Ik waardeer de vriendelijkheid van de Amerikanen enorm maar zit soms ook met de vraag wanneer een uitnodiging nou serieus is en wanneer niet. Ik heb een jeugdvriendin die naar de VS verhuisd is toen we ongeveer 14 waren. Zij is intussen natuurlijk opgegroeid als een echte Amerikaanse. We hebben heel lang heel goed contact gehouden, brieven schrijven, kaartjes met verjaardagen e.d en met regelmaat kwam zij naar NL. Dan kwam ze altijd bij me logeren en gingen we leuke dingen doen. Dat heeft ongeveer voortgeduurd totdat we beiden rond de 20 waren. Ook daarna onderhielden we het contact, voornamelijk via internet.
Na mijn eerste reis naar het zuidwesten spraken we elkaar een keer. Ze vroeg me wanneer ik naar NY kwam. Ik zei toen dat ik dat niet wist maar dat de hotels in NY wel erg duur waren en dat ik daarom wel flink moest sparen. Zij zei toen direct: 'Maar dan kom je toch gewoon bij ons slapen! We hebben 2 slaapkamers dus dat kan makkelijk'. Hartstikke leuk, dacht ik. Toen we uiteindelijk een tweede rondreis gingen plannen, met daarin 3 dagen NY liet ik haar weten wanneer we naar NY zouden komen en of we welkom waren bij haar. 'Natuurlijk!' was het antwoord. Dat was ruim een half jaar voor we zouden komen. Ongeveer een maand van tevoren vroeg ik haar naar haar adres zodat ik dat op kon geven bij de Esta-aanvraag en toen zij ze ineens; "Maar ik weet niet zeker of we er zullen zijn, misschien moet ik wel out of town voor mijn werk".
Voor mij was de boodschap duidelijk, ik heb direct een hotel geboekt. Vervolgens heb ik haar nog een mailtje gestuurd dat ik heel graag met haar en haar vriend zou willen eten op de laatste avond voor we verder zouden reizen. Ook daar had ze ineens geen tijd voor. En dat terwijl ze een half jaar eerder zo enthousiast was dat we zouden komen

We hebben elkaar uiteindelijk helemaal niet gezien. En dat terwijl ik me er zo op verheugd had haar na al die jaren weer te zien en haar vriend te ontmoeten....
Voor mij was dit wel een beetje 'end of friendship'. Wat waren al die jaren schrijven, in Nederland elkaar ontmoeten en mailen dan waard? Nu gedraag ik me net als zij. Als ik weer een vrolijk mailtje van haar krijg vol met 'How are you's' dan antwoord ik vrolijk en oppervlakkig. Maar ik zie het niet meer als een vriendschap.