geen probleem. Eten, drinken, je hoeft het maar te zeggen.

Nu is dat natuurlijk wel familie, maar ik heb de gastvrijheid als superwarm ervaren. En dat terwijl ik weet dat als de Amerikaanse kant van de familie naar Nederland komt, er van veel Nederlandse familieleden een behoorlijke desinteresse is. Het boeit weinigen, de uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. Zelf vinden wij het altijd ontzettend leuk als zij uit de Usa komen en naar ons komen. Nu moet ik er bij vertellen dat wij in het ouderlijk huis wonen waar opa en oma hun gezin zijn gestart en in de jaren 50 er drie konge gezinnen naar Amerika zijn verhuisd. Een bezoek aan ons is dan ook voor hun om te zien waar hun roots liggen.

Ik vind ook juist vriendelijkheid van de Amerikanen heel prettig en absoluut niet nep. Alleen moet je het niet vertalen naar de Nederlandse cultuur, wij doen dingen weer anders. Ik erger me ook soms aan het Nederlandse winkelpersoneel en verlang dan nog geregeld naar de USA.
mei 2010 http://desteijntjesflorida2010.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
jan 2010 http://2010ny.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
mei 2011 http://hcgirlssanfrancisco2011.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
augustus 2013 http://desteijntjesusa2013.weebly.com/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

JayLovesUSA schreef:Maar wanneer weet je nou of iemand écht een vriend is. Ik bedoel, als iedereen aardig doet, hoe maak je dan ooit onderscheid tussen vrienden en kennissen? Amerikanen gaan toch ook wel bij elkaar op bezoek (en gaan dus toch ook wel eens op uitnodigingen in)?
Voor mijzelf sprekend vind ik iemand een vriendin, als ik daar heel regelmatig dingen mee onderneem en het contact wederzijds is. Ook bel ik een van hen, als ik met iets zit en omgekeerd. Een kennis is iemand, die ik ken (vandaar het woord ;)), maar waar ik niet heel veel mee omga. Ik heb, even tellen, vier echte vriendinnen (allemaal Amerikaans) en een hele rits kennissen. En ja, Amerikanen gaan zeker bij elkaar op bezoek en we gaan ook regelmatig met vrienden uit eten of er zijn feestjes bij mensen. Mijn Amerikaanse man geeft bijvoorbeeld een Super Bowl feestje voor zijn vrienden over twee weken (ik ben er dan niet).
Waarom zou je dat laten merken? Dan negeer je zo iemand toch gewoon zoveel mogelijk?
Het verhaal van RiverCola vond ik tekenend. Hoe kan zo'n Amerikaanse nou telkens zeggen: geweldig dat je hier komt, maar er geen barst van meent?? :?:
Ja, dat is jammer voor RiverCola, maar die ene persoon betekent natuurlijk niet, dat alle Amerikanen zo zijn.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Het verschil zit 'm ook in hoe 'vriend' in Nederland wordt gebruikt, en hoe 'friend' in Amerika wordt gebruikt.

In de VS wordt in het algemeen al veel sneller iemand 'friend' genoemd, dan in Nederland iemand 'vriend' wordt genoemd; 'friend' wordt vaak gebruikt in plaats van bekende.

Een Amerikaan kan zeggen "I have a friend who..." en bedoelen "ik ken iemand die...". Met vriend bedoelen ze dan een kennis, of een bekende, niet noodzakelijkerwijs een (goede) vriend. Het is dan meer een "acquaintance" dan een "friend", maar da's ook zo'n rotwoord... :wink:

Het woord 'friend' wordt m.a.w. sneller en wat losser gebruikt dan 'vriend' in Nederland.

Ik heb hier al vaker discussies over gehad met Amerikanen - o.a. met mijn vrouw die mensen 'friend' noemt die ik hooguit zou classificeren als bekende.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ja, inderdaad, je zegt al gauw friend in gewone conversatie. Acquaintance klinkt ook zo afstandelijk ;). Mijn Amerikaanse vriendin en ik hebben het daar weleens over. Zij verdeelt haar "friends" in drie categorieen: 1. zijn degenen, die je dag en nacht kunt bellen, als je iets dwars zit 2. zijn degenen, waarmee je om een bepaalde reden bevriend bent, hardloopvriendin, fotografievriendin etc. en 3. zijn de mensen in de buurt, bijvoorbeeld, die je wel uitnodigt op feestjes en af en toe iets mee doet, maar niet echt bevriend mee bent volgens Nederlandse begrippen.
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

JayLovesUSA schreef:
Ik denk dat een echt Nederlands uitgangspunt is. In Nederland lijkt het alsof men vooral voor de eerlijkheid is, ook als dat betekent dat je laat merken dat je iemand niet mag. Ik heb met mensen gewerkt die letterlijk niet eens "goedemorgen" konden zeggen omdat ze iemand niet mochten ofzo. Hier is dat echt ongehoord. Als je iemand niet mag, dan zien ze dat hier niet als een reden om niet vriendelijk te zijn. Maar je houdt het dan, in tegenstelling tot mensen die je wel mag, bij een enkele beleefdheid ("Hey, how are you.."), in plaats van een langer gesprek.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
guinevere
Amerika-expert

Bericht door guinevere »

Leuke discussie!
JayLovesUSA schreef:
Maar wanneer weet je nou of iemand écht een vriend is. Ik bedoel, als iedereen aardig doet, hoe maak je dan ooit onderscheid tussen vrienden en kennissen? Amerikanen gaan toch ook wel bij elkaar op bezoek (en gaan dus toch ook wel eens op uitnodigingen in)?
Oei, moeilijk om dat uit te leggen, maar je merkt het wel. Echte vrienden kan je op elk moment van de dag bellen en als je iets nodig hebt mag je het altijd lenen of zelfs hebben. Je wordt overal voor uitgenodigd en je merkt dat ze aan je denken, etc.

Verder noem ik ook iedereen "friend," "acquaintance" is zo'n mond vol en ik heb gewoon verschillende soorten vrienden. Soms wordt een vriendschap hechter met tijd, soms verwatert het een beetje.
Ik ken gelukkig niemand waar ik echt een gloedhekel aan heb, maar wel een paar mensen die niet zo graag mag. Ik ben gewoon beleefd en heb af en toe een kort en oppervlakkig gesprek, maar ik zal zelf het initiatief niet nemen om iets met ze te ondernemen.
Afbeelding
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer