Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
gezondheidszorg in usa slecht of niet???????
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Helemaal waar, ik had het inderdaad alleen nog maar over het deel dat je echt ziet verdwijnen van je bankrekening 

~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
-
- Amerika-ontdekker
Hoi,
Zorgtoeslag
Afhankelijk van je inkomen kun je voor de premiekosten een tegemoetkoming krijgen van de Belastingdienst: de zorgtoeslag. Die grens ligt volgens mij ergens in de buurt van modaal of iets daarboven.
Reactie:
Als je modaal verdient dan heb je al geen zorgtoeslag meer. Het plaffond ligt ongeveer ergens rond de 1900/2000 bruto per maand.
Groeten, Marcel.
Zorgtoeslag
Afhankelijk van je inkomen kun je voor de premiekosten een tegemoetkoming krijgen van de Belastingdienst: de zorgtoeslag. Die grens ligt volgens mij ergens in de buurt van modaal of iets daarboven.
Reactie:
Als je modaal verdient dan heb je al geen zorgtoeslag meer. Het plaffond ligt ongeveer ergens rond de 1900/2000 bruto per maand.
Groeten, Marcel.
- Harry
- Amerika-expert
- Partner van: jaha
- Aantal x V.S. bezocht: 26
- Contacteer:
Ik heb nog niemand de AWBZ premie horen noemen, dit is 12,55 % van de eerste twee schijven van de inkomstenbelasting. De Algemene wet bijzondere ziektekosten is ook een soort premie voor de zorgkosten en bedraagd dus maximaal 12,55% van € 31.122 dus ook nog +/- € 325 per maand. Deze premie zit verwerkt in de belastingen dus je merkt niet dat je dat ook betaald voor de ziektekosten, maar als je nu alle premies bij elkaar optelt kom je denk ik toch aardig in de buurt van de kosten van een hele goede ziektekostenverzekering in de VS.
Harry
Harry
-
- Amerika-expert
ned in MO schreef:In Nederland zijn veel mensen "langer" ziek dan nodig omdat het toch betaald wordt.
Hier werkt men gewoon door met een koudje of hoestje
Overigens ben ik het niet eens met doreennicole dat je in amerika maar 5-10 dagen vakantie hebt.
Het correcte antwoord is betaalde vakantie. Als jij vaker vakantie wilt kun je daar best over onderhandelen. Het is alleen niet betaald en aangezien veel amerikanen paycheck to paycheck leven, denken ze daar niet eens aan.
:
even voor de duidelijkheid: ik was niet degene die het had over 5-10 werkdagen vakantie. inegendeel, ik leg altijd uit aan amerikanen die gehoord hebben over de lange vakanties in europa dat je er daar gewoon voor betaald in de vorm van je hogere belasting. zelfs het vakantiegeld is idd je eigen geld dat je als het ware leent aan de regering doordat ze je belasting nemen en dan krijg je het terug alsof het een gift was.Tink schreef:Die vakantiedagen zouden geen zoden aan de dijk zetten. De gemiddelde Amerikaan heeft 5 - 10 werkdagen vakantie. Afhankelijk van hoe lang je bij een werkgever werkt en welke werkgever.
.
een van de redenen waarom ik hier woon. ik krijg liever meer betaald en ik kies zelf uit waar ik mijn geld aan uitgeef.
maar, als je een soort standaard zou willen noemen dan is dat 2 paid weeks of vacation, met de nadruk op paid. ik had vroeger idd maar 2 weken paid, maar kon ook mijn ziektedagen gebruiken, en als dat op was dan kon ik idd paid leave nemen, afhankelijk van de werkdruk en vervanging. dat is natuurlijk wel een verschil. je hebt geen recht op meer dan wat er afgesproken is. de rest is negotiable.
SEEING IS BELIEVING
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Wat is er toch mis met de t?Harry schreef:Ik heb nog niemand de AWBZ premie horen noemen, dit is 12,55 % van de eerste twee schijven van de inkomstenbelasting. De Algemene wet bijzondere ziektekosten is ook een soort premie voor de zorgkosten en bedraagd dus maximaal 12,55% van € 31.122 dus ook nog +/- € 325 per maand. Deze premie zit verwerkt in de belastingen dus je merkt niet dat je dat ook betaald voor de ziektekosten, maar als je nu alle premies bij elkaar optelt kom je denk ik toch aardig in de buurt van de kosten van een hele goede ziektekostenverzekering in de VS.
Harry
Waarom schrijft men wel merkt en niet betaalt? Wat is het verschil? Toch beide keren stam + t?
Marianne
- Tink
- Amerikakenner
- Contacteer:
Het is in ieder geval een feit dat healthcare voorzieningen verschillen van State tot State. Sommige States doen veel aan sociale healthcare voorzieningen voor kinderen en laag betaalden en anderen doen helemaal niets.
Het is denk ik wel iets waar je naar moet kijken als je naar Amerika verhuisd. Ik verbaas me er altijd over dat zoveel mensen die de lotterij winnen dit soort zaken niet in hun overweging waar zich te vestigen meenemen maar alleen kijken naar waar het 'leuk' is om te wonen. Later als je wellicht hulp nodig hebt kun je tot de ontdekking komen dat zaken heel slecht geregeld zijn in de State van je keuze.
Dat is een topic dat ik wel eens interessant zou vinden; waar baseer je je beslissing op waar je gaat wonen als je je lotterij wint?
Het is denk ik wel iets waar je naar moet kijken als je naar Amerika verhuisd. Ik verbaas me er altijd over dat zoveel mensen die de lotterij winnen dit soort zaken niet in hun overweging waar zich te vestigen meenemen maar alleen kijken naar waar het 'leuk' is om te wonen. Later als je wellicht hulp nodig hebt kun je tot de ontdekking komen dat zaken heel slecht geregeld zijn in de State van je keuze.
Dat is een topic dat ik wel eens interessant zou vinden; waar baseer je je beslissing op waar je gaat wonen als je je lotterij wint?
-
- Amerikakenner
Dat werkgeversdeel kan inderdaad aanzienlijk zijn.sweatbox schreef: Dit zijn kromme vergelijkingen waar je maar een conclusie uit kan trekken.
De werkgever van de vrouw van Benno betaalt ook een aanzienlijk (het grootste?) deel.
Mijn vrouw betaalt zelf voor haar ziektekostenverzekering $144 per 4 weken (voor 2 volwassenen en 2 kinderen). Dit is niet veel, vind ik.
Op het salarisstrookje kan ik ook het werkgeversgedeelte zien. Dat is, schrik niet, $837 per 4 weken.
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Hoezo is die vergelijking krom?sweatbox schreef:Dit zijn kromme vergelijkingen waar je maar een conclusie uit kan trekken.Dento schreef:Helemaal waar, ik had het inderdaad alleen nog maar over het deel dat je echt ziet verdwijnen van je bankrekening
De werkgever van de vrouw van Benno betaalt ook een aanzienlijk (het grootste?) deel.
Blijkbaar betaalt in de VS de werkgever ook een groot deel van de kosten, net zoals in Nederland.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
Een verschil tussen Nederland en Amerika is dat in Nederland de werkenden betalen voor de niet werkenden. Raak je, om wat voor reden, je baan kwijt, dan ben je nog steeds verzekerd en (*off topic* ) krijg je een uitkering etc.
Je krijgt grotendeels dezelfde dokters, ziekenhuizen, behandelingen etc. of je nu werkt of niet. (Althans dat was tot aan eind jaren 90 zo).
Hier in Amerika val je dus in een gat. Niet alleen qua inkomen, maar ook qua verzekeringen. Heb je geen baan dan dus geen loon/uitkering, dus dan kun je dus ook (meestal) geen verzekering betalen waardoor er dus uiteindelijk wel degelijk verschil is tussen de kwaliteit van de zorg. De dokter/ziekenhuizen zullen mij en mijn familie met tegenzin, of zelfs helemaal niet behandelen als ik geen verzekering heb, tenzij je een bank of credit card garantie afgeeft... maar hoe krijg je die als je geen werk hebt?
Je krijgt grotendeels dezelfde dokters, ziekenhuizen, behandelingen etc. of je nu werkt of niet. (Althans dat was tot aan eind jaren 90 zo).
Hier in Amerika val je dus in een gat. Niet alleen qua inkomen, maar ook qua verzekeringen. Heb je geen baan dan dus geen loon/uitkering, dus dan kun je dus ook (meestal) geen verzekering betalen waardoor er dus uiteindelijk wel degelijk verschil is tussen de kwaliteit van de zorg. De dokter/ziekenhuizen zullen mij en mijn familie met tegenzin, of zelfs helemaal niet behandelen als ik geen verzekering heb, tenzij je een bank of credit card garantie afgeeft... maar hoe krijg je die als je geen werk hebt?
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
:doublethumb:[/quotewiepster schreef:Bennogr schreef: Eigenlijk iets heel gewoons: een algemene verantwoordelijkheid om voor elkaar te zorgen, zoals het een eerlijke en gezonde maatschappij betaamt.
Wat doe je dan aan al die luizakken die je ziet en die zich maar voortplanten, TV kijken en handje ophouden en die om de haverklap voor een koudje naar de ER gaan omdat je daar niet geweigerd mag worden?
Ik heb geen moeite met het meehelpen aan een eerlijke en gezonde maatschappij. Het helpen van mensen die willen en hun best doen.
Helaas hebben we ook een groot aantal parasieten in onze maatschappij.
Als je iets niet kan betalen door omstandigheden ok. Heb ik begrip voor.Afbetalen dan.
Als je ervoor kiest om geen verzekering te nemen omdat je liever een grotere auto rijdt, dan vind ik dat je ook geen gebruik van het health care system moet maken, tenzij je er meteen cash voor betaalt.
De vergelijking tussen de situatie in NL en de VS is krom omdat het in algemene zin wordt besproken terwijl het in feite alleen over de privé situatie van Benno gaat.Dento schreef:Hoezo is die vergelijking krom?sweatbox schreef: Dit zijn kromme vergelijkingen waar je maar een conclusie uit kan trekken.
Blijkbaar betaalt in de VS de werkgever ook een groot deel van de kosten, net zoals in Nederland.
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ah, kijk, nou is het denk ik duidelijker. De situatie van Benno lijkt enigszins op de Nederlandse situatie, maar is niet kenmerkend voor het overgrote deel van de VS - is dat wat je wilt zeggen?sweatbox schreef:De vergelijking tussen de situatie in NL en de VS is krom omdat het in algemene zin wordt besproken terwijl het in feite alleen over de privé situatie van Benno gaat.Dento schreef: Hoezo is die vergelijking krom?
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
Het is zo jammer dat de parasieten overal maling aan hebben en dat is vaak wat je ziet, de mensen die wel hulp nodig hebben schamen zich en die zie of hoor je niet...de stille armoede??ned in MO schreef: Wat doe je dan aan al die luizakken die je ziet en die zich maar voortplanten, TV kijken en handje ophouden en die om de haverklap voor een koudje naar de ER gaan omdat je daar niet geweigerd mag worden?
Ik heb geen moeite met het meehelpen aan een eerlijke en gezonde maatschappij. Het helpen van mensen die willen en hun best doen.
Als je iets niet kan betalen door omstandigheden ok. Heb ik begrip voor.Afbetalen dan.
Als je ervoor kiest om geen verzekering te nemen omdat je liever een grotere auto rijdt, dan vind ik dat je ook geen gebruik van het health care system moet maken, tenzij je er meteen cash voor betaalt.
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Volgens mij is dat ook wat ik bedoel, maar goed...sweatbox schreef:Nee, alleen dat er appels met peren worden vergeleken.Dento schreef: Ah, kijk, nou is het denk ik duidelijker. De situatie van Benno lijkt enigszins op de Nederlandse situatie, maar is niet kenmerkend voor het overgrote deel van de VS - is dat wat je wilt zeggen?
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
De stille armoede ben ik ook altijd bereid een handje te helpen, mits ze er zelf ook wat aan willen doen.wiepster schreef:Het is zo jammer dat de parasieten overal maling aan hebben en dat is vaak wat je ziet, de mensen die wel hulp nodig hebben schamen zich en die zie of hoor je niet...de stille armoede??ned in MO schreef: Wat doe je dan aan al die luizakken die je ziet en die zich maar voortplanten, TV kijken en handje ophouden en die om de haverklap voor een koudje naar de ER gaan omdat je daar niet geweigerd mag worden?
Het is soms net religie.
Degenen die het hardst Jezus, halleluah schreeuwen en met de bijbel zwaaien begaan vaak de meeste zonden

Well ik heb langere tyd uitkering gehad omdat ik ging scheiden. Ik viel hier in Nederland in een zwart gat ongewild heb 4 kinderen en die kan je niet veel geven van Nederlandse uitkering Ik heb gezocht naar baan maar geen enkele baas die me wilde .......vanwege me kinderen
kinderopvang slecht geregeld zeker als je gehanicapt kind hebt
Maar als ik zie wat Usa doet voor de lagere inkomes die toch te helpen ook goeden doelen kunnen we nog hoop leren net als de,
kinderopvang is in Usa goed geregeld waardoor je sneller een baan kan vinden en ook goed verzekerd kan zijn soms is het juist door onmacht dat je in een slechte situatie kan raken .Ik weet zeker dat bijde landen van elkaar kunnen leren kwa kinderopvang en verzekering
.Want 1 ding weet ik zeker de artsen in Usa zijn stukken menselijker dan in Nederland
en kwa verzekeringen je heb er altyd verkeerde tussen zitten ....
kinderopvang slecht geregeld zeker als je gehanicapt kind hebt
Maar als ik zie wat Usa doet voor de lagere inkomes die toch te helpen ook goeden doelen kunnen we nog hoop leren net als de,
kinderopvang is in Usa goed geregeld waardoor je sneller een baan kan vinden en ook goed verzekerd kan zijn soms is het juist door onmacht dat je in een slechte situatie kan raken .Ik weet zeker dat bijde landen van elkaar kunnen leren kwa kinderopvang en verzekering
.Want 1 ding weet ik zeker de artsen in Usa zijn stukken menselijker dan in Nederland
en kwa verzekeringen je heb er altyd verkeerde tussen zitten ....
Niet waar hoor. Een ziekenhuis dat je weigert op basis van geen verzekering of geen bank of credit card rekening kan daar zware boetes voor krijgen.De dokter/ziekenhuizen zullen mij en mijn familie met tegenzin, of zelfs helemaal niet behandelen als ik geen verzekering heb, tenzij je een bank of credit card garantie afgeeft.
Dat je een slechtere behandeling krijgt als je niet kunt betalen zal ook niet waar zijn. Als verpleegkundige weet ik niet eens wie er wel of niet een verzekering heeft, behalve als een patient er zelf over begint.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 9 Reacties