Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Nederlanders tegengekomen?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Maar praten anderen dan tegen jullie? Niemand zegt een woord tegen ons, hoewel dat wel kan komen, omdat ze niet wijs kunnen worden uit het mengelmoesje dat we spreken :lol: . Een gezin uit Rotterdam in Yellowstone was een leuke uitzondering. Voor ons is het (meestal) leuk om Nederlanders tegen te komen :).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Petra/VS schreef:Maar praten anderen dan tegen jullie? Niemand zegt een woord tegen ons, hoewel dat wel kan komen, omdat ze niet wijs kunnen worden uit het mengelmoesje dat we spreken :lol: . Een gezin uit Rotterdam in Yellowstone was een leuke uitzondering. Voor ons is het (meestal) leuk om Nederlanders tegen te komen :).
Daar kan ik me wel wat bij voorstellen, maar vaak herkennen wij de Nederlanders aan hun grote s.... en houden wij onze mond of spreken Engels tegen elkaar :wink:
Rob
PeeJay
Amerika-expert

Bericht door PeeJay »

Rob schreef:... maar vaak herkennen wij de Nederlanders aan hun grote s....
:?: ...snor.. :?:
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
Henriëtte
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door Henriëtte »

Nou, volgens mij zijn wij elkaar allemaal al wel eens tegengekomen, maar weten we dat niet van elkaar omdat we dus gauw onze mond dicht hielden.... :wink:

Als je in de USA woont, net als jij Petra, dan zal het vast heel leuk zijn om Nederlanders te ontmoeten. Zelf vind ik het nou juist weer leuker om met een Amerikaan in gesprek te raken. Zo werden wij tijdens een wandeling in Redwood National Park door een Amerikaanse man aangesproken die onze taal dacht te herkennen; hij had in de jaren '60 een tijdje in Amsterdam gewoond. 't Was een kunstenaarstype, erg vriendelijk, heel belangstellend, gewoon heel leuk om met hem te praten. Een van de leukste ontmoetingen die we ooit in de USA gehad hebben, ook al was het onderwerp dan Nederland.

Gelukkig zijn we tot nu toe nog niet vaak door Nederlanders aangesproken. Niet dat ik iets tegen Nederlanders heb, ik ben er tenslotten zelf ook een, maar als ik op vakantie ben hoeft het voor mij gewoon niet zo.
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
Rob
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Rob »

PeeJay schreef:
Rob schreef:... maar vaak herkennen wij de Nederlanders aan hun grote s....
:?: ...snor.. :?:
Bijna goed maar er staan 4 puntjes achter de s geen 3
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 33
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Rob schreef:... maar vaak herkennen wij de Nederlanders aan hun grote s.... en houden wij onze mond of spreken Engels tegen elkaar :wink:
Smoel ? :lol:
Since 1982: 33 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Rob
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Rob »

Coyote schreef:
Rob schreef:... maar vaak herkennen wij de Nederlanders aan hun grote s.... en houden wij onze mond of spreken Engels tegen elkaar :wink:
Smoel ? :lol:
We hebben een BINGO
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Petra/VS schreef:Maar praten anderen dan tegen jullie? Niemand zegt een woord tegen ons, hoewel dat wel kan komen, omdat ze niet wijs kunnen worden uit het mengelmoesje dat we spreken :lol: . Een gezin uit Rotterdam in Yellowstone was een leuke uitzondering. Voor ons is het (meestal) leuk om Nederlanders tegen te komen :).
Petra,

ik maak regelmatig een praatje met anderen. Vaak in de parken tijdens een trail knik ik de mensen toe en zeg ik "Hi!". In 9 van de 10 keer reageert men terug met "Hi, how are you doing?". Niet altijd ontstaat er dan een praatje, maar vaak ook wel. In die gevallen weet je dus precies of je wel of niet met Amerikanen te doen hebt. Die begroeten je nl. altijd met die standaard zin... :wink:

Ik merk bovendien dat de Amerikanen altijd geïnteresseerd zijn in waar je vandaan komt en wat voor trip je maakt. Zo was de pompbediende bij Old Faithfull ook erg geïnteresseerd in waar ik vandaan kwam, hij had nl. een Nederlandse achternaam.

Ach, het zal ook met je houding te maken hebben. Ik stel me altijd heel open op. Ik merk dat de meeste Europeanen (en dus ook Nederlanders) toch wat meer op zichzelf zijn. Zo zag ik bij het begin van de trail naar de Delicate Arch in Arches NP een Duits stel (waarvan ik eerst vermoedde dat het Nederlanders waren :wink: ) dat druk bezig was met de voorbereidingen en mij geen blik waardig gunde. Amerikanen zijn daar toch anders in vind ik en groeten je eigenlijk altijd.

Roland 8)
Laatst gewijzigd door Coyote op 28 jul 2005, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.

jvinch
Amerikakenner

Bericht door jvinch »

Ik kom in Chicago op de populaire plekken ook wel eens Nederlanders tegen. Meestal zeg ik niets (tja, wat moet je ook zeggen...hallo, ik kom ook uit Nederland?) en laat ze maar lekker gaan. Soms is het wel melig als je hoort dat je zich afvragen waar een bepaalde winkel is en ik dan in het Nederlands antwoord: rechtdoor, tweede straat links. Ik knipoog en loop meestal gewoon door.

Mijn 8 jarige zoon, die verder nauwelijks Nederlands spreekt, vindt het wel enorm interessant omdat het een mooie gelegenheid is om het bekende "potje met vet met Amerikaans accent" nog eens te oefenen ;) Hilariteit alom, natuurlijk. Ik zal er eens een mp3 van maken :D
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Ik vindt het altijd wel leuk om even Nederlands te praten, dus zeg even hallo als jullie me zien :D
Annemiek
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Joke
Amerikakenner

Bericht door Joke »

Ik kom bijna nooit Nederlanders tegen, maar een jaar of 10 geleden stond er tegenover mijn kantoor een auto met Nederlandse nummerborden, met twee mensen erin. Ik vond dit bijzonder genoeg om even een praatje te gaan maken - - en van een praatje is het met z'n drietjes lunchen geworden. Het was een ouder, maar heel leuk, stel uit Adelaide, Australie, die al jaren daarvoor vanuit Nederland waren geemigreerd. De vrouw was ernstig ziek, en toen ze dat te horen kregen, besloten ze om een grote reis te maken. Ze zijn toen naar Nederland gevlogen, hebben daar een camper gekocht en hebben eerst bijna een jaar door Europa getrokken. Toen de camper verkocht, naar de VS gevlogen, en weer een camper gekocht. Ze waren toen ik ze tegenkwam al maanden onderweg in Amerika, en hadden nog geen plannen om naar Australie terug te gaan.

Dat was mijn leukste ervaring, met hele leuke Nederlanders, en ik vind het nog altijd jammer dat ik hun naam en adres niet heb gevraagd.
lelie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door lelie »

Ik kwam een indiaan tegen bij de Mc Donalds voordat we Las Vegas in reden. Dat was best leuk. Ze zijn heel geinteresseerd in je, hoewel hij geloof ik niet wist waar Nederland lag.
Amerikanen spreken je ook sneller aan, ze vragen waar je vandaan komt en je merkt ook dat ze echt trots op hun land zijn.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Coyote schreef: Ik merk dat de meeste Europeanen (en dus ook Nederlanders) toch wat meer op zichzelf zijn. Zo zag ik bij het begin van de trail naar de Delicate Arch in Arches NP een Duits stel (waarvan ik eerst vermoedde dat het Nederlanders waren :wink: ) dat druk bezig was met de voorbereidingen en mij geen blik waardig gunde. Amerikanen zijn daar toch anders in vind ik en groeten je eigenlijk altijd.
Ben je in Denver geen aardige nederlanders tegengekomen Roland?

:wink:
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

lelie schreef:Amerikanen spreken je ook sneller aan, ze vragen waar je vandaan komt en je merkt ook dat ze echt trots op hun land zijn.
Gisteren bij het Empire State Building vroeg een Amerikaanse jongen van een jaar of twaalf ons waar we vandaan komen. Ik antwoord meestal "Virginia", maar hij had ons duidelijk Nederlands horen praten en zei "The Netherlands".

"Oh, cool!" antwoordde hij en vroeg daarna waar dat precies ligt, hij wist wel in Europa. Hij was echt geinteresseerd en we hoorden hem even later hetzelfde aan een Duits stel vragen, die hem nors aankeken en niet antwoordden. Jammer, hoor, want zo leren kinderen van de mensen zelf over de verschillende landen.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Loek schreef:Ben je in Denver geen aardige nederlanders tegengekomen Roland?

In Denver ben ik de meest aardige en gastvrije Nederlanders tegengekomen... :doublethumb:

Maarre..., hebben die inmiddels niet de Amerikaanse nationaliteit ?? :wink:

Roland 8)

4me
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door 4me »

Ik voel me net een gouwe ouwe :? , maar 30 jaar geleden ben ik van Miami naar San Francisco gereden. Samen met mijn beste vriendin in een te gekke Pontiac le Mans. Wij zijn toen slechts 2 Nederlanders tegengekomen.
Een in Houston, die hoorden wij boven alles uit en wij hebben toen wijs onze nederlandse mond gehouden en spraken toen spontaan Engels :whistling:

Dat men niet veel Nederlanders, toeristen zag werd bewezen in San Antonio. We zijn toen ere gasten van de Holiday Inn geweest. Je staat samen te kletsen over welk indiaans sieraad je zal kopen en het volgende moment vragen ze waar je vandaan komt. Daarna een nog grotere schrik als ze horen welke route je rijdt. Dan wordt je uitgenodigd om s avonds naar de bar te komen voor het western optreden en dan hoor je dat je special guests bent. Buiten staat je naam op het bord en je hebt een hoofd als een boei. :welcome:
De two Dutch girls hebben de hele avond gratis drank en een super tijd gehad.

De 2e, ik schaam :oops: mij nog steeds, in Flagstaff. Ik viel bijna in een gat langs de kant van het zwembad. Was een put, slechts afgedekt met een los liggende deksel. Schrik was groot en spontaan kwam er een zeer Hollandse vloek partij uit mijn mond. Daarna zwemmend kwam er een jongetje naar mij toe en vroeg: "Are you Dutch?" Ik zei toen dus ja! "My mother too!" was zijn antwoord. Die moeder stond dus langs de kant te schateren van het lachen, want het was zo lang geleden dat ze iemand zo heerlijk had horen vloeken. Ze was 16 Jaar daarvoor geemigreerd en kwam uit de omgeving Rotterdam. Mijn vriendin kwam ook uit die streek, dus de dames hebben de hele middag gebabbeld.

In the Grand Canyon het busje genomen en 4 stops op de heen en 3 stops op de terugweg gemaakt. Sta je daar lekker te genieten komt er zo'n hele bus met Japanners. Die zwerm zoemt uit de bus en de rust en stilte is meteen weg. Het geratel van de klikkende camera's duurt even en dan rijden ze al weer verder. Volgende stop weer diezelfde bus, maar toen wilden ze toch wat anders op hun kiekjes. We hebben dus met die hele groep ( stuk voor stuk) op de foto gestaan. Hoe zullen ze ons thuis genoemd hebben?........Typical American girls!!!???? :wink:

In Las Vegas legitimatie laten zien en dan blijkt de uitsmijter (die meekeek in ons paspoort) bij Oranjeboom te hebben gewerkt. Die goede man heeft ons een hele tour door the Mint gegeven en als mijn kwartjes op waren, kreeg ik weer een paar rollen toegestoken. Rijk zijn we niet geworden, maar onze avond kon niet meer stuk. :doublethumb:
Dat soort dingen gebeurt tegenwoordig niet meer, dus kijk ik er maar met plezier naar terug!
Volgend jaar voor de 9e keer naar de States!! Ik kan er niet genoeg van krijgen.....
Jeannine
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Coyote schreef:
Loek schreef:Ben je in Denver geen aardige nederlanders tegengekomen Roland?

In Denver ben ik de meest aardige en gastvrije Nederlanders tegengekomen... :doublethumb:

Maarre..., hebben die inmiddels niet de Amerikaanse nationaliteit ?? :wink:

Roland 8)
Slechts de helft. De andere helft is Fries gebleven :wink:
Bart40
Amerikakenner

Bericht door Bart40 »

Nederlanders kom je eigenlijk altijd wel tegen en ik zie ze voornamelijk op de wandelpaden. Sommige zijn behoorlijke fanatieke wandelaars. Dit jaar kwam ik in Capitol Reef twee dames tegen op de Navajo Knobbs trail die al zo'n beetje heel Utah hadden afgelopen. Tja dan raak je toch even aan de praat en wissel je wat ervaringen uit. In Yellowstone kwam ik Helene en Rene die ik van het Yellowstoneforum kende tegen. Dat was niet geheel toevallig aangezien ik wel wist dat ze er waren en wij net als zij ook naar beren aan het kijken waren.

In Arches kwam ik twee gepensioneerde Nederlanders tegen die " verdwaald" waren bij de windows. Bij North window waren ze de weg kwijt, hoe is het mogelijk vraag je je af. Ik heb ze maar de weg gewezen hoewel je het pad gewoon kan zien en ook de parkeerplaats. Zal de warmte wel geweest zijn.
boeffie
Amerikakenner

Bericht door boeffie »

Geweldig leuk om de verhalen te lezen! :D

Wij waren in de Grand Canyon en ik moest naar het toilet. Ter info: de toiletten hadden van die deurtjes die nèt niet afsloten, er bleef als het ware aan elke kant een kier van zo'n 5 cm. Privacy was dus ver te zoeken. Enfin, er was ook zojuist een bus vol met Japanners gestopt voor een plasje. De Japanse dames hadden blijkbaar nog nooit van in de rij staan en op je beurt wachten gehoord, ze stonden allemaal aan de deurknoppen te rukken. Op een gegeven moment zag ik zelfs eentje door zo'n kier in "mijn" toilethokje naar binnen kijken! Dus ik zei spontaan in het Nederlands "Opzouten, heb je geen manieren dan!" . Toen ik uit het toilethokje kwam en naar de wasbak liep kwam er een oud Japans vrouwtje op me af en die verontschuldigde zich voor het gluren van haar kleindochter... dit alles ging in het NEDERLANDS! :P
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

LOL boeffie, heb jij zo'n schattig Japans meisje het stuipen op het lijf gejaagd ;)

Kinderen kijken altijd waar het niet moet, zo heb ik wel eens in een pashokje gehad dat een klein jongetje onder het gordijn aan het gluren was - Ik kan me voorstellen dat de Amerikaanse toiletten met de grote openingen voor kinderen helemaal 'vragen' is om naar binnen te gluren - Ik zie mijn vierjarig knulletje dat al helemaal doen : ))

Wat betreft weinig tot geen Nederlanders tegen het lijf lopen in Amerika.. Dat vind ik wel prettig.. Heerlijk Nederlands kunnen praten, zonder dat de verkoper of wie dan ook je verstaat. Uiteraard is het onbeschoft, wanneer je met een Amerikaans gezelschap bent en je ongeneerd Nederlands met elkaar blijft praten. Maar het is soms wel handig, om een gesprek in het Nederlands wat sturing te geven ..

Sandy
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer