Ik kan niet zeggen welke kinderen meer of minder zelfstandig zijn. Wat betreft vervoer naar school, clubs e.d. zijn mijn kinderen al vanaf een jaar of tien helemaal zelfstandig, trein, bus, fiets, het kan allemaal. De kinderen van mijn vriendin moeten met de schoolbus of gebracht worden tot hun zestiende. Er rijdt gewoon geen trein of bus naar hun dorp en fietsen is iets wat ik ze nog nooit heb zien doen daar. Anderzijds rijdt zo'n snotneus van 16 wel in een hele dikke grote pickup waar mijn zeventienjarige helemaal van gaat kwijlen. Maar ja, die rijdt voor zijn stage weer met een 120 PK tractor met een grote zandwagen dwars door Tiel. Omstandigheden maken dus hier de zelfstandigheid.
Uitgaan? Ja, de kids van mijn vriendin gaan niet naar de discotheek, maar gaan ook naar 'barnparty's', net als mijn kids soms naar een tentfeest in de buurt gaan. Discogangers heb ik ook niet echt, maar als ik zie wat hier vanaf een jaar of veertien over het fietspad zwalkt richting disco .... ben ik daar wel blij mee.
In huis helpen mijn kinderen best veel, ik ga daar absoluut niet over klagen, dat is van jongs af aan gewoon, misschien ook wel door de periode dat zowel Albert als ik er alleen voor stonden met de kinderen. Ze blijven hier ook met z'n drietjes thuis als wij op vakantie gaat, wel is Alberts dochter 25, dus die is de puberleeftijd wel voorbij. Maar de andere twee zijn dan ook met hun 15 en 17 zo volwassen dat dat prima gaat met elkaar.
Wat mij ontzettend opviel in Amerika deze zomer is de moeite die de kinderen van mijn vriendin doen om via vrijwilligerswerk, sport en projecten voor school studiebeurzen binnen te slepen. Dát is hier dus helemaal niet aan de orde. Mijn zoon werkt heel veel uren bij, vindt dat jammer genoeg ook veel leuker dan studeren (wat toch ook nog moet), maar dat is toch weer anders.
Maar meer zelfstandig? Ik weet het niet ....