Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Het officiele High School/College topic!

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
mj*amerika
Amerika-ontdekker

Re: Het officiele High School/College topic!

Bericht door mj*amerika »

Leuk Daan! :wink: zit jij niet ook toevallig op het Travelactive forum? of zeg ik nu iets heel stoms.. :roll:

Ik heb ondertussen mijn bevestiging van acceptatie ontvangen. Ze zijn nu aan het zoeken naar een gastgezin :D

vraagje: hoe deden/doen jullie dat met rekeningen? want bij de ing kost het steeds geld als je geld op wilt nemen of wilt pinnen. Iemand vertelde me dat het gastgezin ook een extra amerikaanse rekening kan openen.
En hoe deden jullie dat met sim kaarten/bellen?
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Ik ben een high school exchange student in Louisville Nebraska. Ik heb het hier ongelofelijk naar mijn zin en ik wil hier eigenlijk niet weg. Nu heb ik de mogelijkheid om hier volgend jaar mijn senior year te doen (ik ben nu een junior) en de laatste tijd zit ik daar aan te denken.

Zijn er hier mensen met ervaring? En hoe stel je dit voor aan je ouders? Ik ben dan wel 17 jaar maar dat maakt het natuurlijk niet makkelijker voor mijn ouders.
Daan, kijk nog eens heel goed naar de visum voorwaardes. Onze laatste gastdochter wilde supergraag nog een jaar in de VS blijven, en de enige manier voor haar om dit te doen was een prive-high school waar haar ouders dan voor zouden betalen. Ze heeft zich op verschillende scholen aangemeld maar is niet aangenomen. Ik heb destijds (ongeveer een jaar geleden) nagezocht hoe het zat met het visum, en ze kon niet blijven. Ook als ze op de high school waar ze zat kon blijven, en bij ons kon blijven wonen zou het met het visum niet gelukt zijn. Ik heb de links van de websites niet meer, maar dat zou ik toch wel eerst eens goed nazoeken.
vraagje: hoe deden/doen jullie dat met rekeningen? want bij de ing kost het steeds geld als je geld op wilt nemen of wilt pinnen. Iemand vertelde me dat het gastgezin ook een extra amerikaanse rekening kan openen.
Bij onze bank (een credit union) konden we een rekening openen voor onze gastdochter. Ik stond er dan wel bij op haar rekening, anders ging het niet. Bij een gewone bank misschien wel.
Om te bellen gebruikte ze een calling card, ze belde dan haar ouders en die belden meteen terug om haar kaart zo min mogelijk op te maken.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Georgie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Georgie »

mj*amerika schreef:
Ik had zelf een rekening geopend bij de Bank of America, dat kon gewoon voor een jaar als exchance student. Mijn vader stortte daar het maandgeld op (Ik weet niet meer hoeveel) Ook had ik een Nederlandse creditcard voor noodgevallen. (in mijn geval was dat toen nog niet slim want onder noodgeval verstond ik ook shoppen) Het klopt inderdaad dat je per pinbeurt met je NL pas extra geld moet betalen, ik geloof dat dat rond de 2 euro is per keer. Pas op, als je met je creditcard pint bij het atm-automaat (dat kan ook) dan betaal je zelfs 5 euro per keer.

Qua mobiele telefonie is het denk ik tegenwoordig wat anders. Ik ging net in een overgangsperiode, waar in Europa de tieners net mobieltjes kregen, maar het bij Amerikanen nog redelijk onbekend was om allemaal een mobiel te hebben. In Amerikaanse telefoons kon ook niet de Europese simkaart (en ik heb geen idee hoe dat tegenwoordig is, maar daar kan je vast wel antwoord op vinden op dit forum) dus ik heb zelf een prepay Amerikaans mobieltje gekocht. Daar kon je nog niet eens mee smsen zo slecht waren die mobieltjes toen. Ik geloof dat er tegenwoordig wel meer gesmst wordt.

Heb jij nu een Nederlands abonnement voor je telefoon? Let goed op dat je 'm op tijd af zegt zodat je niet een heel jaar lang kosten moet gaan betalen zonder dat je 'm gebruikt! Als je gewoon Nederlandse prepay hebt, kun je overwegen je Nederlandse mobiel mee te nemen en dan heb je twee opties:
1) In Amerika een nieuwe (prepay) telefoon kopen en dus je Nederlandse mobiel naast je bed leggen voor gebruik af en toe (soms krijg je toch onverwacht nog een smsje)
2) In Amerika een nieuwe sim kopen en die in je Nederlandse telefoon doen zodat je maar 1 telefoon hebt.

Ik woon deels in Engeland en gebruik optie 1, ik heb dus twee telefoons, een Engelse en een Nederlandse. Ik zelf vind dat erg handig.
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, CT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
mj*amerika
Amerika-ontdekker

@ANY en Georgie: Bedankt voor de tips! Ik zal er veel aan hebben :)
Elektrocute
Amerikafan

Bericht door Elektrocute »

Ja er wordt nu echt gigantisch veel gesmst in Amerika. Maar lang niet iedereen kan smsjes sturen/ontvangen, dat moet namelijk inbegrepen zijn in je abonnement....ik heb een paar vrienden die enkel kunnen telefoneren.

Toen ik een jaar in de USA zat, heb ik daar gewoon een goedkope gsm gekocht en een prepaid sim kaart, want mijn gsm was geen triband. Die gsm was natuurlijk niet unlocked, en had dat te laat door dus kon er niks mee doen in Belgie en heb hem aan een vriendin gegeven die een nieuwe gsm zocht.
Ik heb dat hele jaar mijn Belgische sim kaart niet gebruikt of aangezet, kost toch te veel geld.

Toen ik vorige zomer terugging heb ik daar een losse sim kaart gekocht om in mn eigen Belgische gsm te steken (was er een nieuwe die nu wel triband had :D ) en ik heb die sim kaart nog steeds zodat ik die gewoon in mn gsm kan stoppen op de moment dat ik Amerika binnenkom en dan hoef ik ook niet elke keer een ander nummer door te geven aan mn vrienden en family daar. Die ga ik dus volgende maand ook gewoon gebruiken.
Amerikaanse sim kaarten passen dus perfect in Europese toestellen, en andersom.

Voor de bankzaken heb ik gewoon mijn eigen zichtrekening uit België gebruikt een heel jaar lang. Ja, het kost je geld om af te halen, maar ik haalde ofwel grote bedragen af in 1 keer, ofwel vroeg ik geld aan de kassa in de supermarkt als ik betaalde met mijn kaart. Dan kost het je niks extra om dat geld af te halen.
Een meisje uit Frankrijk die bij mij op school zat, had wel een rekening geopend in Amerika.
Het is maar net wat je het handigste vindt, denk ik.
Maar ik denk ook dat als je ouders maandelijks geld gaan storten, het sneller op je rekening staat als het een rekening in Nederland of België is (afhankelijk van waar je woont), dan als wanneer het gestort wordt op een Amerikaanse. Ik dacht dat dat dan langer duurt voor het geld er effectief op staat, maar ik kan me vergissen.

Maar!
Bij mijn organisatie hamerden ze er wel altijd op dat ALS je een rekening opent in Amerika, JIJ de enige mag zijn met volmacht. Ookal vertrouw je je gastgezin nog zo, enkel jij mag toegang hebben tot je rekening.
States visited: MO, KS, MN, IA, OK, TX, NM, AZ, CO, NY, NJ, IL, KY, TN, NC, MS, AL, RI, MA, CT
mj*amerika
Amerika-ontdekker

@elektrocute: bij welke organisatie zat je? en was je een jaar in Amerka voor een high school jaar, of voor iets anders?
Elektrocute
Amerikafan

Ik zat bij WEP in België en in Amerika bij hun partnerorganisatie ERDT/Share! :)
En ja ik zat er voor een high school jaar in 2006-2007, in Kansas City, Missouri
Als je wilt : http://margotkcmo.web-log.nl/ Dat is de blog die ik heb bijgehouden toen.
Let niet op de foto's, want ik ben echt gigantisch aangekomen daar :roll: haha

Weet jij al waar je heen gaat?
States visited: MO, KS, MN, IA, OK, TX, NM, AZ, CO, NY, NJ, IL, KY, TN, NC, MS, AL, RI, MA, CT
mj*amerika
Amerika-ontdekker

Leuk!:D Ik kan trouwens geen foto's zien, want dat fotoalbum bestaat volgens een site niet meer:O

Ik heb als voorkeur California aangegeven, maar ik hoor pas rond Juni/Juli waar ik terecht kom;)

Aankomen, dat is echt mijn grootste angst van het jaar. Ik heb al heel wat mensen gesproken die een high school jaar gedaan hebben, en allemaal zijn ze wel 10 kg aangekomen:O Dit kun je toch ook wel voorkomen, want er zal toch vast wel iets gezonds zijn? :shock:
Georgie
Amerika-expert

Bericht door Georgie »

Wat betreft dat aankomen: Ik kwam in de eerste maanden echt heel erg veel aan, rond oktober/november zat ik op het hoogtepunt en zag je het echt heel goed. Maar uiteindelijk ging ik dunner terug dan dat ik heen kwam. Waarom dat was? Geen idee. Geen rigoreuze verandering in eetpatroon. Het enige wat ik meer deed was wandelen; om van mijn laatste gastgezin naar de bushalte te komen voor school moest ik eerst drie kwartier lopen, dus 1,5 uur per dag. Dus daar zal 't 'm wel in gezeten hebben. Overigens zijn er genoeg gezonde opties natuurlijk, maar ook veel ongezonde. En als je vrienden pizza gaan halen in de pauze, ga jij minder snel een sandwich halen. (Op mijn HS hadden we geen kantine dus gingen we altijd naar een restaurant. Dat tikt dus idd lekker aan, zowel in gewicht als in kosten)
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, CT, RI
Elektrocute
Amerikafan

Bij mij was het helemaal anders.
De eerste maanden (tot nieuwjaar) kwam ik niks aan, en daarna ineens supersnel. Ik ben tussen de 10 en 15kg aangekomen in totaal geloof ik.
In de cafetaria op school kon je kiezen tussen pizza, pasta, hamburgers met friet of van die verlepte slaatjes en sandwiches, dan weet je het ook wel.
En als je vrienden idd altijd van die ongezonde kost eten, is het niet zo makkelijk om altijd het gezonde te kiezen.
Het beste zal zijn dat je je eigen lunch meebrengt van thuis, maar daar moet je dan 's ochtends wel tijd voor willen en kunnen maken. Mijn school begon om 7:30, moest de bus hebben van 6:45, dan ging ik echt niet nog vroeger opstaan om mn lunch te maken. :) Als je dan ook nog wil douchen en er is aanschuif in de badkamer, moet je wel erg vroeg opstaan :mrgreen:

Overigens, elke exchanger die ik ken is aangekomen. Maar dat geldt zeker niet enkel voor een uitwisseling naar Amerika.
Een vriendin van me is naar Peru gegaan voor een jaar, waar ze een jaar lang bij wijze van spreken enkel bonen heeft gegeten, en zij was ook 10kg aangekomen.
Je hebt van die gelukzakken die afvallen, maar de meerderheid komt aan op uitwisseling, en dat is ook alleen maar normaal omdat het volledig ander voedsel is dan je gewoon bent.

Ik had ook helemaal niks beweging. Ik kon niet aan een sport doen omdat ik een probleem heb met mn gewrichtsbanden. Als je je inschrijft voor een sport, heb je zo goed als elke dag practice, dat zal er ook wel bij helpen om niet te veel bij te komen. En zo leer je ook nog eens mensen kennen, dus dat is zeker een aanrader. Ik vond en vind het echt jammer dat ik dat niet heb kunnen doen.
Bij nader inzien had ik wél elke dag perfect naar school kunnen wandelen, maar om 7 uur 's morgens 1.5 mile te gaan wandelen stond me echt niet zo veel aan...
Georgie
Amerika-expert

Bericht door Georgie »

Elektrocute schreef: Als je je inschrijft voor een sport, heb je zo goed als elke dag practice, dat zal er ook wel bij helpen om niet te veel bij te komen. En zo leer je ook nog eens mensen kennen, dus dat is zeker een aanrader. Ik vond en vind het echt jammer dat ik dat niet heb kunnen doen.
Tijdens het herfst trimester (eerste trimester van het schooljaar dus) heb ik heel erg intensief getennist, 5 x per week 2 uur na school. Inderdaad ideaal om vrienden te maken en om te sporten. Maar juist in die periode kwam ik ook heel veel aan. Het is natuurlijk ook gewoon per persoon verschillend, maar je kunt er wel van uit gaat dat je iig iets aan komt. Ik heb trouwens de afgelopen drie jaar in Engeland gewoond (steeds halve jaren, en dan weer half jaar NL) en daar ben ik pas aangekomen, mijn hemel, daar valt echt bijna niets gezonds te eten en elk half jaar in NL is wel nodig om weer af te vallen. Volgend jaar wil ik voor een heel jaar naar Engeland (Master aan Cambridge!) en ik vrees nu al het ergste want daar hebben ze niet eens normale keukens om te koken voor de studenten.
mj*amerika
Amerika-ontdekker

ai! ik denk dat ik er ook aan moet geloven :roll: Ik zal zeker proberen om daar bij een sportclub te gaan.
En anders...het hele jaar sushi eten! mmm! :lol: Dat hebben ze daar toch veel?
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Wat voor eten ze hebben in het cafetaria van de high schools hangt erg van het schooldistrict af. Zo wordt het menu van onze scholen door dietisten samengesteld, is er niets gefrituurd en komt het warme eten altijd met groente en fruit. Katja, mijn oudste, wilde echter altijd graag haar eigen lunch mee en die maakte ze de avond tevoren. Ook hier komt de schoolbus om kwart voor zeven en inderdaad was ze te moe om hem 's ochtends nog te maken. Er wordt hier ook gezegd, dat je de "college 15" aankomt, als je van high school naar college gaat, maar Katja is eerder afgevallen. Ze houdt gewoon veel van groentes en vis e.d., dus eet ook nu op campus gezond. Als je gaat sporten zal ook dat inderdaad helpen je gewicht op pijl te houden. En ieders metabolisme is anders, sommigen kunnen eten tot ze erbij neervallen en nog geen gram aankomen ;).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
mj*amerika
Amerika-ontdekker

Dan hoop ik maar dat mijn school gezond is :wink:

Ik heb net gehoord dat ik ben ingedeeld in Central USA en dan met name het zuiden.
Helaas geen california, maar dit word vast ook leuk! :D Alleen heb ik geen idee wat ik me bij de Central South states moet voorstellen :roll:
Georgie
Amerika-expert

Bericht door Georgie »

Ik weet niet of het een officiele benaming is, de Central South States, maar mij doet het denken aan Texas, Oklahoma, Arkansas, Mississipi, Alabama, Louisiana. Een paar van de Deep South states plus wat meer naar het westen toe. New Mexico en Arizona misschien ook nog.

Baal je erg dat je niet in CA terecht komt? Als ik jou was, zou ik dat namelijk niet doen. Ik had mij dus specifiek voor CA aangemeld maar als ik het opnieuw zou doen, zou ik juist naar een van deze staten gaan, omdat dat nu voor mijn gevoel authentieker Amerika is.

Wanneer krijg je te horen waar je geplaatst bent?
mj*amerika
Amerika-ontdekker

Nee, ik vind het niet zo heel erg..;) Alleen het enige wat ik heel belangrijk vind, is dat ik niet in the middle of nowhere geplaatst wordt.

in de mail die ik van AFS kreeg vandaag stonden er een paar voorbeelden van staten, onder andere: Iowa en missouri, maar ook de staten die jij net noemde. Maar Iowa en Missouri liggen in het midden en meer naar het noorden, dus ik snap niet helemaal wat zij met het 'zuiden' bedoelen :?

Ik krijg dat denk ik rond Juni/Juli te horen. Zodra ik meer weet, laat ik het je uiteraard weten :wink:
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

In Amerika zit je al gauw 'in the middle of nowhere' naar Nederlandse begrippen! :)
Ik woon 8 mijl buiten de stad, wat ik dichtbij vindt, maar voor mijn familie en gastdochters is het helemaal achteraf.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Georgie
Amerika-expert

Bericht door Georgie »

Dat is wel waar, wat ANY zegt. In Amerika is het al snel in the middle of nowhere. Dat is iets wat ik als Nederlandse exchange student het lastigste vond: Zonder auto ergens komen. Mijn eerste en tweede gastgezin woonden dichtbij genoeg om te fietsen/lopen naar school, maar van mijn laatste gastgezin naar school was ik 1,5 uur bezig, met bus en lopen. En dat was gewoon in een flink bewoond gebied. Dat is toch wel een nadeel van Amerika vind ik persoonlijk.

Blij te horen dat je niet teleurgesteld bent. Je gaat dan ook vast een top ervaring tegemoet, waar je ook zit!
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Wat leuk, het zuiden! Wij zijn inderdaad super "authentiek" hier. Laat die Yanks en die rare West Coast-ers maar praten, dit is "the real America" ;)

Maar wat betreft the middle of nowhere..wat ANY al zegt, dat is het hier al vrij snel. Wij wonen bijvoorbeeld in een buitenwijk van een middelgroot stadje, en voor ons gevoel wonen wij echt dichtbij alles. Manlief en ik willen ooit zelfs eens nog meer de country in. Maar voor Nederlanders wonen wij echt al ver weg van alles: er rijdt bij ons geen bus, er is geen fietspad, en om ergens te komen moet je toch wel zeker tien minuten met de auto. Als AFSer zul je niet mogen autorijden, en dus zal alles al snel als de middle of nowhere aanvoelen. Het is denk ik een kwestie van snel vrienden maken (inderdaad gaan sporten op scbool) die je eventueel wel "rides" willen geven.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

DixieChick schreef:Wat leuk, het zuiden! Wij zijn inderdaad super "authentiek" hier. Laat die Yanks en die rare West Coast-ers maar praten, dit is "the real America" ;)
Zo is dat, welcome to the South y'all! :dance:

Maar mocht je in het zuiden belanden, dan zul je net zo goed een leuke tijd beleven als in het "coolere" Californie. De kans is trouwens ook groot dat je in een buitenwijk van een grotere stad belandt. Metro-Atlanta heeft inmiddels bijna 6 miljoen inwoners. Maar Amerikaanse jongeren zijn inderdaad afhankelijk van hun auto en als Nederlander mag dat niet en ben je dus wel een groot deel van je onafhankelijkheid kwijt. Maar dat weten je gastouders natuurlijk ook wel. Dus in de praktijk zal het allemaal wel meevallen.
"Keep Georgia On Your Mind"
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer