Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

een hele andere gedachte over 9/11

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Re: een hele andere gedachte over 9/11

Bericht door Pete.Z »

ned in MO schreef: 19 Do not take revenge, my friends, but leave room for God's wrath, for it is written: “It is mine to avenge; I will repay,”says the Lord.

Het probleem is dat veel mensen denken het beter te kunnen. en daar zit hem de kneep

Met alle respect, maar wanneer heeft god ooit ingegrepen als dingen echt fout gingen, behalve dan misschien in verhalen van een paar duizend jaar oud?

Ik respecteer dat mensen geloven, heb er geen moeite mee, en zal het nooit bespotten, maar laten we toch vooral het geloof uit de politiek houden, al was het maar omdat heel veel mensen niks geloven of totaal iets anders, en die groepen zitten niet te wachten op christelijke standpunten bij het aanpakken van grote problemen in de wereld.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Nou dat is dagelijks. Dingen die door ingrijpen niet fout gaan. Alleen die neem je niet direct waar.
Kijk terug op je eigen leven en denk na over de dingen die goed fout hadden kunnen gaan maar goed zijn gegaan.
Jij noemt dat misschien geluk, ik noem het ingrijpen en dat is een kwestie van dat accepteren dat dat zo is
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG »

Pete.Z schreef: maar laten we toch vooral het geloof uit de politiek houden
Hier ben ik het absoluut mee eens.
Ik heb er ook moeite mee als ik een Amerikaanse president (Bush of Obama, maakt niet uit) hoor zeggen "God bless America" na een speech over het waarom van een zinloze oorlog. Zo'n zinnetje impliceert dat je oorlog gerechtvaardigd wordt door god en is dat niet net waar de Taliban ook hun legitimatie haalt?
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Daar ben ik het mee eens maar er is toch niets mis mee om te filosoferen/brainstormen hoe dingen in een ander licht bezien kunnen worden? Of je dat nu doet vanuit een religieuze achtergrond of vanuit andere waarden....Het wil niet zeggen dat je als individu 'politiek bedrijft' met de bijbel (of Sharia) op schoot.

Ik ben ongelovig en heb er ook niets mee als vanuit het geloof een daad als abortus verboden wordt, daarmee leg je een verbod op vanuit bepaalde waarden die niet door iedereen gedeeld worden. Toch kun je bepaalde waarden uit de bijbel of waar dan ook vandaan (filosofische bevindingen van Socrates of Plato om maar een voorbeeld te noemen) toepassen op het dagelijkse. Zolang je er maar geen wetten van maakt kun je handelen vanuit een bepaalde gedachte. Of die nu Bijbels is, Boedhisstisch of Humanistisch.

Dus als NedinMO aan Bijbelstudie doet en bepaalde gedachten/geschriften wil vertalen naar gebeurtenissen in onze hedendaagse maatschappij dan zie ik daar niets fouts in en al zeker niets naïfs. Reflectie is goed.
Laatst gewijzigd door RiverCola op 26 jul 2010, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Mehaw
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door Mehaw »

Wow, moeilijk thema! Maar wel interessant. Ik ben er toevallig net een boek over aan het lezen.
Hoewel ik je gedachte heel mooi vind, vrees ook ik dat dit thema veel complexer in elkaar steekt. Hier speelden/spelen zoveel heftige belangen (politiek, cultureel, financieel, religieus), dat dit volgens mij niet meer met liefdevolle acties te regelen viel.
Los van wat ik er als persoon van vind, denk ik dat je in je overwegingen hierover ook moet meenemen dat de klap die aan de VS is toegebracht dusdanig heftig was, dat "het volk" (en nee, lang niet iedereen, maar ik vrees toch wel een meerderheid) destijds simpelweg eiste dat er iets van een harde actie zou plaatsvinden.
Volgens mij kan hier dagenlang over gediscussieerd worden; dapper dat je dit onderwerp aansnijdt.
1999; Westkust-CA, UT NV AZ
2004; Westkust-CA UT NV AZ CO WY MT
2005; Oostkust- PA NJ NY OH WV TN SC FL MS LA
2008; Westkust-CA, UT NV AZ
2009; Cruise & FL

2010; Westkust; CO NV SD WY MT UT NV AZ CA
2011; Cruise & SV FL
2014; NYC
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Mehaw schreef:Los van wat ik er als persoon van vind, denk ik dat je in je overwegingen hierover ook moet meenemen dat de klap die aan de VS is toegebracht dusdanig heftig was, dat "het volk" (en nee, lang niet iedereen, maar ik vrees toch wel een meerderheid) destijds simpelweg eiste dat er iets van een harde actie zou plaatsvinden.
En dat is dus die primitieve reactie waar ik in het begin al op duidde; men wil wraak zien, en "het volk" maak je dan niet blij als je daar in de woestijn hun handje vast gaat houden met bloemetjes in je haar, bij wijze van spreken.

Plus, zoals al eerder ook werd aangeduid, je doet het ook voor de plaatselijke bevolking toch nooit helemaal goed, en zal er altijd wel een of andere groepering blijven bestaan die zich tegen elke vorm van hulp zal blijven afzetten. De overtuigingen (en hersenspoeling?) van deze mensen zit zo diep, die krijg je echt niet weg met enkel goede bedoelingen.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Het gaat ook niet om handje vast houden of bloemetjes in je haar. Het gaat erom iets constructief goeds doen doen ipv wraak nemen. Het betekent niet dat je maar niet moet ingrijpen. Je moet alleen niet kwaad met kwaad vergelden. Je moet het kwaad weren en er gelijk iets positiefs mee doen en ik denk dat er veel te weinig constructief positief gehandeld wordt.
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Ik geloof wel dat dit daadwerkelijk is wat het Nederlandse leger in Afghanistan heeft geprobeerd te doen. Contact met de lokale bevolking opbouwen, werken aan scholen en wegen e.d. Ook vechten wanneer het nodig was, natuurlijk...dat kan niet anders. Ik heb het gevoel (want hoe objectief kun je de berichtgeving nemen?) dat het Nederlandse leger echt wel goede banden opgebouwd heeft en vertrouwen bij de bevolking heeft weten te winnen. Wat dat betreft vermoed ik dat zij gehandeld hebben naar jouw gedachte.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

ned in MO schreef:Het gaat erom iets constructief goeds doen doen ipv wraak nemen.
Dan nog denk ik niet dat Al-Qaeda of de Taliban-leiding ineens gaan denken "Goh, die Amerikanen zijn zo slecht nog niet... misschien hadden we toch niet die torens binnen moeten vliegen."

Zoals ik al zei, daarvoor zit alles veel te diep geworteld. De extremisten trek je hier niet mee over de streep, en dat zijn nu juist degenen die gevaarlijk zijn. Niet alleen omdat ze rare acties uithalen, maar ook omdat ze de bevolking mee kunnen slepen. Ik ben het ermee eens dat het moeilijker voor ze zal worden naar mate de bevolking een positiever beeld heeft over "het westen", maar helemaal weg krijg je het toch nooit - en daarin schuilt dan het gevaar.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
LeenG
Amerika-expert

Bericht door LeenG »

Hoewel we ook niet naïef moeten zijn dat zo'n oorlog uit puur altruïsme gestart wordt - het werkt nooit om in iemand anders plaats een vrijheidsstrijd te leveren alle goede bedoelingen ten spijt. Of het nu om een volk of om vrouwenrechten of iets anders gaat, je kan dat nooit van buitenaf opleggen omdat je altijd voorbij gaat aan de eigenheid van dat volk (of die groep). Het is ook eigen aan de mens om dat niet te pikken, liever een eigen idioot dan een vreemde leider "he may be a fool, but at least, he's our fool" :wink: (van waar komt die uitspraak ook al weer?)

Ook al probeert het Nederlands leger om goeie contacten te leggen; het is en blijft een vreemde bezettingsmacht. De Amerikaanse soldaten worden daarbovenop nog opgeleid om de Taliban echt als vijanden te zien, als je soms hoort hoe soldaten over moslims en Islam praten, tja... :roll: zo gaat de gemiddelde Afghaan nooit positief denken over "het westen". Hoe genuanceerd denkt de gemiddelde Belg/Nederlander overigens over de Islam, moslims en Afghanistan? Zijn we niet allemaal in hetzelfde bedje ziek? En dat speelt dan weer netjes in de kaarten van degene die voordeel halen bij deze oorlog.

Het is ook naief om te denken dat je een Westerse democratie zomaar kan inplanten in een Oosters land. Democratie in onze contreien is het resultaat geweest van een lange geschiedenis en van een eeuwenlang proces. Je zou bv ook nooit het Amerikaans systeem in Europa kunnen introduceren of omgekeerd.
Daarom is zo'n oorlog altijd gedoemd om te mislukken.
Laatst gewijzigd door LeenG op 26 jul 2010, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

De taliban niet, het volk wel. En als het volk meegaat, recruteert de taliban geen nieuwe soldaten meer en sterft het probleem vanzelf uit.
Krijgen de boeren hulp, wordt er geen papaver meer geteeld, stopt de geldkraan voor de taliban en zo kan je wel doorgaan.
Zoals ik al eerder zei. Mensen wonen niet voor hun lol in grotten
LeenG
Amerika-expert

Bericht door LeenG »

@ Ned,

ik wil niet cynisch zijn maar als de taliban de papaver-velden niet sponsort, zijn er altijd wel andere partijen die geïnteresseerd zijn... Brengt té goed op, die heroïne handel.
Net daarom is het naief om te denken dat als wij goed doen, de rest wel zal volgen. Er zijn altijd wel mensen die er geen graten in zien om te teren op de miserie van een ander. Jammer genoeg.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

niet voor de boeren, en je moet niet cynisch zijn maar optimistisch.
Stap twee (wat voorlopig wel niet zal gebeuren) is de drugs uit het illegale circuit halen. Dan is de winst weg en heeft het geen zin meer om papaver te kweken.

Ik weet het , het is ver gedacht................ :lol:
Bramster
Amerika-expert

Bericht door Bramster »

>de drugs uit het illegale circuit halen. Dan is de winst weg en heeft het geen zin meer om papaver te kweken.

Huh ? Waarom ?

Vergelijk het eens met alcohol:

1 - Eerst was alcohol in de USA toegestaan: Er werden mega winsten gemaakt
2 - Toen was alcohol in de USA verboden: Er werden mega winsten gemaakt
3 - Daarna was alcohol in de USA toegestaan: Er werden mega winsten gemaakt
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Niet met elkaar te vergelijken
Bramster
Amerika-expert

Bericht door Bramster »

Ik denk dat je gelijk hebt. Als het een junkie te goedkoop wordt dan houd hij gewoon op met gebruiken en de drempel voor anderen zal door die lage prijzen ook veel hoger worden. :wink:
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Bramster schreef:Ik denk dat je gelijk hebt. Als het een junkie te goedkoop wordt dan houd hij gewoon op met gebruiken en de drempel voor anderen zal door die lage prijzen ook veel hoger worden. :wink:

Of je maakt geweren heel goedkoop maar kogels onbetaalbaar, gelijk afgelopen met die oorlogen :mrgreen:
Bramster
Amerika-expert

Bericht door Bramster »

Dan sla ik toch gewoon die ander zijn hersens in met dat geweer zelf, om vervolgens goedkope kogels op de markt te brengen zodat landen die binnengevallen worden door boze mogendheden zich tenminste weer kunnen verdedigen :mrgreen:
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Bramster schreef:Ik denk dat je gelijk hebt. Als het een junkie te goedkoop wordt dan houd hij gewoon op met gebruiken en de drempel voor anderen zal door die lage prijzen ook veel hoger worden. :wink:
Dacht dat het denk niveau een beetje hoger lag. Je gaat toch ook niet ineens roken omdat het betaalbaar is.
Of ga jij wel heroine gebruiken als het ineens makkelijk te verkrijgen en betaalbaar is? :roll:
Bramster
Amerika-expert

Bericht door Bramster »

>Of ga jij wel heroine gebruiken als het ineens makkelijk te verkrijgen en betaalbaar is?

JA, er komen een stuk meer klanten als een tripje slecht 5 Euro kost en men het bij de Albert Heijn tegelijk met mijn melk en brood kan halen.

En de meeste overheden gaan daar ook van uit bij bv tabak. Vandaar dat bv het aantal verkoop punten van tabak wordt terug gebracht en de prijzen van tabak enorm de hoogte in gaan.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer