Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Stelling: tieners in US zijn zelfstandiger dan in NL

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Ik denk dat we hierin ook niet te snel moeten generaliseren. Ik kan alleen een vergelijking maken tussen mijn eigen kinderen en die van mijn vriendin in Californië, verder zie ik het alleen van de buitenkant. En ja, ik lees ook wel een beetje over leeftijdsgenoten van mijn kinderen op Petra's blog :lol:

Ik kan niet zeggen welke kinderen meer of minder zelfstandig zijn. Wat betreft vervoer naar school, clubs e.d. zijn mijn kinderen al vanaf een jaar of tien helemaal zelfstandig, trein, bus, fiets, het kan allemaal. De kinderen van mijn vriendin moeten met de schoolbus of gebracht worden tot hun zestiende. Er rijdt gewoon geen trein of bus naar hun dorp en fietsen is iets wat ik ze nog nooit heb zien doen daar. Anderzijds rijdt zo'n snotneus van 16 wel in een hele dikke grote pickup waar mijn zeventienjarige helemaal van gaat kwijlen. Maar ja, die rijdt voor zijn stage weer met een 120 PK tractor met een grote zandwagen dwars door Tiel. Omstandigheden maken dus hier de zelfstandigheid.

Uitgaan? Ja, de kids van mijn vriendin gaan niet naar de discotheek, maar gaan ook naar 'barnparty's', net als mijn kids soms naar een tentfeest in de buurt gaan. Discogangers heb ik ook niet echt, maar als ik zie wat hier vanaf een jaar of veertien over het fietspad zwalkt richting disco .... ben ik daar wel blij mee.

In huis helpen mijn kinderen best veel, ik ga daar absoluut niet over klagen, dat is van jongs af aan gewoon, misschien ook wel door de periode dat zowel Albert als ik er alleen voor stonden met de kinderen. Ze blijven hier ook met z'n drietjes thuis als wij op vakantie gaat, wel is Alberts dochter 25, dus die is de puberleeftijd wel voorbij. Maar de andere twee zijn dan ook met hun 15 en 17 zo volwassen dat dat prima gaat met elkaar.

Wat mij ontzettend opviel in Amerika deze zomer is de moeite die de kinderen van mijn vriendin doen om via vrijwilligerswerk, sport en projecten voor school studiebeurzen binnen te slepen. Dát is hier dus helemaal niet aan de orde. Mijn zoon werkt heel veel uren bij, vindt dat jammer genoeg ook veel leuker dan studeren (wat toch ook nog moet), maar dat is toch weer anders.

Maar meer zelfstandig? Ik weet het niet ....
Annie
Amerika-expert
Partner van: Rob
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door Annie »

marcuscj schreef:Ik geloof dat de meeste Amerikaanse tieners een part time job hebben als ze 16 zijn.Soms een full time job in de zomervakantie.
Ze hebben dan hun eigen geld en zijn meer zelfstandig dan de tieners in Nederland.
Nou hier hebben de meeste ook een baantje als ze 16 zijn, sommige bij 15 al een vakantiebaan.
Ze moeten vaak wel om hun hobby's te kunnen financiëren, mobieltje, brommer/scooter, stereo instalatie.
Zie daar geen verschil in.
Laatst gewijzigd door Annie op 09 aug 2007, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Corry
Amerika-expert

Bericht door Corry »

Heb hier ook een student en die is best zelfstandig. WEL wordt er eens om raad gevraagd als het te moeilijk wordt maar dat doen we tenslotte allemaal!
monster
Amerikakenner

Bericht door monster »

marcuscj schreef:Ik geloof dat de meeste Amerikaanse tieners een part time job hebben als ze 16 zijn.Soms een full time job in de zomervakantie.
Ze hebben dan hun eigen geld en zijn meer zelfstandig dan de tieners in Nederland.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb vanaf mijn 15e een vakantie/ weekendbaantje gehad. 's Morgens vroeg om 05.00 uur beginnen en 's middags rond 15.00 uur klaar (in de tomaten, tja het westland he?). Ik moest daar in alle vroegte op de fiets naar toe! Het geld dat ik ermee verdiende mocht ik naar eigen inzicht besteden. Mijn ouders hebben me hierin natuurlijk wel advies gegeven (centjes sparen), maar ik was zelf degene die beslissingen nam!
Zo zie ik nu om me heen meerdere jongeren die zelf een zakcentje verdienen; in de kassen werken, krantenwijkje, zomers op het strand in de bediening e.d.
http://annekestefan.web-log.nl ( vakantie's USA 2006 en 2007)
http://annekeenstefan.blogspot.com ( vakantie Ijsland/ USA/ Canada 2008)
Annie
Amerika-expert
Partner van: Rob
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door Annie »

Ook de Nederlandse jeugd is zo slecht nog niet, uitzonderingen daar gelaten.
Maar dat zie je in alle landen.
visje
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door visje »

Ik ben het er deels mee eens.
Ik merk inderdaad dat thuiswonende twintigers (en ouder) nog helemaal "verzorgd" worden thuis. Ik ben op m'n 19e op kamers gegaan, maar ik kon toen nog niet koken. Terwijl wij redelijk zelfstandig opgevoed zijn, omdat mijn beide ouders werken.
Maar vrienden van mij hebben tijdens hun studie thuisgewoond en kregen alles aangedragen en dat is heel gewoon. Thuis zorgen je ouders voor alles.

Volgens mij heeft dat voor een deel ook te maken dat werkende moeders (100%) hier nog niet zo gewoon zijn als we wel zouden willen. Je moet dan toch opboksen tegen het idee dat je kinderen tekort zouden kunnen komen (dat merk ik niet in mijn directe omgeving, daar werken ook alle moeders, maar wel daarbuiten).
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Ik ben een niet-werkende moeder, maar mijn kids leren wel koken. Al is het alleen maar omdat we dan rustig naar Amerika kunnen zonder ze :dance:

Net toevallig bij de lunch met alledrie zitten lachen om hoe ze dat in oktober weer gaan oplossen samen (áls we gaan tenminste).
Chi Sin X
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Chi Sin X »

Ik heb thuis niet echt leren koken. Maar de basisdingen zijn ook gewoon heel simpel, en als mijn ouders vroeger op vakantie waren, dan was dat geen probleem. Alhoewel dat ik de meeste dagen geen zin had om te koken, en gewoon iets ging halen of iets opwarmde in de oven of microgolf.
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Ik heb mijn zoon (18 ) ook leren koken.
Toen wij vorige maand in Italië zaten is hij twee weken alleen thuis geweest. Hij heeft één keer gekookt voor zichzelf en de rest van de dagen fricandellen in de frituurpan gegooid. :shock:
( het ergste is nog dat hij geen gram is aangekomen,moet ik eens proberen!! )

Mijn zoon werkt nu hij vakantie heeft elke week zo'n 44 uur in de supermarkt. Zelf werk ik niet dus vind ik het niet nodig dat hij ook nog in huis meehelpt.
Mijn dochter heeft nog geen zin in een baantje, dat gaat ze pas doen als ze geld nodig heeft zegt ze. Die helpt me nu in de vakantie dus wel mee in huis.

Marjon
CaroLine
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door CaroLine »

Ik heb geen vergelijk met Amerikaanse kinderen maar de mijne zijn toch best wel zelstandig. Een dag in de week verzorgen mijn kinderen (15 en bijna 12 jaar) het avondeten. Dit op eigen verzoek, ze wilden namelijk leren koken en dat gaat erg goed.
Robin heeft altijd geroepen dat ze een bijbaantje in de supermarkt wilde als ze 15 is. Sinds maart is ze 15 en werkt ze niet in de supermarkt maar voor een modellenbureau. Ze werkt niet iedere week maar als ze werkt krijgt ze heel goed betaald. Ze heeft opdrachten door heel Nederland en vervoer wordt meestal door het modellenbureau geregeld. Ze gaat dat de hele dag met volwassenen om en wordt zelf ook als een volwassene behandeld. Hierdoor is ze in korte tijd erg zelfstandig en ook verstandig geworden.

Max wordt volgende week 12 jaar en is altijd zijn geld aan het tellen :lol: . Ook hij wil graag een bijbaantje maar is nog te jong. Hij heeft nu bedacht dat hij van het verjaardagsgeld een bespanmachine gaat kopen om zijn eigen tennisracket te bespannen. Niet alleen zijn eigen tennisracket maar ook dat van anderen wil hij dan bespannen. Zo kan hij toch iets bijverdienen.

Carola
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ach, wat is "zelfstandig"? Dat is zo'n ruim begrip en je hebt het over miljoenen kinderen in even zovele omstandigheden.
Wonen in de stad of op het platteland bijvoorbeeld. Of, zoals waar wij wonen met goed openbaar vervoer en fietsmogelijkheden versus ergens waar dat niet mogelijk is.
Ik kan alleen mijn kinderen met mijzelf op die leeftijd vergelijken en dan doet mijn oudste toch we'll veel dingen, waar ik me als 17 jarige nog niet aan waagde.
Ook in haar vriendenkring zie ik hoe die kinderen flinke verantwoordelijkheden op zich nemen.

Dit heeft voor een groot gedeelte te maken met de competitie voor een plek in een goede college.

In Nederland wist ik, dat ik met mijn gymnasium diploma naar de school van mijn keuze zou kunnen (tenzij er een loterij was, maar dan nog hoefde ik niets extra's daarvoor te doen.

Hier moeten kinderen, ondanks een prima cijferlijst, een heel resume overleggen om in aanmerking te komen.
'
Zelfstandiger? Ik weet het niet, wel heel anders. Het duizelt me soms hoe druk ze het hebben en onder hoeveel spanning ze zo jong al staan!
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
marcuscj
Amerikakenner

Bericht door marcuscj »

Daar zijn geen jeugdlonen in de US.
Als ik het me remembered ,verdient een 16jaar oud tiener ongeveer 34% van een normaal salaris (24 jarige) in Nederland.
De tieners hier moeten hetzelfde salaris krijgen als de volwassenen (leeftijd discriminatie wet).
Sommige tieners in de US hebben meer zakgeld dan hun ouders.
sweatbox
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door sweatbox »

Vanaf welke leeftijd mogen kinderen werken in de VS?
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

vanaf hun vijftiende, maar velen verdienen geld als water met babysitten vanaf hun twaalfde.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
GinoW
Amerikakenner

Bericht door GinoW »

Petra/VS schreef:vanaf hun vijftiende, maar velen verdienen geld als water met babysitten vanaf hun twaalfde.
Dat klinkt niet anders dan in Nederland. Sterker in Nederland mag het vanaf 14.
En in gebieden waar veel tuin/kassenbouw is gebeurt dit ook (fruit, groente, bollen, stek enz)
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

Bericht door houstonwehaveaproblem »

Zelfstandig zijn is een ruim begrip. Als ik naar mezelf kijk was ik vrij vroeg zelfstandig op het gebied van huishoudelijke taken, omdat ik dat gewoon moest doen thuis. Ik kreeg ook veel verantwoordelijkheid op het gebied van uitgaan en kon redelijk mijn ding doen als ik me maar aan afspraken hield (op afgesproken tijd thuis en anders bellen, nooit alleen naar huis komen, etc).

De dochter van mijn vriend is nu 15 en op huishoudelijk gebied kan ze eigenlijk niks. Dat komt omdat er nooit eisen aan haar zijn gesteld, want ze kan echt nog geen ei bakken, alleen een kant en klaar maaltijd opwarmen. Maar op het gebied van school en carrièreplanning is ze veel verantwoordelijker dan dat ik (en mijn leeftijdsgenoten toen) was. Ze weet wat ze wil en werkt hard om daar te komen.

Misschien is het een leuk idee voor een nieuw programma van Joop vd Ende. Zet een stel tieners bij elkaar uit verschillende landen en kijk wie zich het best kan redden :-).
Naar mijn idee heeft het meer met opvoeding te maken (en dus invloed van ouders) dan met het wonen in een bepaald land. Misschien kunnen de Belgen onder ons nog iets toevoegen? Misschien zijn hun kinderen wel het zelfstandigst...
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

houstonwehaveaproblem schreef: Misschien kunnen de Belgen onder ons nog iets toevoegen? Misschien zijn hun kinderen wel het zelfstandigst...
Ik denk dat het hier is zoals in Nederland: werken de ouders beiden, dan veronderstel ik dat de kinderen 'zelfstandiger' zijn betreffende huishoudelijke taken. Maar ik heb sinds onze zoon zijn geboorte deeltijds gewerkt, en de laatste jaren werk ik zelfs van thuis uit, dus het enige wat onze 12-jarige doet, is de afwasmachine leegmaken, de handdoeken opvouwen en wegleggen, zijn spullen dagelijks opruimen, en zijn was gestreken was terug in de kast leggen. Oh ja, af en toe ook eens de living en de keuken stofzuigen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

houstonwehaveaproblem schreef:.

Misschien is het een leuk idee voor een nieuw programma van Joop vd Ende. Zet een stel tieners bij elkaar uit verschillende landen en kijk wie zich het best kan redden :-).
OFFTOPIC:
Eerder John de Mol ;) Joop is met pensioen (al heeft hij wel 30% van Reinout Oerleman's Eyeworks in handen). De NL tvzender Net5 komt wel met een grappig experiment: neem een dorp en verwijder voor twee weken lang ALLE vrouwen en zie hoe de mannen zich 'redden'. :roll:
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
wendyjol
Amerikakenner

Bericht door wendyjol »

Ik denk dat het niet alleen een kwestie van opvoeding is (voor het grootste gedeelte wel trouwens!), maar ook hoe het kind in elkaar steekt.
Mij kinderen worden gelijk opgevoed en ik kan wel zeggen dat de jongste een stuk zelfstandiger is als de oudste :cry:
Ginaatje
Amerika-ontdekker

Bericht door Ginaatje »

Tsja nu ik over precies een week zelf 10 maanden als exchange student naar Idaho vertrek merk ik wel de verschillen tussen mijn gastzusjes (15 en 8) en mijzelf.

Sowieso de hobby's en bezigheden al: spelletjes doen en op zondag naar de kerk. Nee dan zat ik toch liever met een pilsje en een diepgaand gesprek in onze achtertuin. Ik merk ook (vooral op Amerikaanse chatsites waar ik nogal eens kom) dat jongeren daar nogal wereldvreemd zijn. Of The Netherlands soms de capital city van Holland was?

En over Nederlandse jongeren: ik ben zelf 17 en kan mij bijna niet identificeren met die hangjeugd en 'niksnutten' die ik altijd bij Centraal (ams) zie staan. Ik vind het vooral verschrikkelijk storend dat ik er ook op aangekeken wordt als het uitschot weer eens andere mensen lastig valt.

Maargoed, ik vind sowieso dat Nederlandse jongeren wat zelfstandiger zijn, omdat Amerikaanse jongeren ook zoveel vanuit school mee krijgen.
Niet dat ik me niet nu al verheug op m'n jaar Highschool :D

xx Gina
Idaho, jawel
Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer