Waarom hebben mensen een verkeerd beeld van de USA?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
StageNYCfall2007
Amerikafan
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 sep 2006, 19:09

Waarom hebben mensen een verkeerd beeld van de USA?

Bericht door StageNYCfall2007 »

Ik sta hier bijna altijd alleen in. Als in Nederland de VS ter discussie komt weet iedereen het wel: Amerikanen zijn dom, Bush is dom.

Ik neem het altijd op voor Amerika omdat ik het een prachtig land vind en omdat Nederlanders zo graag oordelen over iets waar ze nog nooit geweest zijn.

Hoe komt het, denken jullie, dat er zo'n verkeerd beeld is? En wat brengen jullie daartegen in in zo'n 'discussie'?

De media bepaalt vooral het beeld. Voorbeeld: Bush houdt in Peking een toespraak (sept 2005). Wat laten de journaals hier zien? Dat hij na afloop een deur niet open krijgt. En ja hoor, als dat gebeurt, dan is Bush dom.

Bush is absoluut geen domme man. Maar als je dit zegt ben je direct een Bush aanhanger en 'valt er niet met je te praten'.

Veel Nederlanders betichten 'de Amerikanen' van hypocrisie en dergelijke. Ik vind Nederlanders die dat zeggen juist oppervlakkig en hypocriet.

We dragen jeans, hebben Nikes aan, baseballcap op, eten bij de Burger King en McDonalds, gaan naar Amerikaanse films in bioscopen en thuis zitten we allemaal op de bank bij Friends, Prison Break, Will&Grace, Sex&TheCity en ga zo maar door.

Wat denken jullie?
GOD BLESS AMERICA
Land Of The Free, Home Of The Brave

USA Trips
05/06 Twee weken Kerstvakantie NYC
07/08 Vijf maanden stage NYC (Visits to Chicago, Boston, Philly, Washington (2x), reis naar Mid-West, en meer kleine dorpjes/steden).
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door Njit »

Je hoeft niet met alles eens te zijn van een land om er toch een leuke vakantie te hebben..

Er gaan ook veel mensen naar Spanje op vakantie. Hier hebben ze bijvoorbeeld stierenvechten. Daar zijn veel mensen het niet mee eens maar dit weerhoud ze er niet van om er op vakantie te gaan.

En als er iets is wat niet ter sprake komt tijdens mijn vakantie in de USA dan is het wel politiek...
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Aïda
Amerika-expert
Berichten: 1866
Lid geworden op: 14 apr 2004, 08:36
Locatie: Flevoland

Bericht door Aïda »

Ik ben er mee opgehouden met die discussies. Ze beginnen inderdaad heel vaak over politiek en dat Amerikanen 'nep' zijn. Ik heb er geen zin meer in; die mensen zijn toch niet op andere gedachten te brengen.
Gebruikersavatar
Fuzzy
Amerikakenner
Berichten: 881
Lid geworden op: 28 okt 2004, 21:21
Locatie: Netherlands,Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Fuzzy »

Hebben wij hier over dit onderwerp niet wel eens eerder over gediscussieerd :?: :roll:
Begint het verhaal weer opnieuw, that's all I want to say..:wink:

Fuzzy
Greetings from Mister Fuzzy

http://www.eecoboogiewoogie.com
Gebruikersavatar
Bramster
Amerika-expert
Berichten: 2440
Lid geworden op: 24 nov 2005, 14:14

Re: Waarom hebben mensen een verkeerd beeld van de USA?

Bericht door Bramster »

StageNYCfall2007 schreef:Ik sta hier bijna altijd alleen in. Als in Nederland de VS ter discussie komt weet iedereen het wel: Amerikanen zijn dom, Bush is dom.

Ik neem het altijd op voor Amerika omdat ik het een prachtig land vind en omdat Nederlanders zo graag oordelen over iets waar ze nog nooit geweest zijn.
Haal je niet 2 dingen doorelkaar ? Prachtig land ? Politiek ?
Gebruikersavatar
Yeehaw
Amerika-expert
Berichten: 9644
Lid geworden op: 15 aug 2006, 10:36

Bericht door Yeehaw »

Eens met Aida en Fuzzy. Heeft geen zin en toch probeer ik het altijd weer!
"De Amerikanen" wie zijn dat? Wij hebben aan onze reizen kennissen voor het leven uit de USA overgehouden en komen steeds weer terug wat iedereen daarover ook te zeggen heeft. Op mijn vraag aan een goede vriend: "Waarom niet eens naar de USA" zei hij: "Daar zijn we al geweest"
(1 keer) Tsja.
YH
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18772
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Eigenlijk heeft het geen zin om die discussie aan te gaan, maar ook bij mij kriebelt het nogal eens, en dan laat ik me ook wel eens meeslepen.
LUISTER eerst aandachtig naar hun opmerkingen, en tracht deze te analyseren: waar gaan ze juist over? Meestal zal je dan zien dat het gaat over politiek (Bush, de oorlog), over dikke mensen en fastfood, en soms ook nog dat de mensen dom zijn (IQ).
Je blijft er schijnbaar heel rustig en vooral geïnteresseerd bij, en dan VRAAG jij waar zij dan graag op vakantie gaan. Als je dat weet, dan kan je vragen wie de president/koning van dat land is, welke politieke strekking die heeft, of dat land overzeese kolonies heeft en hoe hun politiek daar is, je kan informeren naar de (gezonde?) voedingsgewoontes (vooral als ze bv. naar Duitsland gaan, want eet niet iedereen daar heel de dag worst die ze doorspoelen met liters bier? :lol: ). En dat van dat IQ, dat vind ik altijd een dooddoener. Tenslotte zijn procentueel gezien de meest nobelprijzen gewonnen door Amerikanen (nou ja, de meeste daarvan dan weer wel door Joden die uitgeweken zijn naar Amerika, maar da's een detail dat we dan maar niet onder onze toehoorder zijn neus gaan hangen, dat blijft effe onder ons :wink: ). En scoren Amerikaanse universitairen relatief hoger op testen dan Nederlandse.
Het zou maar erg zijn als je enkel nog maar op vakantie mocht gaan naar een land waarvan je 100% achter zijn leider stond! En nog erger als je alleen maar in zo'n land zou mogen wonen, want Nederland zou plots heel erg leeg zijn als mensen die geen absolute fan van Balkenende waren zouden moeten opkrassen! (of wie zit er nu ondertussen bij jullie "aan de macht"?)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Chi Sin X
Amerika-expert
Berichten: 1550
Lid geworden op: 06 jun 2006, 14:16
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Antwerpen

Bericht door Chi Sin X »

Het is niet omdat je af en toe graag een hamburger eet, dat je het eens moet zijn met alles wat pres. Bush beweerd. Doen ze ginder ook niet trouwens.
Gebruikersavatar
Iris_1982
Amerika-expert
Berichten: 2826
Lid geworden op: 02 mar 2005, 16:35
Aantal x V.S. bezocht: 35
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Iris_1982 »

Je moet je inderdaad ERG vaak verdedigen als je laat blijken de USA een geweldig land te vinden. Mensen denken om een onverklaarbare reden al snel dat je Bush-aanhanger bent als je zegt de Grand Canyon prachtig te vinden....:?: Maar niemand die denkt dat je bij de maffia zit als je Italie schitterend vindt...........

9 van de 10 keer dat iemand meteen hoog van de toren begint te blazen over "domme amerikanen" en "arrogantie" , komt het er op neer dat ze er zelf nog NOOIT geweest zijn, maar ja...Amerikanen, die zijn dom toch? dat hoor je overal.
Nee, Nederlanders....die zijn lekker snugger. Alleen al het feit dat je als een kip zonder kop oordeelt over een heel volk en een land waar je nog nooit geweest bent, getuigd van pure oppervlakkigheid.
De oppervlakkigheid die zij Amerikanen nou juist zo verwijten

Ook gaan nederlanders altijd zo prat op dat ZIJ wel weten waar Italie of Belgie ligt en Amerikanen het niet eens kunnen aanwijzen. Nee gek he, als je in een land woont waarbij het dagen duurt voor je van de ene naar de andere kant bent? Alsof wij precies kunnen aanwijzen waar Ghana of Botswana ligt in Afrika..........ik kijk soms wel eens naar dat programma waar ze dan willekeurige mensen op straat vragen naar de betekenis van de meest simpele verkeersborden.
Nou de antwoorden zijn schrikbarend...ik durf bijna de weg niet meer op.
Maar verder zijn we zoooo'n intelligent volkje..

Mensen vergeten ook vaak dat Amerika meer is dan politiek...dat je er de prachtigste natuurparken hebt.
En bovendien ook dat een enorm aantal produkten die wij hierzo normaal vinden en fijn gebruiken, uit de VS komen (wie heeft er tegenwoordig geen spijkerbroek of drinkt er nooit een glaasje Coca Cola?)

Nee, ik vind het ook heel vervelend dat er zo'n negatief beeld heerst.....het komt voornamelijk denk ik omdat amerika politiek gezien natuurlijk altijd vrij arrogant en eigenwijs is. Mensen schuiven zoiets al snel af op een hele bevolking
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8336
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Bericht door Bennogr »

Als officiele Amerikaan EN Nederlander zal het mij worst wezen wat de "gemiddelde" Nederlander van de "gemiddelde" Amerikaan vindt.

Ik heb mijn eigen keuze lang geleden gemaakt en ben erin geslaagd om de afgelopen 30 jaar in de VS te wonen en te werken en ben sinds november 2003 zelfs een staatsburger.

Dat gezegd zijnde: hoe kun je nou in vredesnaam oordelen en 1 mening hebben over een land met 300 miljoen inwoners en onwaarschijnlijke afstanden: 4000 km van New York naar Los Angeles, 3000 km van Amsterdam en Rotterdam (in het noorden van de staat New York) naar Harlingen (in Texas)?

Neem alleen de verschillen onder de 16 miljoen (zoveel Nederlander zijn het er toch ongeveer?) inwoners van een land waar je na anderhalf uur autorijden al weer uit bent.

En president Bush is bepaald niet de keus van een grote meerderheid van de Amerikanen, nooit geweest ook.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
Fuzzy
Amerikakenner
Berichten: 881
Lid geworden op: 28 okt 2004, 21:21
Locatie: Netherlands,Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Fuzzy »

Weet je..mensen moeten niet gelijk een mening over iets geven waar ze absoluut geen verstand van hebben..
Hoe weet je dat Amerikanen arrogant zijn??..Ben je er zelf wel eens geweest en de sfeer meegemaakt??
Je weet dat de mensen enorm worden beinvloed door de media..
Als mensen aan amerika denken , denken ze gelijk aan Bush, hamburgers terwijl er zo meer is dan dat..

Ik vind Amerika een prachtig land, geweldige mensen, mooi cultuur, lekker de ruimte, grote auto's en nog veel meer om op te noemen..Als iemand anders een land bijv. Frankrijk mooi vindt met zijn voorbeelden dan zou ik daar ook geen probleem mee hebben..

Zorg dat je eerst ergens geweest bent of over gelezen hebt voordat je een oordeel geeft..

Fuzzy
Greetings from Mister Fuzzy

http://www.eecoboogiewoogie.com
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7979
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Het is het beeld wat de media schept denk ik,en de arrogante uitstraling van Amerika als supernatie helpt ook niet.Nederlanders houden niet van kop boven het maaiveld.....

doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg,zegt toch alles,een land met zo'n gezegde?
w8in
Amerikafan
Berichten: 179
Lid geworden op: 09 nov 2006, 15:03
Locatie: Clio, MI
Contacteer:

Re: Waarom hebben mensen een verkeerd beeld van de USA?

Bericht door w8in »

StageNYCfall2007 schreef: Ik neem het altijd op voor Amerika omdat ik het een prachtig land vind en omdat Nederlanders zo graag oordelen over iets waar ze nog nooit geweest zijn.
Dat zijn gerust niet alleen Nederlanders hoor. Ik denk dat dat menselijk is. Heel veel Amerikanen kunnen er ook wat van.
Ronald van der Putte
In Michigan sinds 2000
w8in
Amerikafan
Berichten: 179
Lid geworden op: 09 nov 2006, 15:03
Locatie: Clio, MI
Contacteer:

Bericht door w8in »

Ik zou overigens "Amerikanen zijn dom" vervangen door "Amerikanen zijn nogal onwetend".
Ze leven toch een beetje in een 'sheltered world', waar alles draait om Amerika en andere landen er niet toe doen.
Dit wordt versterkt door patriotisme, dat een gevoel opwekt alsof men in een superieur land leeft.

Als je ook wel eens met Amerikanen chat dan zie je vaak dat ze hun eigen taal niet machtig zijn. Of de educatie in Amerika nou zo goed is betwijfel ik.

Tel daarbij op dat de media hier gigantisch platvloers en sensationalistisch is en dat er weinig ruimte is voor informatie en educatie via de tv en dan kom je (ik tenminste) tot de conclusie dat Amerikanen niet echt de kans krijgen om werelds te worden en dus snel kunnen overkomen als dom en arrogant.
Ronald van der Putte
In Michigan sinds 2000
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19665
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

w8in schreef:Als je ook wel eens met Amerikanen chat dan zie je vaak dat ze hun eigen taal niet machtig zijn. Of de educatie in Amerika nou zo goed is betwijfel ik.
Sorry, maar hier erger ik me dus ontzettend aan! Als je naar aanleiding van de chattaal van de gemiddelde Nederlander een kaartje aan het onderwijs in Nederland zou hangen, zou dat abominabel zijn!
De educatie in Amerika is over het algemeen prima, in mijn ervaring zelfs heel erg goed en ik vergelijk met mijn eigen gymnasium opleiding. Het zal heus regionaal verschillend zijn (misschien), maar als je er zelf geen directe ervaring mee hebt is een opmerking als bovenstaande net zo onwetend als al die mensen, die generalisaties over andere volken spuien. En persoonlijk vind ik bovenstaande opmerking arrogant overkomen, je voelt je duidelijk verheven boven die Amerikanen met wie je hebt gechat :(.
Laatst gewijzigd door Petra/VS op 19 dec 2006, 03:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8336
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Bericht door Bennogr »

Onderwijs kan overal goed en slecht zijn (en het huidige gymnasium is niet meer wat wij deden voor de Mammoetwet -- als iemand nog weet wat de Mammoet was).

Wat ik zo aardig aan Amerikanen vind is dat ze zich altijd verontschuldigen en zeer onder de indruk zijn als ze merken dat je meer dan één taal spreekt. Heel wat anders die "die Nederlanders" die alle talen geweldig spreken, en het Engels nog beter beheren.

Nederlanders lachen zich atlijd rot om Amerikanen die Amsterdam de hoofdstad van Kopenhagen noemen. Maar hoeveel Nederlanders weten dat New York NIET de hoofdstad van de staat New York is. Of wat de hoofdstad is van South Dakota, en hoe je dat uitspreekt.

Domme mensen zijn overal. In Amerika zijn meer mensen, dus ook meer domme mensen. Maar ook heel slimme, en meer slimme mensen dan in Nederland. Zoals iemand al eerder opmerkte: het is geen toeval dat de meeste Nobelprijzen door in de VS werkende wetenschappers worden gewonnen (en dat heeft niets met Joden te maken!)

En de media zijn overal oppervlakkig. En kunnen soms verrassend uit de hoek komen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19665
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Bennogr schreef:Maar hoeveel Nederlanders weten dat New York NIET de hoofdstad van de staat New York is. Of wat de hoofdstad is van South Dakota, en hoe je dat uitspreekt.
.
Sterker nog, de meeste Nederlanders kennen de staten niet, met uitzondering misschien van Florida, Texas en Californie. Dat New York ook een staat is is een grote openbaring voor de meesten.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
w8in
Amerikafan
Berichten: 179
Lid geworden op: 09 nov 2006, 15:03
Locatie: Clio, MI
Contacteer:

Bericht door w8in »

Petra/VS schreef: En persoonlijk vind ik bovenstaande opmerking arrogant overkomen, je voelt je duidelijk verheven boven die Amerikanen met wie je hebt gechat :(.
Dat heb je dus duidelijk mis. Tenzij jij mijn eigen gedachten beter kunt lezen dan ik.

Het chatten was overigens maar een voorbeeld. In mijn werk op een accountantskantoor kom ik ook genoeg zelfs zg. "zakelijke" schrijfsels tegen die qua spelling te wensen overlaten.
Ronald van der Putte
In Michigan sinds 2000
w8in
Amerikafan
Berichten: 179
Lid geworden op: 09 nov 2006, 15:03
Locatie: Clio, MI
Contacteer:

Bericht door w8in »

Bennogr schreef: Wat ik zo aardig aan Amerikanen vind is dat ze zich altijd verontschuldigen en zeer onder de indruk zijn als ze merken dat je meer dan één taal spreekt. Heel wat anders die "die Nederlanders" die alle talen geweldig spreken, en het Engels nog beter beheren.
Ik heb dat ook gemerkt en dat is natuurlijk begrijpelijk. Als Nederland niet zo klein en nietig had geweest hadden wij ook maar 1 taal hoeven leren.
Bennogr schreef: Nederlanders lachen zich atlijd rot om Amerikanen die Amsterdam de hoofdstad van Kopenhagen noemen. Maar hoeveel Nederlanders weten dat New York NIET de hoofdstad van de staat New York is. Of wat de hoofdstad is van South Dakota, en hoe je dat uitspreekt.
Dat is een punt dat ik ook altijd aanhaal. Voordat ik mijn vrouw ontmoette wist ik niet waar Michigan lag, laat staan dat het een staat was.
Dat wij Nederlanders over het algemeen meer van Amerika weten dan andersom komt natuurlijk omdat Amerika een wereldmacht is en constant in het nieuws is.
Bennogr schreef: En de media zijn overal oppervlakkig. En kunnen soms verrassend uit de hoek komen.
Als je de Amerikaanse media vergelijkt met de Nederlandse (de commerciele prut van RTL, SBS en die troep buiten beschouwing gelaten), dan is de Amerikaanse toch een stuk oppervlakkiger.
Ja, PBS is misschien informatiever en minder entertainment dan de Ned. publieke omroepen, maar da's 1 station op de zeg maar 100, waar de Nederlandse PO met 3 stations de tegenhang bieden aan de commerciele pulp op de andere 6 of 7 Nederlandse stations
Ronald van der Putte
In Michigan sinds 2000
Gebruikersavatar
Yeehaw
Amerika-expert
Berichten: 9644
Lid geworden op: 15 aug 2006, 10:36

Bericht door Yeehaw »

Zou dat? De Amerikaanse media(TV) oppervlakkiger dan de Nederlandse?
Ja, de toon is anders maar vrijwel elke Amerikaanse nieuwsrubriek is een wonder van diepgang vergeleken bij het geindoctrineerde, niet objectieve
en eenzijdig anti-Amerikaanse NOS journaal dat op de "slechtste jounaals ter wereld" ranglijst hoge ogen gooit. IMHO.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer