Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Gemutlichkeit een gebruikelijk woord in Amerika?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Gemutlichkeit een gebruikelijk woord in Amerika?

Bericht door nieuwenoord »

gezelligheid is gemutlichkeit in t engels. hoe raar dat ook voor je mag zijn het is wel zo.. en ik woon niet in de VS maar in Canada en de Canadesen vragen me altijd waarom men in Europa over de VS America zegt want er zijn meer landen op t americaanse continent dan alleen maar de vs.
Bovenstaand stukje is een reactie van een in Canada wonende Nederlandse, die reageert op Facebook in een expatgroep. Ik zei dat gezelligheid niet echt vertaald kon worden in het Engels en zei beweert stellig van wel.

Enne ... Het woord America wordt toch niet alleen in Europa gebruikt?
LittlePhoenix
Amerika-expert

Re: Gemutlichkeit een gebruikelijk woord in Amerika?

Bericht door LittlePhoenix »

Hier wist niemand wat dat betekent. We hadden met een groep Nederlanders, Duitsers, en Amerikanen een gesprek over dingen die typisch zijn voor onze achtergrond die ze hier niet of in een andere vorm kennen. Natuurlijk kwam gezelligheid ter sprake en een Nederlandse vertaalde dat als gemutlichkeit voor de Duitsers, maar de Amerikanen begrepen dat woord niet. Is trouwens een erg gemengde groep Amerikanen, van New York State tot Washington State, locals die hier al hun hele leven wonen, mensen van de oostkust, mensen uit het midwesten enz. Zijn meestal erg leuke gesprekken en het is eigenlijk altijd gezellig in het park :D
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Na 4 jaar Canada heb ik 'gemutlichkeit' ook nog niet gebruikt horen worden. Misschien woont die ene persoon wel in een gebied waar heel veel (voormalige) Duitsers wonen?

Ik zou zelf 'cosiness' gebruiken als ik 'gezelligheid' wil zeggen.

'America' heb ik hier eigenlijk ook nog niet echt horen gebruiken. Men spreekt over 'the US' of 'the States'.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

't Is overigens Amerika, met een k, in het Nederlands.

Ik heb 'gemutlichkeit' ook nooit gehoord in de VS. Wel andere Duitsewoorden, zoals 'gesundheit' als je niest, of 'zeitgeist' of 'schadenfreude' (of 'fahrvergnugen' een tijdje lang, toen Volkwagen dat hier gebruikte in een advertentiecampagne.) Jiddische woorden als 'macher', 'gotspe' (je ouders vermoorden en dan tegen de rechter zeggen dat ze medelijden met je moet hebben omdat je wees bent) en dat soort woorden, hoor ik vaker, vooral in New York.

Ik gebruik ook 'cosiness' voor gezelligheid.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

Bedankt voor jullie reacties. Ik dacht al dat ik gek was :-)

America met een k is inderdaad Nederlands, de vrouw van wie de quote was woont al 46 jaar in Canada. Overigens is het bewuste topic inmiddels verdwenen van Facebook omdat de Amerikaanse en Canadese dames met 'f'-woorden gingen gooien :shock:
Big Al
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia

Bericht door Big Al »

Volgens mij zijn Amerikanen de enige burgers die zich naar het continent vernoemen i.p.v. naar hun land.

Naar het land wordt verwezen met
  • US
  • USA
  • US of A
  • America
Ik kan geen echte voorkeur ontdekken in het dagelijks spraakgebruik.
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

Dank je :thumbup: :thumbup:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer