Wat ik meer bedoelde is, dat iemand in het laatste jaar van school al meer gefocused is op de toekomst. Het eindexamen is tenslotte ook zeer stressvol en er zal toch gedacht worden aan waar de vervolgstudie plaats zal vinden. Althans, daar was ik toch een groot deel van mijn laatste jaar gymnasium mee bezig. En daardoor zal er bij de oudstejaarsstudenten in Belgie en Nederland ook minder tijd vrij zijn voor het ontwikkelen van nieuwe vriendschappen, dan bij jongerejaas. Lijkt me zo, maar dat baseer ik op mijn eigen ervaring als eindexamenstudente (vele) jaren geleden.kastelke schreef:Dat weet ik niet, Petra. Hier in Belgie moet je helemaal geen aanmeldings- en selectieprocedure uit om toegelaten te worden op een universiteit. Ben je geslaagd in je laatste jaar, dan mag je gaan. Je hoeft niet eens de lessen op het hoogste niveau gevolgd te hebben.
Verder is het ook zo dat iedereen die hier in zijn laatste jaar zit, nog naar school gaat. Er wordt geen les gegeven in verschillende niveaugroepen afhankelijk van vak tot vak, zodat je dus ook niet eerder afgestudeerd kan zijn met bepaalde vakken (of later met bepaalde vakken). Je slaagt voor een gans jaar, of je slaagt niet en moet dat ganse jaar dan over doen, ook al buisde je enkel maar op Nederlands en Wiskunde.
Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
High Honor Roll/ Highschoolyear
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Re: High Honor Roll/ Highschoolyear
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat komt ook een beetje omdat de opbouw van het wiskunde-onderwijs in Amerika totaal anders is dan in Belgie (en ik veronderstel dat Nederland een vergelijkbaar systeem heeft):vana schreef: Zo begreep ik van Sabine (die in 12th grade zit) dat ze Algebra II kreeg. Het niveau daarvan was heel laag, ze kregen de lesstof die Sabine in Nederland al in de tweede klas had gehad.
In Belgie krijg je in je middelbaar onderwijs elk jaar een beetje calculus, een beetje algebra, een beetje geometry, een beetje trigonometry, en datzelfde jaar krijg je dan weer calculus maar een stapje moeilijker, algebra, maar weer een stapje moeilijker, enz... En zo gaat dat 6 jaar aan een stuk. Diverse keren per jaar zie je al die verschillende wiskundedomeinen de revue passeren. Telkens begin je met een kleine herhaling van wat je enkele weken daarvoor gezien hebt, en ze doen er weer een stapje moeilijker bij.
Op het einde van die 6 jaar heb je dan het ganse programma gezien.
Terwijl men in Amerika (in de high school) die diverse wiskunde-onderdelen in grotere blokken zien. En zo kan het dus zijn dat zij op een bepaald punt -in vergelijking met onze landen- al meer gezien hebben van Geometry, maar minder van Algebra. Kom jij daar dan in die 12th grade binnen, dan krijg jij de indruk dat ze met dingen bezig zijn die jij al 4 jaar eerder leerde. Maar je merkt dus niet dat zij enkele jaren voordien dingen leerden die jij pas in het 6de te zien kreeg.
Los van het feit dat de meeste uitwisselingsstudenten niet de leerlingen uit de zwakkere studierichtingen zijn, maar wel zij die algemeen vormend onderwijs kregen dat hen voorbereid heeft op universitair onderwijs. En dan kom je in die Amerikaanse school terecht en volg je een cursus op regents niveau. Dat kan je misschien wel vergelijken met het verschil tussen een ASO (BE) / Lyceum of VWO (NL) niveau enerzijds, en Beroeps- of Technische (BE) of VMBO (NL).
Kort samengevat:
niet alleen is de structuur van het wiskunde-onderwijs in Amerika verschillend opgebouwd dan onze methode,
heel wat uitwisselingsstudenten nemen ook math op een veel lager niveau dan de studierichting waar ze uit afkomstig zijn.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Goed uitgelegd, Elke! Hoe het is ingedeeld is ook per staat verschillend. Zo heeft Kai nu (11e klas) Algebra II Honors, wat flink pittig is. Hij is bijzonder goed in wiskunde en heeft er nu wat moeite mee (in dat hij een "C" heeft, ongekend voor hem). Katja moest terug naar gewone Algebra II vanuit Honors, want ze trok dat niet en haalde daarna met gemak A's in gewoon niveau Algebra II, er kan dus ook een enorm verschil in de niveaus van een vak zitten qua moeilijkheid. Algebra II in de 11e klas is het "gewone" schema hier bij ons, maar er zijn ook een heel aantal 10e en zelfs 9e klassers, die het doen, afhankelijk van hun wiskunde prestaties in voorgaande jaren. Het systeem is inderdaad zo anders, dat het zeer moeilijk te vergelijken is (zo is er ook geen apart vak aardrijkskunde of geschiedenis, maar wordt er meer een combinatie van onderwezen met het ene jaar de nadruk meer op aardrijkskunde en het andere jaar op geschiedenis). Er zijn vier "core" vakken: wiskunde, Engels, social studies (aardrijkskunde/geschiedenis) en science (waar hetzelfde gebeurt als met wiskunde: het ene jaar biologie, het volgende jaar scheikunde, dan natuurkunde en het laatste jaar keuze uit de drie), daarbij kiest iedereen drie keuzevakken, waarvan tenminste drie jaar lang een vreemde taal.
-
Applejuice
- Amerikafan
- Contacteer:
Bedankt voor iedereen die zegt m'n weblog te lezen! Echt leuk om te weten dat er zoveel mensen zijn die me volgen 
Ikzelf heb idd misschien wel wat foute keuzes gemaakt qua mijn rooster. Ik wou graag psychology, Anatomy, Precalculus en wat creatieve vakken (nog wel meer hoor, maar dit is dit semester). Psychology zat vol, ik kreeg African American History + Problems of Democracy, wat mede door de leraar, gewoon erg basic en simpel is. Precalc kon ook niet, en daardoor werd ik in mijn 2e keus geplaatst: Algebra II. Toen ik dat opgaf, had ik werkelijk geen idee wat elke wiskunde betekende. Mijn Guidance Counselor had ook geen tijd om het uit te leggen, dus ik heb maar wat omcirkeld. Nu weet ik ondertussen wel dat ik met mijn vwo N&G profiel makkelijk Calculus of zelfs AP Calc had kunnen doen. Maar dat wist ik toen niet!
En helaas is het soms onwijs lastig om je rooster te veranderen. Toen ik van dat Algebra afwilde (bij ons was het echt heel simpel) waren er 3 keuses: ROTC (soort militair gebeuren), een computerklas (heb ik 2 weken gehad, vreselijk saai) en Food. Heb nu dus Food. Ik vind het best leuk, maar het is idd onwijs simpel. Daar baal ik dan soms idd wel van, dat ik hier uit m'n neus te eten zit. Maar volgende markingperiode heb ik Engels, wat wel lastig is, en ik ga proberen een vak te switchen. Hopelijk kan ik dan wel een APklas nemen, of een taal, of weet ik veel wat.
Ik vind het inderdad erg lastig om aansluiting te vinden met Amerikanen. Mijn beste vriendin hier is een Duitse exchangestudent. Veel Amerikanen hier vinden het leuk dat je exchange student bent, en praten graag met je in de les, maar daar houdt het echt op. Maar in December zijn audities voor de musical, en dat wil ik graag doen. Hopelijk leer ik dan wel wat meer mensen kennen!
Ikzelf heb idd misschien wel wat foute keuzes gemaakt qua mijn rooster. Ik wou graag psychology, Anatomy, Precalculus en wat creatieve vakken (nog wel meer hoor, maar dit is dit semester). Psychology zat vol, ik kreeg African American History + Problems of Democracy, wat mede door de leraar, gewoon erg basic en simpel is. Precalc kon ook niet, en daardoor werd ik in mijn 2e keus geplaatst: Algebra II. Toen ik dat opgaf, had ik werkelijk geen idee wat elke wiskunde betekende. Mijn Guidance Counselor had ook geen tijd om het uit te leggen, dus ik heb maar wat omcirkeld. Nu weet ik ondertussen wel dat ik met mijn vwo N&G profiel makkelijk Calculus of zelfs AP Calc had kunnen doen. Maar dat wist ik toen niet!
En helaas is het soms onwijs lastig om je rooster te veranderen. Toen ik van dat Algebra afwilde (bij ons was het echt heel simpel) waren er 3 keuses: ROTC (soort militair gebeuren), een computerklas (heb ik 2 weken gehad, vreselijk saai) en Food. Heb nu dus Food. Ik vind het best leuk, maar het is idd onwijs simpel. Daar baal ik dan soms idd wel van, dat ik hier uit m'n neus te eten zit. Maar volgende markingperiode heb ik Engels, wat wel lastig is, en ik ga proberen een vak te switchen. Hopelijk kan ik dan wel een APklas nemen, of een taal, of weet ik veel wat.
Ik vind het inderdad erg lastig om aansluiting te vinden met Amerikanen. Mijn beste vriendin hier is een Duitse exchangestudent. Veel Amerikanen hier vinden het leuk dat je exchange student bent, en praten graag met je in de les, maar daar houdt het echt op. Maar in December zijn audities voor de musical, en dat wil ik graag doen. Hopelijk leer ik dan wel wat meer mensen kennen!
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Hebben jullie niet allerlei clubs na school? Dat is ook een heel goede manier om contacten te leggen. Maar eerlijk gezegd verbaast het me niet zo, dat je niet meteen een rits van vriendinnen hebt. Ik heb mijn hele leven gereisd en ben van school naar school gegaan en het duurt, ook in het volwassen leven, toch wel even voor je dan aansluiting vindt en echte vriendschappen sluit. Er staat meestal een jaar voor om je ergens echt helemaal thuis te voelen en dat is alles, wat jij hebt.
-
Applejuice
- Amerikafan
- Contacteer:
We hebben wel wat clubs, maar die zijn niet heel actief. De meeste clubs meeten 1x in de week of 1x in de twee weken. Ikzelf zit bij de International Club, en we hebben om de woensdag een bijeenkomst. Ik vind dat zeker wel gezellig, en ik heb daar ook wel wat mensen leren kennen. Maar omdat het niet zo vaak is, ken je die mensen natuurlijk niet heel goed ofzo.
En sport, tja. Nu ik erover nadenk had ik soms liever junior dan senior geweest. Zo liet het JV field hockey team iedereen toe, want ze hadden mensen nodig. Het JV basketballteam is nu wanhopig op zoek naar mensen, want ze hebben er maar 4.
Maar, als senior mag je op onze school dus niet in een JV (Junior Varsity) team spelen. En dat is dus mijn probleem: ik ben bij lange na niet goed genoeg voor Varsity 
Mja, ik heb m'n hoop nu een beetje gezet op musical, en ik denk dat ik daar zeker wel wat mensen leer kennen!
En sport, tja. Nu ik erover nadenk had ik soms liever junior dan senior geweest. Zo liet het JV field hockey team iedereen toe, want ze hadden mensen nodig. Het JV basketballteam is nu wanhopig op zoek naar mensen, want ze hebben er maar 4.
Mja, ik heb m'n hoop nu een beetje gezet op musical, en ik denk dat ik daar zeker wel wat mensen leer kennen!
Ik denk dat je bij je musical vast wel wat mensen leert kennen, je hebt voor zo'n productie heel wat repetities. Dat is meestal toch een grote groep die daaraan meewerkt en je heb ook wel wat 'down time'.
Een van onze gastdochters deed theater, vond ze heel leuk, en een andere zong mee in een koor en speelde de piano voor het koor. Ze heeft daar heel wat mensen door leren kennen. Er is dus hoop
Een van onze gastdochters deed theater, vond ze heel leuk, en een andere zong mee in een koor en speelde de piano voor het koor. Ze heeft daar heel wat mensen door leren kennen. Er is dus hoop
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
- vana
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
- Contacteer:
Inmiddels is Sabine aangenomen in groep 1 voor de musical. Geweldig goed dus van haar!
Vandaag schrijft Sabine op haar weblog een heel stuk over hoe ze de eerste helft van haar highschoolyear heeft ervaren. Toch wel wat moeilijker en anders dan ze verwacht had maar ze heeft toch heel veel geleerd.
Misschien leuk om eens te lezen hoe een highschool student zo'n uitwisseling ervaart. Ik vind in ieder geval dat ze een heel mooi stuk geschreven heeft.
Sabine ik ben heel trots op je!
Marjon
Vandaag schrijft Sabine op haar weblog een heel stuk over hoe ze de eerste helft van haar highschoolyear heeft ervaren. Toch wel wat moeilijker en anders dan ze verwacht had maar ze heeft toch heel veel geleerd.
Misschien leuk om eens te lezen hoe een highschool student zo'n uitwisseling ervaart. Ik vind in ieder geval dat ze een heel mooi stuk geschreven heeft.
Sabine ik ben heel trots op je!
Marjon
Ik had het al gelezen en een reactie gegeven
Het is inderdaad niet altijd rozegeur er maneschijn.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik denk dat velen (ouders!) zo'n uitwisselingsjaar als geldverkwisting beschouwen, als een jaartje niks doen en wat feesten en fuiven. Maar uit Sabine haar bericht blijkt heel duidelijk dat dit haar als persoon heel erg heeft laten groeien. Ja, op gebied van studievakken zal je er niet zoveel voordeel uit halen (alhoewel haar musical deelname toch ook wel een unieke ervaring zal zijn!), maar op gebied van persoonlijke groei is zo'n uitwisseling geweldige kans! En ik denk dat zo'n studenten, als ze de komende jaren eens door een moeilijk moment gaan, altijd terug kunnen kijken op hoe ze alles toch maar in goede banen hebben geleid toen ze op uitwisseling waren, en dat moet hen heel wat zelfvertrouwen en moed geven om andere uitdagingen aan te (durven) gaan!
Elke
-
Applejuice
- Amerikafan
- Contacteer:
Bedankt voor alle reacties iedereen, hier en op mijn weblog!
Tja, ik hoop niet dat het bericht op mijn blog klinkt als een grote klaagzang.
Want over het algemeen heb ik het nu gewoon echt wel naar m'n zin! Maar ik vond het gewoon belangrijk om mijn gevoelens over dit hele gebeuren te delen met de lezers van m'n blog.
Maarja, het is nu de laatste dag van vakantie, en ik kan eigenlijk niet wachten om weer terug naar school te gaan! Dus dat is iig zeker een vooruitgang, aan het begin van het jaar zou ik zoiets nooit gezegd hebben
Tja, ik hoop niet dat het bericht op mijn blog klinkt als een grote klaagzang.
Maarja, het is nu de laatste dag van vakantie, en ik kan eigenlijk niet wachten om weer terug naar school te gaan! Dus dat is iig zeker een vooruitgang, aan het begin van het jaar zou ik zoiets nooit gezegd hebben
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 8438 Weergaves
-
Laatste bericht door arnovdb